Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kilka pytań początkującego?

19 Lis 2010 17:38 2856 17
  • Poziom 8  
    W związku, że jestem nowy i początkujący postanowiłem pochwalić się swoim sprzętem i przy okazji zadać kilka pytań.

    Posiadam 2 odtwarzacze Denon DN-S1200, mikser Denon DN-X 120.
    Słuchwai również denona DN-HP 700

    Dwie kolumny: Głośnik wysokotonowy BMS, głośnik tubowy BMS cewka 2", nisko tonowy McCauley 15", zwrotnica zabezpieczona trzema żarówkami 12V 10W.
    Bas:Głośnik firmy B&C model 18PS76-4Ω. Obudowa wykonana według projektu firmy B&C.
    Strojenie: 180l @ 45hz. SPL(dla 600w) ok 125db, pasmo od 41hz(-3db). Kanał BR

    Końcówka ADS LX 1400
    Procesor dźwięku Lem Digital DX 24.

    Do tego światła Revo III, Quad Gem i standardowy Zig Zag.

    Zastanawia mnie jedna rzecz a mianowicie podczas wizyty w sklepie muzycznym Pan powiedział mi, że końcówka zawsze powinna być odkręcona na maxa a siłą sygnału sterujemy poprzez mixer. Czy to prawda?

    Poza tym kolumny które posiadam są trójdrożne, i mają zwartnice która odcina poszczególne pasma. Tylko, że tak naprawdę nie generują w ogóle basu pomimo 15 głośńika. A nie zawsze chcę zabierać ze sobą Subwoofer. Czy warto wymontować zwrotnicę która odcina 15 i sterować procesorem?

    W przypadku subwoofera lepiej wykorzystywać zwrotnice z końcówki czy z procesora?

    Pamiętajcie Panowie, że nie od razu Kraków zbudowano i każdy kiedyś zaczynał.
  • Moderator Akustyka
    Cytat:
    Zastanawia mnie jedna rzecz a mianowicie podczas wizyty w sklepie muzycznym Pan powiedział mi, że końcówka zawsze powinna być odkręcona na maxa a siłą sygnału sterujemy poprzez mixer. Czy to prawda?

    Tak mówi jedna szkoła. Druga (ja się do niej przychylam), że mikser powinien pracować w okolicy 0, a na wzmacniaczu ustawia się taką głośność jaką chcemy mieć na audytorium. Ma to o tyle zaletę że na małych imprezach często mikser pracuje z tłumieniem nawet 30dB, przez co nie ma się np kontroli na wskazaniach. Druga rzecz, jeżeli stosuje się efekty w szczególności cyfrowe (EQ, kompresor czy eliminator sprzężeń), to jeżeli się ich w pełni nie wysteruje, generują dużo zniekształceń, i nie pracują poprawnie.
    A jeżeli ty używasz cyfrowego procesora głośnikowego, najlepiej jak go poprawnie wysterujesz. Czyli mikser na 0dB, a wzmacniacz przyciszyć.

    Cytat:
    oza tym kolumny które posiadam są trójdrożne, i mają zwartnice która odcina poszczególne pasma. Tylko, że tak naprawdę nie generują w ogóle basu pomimo 15 głośńika. A nie zawsze chcę zabierać ze sobą Subwoofer. Czy warto wymontować zwrotnicę która odcina 15 i sterować procesorem?

    Owszem tak będzie lepiej. Ale będziesz musiał każdy głośnik zasilić z innej końcówki mocy. Ale powinno zagrać lepiej.
    Cytat:
    W przypadku subwoofera lepiej wykorzystywać zwrotnice z końcówki czy z procesora?

    W sumie na jedno wychodzi. Przy procesorze masz większe pole do manewru, a jak go i tak chcesz używać, to będzie prościej.
  • Poziom 8  
    I chyba ta druga szkoła mniej obciąża końcówkę. Czy nie ma to większego znaczenia?
    Co oznacza tłumienie na poziomie 30 dB?
    Poprawne wysterowanie oznacza np. brak sprzężeń i szumów tak?
  • Poziom 8  
    A tera kolejne pytanie do osób które grają na weselach, sylwestrach itp.
    A mianowicie czy zabezpieczacie się jakoś na wypadek awarii sprzętu, czy wozicie np zapasową końcówkę?
    Bo ja właśnie się zastanawiam czy nie kupić sobie na wszelki wypadek zapasowej końcówki ewentualnie chociaż jednej kolumny aktywnej.
    Mógłbym ją normalnie wykorzystywać jako odsłuch a na wypadek awarii zawsze coś by grało.

    Chodzi mi głównie o końcówkę bo tak naprawę w przypadku innych elementów mojego nagłośnienia mogę je zastąpić innym albo w ogóle zrezygnować.
    A bez końcówki niestety.
    Jak często zdarzają się Wam awarie podczas imprez?
    Jak sobie z tym radziliście?
  • Moderator Akustyka
    Nie, końcówka jest obciążona jednakowo w obu przypadkach.

    Chodziło mi o to że tłumik sumy jest w okolicy -30dB

    Sprzężenia nie, ale szumy tak. Każde urządzenie - nie wliczam tutaj wzmacniacza, posiada swój optymalny poziom pracy. Przykładowo masz procesor głośnikowy który optymalnie pracuje na poziomie +4dBu, i ma przetwornik 16 bitowy. Obniżając poziom dźwięku o połowę, wykorzystujesz tylko 8 bitów przetwornika. Jak myślisz jakość i dynamika będzie lepsza?
    W takim wypadku czym słabiej (mniejszym sygnałem) wysterujesz procesor - będzie gorszy dźwięk.

    Zrób sobie mały test, który ładnie zobrazuje co piszę. Weź komputer i mocniejszy wzmacniacz.
    Gdy dasz volume komputera na max, i wysterujesz głośność wzmacniaczem, będziesz miał optymalny dźwięk.
    Jak dasz wzmacniacz na max, i spróbujesz wysterować głośność komputerem, dźwięk będzie słabej jakości - bo wykorzystasz tylko fragment dynamiki oraz z głośników popłynie spora ilość szumów z komputera (z zasilacza i innych cudów)
  • Poziom 8  
    Czyli podciągamy końcówką dzięki czemu będziemy mieli dobrą dynamikę i mało szumów. Dobrze zrozumiałe?
    U mnie akurat to zastosowanie będzie najlepsze, bo muszę zawsze trochę bardziej podciągnąć bas w porównaniu do górek.

    Obciążenie końcówki zależy od sygnału wejściowego, tak?
  • Poziom 12  
    1. belek zwróć uwagę, że praca na przyciszonej końcówce, która sugeruje adambyw dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji, gdy nie potrzebujesz pełnej mocy (co przy tym zestawie będzie bardzo sporadyczne)
    2. stosowanie zwrotnicy aktywnej (zamiast wbudowanej pasywnej) ma znaczenie i to (chyba, że się mylę ale szybko się o tym dowiemy) duże - chodzi o straty energetyczne do których dochodzi zwłaszcza w odniesieniu to najniższego pasma
    3. obciążenie końcówki zależy od trzech zmiennych:
    - poziom sygnału wejściowego
    - poziom wysterowania końcówki jej własnymi potencjometrami (choć tak na prawdę one regulują właśnie poziom sygnału wejściowego :) )
    - impedancji kolumn podłączonych do końcówki
  • Poziom 13  
    adambyw napisał:
    Przykładowo masz procesor głośnikowy który optymalnie pracuje na poziomie +4dBu, i ma przetwornik 16 bitowy. Obniżając poziom dźwięku o połowę, wykorzystujesz tylko 8 bitów przetwornika.


    Z tymi bitami to nieprawda, nie ma znaczenia poziom sygnału zawsze będzie używane 16 bitów (w tym wypadku). Nawet cisza czy szumy własne będą przetwarzane 16-bitowo.
  • Moderator Akustyka
    Oczywiście że poziom sygnału ma ogromne znaczenie. Przeczytasz to w większości instrukcji obsługi.
    Oczywiście, cały sygnał jest przetwarzany w pełnej ilości bitów. Tak się pracuje w domenie cyfrowej. Jak kalkulatorem dodajesz 2+2 też komputer to liczy w 16 czy 64 bitów. A i tak wykorzystujesz tylko 2....

    1 bit z dynamiki przetwornika, to teoretycznie 6dB. Żeby rozsądnie pracować kalibruje się mikser tak by sygnał oscylował wokół 0dB na mikserze to jest -15dBfs na procesorze (bo 0dBfs to maksimum cyfrowe - przester). Maks na mikserze czyli +15dB, to 0dBfs na procesorze. Na jednym i drugim okolica przesterowania. Czyli na samą rezerwę dynamiki idą ci ponad 2 bity. Teraz zjeżdżając tłumikiem miksera na -30dB, rezygnujesz z kolejnych 5 bitów. I tych bitów nie wykorzystasz, dopóki nie podjedziesz tłumikiem do góry. Czyli nie korzystasz z 5 bitów, a z dwóch sporadycznie. Czyli z 16 robi się 8-9. Tak jak pisałem wyżej.

    To że obliczenia w procesorze są prowadzone cały czas na 16 czy 24 bitach bo tak faktycznie jest, mówi tylko o maksymalnej dynamice i odstępie sygnał szum.

    Cytat:
    1. belek zwróć uwagę, że praca na przyciszonej końcówce, która sugeruje adambyw dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji, gdy nie potrzebujesz pełnej mocy (co przy tym zestawie będzie bardzo sporadyczne)

    Tak o takiej sytuacji mówiłem. Bo przy pełnym wysterowaniu sprawa jest oczywista.
    Choć trzeba wziąć pod uwagę fakt że czasami występuje inny moment przesterowania końcówki i miksera. Przy kalibracji należy puścić sygnał na mikserze w okolicy przesterowania (przeważnie ok =15dB), tak żeby czerwone czasem mrugnęło. Następnie podciąga się końcówkę mocy tak żeby zaczął mrugać limiter (nie świecić!). W tedy wiesz że dojeżdżając na mikserze na wskazaniach do przesteru, zbliżasz się do przesteru końcówki.
    I nie zawsze to oznacza przekręcenie gałki volume maksymalnie w prawo.

    Kalibracja systemu, to często pomijany etap w budowie systemu, a mocno pomaga w późniejszej pracy.
  • Poziom 13  
    adambyw napisał:
    Oczywiście że poziom sygnału ma ogromne znaczenie. Przeczytasz to w większości instrukcji obsługi.
    Oczywiście, cały sygnał jest przetwarzany w pełnej ilości bitów. Tak się pracuje w domenie cyfrowej. Jak kalkulatorem dodajesz 2+2 też komputer to liczy w 16 czy 64 bitów. A i tak wykorzystujesz tylko 2....

    1 bit z dynamiki przetwornika, to teoretycznie 6dB. Żeby rozsądnie pracować kalibruje się mikser tak by sygnał oscylował wokół 0dB na mikserze to jest -15dBfs na procesorze (bo 0dBfs to maksimum cyfrowe - przester). Maks na mikserze czyli +15dB, to 0dBfs na procesorze. Na jednym i drugim okolica przesterowania. Czyli na samą rezerwę dynamiki idą ci ponad 2 bity. Teraz zjeżdżając tłumikiem miksera na -30dB, rezygnujesz z kolejnych 5 bitów. I tych bitów nie wykorzystasz, dopóki nie podjedziesz tłumikiem do góry. Czyli nie korzystasz z 5 bitów, a z dwóch sporadycznie. Czyli z 16 robi się 8-9. Tak jak pisałem wyżej.

    To że obliczenia w procesorze są prowadzone cały czas na 16 czy 24 bitach bo tak faktycznie jest, mówi tylko o maksymalnej dynamice i odstępie sygnał szum.



    Tak przyznaję rację - opacznie zrozumiałem poprzednią wypowiedź.
  • Poziom 12  
    adambyw napisał:

    Przy kalibracji należy puścić sygnał na mikserze w okolicy przesterowania (przeważnie ok =15dB), tak żeby czerwone czasem mrugnęło. Następnie podciąga się końcówkę mocy tak żeby zaczął mrugać limiter (nie świecić!).


    Zależy na jakim mikserze pracujesz pamiętaj, że mówimy o mikserze dla DJ więc łatwiej operować "kolorkami" niż poziomami, które dla różnych producentów i urządzeń są różne.
    Poza tym jako, że kolega przyznał, że jest początkujący może jednak lepiej aby zapamiętał zasadę: "czerwone - STOP" czyli gdziekolwiek się pojawi należy obniżyć poziom. Dotyczy to każdego miejsca w mikserze, procesorze czy końcówce (spotkałem się z sytuacjami, gdzie na "masterze" miksera było ok ale na wskaźniku poziomu kanału miksera brakowało diod - wszystkie świeciły na stałe).

    adambyw napisał:

    W tedy wiesz że dojeżdżając na mikserze na wskazaniach do przesteru, zbliżasz się do przesteru końcówki.
    I nie zawsze to oznacza przekręcenie gałki volume maksymalnie w prawo.


    ... "oczywista oczywistość" :)
  • Poziom 8  
    Dziękuje Panowie za cenne rady. Na pewno wykorzystam.
    A co z tą zastępczą końcówką kupować czy nie ma takiej potrzeby?

    Grałem już kila imprez ale nie były to duże imprezy. A teraz mam grać na sylwestrze 160 osób i nie chciałbym wtopić.

  • Spec od akustyki
    Proszę edytować pierwszy post. Szczególnie poprawić temat zgodnie z zasadami. Może być przydatny jeszcze dla kogoś innego.
  • Poziom 8  
    O ile sam post mogę edytować to nie bardzo mogę zmienić temat, przynajmniej nie wiem jak.
    Zakładając temat "Kilka pytań początkującego?" chodziło mi o możliwość w jednym temacie uzyskać odpowiedz na różne pytanie związane z moją nie wiedzą i sprzętem.

    Np dziś chciałem podpiąć pod nagłośnienie, LB SON, z którego chciałem wykorzystać mikrofon bezprzewodowy.
    LB SON jest to kolumna 2 drożna z wbudowanym odtwarzaczem, skromnym kolektorem i 2 mikrofonami, jeden na kablu jeden bezprzewodowy. Taki szkolny zestaw.
    Posiada on wyjście speaker out, wykorzystując je podpiąłem pod mój mikser i niby działa, ale jak głośniej coś powiem czy krzyknę to słychać w głośnikach straszne zniekształcenia. A chciałem użyć go do karaoke...
    Jak może być tego przyczyna? Problem występuje niezależnie od mikrofonu.
    Proszę o pilną pomoc.
  • Poziom 14  
    Posiada on wyjście speaker out, wykorzystując je podpiąłem pod mój mikser i niby działa, ale jak głośniej coś powiem czy krzyknę to słychać w głośnikach straszne zniekształcenia.

    OUT to wyjście sygnału na dodatkowe głośniki,zgodne z impedancją zestawu.Jeśli podpiąłeś pod to swój mikser,to wzmocniony z tego zestawu sygnał,trafia do Twojego sprzętu i dlatego jest tak zniekształcony.Proponuję poszukać wyjscia line out i pod nie podpiąć mikser.Pozdrawiam
  • Poziom 43  
    Line out, jak sama nazwa wskazuje, jest to wyjście o poziomie liniowym, z którego można pobrać sygnał i przesłać do innego urządzenia, np wzmacniacza.
    Mikser podłącza się do WEJŚCIA (LINE IN) wzmacniacza.
    SPEAKER OUT (WYJŚCIE GŁOŚNIKOWE) służy do podłączenia dodatkowej kolumny pasywnej i w żadnym wypadku nie można podłączać tam miksera. Mój kolega taką pomyłkę okupił uszkodzeniem tegoż.
    Kol. belek21, zanim cokolwiek i gdziekolwiek wetkniesz/podłączysz, najpierw zapoznaj się z instrukcją obsługi, dokładnie przemyśl co jest napisane przy gnieździe a w razie dalszych wątpliwości, zapytaj kogoś oblatanego w temacie.
    Staraj się przyswoić definicję WEJŚCIA (IN) i WYJŚCIA (OUT), bo to nie to samo, oraz ich zastosowania.

    Pozdrawiam.

    Do siego!
  • Poziom 8  
    Nie do końca się zrozumieliśmy. Bo ja nie chcę podpiąć miksera do LB SON(czyli tego mojego zestawu z mikrofonem) tylko LB SON do mixera a potem końcówka.
    Dziś to spiąłem na sali i jest okej, po prostu dawałem zbyt wysoki sygnał na mixer i stąd to trzeszczenie.
    Może narazie mało wiem ale co to jest wejście i wyjście to podstawa którą ogarnąłem.
    Ale dzięki z info.
  • Poziom 10  
    Najlepiej moc końcówki ustawić na maksa, sumę miksera na 0 a głośność sterować suwakami poszczególnych kanałów. Pamiętaj o tym, żeby gain ustawić tak, aby poziom wejściowy nie przekraczał 0. Pozdrawiam.