Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

projekt studencki - problem ze szlabanem i RFID

fklaczak 15 Nov 2010 14:50 3287 12
Optex
  • #1
    fklaczak
    Level 2  
    wiatam panowi,
    mam do wykonania projekt automatyki dla parkingu podziemnego pod osiedlem mieszkaniowym w ramach zajec na mojej uczelni. Projekt zakłada system przeciwpozarowy oraz system kontromli dostepu (szlabany przy wjazdach + domofony). Co do systemu przeciwpozarowego nie ma problemu (zdecydowalem sie na rozwiazanie firmy polon alfa). Z kontrolą dostepu wstepnie wymyslilem sobie, że kazdy uzytkownik bedzie mial tag RFID, ktory bedzie wykrywany przez odbiorniki zintegrowane ze szlabanami i domofonami. Udalo mi sie znalezc czytnik RFID dedykowany do "aplikacji parkingowych" firmy mikroelektronika Unique TRD-PARK COMBO ale nie mam pojecia:

    -jak zintegrowac go ze szlabanem
    -jaki wybrac szlaban
    -czy pomysł z RFID ma sens i czy nie lepiej urzyc domofonow na kod dostepu i szlabanu na pilota.

    szukalem dzis przez caly dzien na necie i nie udalo mi sie znalezc odpowiedzi na to pytania.

    z gory dzieki za pomoc
  • Optex
  • #2
    kreslarz
    Level 35  
    RFID ma to do siebie, że działa zbliżeniowo, więc niezależnie od pogody, trzeba rękę wysunąć za okno samochodu i zbliżyć kartę do czytnika. Pilot radiowy działa z wnętrza pojazdu i jest wygodniejszy w eksploatacji. Wybranie dobrej centralki radiopilotów z systemem Keloog załatwi sprawę nieautoryzowanych wejść. Jak użyjesz dobrego domofonu cyfrowego, to ma on możliwość zaprogramowania indywidualnego kodu otwarcia dla każdego mieszkania. Jest to lepsze niż wspólny kod dla wszystkich, a przy wejściu nie wymaga grzebania w torebkach (kobiety) w poszukiwaniu karty RFID i niepotrzebnych nerwów (gdzie ja to wsadziłam???)
    Szlabanów jest całe mnóstwo i każdy się tu sprawdzi, bo i tak ma sterowanie elektryczne. Powiązanie między elementami dobrze jest wykonać na przekaźnikach, wtedy separujesz od siebie różne podsystemy mające różne zasilania, masy itp.
  • #3
    fklaczak
    Level 2  
    Dzięki za szybką odpowiedź,
    też rozważałem opcję z pilotem i domofonem na kod. W sumie moze ona byc lepsza. Mozesz polecic jakas konretna firme albo produkt?
  • #4
    kreslarz
    Level 35  
    Domofony - producenci z Łodzi (chińskie sobie odpuść), radiopiloty - te, które współpracują jako osobne urządzenia w systemach alarmowych np. sterownik radiowy 1 kanałowy SATEL RX-1K. Tu ważna uwaga : wybierając sterownik sprawdź ile pilotów na raz można w nim zarejestrować! Ten model pozwala na zapamiętanie do 40 pilotów. Jeżeli by Ci było mało, to można wpakować 2 urządzenia równolegle. Wzajemnych zakłóceń nie będzie. Ewentualnie poszukaj jeszcze w Sieci, może będą z większą pamięcią.
    O, właśnie znalazłem. Tu strona producenta:
    http://www.gorke.com.pl/index.php?strona=produkty&cID=6&sID=20&pID=50
    Ten model jest o wiele lepszy jakościowo ( odbiornik superheterodynowy, czyli z przemianą częstotliwości) i pamięta 113 pilotów
  • Optex
  • #5
    rokycky
    Level 23  
    Lepiej zrobić KD na RFID, wcale nie trzeba w deszcz wystawiać reki za pojazd, wystarczy zastosować karty aktywne i odpowiednie głowice czytajace - sprawdza sie w rzeczywistosci, a koszt w tym wątku nie jest istotny bo to projekt. RFID zapewnia wieksze bezpieczenstwo niz pilot.
  • #6
    kreslarz
    Level 35  
    rokycky wrote:
    Lepiej zrobić KD na RFID, wcale nie trzeba w deszcz wystawiać reki za pojazd, wystarczy zastosować karty aktywne i odpowiednie głowice czytajace - sprawdza sie w rzeczywistosci, a koszt w tym wątku nie jest istotny bo to projekt. RFID zapewnia wieksze bezpieczenstwo niz pilot.

    Kolego, to nie ma być Fort Knox, a poza tym karty dość łatwo można było klonować, co jest nieco utrudnione dla radiopilotów. Poza tym standardowa karta RFID nie bardzo nadaje się jako breloczek do kluczy.
    Co do kosztów - każdy porządnie wykonany projekt powinien również mieć na względzie aspekty ekonomiczne, bo kiedyś ktoś zaprojektuje jako zapasowe źródło zasilania do komputera reaktor atomowy, bo koszty nie grają roli....
  • #7
    rokycky
    Level 23  
    Standardowa karta jak najbardziej nadaje się jako breloczek do kluczy, proszę bardzo pierwszy lepszy - http://www.satel.pl/pl/product/193/BR-STD-1,Brelok-zblizeniowy

    Ja oczywiście pisałem o kartach aktywnych, te rzeczywiście istnieją jako tradycyjne karty i są grubsze od ISO, ale mowa była jedynie o kwestii zniwelowania potrzeby wystawiania ręki poza auto do głowicy czytającej.

    Odnośnie klonowania kart - aby dokonać duplikacji trzeba posiadać oryginał, prościej mówiąc należy mieć kartę w ręku, nie da się jej zeskanowac z 50m

    Jeszcze raz powtarzam, że jest to projekt więc można poszaleć, a czasami lepiej przedstawić zleceniodawcy dobrze uzasadniony wyższy kosztorys prac niz zbierać rugi za to że miało byc super a działa tak sobie...
  • #8
    kreslarz
    Level 35  
    rokycky wrote:
    Standardowa karta jak najbardziej nadaje się jako breloczek do kluczy, proszę bardzo pierwszy lepszy - http://www.satel.pl/pl/product/193/BR-STD-1,Brelok-zblizeniowy

    Ja oczywiście pisałem o kartach aktywnych, te rzeczywiście istnieją jako tradycyjne karty i są grubsze od ISO, ale mowa była jedynie o kwestii zniwelowania potrzeby wystawiania ręki poza auto do głowicy czytającej.

    Odnośnie klonowania kart - aby dokonać duplikacji trzeba posiadać oryginał, prościej mówiąc należy mieć kartę w ręku, nie da się jej zeskanowac z 50m

    Jeszcze raz powtarzam, że jest to projekt więc można poszaleć, a czasami lepiej przedstawić zleceniodawcy dobrze uzasadniony wyższy kosztorys prac niz zbierać rugi za to że miało byc super a działa tak sobie...

    Proszę kolego oświeć mnie ciemnotę, z jakiej odległości zadziała aktywna kart RFID uwięziona przy stacyjce standardowego samochodu w postaci breloczka do kluczy, biorąc pod uwagę ekranującą karoserię samochodu, oraz gdzie i jaki czytnik zainstalować, by connect był za każdym razem niezawodny?
    Projekt nawet nieco wyrostowy musi mieć znamiona realizowalności, gdyż bujanie w obłokach ma swoje granice. Wymyślanie czegoś "pro futuro" też ma swoje miejsce -bez tego nie byłoby postępu - ale trzymajmy się realiów.
  • #9
    rokycky
    Level 23  
    Nie obraź się kolego, ale albo nie umiesz czytac ze zrozumieniem, albo nie rozumiesz o co kaman...

    1- dla kart standardowych czyt. ISO są zamienniki np. w postaci breloków
    2- karty aktywne są jedynie w postaci KART i są grubsze od standardowych

    Karta ISO (lub brelok) zadziała w zależności od zastosowanego czytnika (głowicy) na niewielka odległość, ~30 - ~50 cm, czego nie polecam na parkingu bo ludzie zjedza Cie za taka instalację na kolacje...

    Karta aktywna w połączeniu z odpowiednią głowicą dalekiego zasięgu zadziała bezproblemowo z wnętrza samochodu, efektu takiego nie osiągniesz na kartach pasywnych, więc nie pisz mi tu o breloku przy kluczykach bo mylisz pojęcia.

    Dla twojej wiedzy - karta aktywna posiada wewnętrzne zasilanie i po kilku latach jest nieodwracalnie zużyta, a także jest znacznie droższa w zakupie, pomimo tego są chętni na stosowanie takich rozwiązan ze względu na wygodę i funkcjonalność takiego rozwiązania.

    Dla przykładu - http://www.cs.pl/138,Synel%20PRX100
  • #10
    kreslarz
    Level 35  
    Tak tych kart nie znałem, przyznaję się. Nadal to nie zmienia faktu, że jej cena (180 PLN netto) jest dla zwykłego parkingu nie do przyjęcia, szczególnie, że po jej wyeksploatowaniu nadaje się - jak piszesz - na śmietnik. Gdybyśmy takiej karty używali (wiem, że są podobne rozwiązania) jako immobilisera do samochodu za ponad hm... 100 000 PLN, a nawet mniej, to OK. Jeden samochód, 2-3 karty, środki bezpieczeństwa zapobieżenie kradzieży itp. Wtedy uważam to za uzasadnione. Projektując cokolwiek prywatnie i służbowo zawsze miałem na względzie rozwiązania zasadne ekonomicznie, stąd takie a nie inne podejście.
    To moje prywatne zdanie.
    Projektant zrobi, to co zechce, lub uzna za stosowne, a my możemy jedynie podsuwać rozwiązania.
  • #12
    fklaczak
    Level 2  
    okej,
    oto co udalo mi sie na obecna chwile wymyslic:
    1)system przeciwpozarowy polon alfa:
    -centrala polon 4100
    -czujki optyczne DUR
    -ROP'y + sygnalizatory akustyczne
    http://www.polon-alfa.com.pl/
    2)szlaban
    -szlaban CAME GARD 2500
    -karta radiowa CAME TAM
    -pozostałe badziewie takie jak fotokomorki, lampki i kolczatka tez firmy CAME
    http://www.came.pl/
    3)domofon
    -LASKOMEX KD3000
    -jakiś elektrozamek
    www.laskomex.com.pl/dokumentacja/instrukcje/kd_3000.pdf
    będzie bez fajrewrków i polotu ale bedzie wpuszczac i wypuszczac mieszkańców, a w razie pozaru bedzie alarm. i tyle. jesli ktos ma dla mnie jakas rade badz uwaza ze cos tu jest nie tak to zapraszam :)
  • #13
    controlsys.pl
    Level 13  
    generalnie wszystko zależy od tego ile chcesz wydać, poszukaj o systemie parkingowym firmy nedap