Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

KE-Jetronic - wtryskiwacz rozruchowy nie dostaje prądu.

17 Lis 2010 13:14 22647 23
  • Poziom 10  
    Samochód: MB 190E 2.0 '92 automat, silnik m102, nigdy nie miał LPG.

    Mam problem z odpaleniem zimnego silnika, ewidentnie nie ma ssania. Rozrusznikiem trzeba kręcić bardzo długo, a jak już zapali to auto nie sprawia żadnych problemów. Jesli silnik jest ciepły oczywiscie jest go łatwiej uruchomić.
    Pompka paliwa wyrabia, świecie, kable WN, kopułka wszystko nowe.

    Po pierwszych oględzinach okazało się, że brakuje napięcia na wtyczce do wtryskiwacza rozruchowego.

    Czujnik temperatury, ten czteropinowy, który ewentualnie mógłby dawać błędne dane jest sprawny (sprawdziłem go przez obrócenie wtyczki, a także pomierzyłem rezystancję /opory/ i wszystko jest OK). Wykluczam więc awarię tego czujnika.

    Przekaźnik przepięciowy /srebrny przekaźnik z 10A bezpiecznikiem za akumulatorem/ rozebrany i przelutowany (ewentualne zimne luty powinny zostać zlikwidowane). Bezpiecznik nie jest uszkodzony, ale i tak wymieniłem go profilaktycznie.
    Teoretycznie przekaźnik ten powinien działać. Znam jednak przypadek gdzie przelutowanie nie pomogło, a dopiero wydatek 140 zł w ASO i zakup nowego ożywił autko...
    Tak więc zanim nie podmienię srebrnego przekaźnika nie będę go mógł do końca wykluczyć jako głównej przyczyny...


    Pytanie:
    co oprócz w/w czujnika temperatury i przekaźnika przepięciowego może mieć wpływ na brak napięcia na wtyczce do wtryskiwacza rozruchowego?
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Elektronika i przekażnik wtrysku rozruchowego znajduje się w przekazniku zespolonym , który znajduje sie za akumulatorem , wielopinowy , czarny. Są tam dwa przekażniki , duży do pompy paliwa , mniejszy , to ten który szukasz. Zobacz jak wyglądają luty na tym małym.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    devcrk napisał:
    Gdyby srebrny przekaźnik był uszkodzony, nie miałbyś też sterowania nastawnikiem wolnych obrotów.


    Faktycznie, przy opisywaniu objawów choroby zapomniałem wspomnieć o tym, że silnik - jeśli się go już uruchomi - po nabraniu optymalnej temperatury pracy (85-87°C ) ma podwyższone wolne obroty tj. ok. 1100-1200 rpm, zamiast dotychczasowych 750-800 rpm.
    Są one stałe, nie falują.

    W związku ze sprawdzeniem napięcia na nastawniku wolnych obrotów mam takie pytanie - gdzie on się znajduje przy silniku M102?
    Czy jest to ten element zaznaczony na zdjęciach strzałkami?

    KE-Jetronic - wtryskiwacz rozruchowy nie dostaje prądu. KE-Jetronic - wtryskiwacz rozruchowy nie dostaje prądu.

    linki gdyby pojawił się problem z powiększeniem miniaturek:
    http://img89.imageshack.us/img89/2489/kejet004.jpg
    http://img89.imageshack.us/img89/6114/kejet003.jpg

    emeryt2 napisał:
    Elektronika i przekażnik wtrysku rozruchowego znajduje się w przekazniku zespolonym , który znajduje sie za akumulatorem , wielopinowy , czarny.


    Za akumulatorem oprócz słynnego srebrnego przekaźnika przepięciowego, jest takie czarne plastikowe pudełko 2,5x6,5 cm oraz dwie "cegły" o wymiarach (na oko) 4x12cm na których pozapinane są od góry dwie duże wtyczki (coś a'la euroscart w rozmiarze XXL ;-) ).
    Rzuciłem na nie okiem przed chwilą i wygląda że są pozakręcane jakimiś śrubkami, a te z kolei są "oplombowane" czerwoną farbką. Czy to to jest ten przekaźnik zespolony?

    Postaram się zrobić foto, żeby na darmo nie rozkręcać czegoś czego może nie trzeba.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Na moje oko to przekaźnik ten ma ze 3x6 cm. Jednak bardziej bym podejrzewał nieszczelność dolotu w związku i z trudniejszym odpalaniem i zbyt wysokimi obrotami, np wężyk między elementem który zaznaczyłeś na zdjęciach a kolektorem ssącym.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Devcrk - Ustawienie aparatem zapłonowym /czytaj gołym rozdzielaczem zapłonu/ przyśpiesznie lub opóżnienie zapłonu , to jakieś miraże.
    Motronic masz racje - ma być EZL / elektroniczny zapłon znajdujacy sie na lewym nadkolu/ 4 Zyl , ale myślę ,że kolega nie miał innego pod ręką.
    W 1992 r już nie było wyłącznika tremiczno czasowego wtrysku rozruchowego.
  • Poziom 10  
    devcrk napisał:
    Gdyby srebrny przekaźnik był uszkodzony, nie miałbyś też sterowania nastawnikiem wolnych obrotów. Zobacz, czy po przekręceniu zapłonu przez jakieś 10 sekund masz na nim 12V, na jałowych powinno być coś koło 5-8 V


    No więc sprawdziłem napięcie na nastawniku wolnych obrotów.
    Po przekręceniu zapłonu na mierniku pokazało jakieś sladowe napiecie <1 Volt, a po zakręceniu rozrusznikiem pojawiło się na nim max. 1,48V (niecałe półtorej volta).

    Wcześniej sprawdziłem jeszcze raz napięcie na wtrysku rozruchowym i tam również bez zmian tj. niecałe pół volta.

    Wniosek - ani wtryskiwacz rozruchowy ani nastawnik wolnych obrotów nie dostają wymaganych 12V (to co jest to chyba jakieś prądy błądzące ;-) ).
    Z tego co napisałeś oznacza to, że srebrny przekaźnik (przepięciowy) jest uszkodzony - dobrze mówię?

    emeryt2 napisał:
    Elektronika i przekażnik wtrysku rozruchowego znajduje się w przekazniku zespolonym , który znajduje sie za akumulatorem , wielopinowy , czarny. Są tam dwa przekażniki , duży do pompy paliwa , mniejszy , to ten który szukasz. Zobacz jak wyglądają luty na tym małym.


    Czyli z tego co rozumiem to oprócz srebrnego przekaźnika mam szukać także w tym czarnym:

    KE-Jetronic - wtryskiwacz rozruchowy nie dostaje prądu.

    Dzisiaj przelutuje luty na tym przekaźniku o którym wspominasz (mały) i jak nie pomoże to pewnie trzeba będzie szukać srebrnego przekaźnika (przepięciowego)...


    ociz napisał:
    Na moje oko to przekaźnik ten ma ze 3x6 cm. Jednak bardziej bym podejrzewał nieszczelność dolotu w związku i z trudniejszym odpalaniem i zbyt wysokimi obrotami, np wężyk między elementem który zaznaczyłeś na zdjęciach a kolektorem ssącym.


    Hmm... nie sądzę aby nieszczelność dolotu miała wpływ na brak napięcia na wtrysku rozruchowym i nastawniku wolnych obrotów. Jeśli się mylę proszę o sprostowanie - KE-Jetronic to dla mnie czarna magia. :D


    devcrk napisał:


    Aparat zapłonowy masz dobrze ustawiony ? jakoś mocno przekręcony...

    Podniesione obroty jałowe to może być źle ustawiony lub wytarty potencjometr klapy spiętrzającej i/lub skład mieszanki na jałowych


    Wygląda jakby go nikt od października 1992 nie ruszał - poza tym autko chodziło znakomicie do czasu narastających od kilku tygodni problemów z uruchomieniem (podwyższone wolne obroty pojawiły dopiero się kilka dni temu).
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Tak , w tym czarnym "pudełku" są dwa / gołe / przekażniki. Mniejszy jest od wtrysku rozruchowego.
    Sprawdzałeś czy masz napięcie na wtyczce rozruchowego na momen po włączeniu kluczyka , czy też wtrysk paliwa z niego?
    Tem na zdjęciu , z bezpiecznikiem , nie ma nic wspólnego z wtryskiem rozruchu ale ma z zaworem obejściowym - wolnych obrotów , gdy on nie poda napięcia będą podwyższone wolne obroty.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    ZX-10R napisał:
    Hmm... nie sądzę aby nieszczelność dolotu miała wpływ na brak napięcia na wtrysku rozruchowym i nastawniku wolnych obrotów.

    Na brak napięcia nie ale i bez tego powinien bez większego trudu zapalać. Na zaworze obejściowym(nastawniku wolnych obrotów) sprawdź tylko czy + się pojawia po przekręceniu kluczyka, masa idzie ze sterownika. Jakby przekaźnik był uszkodzony to też sterownik by nie miał zasilania więc i pompy paliwa by nie uruchomił. Chyba że schemat na który patrze nie jest poprawny.
  • Poziom 10  
    emeryt2 napisał:
    Sprawdzałeś czy masz napięcie na wtyczce rozruchowego na moment po włączeniu kluczyka , czy też wtrysk paliwa z niego?


    Sprawdziłem napięcie na wtyczce wtr. rozruchowego w momencie włączenia kluczyka (zapłonu) wynosi ono: 0V (zero volt).
    Dopiero kiedy uruchamia się rozrusznik pojawia się śladowe napięcie tj. 0,03 - 0,05V (setne części volta).
    Wniosek: na wtryskiwacz rozruchowy nie jest podawane napięcie.

    Sprawdziłem, czy do wtryskiwacza dostarczane jest paliwo, okazało się że tak.
    Paliwo dostarczane jest do wtryskiwacza, ale nie wytryskuje z niego.
    Sprawdziłem czy wtryskiwacz reaguje na prąd - podłączyłem więc baterię 4,5V i z wykręconego wtryskiwacza dobiegło jakieś prztyknięcie i wytrysnęła odrobina paliwa.
    Wniosek: wtryskiwacz rozruchowy jest sprawny. Paliwo jest do niego podawane, nie spełnia on swojej funkcji jedynie z powodu braku dostarczenia prądu.



    emeryt2 napisał:
    Ten na zdjęciu , z bezpiecznikiem , nie ma nic wspólnego z wtryskiem rozruchu ale ma z zaworem obejściowym - wolnych obrotów , gdy on nie poda napięcia będą podwyższone wolne obroty.


    Czyli z nim tzn. tym srebrnym z bezpiecznikiem 10A też coś szwankuje bo nie podaje prawidłowego napięcia na zawór obejściowy (nastawnik wolnych obr.).
    Podczas włączenia zapłonu (przekręcenie kluczyka) napięcie na jego wtyczce wynosi 0,47V (niecałe pół volta), kiedy zakręciłem rozrusznikiem wzrosło do 1,01V (jeden volt).


    Wynika z tego, że mam problem:
    - z przekaźnikiem zespolonym, a ściślej z jednym z przekaźników w jakim się znajduje (mały, odpowiedzialny za napięcie na wtrysku rozruchowym).
    - z przekaźnikiem srebrnym z bezpiecznikiem (przek. przepięciowy) gdyż nie podaje prawidłowego napięcia na zawór obejściowy (nastawnik wolnych obrotów).



    A teraz pytanie za 10 pkt.
    Jak dobrać się do przekaźnika zespolonego w taki sposób żeby nadawał się on jeszcze do ponownego wykorzystanie? :D
    Ciąć brzeszczotem czarny plastik dookoła, czy może próbować roztopić tą smołę dookoła pinów? Jakieś pomysły, hmm? :roll:

    KE-Jetronic - wtryskiwacz rozruchowy nie dostaje prądu. KE-Jetronic - wtryskiwacz rozruchowy nie dostaje prądu.



    ociz napisał:

    sprawdź tylko czy + się pojawia po przekręceniu kluczyka, masa idzie ze sterownika.


    Jak to zrobić?


    btw. sorki za łopatologiczne przedstawianie tematu - piszę w ten sposób bo może drugiemu takiemu laikowi jak ja przyda się taki opis krok po kroku
  • Moderator Samochody
    A weź sobie zewrzyj piny 50 i 87V i zobacz jak wtedy odpala, tylko za długo nie kręć jak nie zagada żeby go nie zalać.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    devcrk napisał:
    ociz, a nie przypadkiem 30 i 87 ? Chodzi Ci o uruchomienie na stałe pompy paliwa ?>\

    Chodzi mi o uruchomienie wtryskiwacza jak rozrusznik kręci.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Motronic napisał:
    ZX-10R, masz schemat do tego układu?


    Niestety. nigdzie nie mogłem znaleźć schematu do 190E 2.0 automat.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Rozwiązanie problemu.

    190-tka naprawiona.
    Przyczyną nie działania wtryskiwacza rozruchowego oraz podwyższonych wolnych obrotów był srebrny przekaźnik przepięciowy (tak, ten z bezpiecznikiem).

    Jak się okazało czarny "przekaźnik zespolony" który rzekomo miał odpowiadać za podwyższenie wolnych obrotów (1100-1200obr/min) nie miał na ten fakt wpływu.
    Dla potomnych warto uściślić, że jest to przekaźnik pompy paliwa.

    Jak widać przelutowanie przekaźnika przepięciowego w tym przypadku nie pomogło, i trzeba było kupić używany (40PLN).