Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zawór czterodrogowy + termostaty czy to ma sens ?

BALLAH 16 Nov 2010 16:22 53554 27
Buderus
  • #1
    BALLAH
    Level 14  
    Witam. Nie mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi. Czy jest sens stosowania zaworu czterodrogowego (sterowanego automatycznie lub ręcznie) oraz zaworów termostatycznych na grzejnikach?
  • Buderus
  • #2
    Plumpi
    Heating systems specialist
    A jaki jest sens zadawania takiego pytania ?
    Napisz co to za kocioł i czy oprócz grzejników jest np. podłogówka i w końcu się zdecyduj czy chcesz zawór 4-drogowy ręczny czy termostatyczny.
  • #3
    hydro-man
    Level 17  
    Ej panowie bez podniety. Otóż wszelkie zawory termostatyczne i regulowane ręcznie czy też mechanicznie służą pozyskaniu równomiernego rozbioru lub pozyskaniu energii cieplnej jak również zabezpieczeniu w niektórych przypadkach wytwornicy ciepła czyli kotła. Wykorzystanie ich zalecają producenci odbiorników jak i kotłów w celu oszczędności zużycia energii. To tyle tak z grubsza, jeśli mało proszę pytać, a postaram sie odpowiedzieć wyczerpująco.
  • #4
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Ale póki co nic nie wiadomo do czego ma służyć ten zawór i z jakim kotłam ma współpracować. Tak więc możemy sobie tylko gdybać.
    Jeżeli zaś chodzi o teorię to bardzo dobrze wiem do czego służą takie zawory. Tak więc bez podniety, bo problem polega na tym, że nie wiemy do czego ten zawór ma mu służyć. Czy do ochrony kotła, obniżenia temperatury wody zasilającej, utrzymywania stałej temperatury zasilającej, regulacji pogodowej itd.
    Czy układ będzie zasilał podłogówkę.
    Autor wątku pyta czy jest sens.
    To zależy od układu CO oraz jego wielkości.
  • #5
    hydro-man
    Level 17  
    Dostałem informację, że niby nie wystarczająco odpowiedziałem, więc powiem wprost skoro masz kocioł nowy to w warunkach gwarancji jest odpowiedni rysunek i zalecenie co do montażu kotła. Natomiast sam zawór czterodrożny służy w większym lub mniejszym stopniu do regulowania rozsyłania wytworzonej energii w zależności od potrzeb. Zastosowanie więc takiego rozwiązania z zaworem trój czy czterodrożnym w głównej mierze zależy od wielkości obiektu, rodzaju instalacji i rodzaju kotła. Na pewno powinien być zastosowany, jeżeli w obiekcie planuje się ogrzewanie podłogowe lub sterowanie pogodowe jak również przy kotłach na drewno. Myślę, że tyle wyjaśnień powinno wystarczyć, bo tak prawdę mówiąc to temat rzeka z wieloma zakolami.
  • Buderus
  • #6
    Plumpi
    Heating systems specialist
    hydro-man wrote:
    Dostałem informację, że niby nie wystarczająco odpowiedziałem....


    Ale to nie Ty nie wystarczająco odpowiedziałeś lecz autor wątku nie opisał co chce i do czego, a przecież od tego zależy czy jest sens czy też nie ma sensu montowanie zaworów mieszających.

    Moze wstrzymajmy się z pisaniem elaboratów, bo to nie ma najmniejszergo sensu.
    Poczekajmy może na wyjaśnienia autora wątku "o co mu biega".
  • #7
    kaczakat
    Level 34  
    Wg niektórych producentów kotłów węglowych stosowanie zaworów 4-drogowych jest wymogiem gwarancyjnym, niektórzy tylko skracają gwarancję gdy takiego zaworu nie ma (chodzi o szybsza korozję kotła). Z tego wynika konieczność stałego oddawania części ciepła w komin. Zalecają przy tym rezygnację z zaworów termostatycznych. Jak założysz termostaty i się wszystkie przymkną to zagotujesz szybko wodę w kotle. Jeśli miałbym dobrze dobrany kocioł (nieprzewymiarowany) z dobrą automatyką i najlepiej kocioł retortowy (mało paliwa w kotle, łatwiej kontrolować ilość ciepła) to ja bym u siebie założył termostaty. Ale część grzejników (łazienki, kotłownia, salon) rozkręcił bym na full (może być tylko sam zawór termostatyczny z nastawą wstępną do wyregulowania obiegu wody, bez głowicy). A w sypialni termostat i przyjemny sen.
  • #8
    Plumpi
    Heating systems specialist
    kaczakat wrote:
    Zalecają przy tym rezygnację z zaworów termostatycznych. Jak założysz termostaty i się wszystkie przymkną to zagotujesz szybko wodę w kotle.


    Niby dlaczego i w jaki sposób miałyby się przymkąć jednocześnie wszystkie zawory termostatyczne ?
    Poza tym mało kto już instaluje obecnie kotły bez automatyki.
    Jeżeli nawet będziesz miał zawór mieszający to także może dojść do zagotowania kotła i to nawet szybciej niż mając tylko zawory termostatyczne przy grzejnikach. Wystarczy tylko, że w chwili, kiedy kocioł zasypowy będzie na "pełnych obrotach" i ktoś w tym momencie zamknie zawór mieszający.
    Zatem nie siej niepotrzebnej paniki.
  • #9
    BALLAH
    Level 14  
    Plumpi wrote:
    A jaki jest sens zadawania takiego pytania ?
    Napisz co to za kocioł i czy oprócz grzejników jest np. podłogówka i w końcu się zdecyduj czy chcesz zawór 4-drogowy ręczny czy termostatyczny.


    Więc stan istniejący: kocioł Defro AKM UNI 22 kW, zawór czterodrogowy ręczny, podłogówka z własnym zaworem mieszającym podłączona przed zaworem czterodrogowym, zasobnik cwu 180 l podłączony do pionu biegnącego do naczynia wzbiorczego (działa bardzo dobrze również na grawitacji bo jest 3 m bezpośrednio nad piecem), i do tego trzy rozdzielacze na grzejniki panelowe podłączone za zaworem czterodrogowym. Nie mam jeszcze zakupionych zaworów termostatycznych ani sterownika zaworu 4D.

    Nie wiem jak i na jakiej zasadzie miała by przebiegać współpraca zawodu 4D z zaworami termostatycznymi. Na razie zawór sterowany ręcznie, w przyszłości, po odbiciu się od finansowego dna, sterownik pogodowy plus siłownik na 4D. Co wtedy z zaworami termostatycznymi - sterownik swoje a zawory swoje... i tu pada pytanie - czy to ma sens ?

    Jeżeli chodzi o pracę zaworu 4D wyłącznie w kontekście zapewnienia temperatury powrotu - wszystko jest dla mnie jasne. Niezbyt jasne jest dla mnie zachowanie się układu przy współpracy z termostatami.
    Teoretycznie jeżeli dom się nagrzeje, termostaty na grzejnikach zamkną się i z powodu braku powrotu chłodnej wody temperatura na zasilaniu zrówna się z temperaturą na piecu. Powyższe zjawisko wystąpi niezależnie od sposobu sterowania zaworem 4D. Po otwarciu się termostatu, do grzejników pójdzie przez chwilkę gorąca woda ale bardzo szybko zawór 4D schłodzi ją zimną wodą z powrotu. Czyli wszystko działać będzie dobrze.
    W okresie przejściowym gdy zmniejszę za pomocą zaworu 4D temperaturę na zasilaniu grzejników - zawory otworzą się na max, ale temperatura grzejników pozostanie niska z powodu niskiej temperatury zasilania. I znów wszystko dobrze.

    Czy może wystąpi jakieś niekorzystne zjawisko wywołane zbiegiem czynników o którym jeszcze nie wiem?

    A co się stanie jeżeli w tej chwili zamontuję w pomieszczeniu ogrzewanym podłogówką prosty regulator temperatury działający na zasadzie wyłączania (a raczej przejścia w stan podtrzymania) pieca ?
  • #10
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Jaka duża jest instalacja ?
    To znaczy jaka duża jest podłogówka i ile obwodów oraz ile masz grzejników ?
    Jak jest podłączona całość ?
    Czy w każdym pokoju masz podłogówkę + grzejnik czy też w jednych pomieszczeniach masz podłogówkę , a w innych grzejniki ?
    Układy mieszane tj. podłogówka + grzejniki jest trochę bezsensownym i niepotrzebnym wydatkiem. Konieczna jest tylko wtedy, kiedy pomieszczenia są bardzo wysokie lub jest to stary, niedocieplony dom i z tego powodu sama podłoga nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej ilości ciepła bez przegrzewania.

    Jeżeli chodzi o regulację i sterowanie temperaturą to nie powinno się dublowac 2 identycznie działających układów regulacji. W tym przypadku identycznie działającymi ukłądami regulacji są zawory termostatyczne i sterowany regulatorem pkojowym zawór mieszający.
    Jezeli jest zawór 4D ręczny + zawory termostatyczne przy grzejnikach to nie ma problemów. Zaworem 4D ustawiasz wstępnie temperaturę zasilania grzejników, a resztę robią zawory.

    Jednak co do instalacji czy warto czy nie warto to zależy od wielkości poszczególnych układów oraz ich współpracy. Czyli te pytania, które zadałem.
  • #11
    Anonymous
    Anonymous  
  • #12
    BALLAH
    Level 14  
    No dobrze.
    Ale - co mi da sterowanie temperaturą zasilającą grzejniki za pomocą zaworu czterodrogowego skoro za temperaturę w pomieszczeniach odpowiadają głowice termostatyczne na grzejnikach?

    Do Plumpi:
    Na górze (ok 130 m2) mam 7 grzejników, na dole ok 100 m2 - 1 pokój tylko z grzejnikiem, reszta to otwarte wnętrze gdzie jest 5 pętli podłogówki plus w salonie i kuchni po dodatkowym awaryjnym grzejniku. Dodatkowe grzejniki wstawiłem bo odczuwam dyskomfort gdy w pomieszczeniu gdzie dłużej przebywam jest zbyt ciepła podłoga. Dlatego również część "wypoczynkową" salonu wyłożyłem drewnem zamiast gresem. Mam zamiar podłogę utrzymać dość chłodną, a resztę ciepła dostarczyć grzejnikami. Wysokość pomieszczeń 2,7m a do tego otwarta klatka schodowa.
  • #13
    Plumpi
    Heating systems specialist
    BALLAH wrote:
    Ale - co mi da sterowanie temperaturą zasilającą grzejniki za pomocą zaworu czterodrogowego skoro za temperaturę w pomieszczeniach odpowiadają głowice termostatyczne na grzejnikach?



    W przypadku grzejników nic nie daje, a wręcz przeciwnie pogarsza parametry zmniejszając moc grzejników.
    Po pierwsze zadaniem zaworu jest zabezpieczyć kocioł przed zbyt zimną wodą na powrocie.
    Po drugie zapewnić odpowiednią temperaturę podłogi.

    BALLAH wrote:
    Na górze (ok 130 m2) mam 7 grzejników, na dole ok 100 m2 - 1 pokój tylko z grzejnikiem, reszta to otwarte wnętrze gdzie jest 5 pętli podłogówki plus w salonie i kuchni po dodatkowym awaryjnym grzejniku. Dodatkowe grzejniki wstawiłem bo odczuwam dyskomfort gdy w pomieszczeniu gdzie dłużej przebywam jest zbyt ciepła podłoga. Dlatego również część "wypoczynkową" salonu wyłożyłem drewnem zamiast gresem. Mam zamiar podłogę utrzymać dość chłodną, a resztę ciepła dostarczyć grzejnikami. Wysokość pomieszczeń 2,7m a do tego otwarta klatka schodowa.


    Powinieneś podziękować swojemu hydraulikowi za problemy zdrowotne, które będziesz miał za kilka lat.
    Prawdopodobnie instalację masz spierdzieloną, bo zrobioną podłogówkę wraz z grzejnikami na wspołnym obiegu. W związku z tym jak nie wstawisz zaworu mieszającego to za kilka lat będą Cię wozili po lekarzach, bo sam o własnych siłach nie dasz rady dojść. Jak wstawisz teraz zawór mieszający do będziesz makł zimno tam, gdzie masz same grzejniki.
  • #14
    William Bonawentura
    Level 34  
    BALLAH wrote:
    Ale - co mi da sterowanie temperaturą zasilającą grzejniki za pomocą zaworu czterodrogowego skoro za temperaturę w pomieszczeniach odpowiadają głowice termostatyczne na grzejnikach?


    Przy instalacji z głowicami termostatycznymi zawór czterodrogowy nie jest według mnie dobrym rozwiązaniem. Lepiej dać na powrocie 3-D (lub dodatkową pompkę z termostatem), zaś regulację mocy grzejników pozostawić głowicom. Zawór 4-D ma przede wszystkim zastosowanie do starych, grawitacyjnych instalacji bez głowic w których dodano pompkę lub do takich gdzie wystarcza centralne sterownie mocą grzejników.
  • #15
    draski
    Level 15  
    Plumpi wrote:


    Powinieneś podziękować swojemu hydraulikowi za problemy zdrowotne, które będziesz miał za kilka lat.
    Prawdopodobnie instalację masz spierdzieloną, bo zrobioną podłogówkę wraz z grzejnikami na wspołnym obiegu. W związku z tym jak nie wstawisz zaworu mieszającego to za kilka lat będą Cię wozili po lekarzach, bo sam o własnych siłach nie dasz rady dojść. Jak wstawisz teraz zawór mieszający do będziesz makł zimno tam, gdzie masz same grzejniki.


    Co masz na myśli z tymi lekarzami?? Kiedy według ciebie ogrzewania grzejnikowe i podłogowe powodują problemy zdrowotne i dlaczego jakiś przekład jak nie powinno się robić centralnego???
  • #16
    BALLAH
    Level 14  
    Plumpi wrote:
    ...
    Po drugie zapewnić odpowiednią temperaturę podłogi.

    Powinieneś podziękować swojemu hydraulikowi za problemy zdrowotne, które będziesz miał za kilka lat.
    Prawdopodobnie instalację masz spierdzieloną, bo zrobioną podłogówkę wraz z grzejnikami na wspołnym obiegu. W związku z tym jak nie wstawisz zaworu mieszającego to za kilka lat będą Cię wozili po lekarzach, bo sam o własnych siłach nie dasz rady dojść. Jak wstawisz teraz zawór mieszający do będziesz makł zimno tam, gdzie masz same grzejniki.


    Spokojnie, do zasilania podłóg na parterze mam osobny mieszacz z nierdzewki z pompą , chyba Purmo.
    Mam jeden obieg, w łazience na piętrze, zasilany z jednego z rozdzielaczy grzejnikowych za pośrednictwem zaworu termostatycznego Herz...

    Wniosek z tej dyskusji wysnuwam taki: zawór czterodrogowy w połączeniu z głowicami termostatycznymi jest przerostem formy nad treścią, wystarczyłby trójdrogowy, gdyż jego działanie sprowadza się jedynie do zapewnienia odpowiedniej temperatury powrotu.
  • #17
    kaczakat
    Level 34  
    Och, trochę tu nie zaglądałem, a kolega Plumpi nie wie jak zagotować wodę :D.
    Jeśli grzejniki są dobrze dobrane do poszczególnych pomieszczeń, obiegi są dobrze wyregulowane to temperatura w nich będzie rosła równomiernie. Jeśli wiec w danej chwili moc kotła będzie większa niż potrzeby w domu to woda się w końcu zagotuje bo termostaty się zamkną i kocioł nie będzie miał gdzie oddawać ciepła. Nie rozumiem co w tym dziwnego.
    Z tego co wiem zawór czterodrogowy na kotle na paliwo stałe pełni podobną funkcję jak termostat w obiegu chłodzenia w samochodzie. W autkach najpierw obieg jest kierowany przez kabinę kierowcy (analogicznie obieg wewnętrzny kotła), a po przekroczeniu temperatury zadanej na chłodnicę. Podobnie jest w kotle na paliwo stałe - obieg jest kierowany przez kocioł, by zapewnić mu odpowiednią temperaturę pracy, a dopiero w drugiej kolejności na instalację C.O. Obecność tego zaworu nie ma związku z regulacją zasilania mieszkania, a jego instalację zalecają producenci kotłów dbając o swój interes - nie uznają gwarancji bo kocioł skorodował przez kondensację pary w środku kotła. Ale kocioł kupujemy na kilka lat dłużej niż gwarancja, więc jest to także nasz interes.
    Zawór czterodrogowy termostatyczny nie ma wpływu na zagotowanie wody w kotle, bo po osiągnięciu temperatury zadanej otwiera się całkowicie.
    Natomiast zagotowanie wody w takiej instalacji łatwo może nastąpić jeśli kocioł jest dobrany na OKO przez fachowca na podstawie "wieloletnich doświadczeń" na podstawie powierzchni domu nawet w największe mrozy. A w okresie jesiennym nawet dobrze dobrany kocioł zagotuje wodę jeśli nie ma gdzie oddawać ciepła - nie jest tak prosto regulować moc w kotle węglowym. Nawet jeśli jest dobra automatyka, to jest moc minimalna, poniżej której kocioł nie może zejść w czasie ciągłej pracy. Kocioł gazowy z byle jaką automatyką po prostu w takim wypadku odetnie zasilanie. Kocioł na paliwo stałe jakiej by nie miał automatyki to bez specjalnej wężownicy schładzającej zagotuje wodę, bo nie ma tu możliwości odcięcia dopływu paliwa.
  • #18
    Plumpi
    Heating systems specialist
    kaczakat wrote:
    Och, trochę tu nie zaglądałem, a kolega Plumpi nie wie jak zagotować wodę :D. Jeśli grzejniki są dobrze dobrane do poszczególnych pomieszczeń, obiegi są dobrze wyregulowane to temperatura w nich będzie rosła równomiernie. Jeśli wiec w danej chwili moc kotła będzie większa niż potrzeby w domu to woda się w końcu zagotuje bo termostaty się zamkną i kocioł nie będzie miał gdzie oddawać ciepła. Nie rozumiem co w tym dziwnego.


    Czy aby wiesz o czym piszesz ?
    Kolego po pierwsze to zawory termostatyczne nigdy się nie zamykają całkowicie.
    Dzieje się to z prostej przyczyny, że dom posiada stałe straty ciepła i żeby je skompensować zawory zawsze muszą być lekko uchylone.
    Po drugie kocioł to automat, który posiada sterownik mierzący temperaturę wody w kotle i w razie osiągnięcia zadanej wartości temperatury wody, wyłącza grzanie.
    Po trzecie w instalacji jest podłogówka, która posiada inne zawory, które także nie są w stanie zamknąć się całkowicie.

    kaczakat wrote:

    Z tego co wiem zawór czterodrogowy na kotle na paliwo stałe pełni podobną funkcję jak termostat w obiegu chłodzenia w samochodzie. W autkach najpierw obieg jest kierowany przez kabinę kierowcy (analogicznie obieg wewnętrzny kotła), a po przekroczeniu temperatury zadanej na chłodnicę. Podobnie jest w kotle na paliwo stałe - obieg jest kierowany przez kocioł, by zapewnić mu odpowiednią temperaturę pracy, a dopiero w drugiej kolejności na instalację C.O.


    Źle wiesz.

    kaczakat wrote:

    Obecność tego zaworu nie ma związku z regulacją zasilania mieszkania, a jego instalację zalecają producenci kotłów dbając o swój interes - nie uznają gwarancji bo kocioł skorodował przez kondensację pary w środku kotła. Ale kocioł kupujemy na kilka lat dłużej niż gwarancja, więc jest to także nasz interes.
    Zawór czterodrogowy termostatyczny nie ma wpływu na zagotowanie wody w kotle, bo po osiągnięciu temperatury zadanej otwiera się całkowicie.
    Natomiast zagotowanie wody w takiej instalacji łatwo może nastąpić jeśli kocioł jest dobrany na OKO przez fachowca na podstawie "wieloletnich doświadczeń" na podstawie powierzchni domu nawet w największe mrozy. A w okresie jesiennym nawet dobrze dobrany kocioł zagotuje wodę jeśli nie ma gdzie oddawać ciepła - nie jest tak prosto regulować moc w kotle węglowym. Nawet jeśli jest dobra automatyka, to jest moc minimalna, poniżej której kocioł nie może zejść w czasie ciągłej pracy. Kocioł gazowy z byle jaką automatyką po prostu w takim wypadku odetnie zasilanie. Kocioł na paliwo stałe jakiej by nie miał automatyki to bez specjalnej wężownicy schładzającej zagotuje wodę, bo nie ma tu możliwości odcięcia dopływu paliwa.


    Wybacz, ale piszesz pierdoły.
    Po pierwsze dobór kotła z podajnikiem retortowym na oko nie ma większego znaczenia, ponieważ kocioł o którym jest mowa w tym wątku posiada automatykę, która wyłącza proces spalania po osiągnieciu zadanej temperatury. Nawet dwukrotne przewymiarowanie takiego kotła nie powoduje problemów o których piszesz. Najniższa moc kotłów retortowych podyktowana jest koniecznością okresowego przepalania w trybie podtrzymania żaru w kotle. Kocioł może się zagotować w tym trybie, jeżeli całkowicie jest odcięte centralne ogrzewanie, a kocioł grzeje tylko i wyłącznie zasobnik ciepłej wody, zaś przepalanie w trybie podtrzymania jest ustawione zbyt częste i na zbyt długie okresy.

    Problemy, z minimalną mocą o których piszesz oczywiście istnieją, ale tylko i wyłącznie w kotłach zasypowych, w których zwasze pozostaje spora ilość żarzącego się paliwa. Natomiast w kotłach z podajnikiem retortowym tego żaru jest tyle co się zmieści w garści.

    Kolejna sprawa to zawór czterodrogowy.
    Podstawowa zasada to w instalacjach CO nie stosuje sie zaworów czterodrogowych termostatycznych wraz z zaworami termostatycznymi przy grzejnikach.
    Dublowanie automatyki, która służy do regulacji tego samego parametru jest kardynalnym błędem, a stosowanie laddomatów "przerostem formy nad treścią".

    Dodano po 1 [godziny] 58 [minuty]:

    Powracając do wcześniejszej wypowiedzi:

    Zawory czterodrogowe czy też trzydrogowe termostatyczne stasuje się bardzo rzadko, a jeżeli w instalacji CO zamontowane sa zawory termostatyczne przy grzejnikach to stosuje się zawory bez termostatu lub z siłownikiem współpracującym z regulatorem pogodowym.

    Tę zasadzę działania, którą opisałeś przyrównując do termostatu samochodowego nie jest wykorzystywana w prostych układach CO. Tak działają laddomaty i stosuje się je tylko i wyłącznie tam, gdzie stosuje się dodatkowe bufory ciepła. W prostych układach ich stosowanie jest nieuzasadnione technicznie oraz finansowo, bo koszt jest spory, a nie ma potrzeby ich stosowania. W 99% instalacji stosuje się proste zawory 4-drogowe lub najczęściej 3-drogowe mieszające, które nie posiadają termostatów i działają na zasadzie ustawienia proporcji obiegów, czyli proporcji temperatur np. 2:1 , 3:1 itd.

    Dodano po 22 [minuty]:

    BALLAH wrote:
    Spokojnie, do zasilania podłóg na parterze mam osobny mieszacz z nierdzewki z pompą , chyba Purmo.
    Mam jeden obieg, w łazience na piętrze, zasilany z jednego z rozdzielaczy grzejnikowych za pośrednictwem zaworu termostatycznego Herz...

    Wniosek z tej dyskusji wysnuwam taki: zawór czterodrogowy w połączeniu z głowicami termostatycznymi jest przerostem formy nad treścią, wystarczyłby trójdrogowy, gdyż jego działanie sprowadza się jedynie do zapewnienia odpowiedniej temperatury powrotu.


    Zadaniem zawórów 4 czy też 3-drogowego jest odseparowanie obiegu kotła od obiegu grzewczego oraz obniżenie temperatury.
    Dla podłogówki zawór 3 lub 4-drogowy musi być zamontowany jeżeli źródłem ciepła jest kocioł weglowy.
    Podłógówka musi mieć zapewnioną niską temperaturę wody której wartość regulowana jest termostatem pogodowym. Jeżeli Twój kocioł posiada wejście czujnika pogodowego to nalezy go podłączyć i ustawić na kotle krzywą grzewczą w taki sposób, aby temoperatura wody w kotle nigdy nie spadała poniżej 60stC.
    Wtedy wystarczy Ci zwykły zawór 3-drogowy mieszający bez siłowników i bez termostatów.
    Zaworem mieszającym ustawiasz zaś temperaturę wody taką, która zapewni ciepło w pomieszczeniach na poziomie najbardziej odpowiadającym domownikom, a jednocześnie nie przegrzewa podłogi. Zbyt ciepła podłoga wpływa niekorzystnie na zdrowie, zwłaszcza na stawy, dlatego też temperatura podłogi nie może przekraczać 28stC, a najlepiej jak jej maksymalna wartość jest ok. 25stC.
    Napisałem Ci wcześniej o niefachowości hydraulika, ponieważ z Twojego wczęsniejszego opisu wynikało, ze podłogówka zasialana jest wprost z kotła bez zaworu mieszającego, ale skoro on jest to jest OK.
    Jeżeli nie masz możliwości podłączenia czujnika pogodowego w kotle to wtedy wypadałoby zamontować regulator pogodowy oraz siłownik przy zaworze mieszającym. Oczywiście jak chcesz możesz zrezygnować w ogóle z regulacji pogodowej, ale wtedy będziesz musiał ręcznie ustawiać temperaturę wody w kotle lub regulować zaworem mieszającym przy większych zmianach temperatur na dworze.
    Innym rozwiązaniem jest zamontowanie zaworów termostatycznych RTL na obwodach podłogówki. Tylko, że nie są to zawory takie same jak przy grzejnikach. Działają one na całkiem innej zasadzie i nie reagują na temperaturę powietrza, lecz reagują na temperaturę wody. Montuje się je na powrocie podłogówki. Ich zadaniem jest utrzymanie stałej temperatury wody w podłogówce.

    Jeżeli chodzi o grzejniki to zasiala się je prosto z kotła lub używając drugiego zaworu mieszającego i dodatkowej pompy. Te grzejniki powinny być wyposazone w zawory termostatyczne.
  • #19
    bycór
    Level 12  
    Mam pytanie.
    zawór 4D ma za zadanie nie wpuścić do kotła zimnej wody.

    1 Dlaczego na schematach CWU jest montowane przed tym zaworem, a wiec powrót z cwu wchodzi do pieca bezpośrednio (wchodzi zimna woda). Czy dlatego że jest to za krótki obieg?? czy może lepiej dać cwu za zaworem 4D.

    2Jeżeli cwu jest przed zaworem i jest to krótki obieg wody. to moze lepiej zrezygnowac z 4D i uruchamiać pomke od CO gdy powrót od CWU osiągnie np 60st. pompka od cwu włączałaby się od razu.
  • #20
    Plumpi
    Heating systems specialist
    bycór wrote:
    Mam pytanie.
    zawór 4D ma za zadanie nie wpuścić do kotła zimnej wody.

    1 Dlaczego na schematach CWU jest montowane przed tym zaworem, a wiec powrót z cwu wchodzi do pieca bezpośrednio (wchodzi zimna woda). Czy dlatego że jest to za krótki obieg?? czy może lepiej dać cwu za zaworem 4D.


    Dlatego, że woda za zaworem mieszającym ma zbyt niską temperaturę aby nagrzewać CWU.
    Poza tym moc wymiennika CWU (wężownicy czy płaszcza) nie powoduje tak dużego wychłodzenia wody jak CO.

    bycór wrote:

    2Jeżeli cwu jest przed zaworem i jest to krótki obieg wody. to moze lepiej zrezygnowac z 4D i uruchamiać pomke od CO gdy powrót od CWU osiągnie np 60st. pompka od cwu włączałaby się od razu.


    A co będzie jak CWU osiagnie zadaną temperaturę i pompka CWU zostanie wyłączona?
    Po pewnym czasie woda na powrocie CWU wystygnie, bo obieg będzie zatrzymany i po prostu woda odda ciepło do otoczenia. Wtedy także zostanie zatrzymana pompa CO :)
    Chyba, że zamierzasz kręcić pompką CWU cały czas. Wtedy temperatura wody w CWU będzie osiągała temperaturę dokładnie taką samą jak kocioł. Czyli jak kocioł się nagrzeje do 70°C to i woda w CWU także do 70°C. Jak w kotle bedzie wygasać to pompka CWU wychłodzi wodę użytkową.
  • #21
    bycór
    Level 12  
    Pompka od c.w.u. chodziłaby od 40st żeby nie wychładzać.
    c.o. od 60,
    gdy wystygnie powrót od c.w.u. Pompka c.o. się wyłącza wiec c.w.u się nagrzeje w szybkim czasie.

    Proszę poprawić błędy pisowni.
    3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    mod - mirrzo
  • #22
    Plumpi
    Heating systems specialist
    bycór wrote:
    pompka od cwu chodziła by od 40st żeby nie wychładzać.
    co od 60.
    gdy wystygnie powrót od cwu. CO sie wyłacza wiec cwu sie nagrzeje w szybkim czasie.


    Po co tak kombinować?
    Nie można uzależniać uruchomienia pompy CO od temperatury powrotu CWU, ponieważ na tym powrocie woda stygnie co powowaoby wyłączenie pompy CO, a CWU na tyle długo stygnie, że długo układ by czekał na ponowne załączenie CWU oraz kolejne załączenie pompy CO. W domu byłoby zimno, a grzejniki robiłyby się ciepłe tylko po grzaniu wody w CWU.

    Prawie każdy sterownik kotła sterujący pompą CWU i CO realizuje funkcję tzw. priorytetu CWU, który polega na tym, że w chwili wystąpienia zapotrzebowania na ciepło w CWU, uruchamia sie pompa CWU, a pompa CO zostaje wylaczona.
    Dodatkowo spora część sterowników podwyższa temperaturę wody w kotle o 5-15° po to, żeby jak najszybciej nagrzać wodę w zasobniku CWU.
    Kiedy woda użytkowa osiągnie zadaną temperaturę to pompa CWU zostaje wyłaczona, pompa CO załaczona, a temperatura wody w kotle obniżona do zadanej.
    Jeżeli układ nie bedzie posiadał zaworu mieszającego to gorąca woda będzie wędrowała do grzejników, a na powrocie pojawi się woda o zbyt niskiej temperaturze. Jeżeli przy grzejnikach nie bedzie zaworów termostatycznych to w domu będzie zbyt gorąco. Jeżeli będą zamontowane zawory termostatyczne to po osiągnięciu zadanej temperatury w pomieszczeniach te zawory się poprzymykają, ograniczając mocno przepływ i dość mocno obniżając temperaturę wody powrotnej. Ponieważ zawory będą dość mocno poprzymykane to obieg wody kotłowej wymuszonej pompką CO będzie niewielki. Niewielkie też będzie mieszanie wody w kotle, a zatem temperatura wody w kotle zacznie się uwarstwiać. U góry kotła osiągnie ona zadaną temperaturę, zaś na dnie kotła będzie woda zimniejsza o 10-20°C niż na górze i będzie ona powodować korozję niskotemperaturową kotła.
    Zawór mieszający ma za zadanie obniżyć temperaturę wody w obiegu CO, dzięki czemu zawory termostatyczne będą się mniej przymykały, zapewniając swobodny przepływ wody kotłowej i nie zmuszając pompy CO do ciężkiej pracy. Jednocześnie woda w kotle będzie mieszana, a w ten sposób kocioł zabezpieczony przed niską temperaturą na jego powrocie i dole kotła.
  • #23
    mroczek55
    Level 2  
    Witam.

    Mam zawór 4d automatyczny ze sterownikiem, piec galmet kwp 2s z czujnikiem pogodowym. W jednych pomieszczeniach mam grzejniki a w innych podłogówkę. Aktualnie nie mam wewnętrznych drzwi co powoduje, (tak myślę) że zawory grzejników ustawione na 3 przymykają się całkowicie - mam zimny powrót. Mój instalator podpowiada mi, że powinienem otworzyć zawory grzejników maksymalnie i temperaturę w pomieszczeniu będzie regulował zawór 4D. Mam nastawę na piecu "temperatura wnętrza" ale nie mam żadnego czujnika prócz pogodówki i temperatura powrotu. Wydaje mi się że przy odkręconych zaworach grzejnik pracują pełną mocą z temperaturą równą płaszcza w piecu (nie rzadko ok 75-80 st). Czy zawór 4d jest w stanie regulować temperaturę na grzejnikach skoro nie mam takich ustawień w regulatorze (ekspert pid dynamic) i czy jest sens używać w tej sytuacji pogodowki - duża temperatura pieca?
  • #24
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Czy masz dwa zawory mieszające tzn. jeden dla podłogówki, a drugi dla grzejników?
    Czy w pokojach z grzejnikami jest zimno?
  • #25
    mroczek55
    Level 2  
    Mam zawór 4d za nim mam pompę co i tylko 1 zawór mieszający do podlogowki. W pokojach z grzejnikami jest ciepło.
  • #26
    Plumpi
    Heating systems specialist
    mroczek55 wrote:
    Mam zawór 4d za nim mam pompę co i tylko 1 zawór mieszający do podlogowki. W pokojach z grzejnikami jest ciepło.


    Zawór 4-drogowy to też zawór mieszający.

    Czy dobrze rozumiem?
    Na wyjściu kotła jest zawór mieszający 4-drogowy z silownikiem, którym steruje sterownik kotła?
    Za tym zaworem jest pompa CO i odejścia na grzejniki oraz do 3-drogowego zaworu mieszającego wodę dla podłogówek?
    Za zaworem mieszjacym 3-drogowym jest pompa oraz rozdzielacz obwodów podłogówki?
  • #27
    krisu007
    Level 12  
    Myslę, że w przypadku domu dwupoziomowego w pomieszczeniach gdzie może byc niższa temperatura (korytarz -spiżarka)można zastosować zawór termostatyczny przy grzejniku ale na kazdym grzejniku raczej nie.
    Wspominał ktoś o zaworze mieszającym sterowanym ręcznie... bez automatyki i siłownika to "zabawa"dla odważnych lub nieświadomych -na pewno kiedyś zapomnimy przestawić zaworu lub w domu będzie osoba nie umiejąca obsługiwać instalacji i nieszczęcie gotowe.

    Dodano po 19 [minuty]:

    proponuję zapoznać się ze schematem TUTAJ
    posiadam taki układ z tym,że bez pompki ładujacej c.w.u. - działa grawitacyjnie

    Dodano po 21 [minuty]:

    mroczek55 wrote:
    Witam.

    Mam zawór 4d automatyczny ze sterownikiem, piec galmet kwp 2s z czujnikiem pogodowym. W jednych pomieszczeniach mam grzejniki a w innych podłogówkę. Aktualnie nie mam wewnętrznych drzwi co powoduje, (tak myślę) że zawory grzejników ustawione na 3 przymykają się całkowicie - mam zimny powrót. Mój instalator podpowiada mi, że powinienem otworzyć zawory grzejników maksymalnie i temperaturę w pomieszczeniu będzie regulował zawór 4D. Mam nastawę na piecu "temperatura wnętrza" ale nie mam żadnego czujnika prócz pogodówki i temperatura powrotu. Wydaje mi się że przy odkręconych zaworach grzejnik pracują pełną mocą z temperaturą równą płaszcza w piecu (nie rzadko ok 75-80 st). Czy zawór 4d jest w stanie regulować temperaturę na grzejnikach skoro nie mam takich ustawień w regulatorze (ekspert pid dynamic) i czy jest sens używać w tej sytuacji pogodowki - duża temperatura pieca?

    jesli nie masz czujnika pokojowego to sterownik ustawia temperaturę kotła (zasilania .co.) niezależnie od temperatury pokojowej- tak przynajmniej jest w moim sterowniku recalart a3000ev. Proponuje zainstalować czujnik pokojowy - bedziesz optymalnie wykorzystać układ z ekonomicznego punktu widzenia wtedy temperatura na wyjściu zaworu 4D jest regulowana w zależności od temperatury pokojowej. Z lektury instrukcji obsługi wynika, że Twój sterownik umożliwia zastosowanie czujnika pogodowego zewnętrznego w trybie pokojowego wewnętrznego.
  • #28
    simko1
    Level 11  
    Mam pytanie . Mam już w garażu oep 16 i pytanie jak go zamontować .
    Może zamiast 4d zamontować wszędzie na grzejnikach zawory termostatyczne takie elektronicznie sterowane po 50 zł szt. a obieg bojlera i jego pompę włączyć jako obieg mieszający. Obieg na CO z pompka autoadapt grundfosa. Tylko pytanie czy da się ustawić sterownik tak aby pompę cwu(zwykłego grundfosa) włączał w dwóch sytuacjach.
    1. spadnie temp. Powrotu
    2. spadnie temperatura cwu?
    Czy może lepiej nie inwestować w zawory termostatyczne (mam kilka reszta to zawór pod głowice term. ) i zamontować przy piecu zawór 4d????
    Proszę o radę bo instalator za kilka dni przychodzi.


    Instalacja nowa w miedzi. Grzejniki KFA z 2010 aluminiowe 140 żeberek w całym. Domu. Dom w sierpniu będzie ocieplony. Pow. Użytkowa około 170 mkw.