Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Peugeot 205, rozładowywujący akumulator.

kuba.vectra 14 Lis 2010 22:28 6167 39
  • #1 14 Lis 2010 22:28
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    witam mam problem z akumulatorem. przeszukałem kilka tematów ale nie udzieliły mi ani trochę pomocy. otóż w moim aucie akumulator raz na 2 dni trzeba ładować. już mam tego dosyć i chcę znaleźć przyczynę. od razu mówię, ze to nie jest wina akumulatora bo rok temu było to samo akumulator został wymieniony na centrę + ale usterka pozostała. samochód nie ma nic elektrycznego na wyposażeniu oprócz radia i dokładanego alarmu z centralnym zamkiem. zastosowałem się do rady z innego tematu aby podłączyć amperomierz. wskazał on 0,01A (amperomierz wyskalowany do 10A), ale nie wiem czy dobry jest ten pomiar, gdyż był dokonywany kiedy samochód nie miał włączonego alarmu ani centralnego zamka, po prostu było wszystko wyłączone a alarm i zamek nie były uzbrjone. jeśli trzeba to jutro wstawię wartości z włączonym alarmem i zamkiem. ak mogę ustalić przyczynę? radio od wczoraj jest wyjęte. sprawdzę jutro napięcie akumulatora na odłączonych klemach, potem na podłączonych, następnie na odpalonym silniku. na 99% wina centralnego zamka ale jak to ustalić? jak to naprawić.

    prosze o wyrozumiałość, problem jest dość spory a ja sie mało znam na tych sprawach.

    0 29
  • Testo
  • #2 14 Lis 2010 23:19
    kybernetes
    Poziom 39  

    Pobór prądu 0,01 A jest prawidłowy.

    Zanim zaczniemy rozbierać samochód sprawdzamy akumulator - czy jest naładowany, jeśli nie - doładowujemy. Sprawdzamy stan klem akumulatora - mają być czyste nie tylko z zewnątrz ale też w miejscu gdzie się stykają z końcówkami akumulatora. Potem sprawdzamy napięcie ładowania alternatora - na gorącym silniku po jeździe, przy obciążonym alternatorze (światła, dmuchawa) i różnych obrotach.


    Szukanie zwiększonego poboru prądu na postoju zaczynamy od pomiaru przy wpiętych wszystkich podejrzanych odbiornikach. Odpinając je po kolei sprawdzamy czy pobór spada.

    Pobór prądu alarmu sprawdzamy w stanie uzbrojonym. Sprawdzając alarm pamiętamy aby odpiąć/wcisnąć krańcówkę maski silnika. Pobór prądu radia sprawdzamy w stanie wyłączonym - z panelem i bez panela.

    0
  • #3 14 Lis 2010 23:44
    SP8JZ
    Poziom 33  

    Witam, być może lekko zbiję kolegów z tropu bo nie wiem co już robiłeś. Amperomierz jak to wyskalowany czyli wychyłowy? Zmierzyłbym prąd i napięcie ładowania bo kiedyś pamiętam kolega miał podobny przypadek skorodowała niepozorna dioda od wzbudzenia alternatora (coś w rodzaju tzw. fusible link). Nie pamiętam szczegółów, ale na pewno był to Peugeot 205 dioda umiejscowiona na przewodzie alternatora

    0
  • Testo
  • #4 15 Lis 2010 02:58
    grabek
    Poziom 11  

    Kolego przy wy. stacyjce sprawdz pobór prądu, odlącz radio, na początek.

    0
  • #5 15 Lis 2010 14:59
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    w tym momencie nie mam samochodu. myślę, że coś ok. 20 wszystkie pomiary będziecie mieli podane. możliwe to, że uzbrojony alarm+centralny tak zabierają prąd, że akumulator wysiada? akumulator ładował sie ostatnio w sobotę ok 16 godzin. amperomierz jest elektroniczny, taki co występuje w tych miernikach "wielofunkcyjnych" radia teraz w aucie nie ma bo była mała awaria :) na 100% nie związana z usterka co występuje teraz. w każdym razie zostaje tylko zamek z alarmem i alternator nic więcej w tym samochodzie teraz nie ma ;d postaram sie zlokalizować tą diodę, ale co ona ma do tego problemu, że nie ładuje auta podczas jazdy, zabiera prąd? jak wygląda ta dioda?

    jeśli możecie to napiszcie mi, kiedy mam sprawdzać amperomierzem, a kiedy woltomierzem. rozumiem, ze prąd w aku na wyłączonym i włączonym silniku to woltomierzem aby sprawdzić jaki prąd jest i jaki ładuje alternator, ale przy włączonym alarmie to mam odłączyć klemę i amperomierzem tak?

    jak się mierzy prąd i napięcie ładowania?
    mam dokonać takich pomiarów takim miernikiem?
    Napięcie akumulatora nie podłączonego do samochodu --
    Napięcie akumulatora na wył silniku woltomierz ---
    Napięcie akumulatora na wł silniku bez obciążenia woltomierz --
    Napięcie akumulatora na wł silniku pod obciążeniem woltomierz --
    Pobór prądu na wył silniku bez obciążenia amperomierz --
    Pobór prądu pod obciążeniem (centralny + alarm) amperomierz --
    oczywiście przy amperach odłączam klemę (+) i podłączam klemę do aku poprzez amperomierz , a woltomierz przy podpiętych klemach do akumulatora.

    0
  • #6 15 Lis 2010 16:09
    emeryt2
    Poziom 42  

    Zbiór pytań , to z zakresu 2 kl. szkoły zasadniczej samochodowej , to są podstawy elektryki. W tym dziale trzeba mieć podstawowe wiadomności z zakresu elektryki samochodowej , a uczyc należy sie w szkole , na dostępnych materiałąch na forum lub w googlach.

    0
  • #7 15 Lis 2010 16:24
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    tak emeryt2 masz rację, ale ja nie jestem w szkole "samochodówce" tylko w technikum na profilu logistyk, a to że samochód jest potrzebny do życia nie oznacza że wszyscy muszą umieć go naprawiać. nie stać mnie aby oddać go do elektryka lecz jeśli mi się nie uda to będę musiał. puki co próbuje. a zapytałem dla pewności. czytałem kilka tematów co i jak. może jak podam pomiary to będzie coś wiadomo. Także emeryt2 dziękuje za wyrozumiałość.

    0
  • #8 15 Lis 2010 19:19
    emeryt2
    Poziom 42  

    To dawaj te pomiary. Podpowiem: na wyłączonym silniku i zapłonie, na pracującym silniku z obciążeniem / światła , dmuchawa/ i bez - wolty.

    0
  • #9 15 Lis 2010 22:00
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    dokonałem tych pomiarów:
    napięcie akumulatora nie podłączonego do samochodu 12.91v
    napięcie akumulatora na wyłączonym silniku 12.83
    napięcie akumulatora na włączonym silniku bez obciążenia 14.41
    napięcie akumulatora na włączonym silniku pod obciążeniem (światła mijania, dmuchawa) 13.59
    napięcie akumulatora przy wyższych obrotach (tu niedokładnie widziałem bo ciemno i osoba zamiast potrzymać na obrotach to dawała gazu i puszczała) ok 13.36 nie pamiętam czy przy włączonych światłach.(nie powinno być więcej?)

    pobór prądu na wyłączonym silnika bez obciążenia 0.01A
    pobór prądu pod obciążeniem nie udało się zmierzyć, gdyż jak podłączałem amperomierz i włączałem alarm zaczął wyć)

    napięcie na zapłonie bez obciążenia 12.41
    napięcie na zapłonie pod obciążeniem (światła mijania) 12.38

    jak mam dokonać pomiaru poboru prądu z alarmem. nawet gdy trzymam guzik on wyje. wydaje mi sie że za mało prądu przechodzi przez miernik i alarm wyje (alarm legendford f14 czy 16).
    jeśli jest konieczne postaram sie zrobic pomiar napięcia bez obciążenia i z obciązeniem na wyższych obrotach (2 tyś obrotów)

    0
  • #10 16 Lis 2010 00:57
    SP8JZ
    Poziom 33  

    No to ładnie, ktoś chce podważać słuszność prawa ohma. Albo jakiś diabeł przykrył ogonem jedno zero po przecinku. Ja trzymam guzik, a alarm wyje ??? Pomiar prądu masz robić z alarmem i bez. Opisz no ten amperomierz

    0
  • #11 16 Lis 2010 08:43
    svavecone
    Poziom 25  

    To ze wymieniles akumulator rok temu to nie znaczy ,ze nastepny po roku czasu nie moze byc uszkodzony.
    Zwroc tez uwage jak laduje sie akumulator ,stan elektrolitu ( jak ma odkrecane kapsle),moze to na nim powinienes sie skupic ,temperatury zewnetrzne poszly w dol i niestety ale aku padaja jak kaczki w sezonie lowieckim ;) .Nawet jak raz sie zapomnisz i rozladujesz aku do zera przez przypadek to moze on juz nie wrocic do dawnej formy .

    0
  • #12 16 Lis 2010 14:52
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    chodzi mi o to, że jak podłącze amperomierz szeregowo i uzbroję alarm to samochód wyje (a ten guzik o który mi chodzi to ten od alarmu który maska wciska, a jak się podniesie to alarm wyje i jego wcisnąłem więc nie powinien się włączyć a on i tak wyje). a jak podłącze amperomierz bez włączonego alarmu, ale podpiętego pod instalacje to pokazuje 0,01A. jeśli chodzi o amperomierz to jest to zwykły miernik co posiada funkcję mierzenia napięcia do 2000V amperomierz do 10A taki za ok 20 zł bo wiem że cena ma znaczenie :) a co do akumulatora to na 99% wiem żę jest sprawny bo nigdy nie był "wyładowany do końca" po zmianie starego akumulatora na nowy działo się tak samo rok temu. jakoś przeżył i w lato ok. teraz zbliża się zima to i stara usterka się odzywa. także akumulator bym raczej wykluczył choć jak życie pokazuje niczego nie można być pewnym.

    0
  • #13 16 Lis 2010 16:59
    SP8JZ
    Poziom 33  

    Mam pytanie, czy to jest ten sam pomiar ?

    kuba.vectra napisał:
    napięcie akumulatora nie podłączonego do samochodu 12.91v
    napięcie akumulatora na wyłączonym silniku 12.83
    kuba.vectra napisał:
    pobór prądu na wyłączonym silnika bez obciążenia 0.01A

    0
  • #14 16 Lis 2010 19:09
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    nie, bo napięcie akumulatora nie podłączonego do samochodu, to znaczy odłączone są klemy - i + i wyniosło odpowiedni 12.91V
    napięcie na wyłączonym silniku, to wtedy, gdy akumulator ma założone klemy + i - i silnik jest wyłączony wynosi 12.83v
    nie jestem elektronikiem więc bd strzelał w ciemno że amperomież pokazuje pobór prądu a nie natężenie więc pobór prądu na wył silniku przy założonej klemie - i amperomierzem podłączonym szeregowo wyniósł 0.01A

    nie znam się na pomiarach, i te wartości absolutnie nic mi nie mówią dlatego zrobiłem każdą możliwą kombinację pomiaru, oprócz poboru prądu z alarmem bo dotykając klemę jednym bolcem a drugim akumulator wciskając guzik od czujnika larmu pod maską i załączając alarm samochód wyje (alarm). na podwyższonych obrotach nie mam jak dokonać pomiaru bo nie mam osoby co by trzymała samochód na obrotach, więc tylko tych 2 pomiarów nie ma (prosze nie patrzeć na ten pomiar z wyższymi obrotami bo nie pamiętam czy był robiony na światłach i co dokładnie pokazał voltomierz)

    0
  • #15 16 Lis 2010 21:10
    SP8JZ
    Poziom 33  

    Czepiłem się tych cyfr, bo nie wiem jak Ci pomóc. Spadek napięcia blisko 0.1V bezpośrednio na klemach może świadczyć o dość sporym poborze prądu jak na stand-by samochodu, jeśli był on robiony w tym samym czasie to o zaniżaniu amperomierza jakieś 100 razy. Lub o błędnym pomiarze. Próbujesz szukać złodzieja prądu z woltomierzem w ręku po najprostszej linii oporu, a w rzeczywistości taki pomiar jest bardziej skomplikowany niż myślisz. Ustaw sobie amperomierz na dolny zakres gniazda COM i mA, odczytaj wartość bezpiecznika wewnętrznego, maksymalne wskazanie to 199mA wyłącz wszystko, zostaw auto w takim stanie w jakim zostawisz go na noc, włącz w szereg aku amperomierz i czekaj kilkadziesiąt sekund aż wszystkie urządzenia przejdą w stan uśpienia. A tak wogóle upewnij się czy przyrząd nie jest uszkodzony najprędzej mogły zostać podpalone przewody pomiarowe - a mimo to woltomierz może działać

    0
  • #16 16 Lis 2010 22:24
    tzok
    Moderator Samochody

    Pokombinuj trochę jak włączyć amperomierz bez rozłączania akumulatora...

    Robisz to na klemie "-". Popuszczasz zacisk klemy, jeden przewód amperomierza przyczepiasz do jakiegoś niepomalowanego metalowego elementu pod maską (dobrze by był z "krokodylkiem" a nie standardowa sonda z igłą), np. "ucha" przy silnika, drugi przykładasz od góry zacisku "-" akumulatora. Zsuwasz klemę z zacisku na sondę miernika, nie rozłączając obwodu.

    Bezpiecznik w mierniku na zakresie 200mA nie przeżyje zamknięcia centralnego zamka więc zamknij go i uzbrój alarm przed tą operacją. Krańcówkę maski po prostu odłącz, bo zabraknie Ci rąk ;)

    0
  • #17 16 Lis 2010 23:07
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    tzok możesz napisac jaśniej jak podłączyć amperomierz bez rozłączania obwodu? nie rozumiem tego od momentu uzbrojenia alarmu. musi być klema styczna z akumulatorem, uzbrajam alarm i jak dalej zrobić, aby amperomierz podłączyć? po prostu jedną sondą dotknąć klemy pod akumulatorem a 2 sondą łapy silnika? jestem laikiem dlatego takie pyania zadaję . a o co chodzi z tym moim amperomierzem, że niby zaniżą? tak pokazywał że na wył silniku 0.01A bez alarmu a aku nie podłączony do samochodu oraz podłączony, to rzeczywiście różnica 0.1V ale mnie to nic nie mówi. 0.1v nie jest równe 0.01A?

    0
  • #18 16 Lis 2010 23:16
    SP8JZ
    Poziom 33  

    Wyobraź sobie, że masz dwie klemy minusowe. Jedną z nich ma stanowić Twój przyrząd.

    0
  • #19 16 Lis 2010 23:23
    tzok
    Moderator Samochody

    Spadek napięcia o 0,1V na akumulatorze obciążonym prądem 0,01A świadczy albo o złym pomiarze albo o uszkodzonym akumulatorze - oznaczałoby to rezystancję szeregową akumulatora równą 10 Ohm.

    Jedną sondę miernika przyczepiasz do masy na silniku, drugą przykładasz do styku "-" akumulatora tak by móc zdjąć klemę bez odrywania sondy - więc albo delikatnie podsuwasz klemę do góry i wciskasz sondę pod klemę tak by dotykała styku "-" i dopiero zdejmujesz klemę do końca albo trzymasz sondę "wbitą" na środku styku "-" akumulatora i ściągasz klemę na sondę (kończysz z sondą/kablem miernika przewleczonym przez otwór w klemie).

    I=U/R (czyli [A]=[V]/[Ohm]).

    P.S.
    Klema jest częścią instalacji samochodu, nie akumulatora - to jest to co zakładasz na styki akumulatora.

    0
  • #20 16 Lis 2010 23:33
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    to juz rozumiem jak mam prawdzić ten alarm, a co do akumulatora to ten pomiar natężenia akumulatora nie podłączonego do klem 12.91v, a podłączonego do klem (pisze jeszcze raz aby rozwiać wątpliwości) 12.83 jest bez świateł i odpalonego silnika. po prostu tak jak samochód stoi co noc. a ma wpływ jak mam amperomierz z 1 opcją do 10A oczywiście czerwony kabel przełożony do gniazda a czarny w gnieździe com. aha i czy ma wpływ pomiar amperomierzem jak robiłem to na + klemie? bo z alarmem to sie domyślam dlaczego mam zrobić na - :) nie wiem kiedy dokładnie dokonam pomiaru, bo samochód jest zajęty do dość późnej pory. jak zrobię to podam :)

    0
  • #21 17 Lis 2010 10:48
    tzok
    Moderator Samochody

    Nie ma znaczenia na + czy na - ale bezpieczniej jest na - (chodzi o możliwość zwarcia).

    V to napięcie
    A to natężenie

    Pytanie jest takie - mierzysz niepodłączony akumulator i masz 12,9V, zakładasz klemy, od razu mierzysz i masz 12,8V czy też ładujesz akumulator, mierzysz napięcie i masz 12,9V, zakładasz go wieczorem do auta, rano mierzysz i masz 12,8V?

    0
  • #22 17 Lis 2010 13:36
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    przyjechał tata samochodem i po 2 minutach poszedłem robić pomiary. odpiąłem klemy (obie) i miernik pokazał 12.91 po pomiarze podłączyłem klemy do akumulatora i było 12.83. minęło moze z 30 sekund.

    oczywiście nic nie jest włączone. radia nie ma a alarm nie był uzbrojony. nic więcej z "udogodnień" elektrycznych nie ma. światła w bagażniku i w kabinie nie ma więc też odpada.

    0
  • #23 17 Lis 2010 13:53
    Rafik4
    Poziom 27  

    A ja myślę, że kolega ma spalony bezpiecznik w obwodzie amperomierza w mierniku.

    0
  • #24 17 Lis 2010 14:40
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    strzał w dziesiątke :) bezpiecznik okazał się spalony. oznacza to że wszystkie pomiary sa do niczego, czy tylko pomiary amperomierzem? a co to moze w praktyce oznaczać, że samochód zabiera zbyt dużo prądu na wył silniku nawet z wył alarmem? nie wiem czy mam się juz bać :/ nie wiem kiedy dam radę zrobić ten pomiar postaram sie jak najszybciej, ale widzę że nawet bez tego już dużo wiece. moze jakaś diagnoza?

    0
  • #25 17 Lis 2010 15:08
    tzok
    Moderator Samochody
  • #26 17 Lis 2010 17:23
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    ja juz nic z tego nie rozumiem po co jest ten bezpiecznik. jeżeli jedna osoba twierdzi że jest spalony to gdzieś sie dopatrzyła złych wartości. znaczy jakie pomiary są nie tak. co to znaczy DC mA. tego gniazda uzywałem do pomiaru napięcia razem z gniazdem COM. mój miernik to VOREL za 15 zł.

    moze inaczej. mam taki miernik http://www.yato.pl/product_card.phtml?cat_product_id=1263&brand=vorel. mierzyłem napięcie tak, że jedna sonda była w gnieździe com a druga w mA ustawiałem na V20. amperomierz włączałem w ten sposub, że sonda do com i 10A i na pozycję 10A. dobrze to było? prosze napisać czy spalony bezpiecznik miał wpływ na dane pomiarowe? jakie pomiary mam powtórzyć.

    0
  • #27 17 Lis 2010 17:35
    Rafik4
    Poziom 27  

    Napisz jaką wartość miał spalony bezpiecznik, to będzie wiadomo co zabezpieczał.

    0
  • #28 17 Lis 2010 17:39
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    F0,5AL250^

    0
  • #29 17 Lis 2010 17:48
    Rafik4
    Poziom 27  

    Jest tak jak pisze kolega tzok, bezpiecznik zabezpiecza pomiar prądu na zakresie 200mA, więc dobrze mierzyłeś, tylko dziwi mnie problem z alarmem, to, że się włączył po odpięciu klemy to normalne ale po podłączeniu miernika ustawionym na pomiar prądu powinien dać się wyłączyć (rozbroić).

    0
  • #30 17 Lis 2010 18:18
    kuba.vectra
    Poziom 8  

    znaczy ja zepsułem, bo ja pierw podłączyłem amperomierz, a następnie włączyłęm alarm. pewnie wył dlatego, że mało prądu przeszło przez miernik. jak zaczął wyć to odłączyłem amperomierz przez co alarm przestał wyć bo stało się tak jak z odłączoną klemą. nie próbowałem go wyłączać nawet bo to 22 była pod blokiem (sąsiedzi by mnie zastrzelili:) ) także tu nie ma się co przejmować.
    potem dostał głupawki, że jak podłączyłem akumulator to wył i trzeba było go rozbroić uzbroić i ponownie rozbroić. a tera jak będe miał możliwości to zrobię jak kolega radził bez odpinania klemy to go uzbroję i zrobię pomiar. czyli nadal podejrzanym jest alarm?

    0