Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tani dwusuwowy agregat z Chin z dołączonym regulatorem AVR

jaku_z_jelcza 29 Lis 2012 19:29 91811 131
  • #91 29 Lis 2012 19:29
    bulek01
    Poziom 15  

    Jak nakleisz na wirnik magnesy neodymowe to stracisz kontrolę nad napięciem. Będzie ono zależało od prędkości obrotowej oraz od obciążenia. Spróbuj wykonać własny regulator, bo koszt elementów do zbudowania takiego regulatora jest bardzo mały w porównaniu z ceną gotowego regulatora.

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Sklep HeluKabel
  • #92 29 Lis 2012 22:01
    kf
    Poziom 11  

    Witam

    Rada z budowaniem regulatora od podstaw jest dobra, ale moim zdaniem w tym przypadku nietrafiona. Czytając post kolegi "lukaszpc1" łatwo dojść do wniosku, że ma on małe pojęcie o elektrotechnice. Domniemywam więc, że o elektronice jeszcze mniejsze. Lepiej Łukasz nie ucz się elektroniki na urządzeniach sieciowych i to jeszcze zasilających. Za dużo rzeczy może pójść nie tak. Przy takiej zabawie u niewprawnego jeszcze konstruktora łatwo o pożar, porażenie lub po prostu uszkodzenie zasilanych agregatem urządzeń. Za mało możesz zyskać, a za wiele stracić. Nie obraź się, ale uważam że to nie jest zabawa dla każdego.

    Pozdrawiam

    Łukasz - SQ7EHO

  • #93 29 Lis 2012 22:21
    lukaszpc1
    Poziom 13  

    Sory, ale wiem na pewno tyle, że mam na tyle pojęcia mimo, że nie jestem po odpowiedniej szkole, w porównaniu do ciebie inni na pewno wiedzą więcej i nie cwaniakują tylko pomagają jak mogą, a ty tylko nabijasz sobie punkty i nic konkretnego nie wnosisz do tematu, a to czy wywołam pożar czy mnie porazi prąd to nie twój interes. Jeżeli ty uważasz że to zabawą to chciałbym zobaczyć co dzieciom dajesz do zabawy.

  • #94 13 Mar 2013 21:37
    prezzess
    Poziom 11  

    Dostałem ostatnio prądnicę z chińskiego agregatu 650W. Jest podobno sprawna wiec chciałbym ją wykorzystywać. Mam silnik 3KM od kosiarki, który posłużyłby mi jako napęd. Problem polega na tym, że nie wiem jak podłączyć kable wychodzące z prądnicy. Chodzi mi o niebieskie kable widoczne na dołączonym zdjęciu.
    Tani dwusuwowy agregat z Chin z dołączonym regulatorem AVR
    Czy potrzebne będzie coś jeszcze do prawidłowej pracy prądnicy? Nadmienię, iż będzie ona wykorzystywana do zasilania oświetlenia na kempingu i może starego tv 21 cali (max 300W).

  • Sklep HeluKabel
  • #95 13 Mar 2013 21:49
    lukaszpc1
    Poziom 13  

    do tych niebieskich podpinasz kondensator wzbudzenia i tyle

  • #96 13 Mar 2013 21:55
    prezzess
    Poziom 11  

    Czy ten widoczny na zdjęciu ma prawidłową pojemność dla tej prądnicy? Przy jakich obrotach wzbudza się ta prądnica? Pytam bo chciałbym ją sprawdzić napędzając ją np wiertarką.

  • #97 13 Mar 2013 22:49
    lukaszpc1
    Poziom 13  

    tak ten kondensator jest oryginalny od niego, co do prędkości od jakiej się wzbudza to nie wiem, ale silnik za dużych obrotów nie ma myślę, że podczas pracy ma może ok 1500rpm

  • #99 15 Mar 2013 10:02
    bulek01
    Poziom 15  

    Raczej takiej prędkości oryginalny silnik nie miał. Przeglądając zdjęcia stojanów wydaje mi się, że mają one 4 bieguny, więc pozostaje opcja 1500obr.

  • #100 01 Kwi 2013 17:24
    pgoral
    Poziom 25  

    Może są różne. Mój ma dwa bieguny i 3 tys obr.

  • #101 04 Kwi 2013 15:05
    jaku_z_jelcza
    Poziom 11  

    I do benzynowych silników są tylko takie na 2 bieguny . Ewentualnie do diesli są 4-ro biegunowe na 1500 obr bo żaden z tych malutkich silniczków benzynowych nie osiągnąłby odpowiedniej mocy przy 1500 obr.

  • #102 04 Kwi 2013 15:37
    pgoral
    Poziom 25  

    No to logiczne. Benzynowy dwusuw na 1500 to miałby nikłą moc i niską kulturę pracy. Nigdy nie widziałem taniego chińskiego malutkiego agregatu na ON. Ani z przekładnią czy takiego którego odgłosy pracy wskazywałyby, że pracuje na 1500 obr/min. Ew. te takie inwerterowe - ale to już zupełnie inna konstrukcja niż tu w tym wątku omawiana.

  • #103 04 Kwi 2013 15:40
    jaku_z_jelcza
    Poziom 11  

    No aż tak tanie nie są ani aż tak małe też nie. Ale chińskie diesle też są i to dużo tańsze w porównaniu do np. silników kuboty.

  • #104 08 Kwi 2013 22:32
    jaku_z_jelcza
    Poziom 11  

    Częstotliwość prądu w agregatach nie zależy od ilości biegunów na stojanie tylko na wirniku. Te jedno fazowe maja 4 bieguny na stojanie (czyli dwa uzwojenia) pod kątem 90st względem siebie. Jedno jest główne a drugie zasila wzbudzenie ( przez regulator lub jest do niego dołączony kondensator). W prądnicach 3 fazowych mamy 3 uzwojenia pod kątem 120st podłączone w trójkąt lub gwiazdę. Częstotliwość prądu zależy od ilości pól- biegunów na wirniku i obrotów. Jeśli agregat ma mieć 50Hz i 3000obr to ma dwa bieguny N-S, 50Hz - 1500obr 4 bieguny N-S-N-S. 50Hz - 1000obr 6 biegunów N-S-N-S-N-S i tak dalej i tak dalej

  • #105 19 Wrz 2013 22:00
    Petermechanic
    Poziom 11  

    Witam,
    zbudowałem regulator wg. kf'a. Niebawem będę go podłączał. Mam pytanie: czy na wirniku te diody co tam są teraz, mają zostać zlikwidowane?

    Pozdrawiam

  • #106 19 Wrz 2013 22:03
    jaku_z_jelcza
    Poziom 11  

    Nie, zostały zdemontowane.

  • #107 20 Wrz 2013 13:01
    Petermechanic
    Poziom 11  

    Dziękuję za szybką odpowiedź :)

    Jeszcze jedno pytanie mam - czy to ma znaczenie, w jakiej kolejności przewody (wz+, wz-) podepnę do wirnika? I tak będą dwa bieguny, prawda?

  • #108 20 Wrz 2013 14:04
    jaku_z_jelcza
    Poziom 11  

    I tak i nie. Tzn. nic się nie stanie jak podłączysz je odwrotnie. Najwyżej będzie miał kłopoty ze wzbudzaniem się (choć nie musi). Jeśli tak będzie to po prostu zamień przewody i już

  • #109 21 Wrz 2013 14:05
    Petermechanic
    Poziom 11  

    Nie jest dobrze. Agregat nie pracuje pod regulatorem. Ślizgi i szczotkotrzymacz założone poprawnie - podczas pierwszego testu z diodami i kondensatorem wzbudzenia pracuje.

    Przełączenie agregatu na regulator - agregat nie daje odpowiedniego napięcia.
    Pomiary (21.09.2013):

    • Uzwojenie główne - 130V
    • Odczep pomiarowy - 6-20V
    • Wirnik - 100 V!
    • Uzwojenie wzbudzenia - 70V


    Czuję, że mogłem źle zaprojektować płytkę. Brakowało jednej ścieżki między rezystorem 68k/2W, a górną ścieżką - więc może być więcej błędów. Dlatego też zwracam się z prośbą o jej sprawdzenie. Z góry dziękuję :)

    Tani dwusuwowy agregat z Chin z dołączonym regulatorem AVR

    Nie mam już siły, narobiłem się przy tym strasznie, a nie chce pracować.

    Pozdrawiam

    Dodano po 1 [godziny] 6 [minuty]:

    Aktualizacja: miałem złe kondensatory ceramiczne (dopiero się skapnąłem, że sprzedawca nie te mi dał, co trzeba) i napięcie na wirniku spadło do 80V. To nadal dużo.

    Proszę nadal o pomoc

    Dodano po 44 [minuty]:

    Uzwojenie wirnika ma 19,6 Oma (zmierzone na samicach)

  • #110 22 Wrz 2013 21:19
    pawlik722
    Poziom 21  

    Pomysł dobry, ja do tego celu pewnego razu zastosowałem unitrowski stabilizator napięcia, dawniej stosowane dość popularnie, świetnie sobie dawał z nim rade:) a człowiek któremu to poleciłem i założyłem prowadził pokazy sprzętu z wystawek na targach więc prądu nie potrzebował dużo:)

  • #111 01 Gru 2013 20:36
    kf
    Poziom 11  

    Witam po długiej przerwie

    Ja ostatnio dokonałem małej modyfikacji w schemacie mojego regulatora. Otóż okazało się, że po dłuższym czasie nie używania mój agregat (pomimo wklejonego w wirnik magnesu) ma problem z samodzielnym wzbudzeniem. Aby rozwiązać ten problem wymieniłem w moim układzie rezystor R12 z 6,2 na 10 k. Po prostu układ wyłączający wstępne wzbudzenie odcinał je za wcześnie - zanim zacznie działać regulator napięcia na diodzie zenera. Po tym zabiegu mój agregat zaczął wzbudzać się bez problemu. Oto poprawiony schemat.

    Tani dwusuwowy agregat z Chin z dołączonym regulatorem AVR

    Nawiązując do problemów kolegi Petermechanic - nie jest łatwo pomóc zdalnie w tak kłopotliwym temacie jak regulator agregatu. Jakie jest napięcie na kondensatorze zasilającym układ wzbudzenia C1? Na wejściu regulatora SG2524N (nóżce 1)? Jakie jest na oscyloskopie wypełnienie przebiegu na wyjściu regulatora (nóżce 11)? Rozumiem, że próby robisz bez obciążenia agregatu.

    Wstępnie można by podejrzewać, że coś jest nie tak z samym agregatem, a nie regulatorem. Przy napięciu na wzbudzeniu rzędu 100V, a napięciu na wyjściu 130 V, coś jest źle. Albo szczotki nie przenoszą poprawnie (co jest raczej nieprawdopodobne i było by widoczne w postaci iskrzenia lub dymienia), albo jest jakieś zwarcie na uzwojeniu wirnika lub stojana. Ale to z kolei było by słychać w postaci wyraźnej pracy silnika pod obciążeniem, pomimo, że do agregatu obciążenia nie podłączasz oraz w postaci bardzo szybkiego nagrzewania się uszkodzonego uzwojenia (do dymienia po kilku minutach pracy włącznie). Albo kolega wykonuje pomiar napięcia wzbudzenia przyrządem, który pokazuje napięcie szczytowe (bo takie napięcie będą miały normalnie impulsy zasilające wzbudzenie). A ich ograniczone wypełnienie powoduje odpowiednią skuteczną wartość prądu wzbudzenia. To jednak widać wiarygodnie dopiero na oscyloskopie.

    Mój agregat uszkodził się właśnie tak ostatnio. Przeciążyłem go podłączając UPS 1600 kVA (samo ładowanie akumulatorów). Agregat zaczął powoli zwalniać na skutek przeciążenia. Odłączyłem więc obciążenie wyłącznikiem. W tym momencie nastąpiło przebicie w uzwojeniu roboczym stojana. :-(

    Objawy takie jak opisałem powyżej. Mam już na podmianę uzwojenie, ale bez odczepu pomiarowego. Chyba będę musiał założyć jakiś mały transformatorek. Chyba, że ktoś ma taki uszkodzony agregat i by mnie poratował uzwojeniem z odczepem.

    Wszystkim, którzy zapalili się do pomysłu modyfikacji tego typu agregatu, po raz kolejny daję do myślenia. Ja wiedząc co mnie czeka, drugi raz nie chciał bym przez to wszystko przechodzić. W czasie jaki na ten złom straciłem, zarobił bym bez problemu na znacznie mocniejszy i niezawodniejszy, chiński agregat z fabrycznym regulatorem wzbudzenia. :-) Oczywiście, co się nauczyłem, to moje, ale zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy mają tyle czasu i cierpliwości co ja...

    Pozdrawiam

    kf - Łukasz - SQ7EHO

  • #112 01 Gru 2013 20:55
    Petermechanic
    Poziom 11  

    kf, dziękuję za odpowiedź i zainteresowanie moim problemem!

    Wątpię w to, że jest uszkodzony wirnik/stojan - na diodach (przystosowałem je pod samice, rozłączalne) agregat pracuje normalnie, daje normalne napięcia na wyjściu i wszystkich innych liniach.

    Też się zastanawiałem, czy mój multimetr nie wariuje za bardzo. Mam UNI-T UT-30D, 10 lat ma na pewno. Oscyloskopu niestety nie posiadam :(
    Próby robiłem bez obciążenia oczywiście. Dziękuję za wszystkie porady - wrócę do domu to na spokojnie pomierzę napięcie na C1 i 2524N

    Pozdrawiam

  • #113 01 Gru 2013 21:12
    kf
    Poziom 11  

    Poszukaj sobie jakiegoś taniego, starego oscyloskopu. Takiego za kilkaset złotych. Bez oscyloskopu uruchamianie, czy naprawa większości układów elektronicznych jest jak błądzenie we mgle.

    kf - Łukasz - SQ7EHO

  • #114 07 Lip 2014 13:47
    Petermechanic
    Poziom 11  

    Witam,
    Dopiero teraz piszę, ponieważ wróciłem do domu po sesji i mogę się swobodnie zająć agregatem.

    Wymieniłem profilaktycznie opornik 6,2k na 10k.

    Wykonałem pomiary nowym multimetrem:

    • C1 - 100-120V DC
    • wyjscie na wirnik - 10-12V DC
    • odczep pomiarowy (za mostkiem prostowniczym) - 5V DC
    • napięcie VCC na SG2524N - 20V DC
    • nóżka 1 i 2 SG2524 (IN) - 0V


    Co sprawdzać dalej? Proszę o pomoc :sad:

    Pozdrawiam

  • #115 08 Lip 2014 20:29
    kf
    Poziom 11  

    Witaj Petermechanic


    > napięcie VCC na SG2524N - 20V DC

    To zdecydowanie za dużo. Przy diodzie zenera 15V powinno być około 12V. Nie wiem jakie jest graniczne napięcie zasilania tego układu. Może się uszkodził.

    > nóżka 1 i 2 SG2524 (IN) - 0V

    To bardzo dziwne. Jakim cudem masz na nóżce 1 jest 0V, skoro na wyjściu mostka jest 5V. Sprawdź dzielnik. Jak jest sprawny, odłącz jego wyjście od nóżki 1 układu i wtedy sprawdź napięcie. Okaże się, czy układ nie robi zwarcia - co potwierdzało by teorię o jego uszkodzeniu.

    Na nóżce 2 nie może być 0V jeżeli na nóżce 16 będącej wyjściem stabilizowanego napięcia odniesienia jest jakieś napięcie. Na 2-ce powinna być połowa napięcia z 16-ki. Nie pamiętam jakie powinno być napięcie na nóżce 16. Poszukaj w specyfikacji. Jeżeli na 16-ce nie masz poprawnego napięcia, przy poprawnym napięciu zasilania całego układu, to scalak jest na pewno uszkodzony.

    Powodzenia

    kf - Łukasz - SQ7EHO

  • #116 09 Lip 2014 17:57
    Petermechanic
    Poziom 11  

    kf napisał:
    To zdecydowanie za dużo. Przy diodzie zenera 15V powinno być około 12V. Nie wiem jakie jest graniczne napięcie zasilania tego układu. Może się uszkodził.

    Mój błąd, źle zmierzyłem. Jest 11,8V DC. Chociaż układ i tak może pracować z Vcc do 40V DC (wg. specyfikacji).

    kf napisał:
    To bardzo dziwne. Jakim cudem masz na nóżce 1 jest 0V, skoro na wyjściu mostka jest 5V. Sprawdź dzielnik. Jak jest sprawny, odłącz jego wyjście od nóżki 1 układu i wtedy sprawdź napięcie. Okaże się, czy układ nie robi zwarcia - co potwierdzało by teorię o jego uszkodzeniu.

    Na nóżce 2 nie może być 0V jeżeli na nóżce 16 będącej wyjściem stabilizowanego napięcia odniesienia jest jakieś napięcie. Na 2-ce powinna być połowa napięcia z 16-ki. Nie pamiętam jakie powinno być napięcie na nóżce 16. Poszukaj w specyfikacji. Jeżeli na 16-ce nie masz poprawnego napięcia, przy poprawnym napięciu zasilania całego układu, to scalak jest na pewno uszkodzony.


    Tak jest, jak się chce wszystko pomierzyć na szybko :lol:
    Na IN- (nóżka 1) jest 2,6V DC
    Na IN+ (nóżka 2) jest 2,5V DC

    W specyfikacji jeżeli dobrze widzę, to na nóżce 16-tej Vout = 5V. Czyli jest dobrze.

    Co dalej sprawdzać? :)

  • #117 09 Lip 2014 18:23
    kf
    Poziom 11  

    Dla odświeżenia tematu wznowionego po pół roku przeczytałem sobie kilka ostatnich postów jeszcze raz. Petermechnic - a co to znaczy, że agregat nie daje odpowiedniego napięcia? Bo z Twoich poprawionych pomiarów wynika, że wszystko w kluczowych punktach regulatora jest ok. To jakie jest to niepoprawne napięcie na wyjściu agregatu i jak zmienia się ono po podłączeniu obciążenia około 100 i 500 W?

    kf - Łukasz - SQ7EHO

  • #118 09 Lip 2014 18:30
    Petermechanic
    Poziom 11  

    Na luzie mam 140V AC na wyjściu. U Ciebie od razu było 230V?

  • #119 09 Lip 2014 22:22
    kf
    Poziom 11  

    Oczywiście, że nie od razu było u mnie 230V. Nic nie było od razu. Trudno policzyć ile prób przeprowadziłem zanim w ogóle coś zaczęło działać. Kilka elementów udało mi się też uszkodzić. Przecież konstruowałem ten regulator od zera.

    Zacznijmy od podstaw. Prosiłem Cię o sprawdzenie jak napięcie zmienia się po podłączeniu obciążenia. Przecież to kluczowe do ustalenia czy regulator działa, czy nie.

    Sprawdź jak napięcie spadnie po podłączeniu rezystancyjnego obciążenia 100W i ok. 500 - 600 W. Np. żarówki i suszarki do włosów. Jeżeli napięcie spadnie nieznacznie, regulator działa poprawnie. Tylko trzeba wyregulować PR-kiem napięcie wyjściowe. Ewentualnie jeżeli zakres regulacji potencjometrem będzie niewłaściwy, trzeba skorygować wartość rezystorów tego dzielnika. Może w Twoim agregacie napięcie na odczepie pomiarowym jest wyższe i dla tego na wyjściu masz niższe.

    kf - Łukasz - SQ7EHO

  • #120 10 Lip 2014 16:56
    Petermechanic
    Poziom 11  

    Więc tak:
    Na luzie jest 130V AC
    Podłączyłem żarówkę 75W i napięcie też jest OK (waha się od 128V-131V), trochę szybko drży światło
    Po podłączeniu ruskiej grzałki 500W do wody napięcie spadło do 100V, dźwięk silnika wskazuje na obciążenie

    Co mogę zrobić?