Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ulrich KO21 - kod usterki E03 (płyta sterownika 70153.3)

ZbigniewKow 20 Nov 2010 16:27 37184 45
Wago
  • #1
    ZbigniewKow
    Level 10  
    Posiadam od 3 lat kocioł gazowy Ulrich Kondensich KOMPRESSOR KO21 (dwufunkcyjny). Gwarancja już minęła. Awarii uległa płyta sterownika o oznaczeniu 70153.3. Kocioł wyświetla kod błędu E03 (brak detekcji płomienia). Grzanie CO lub CW jest niemożliwe. Resetowanie kotła nic nie daje. Wszystkie pozostałe elementy kotła są sprawne, kocioł po serwisie, wyczyszczony i wyregulowany. Po chwilowej wymianie na nową płytę sterownika 70153.3 piec działa bez błędów. Chciałbym jednak naprawić starą uszkodzoną płytę sterownika 70153.3, gdyż sądzę, iż przyczyną awarii jest jakaś mała pierdoła. Co do tej pory sprawdziłem:
    1) wszystkie kable są dobrze i poprawnie połączone, żaden nie obluzował się, nie został uszkodzony. Po podłączeniu nowej płyty sterownika piec działa poprawnie. Po podłączeniu starej płyty, piec wyświetla kod błędu E03 (kod ten wyświetla się po 3 krotnej próbie włączenia grzania CO lub CW. Każda próba odbywa się w ten sposób, że w komorze spalania podawany jest przez chwilę gaz, następuje zapłon gazu przez elektrody, ale w wyniku braku detekcji płomienia, piec wyłącza się);
    2) uszkodzona płyta sterownika 70153.3 nie posiada widocznych żadnych elementów przepalonych, nadpalonych, ścieżki są całe bez zwarć;
    3) przekaźnik połączony z transoptorem CNY17F-3 jest sprawny;
    4) profilaktycznie wymieniłem na nowe 2 transoptory CNY17F-3 na odpowiednik CNY17-3 (różnica taka, że CNY17-3 posiada na wyprowadzeniu nr 6 bazę, a CNY17F-3 nie ma takiego wyprowadzenia);
    5) profilaktycznie wymieniłem na nowe diody 1N4007 (wszystkie w okolicy przekaźnika sterującego pracą cewki zaworu gazowego i tyrystora);
    6) wszystkie bezpieczniki są sprawne;
    7) profilaktycznie wymieniłem na nowy tyrystor (zamiast BT149D znalazłem BT169D, ale odwróciłem go na płycie, bo ma zamienione nogi anody i katody;
    8) po wymianie ww. elementów na nowe i podłączeniu tej starej płyty 70153.3 do pieca, próba włączenia CO lub CW kończy się błędem E03 (nie pomaga ręczny reset);
    9) po ponownym podłączeniu nowej (bez wad) płyty sterownika 70153.3, piec działa OK.

    W załączeniu zdjęcie płyty z opisem elementów, które sprawdzałem i które zostały wymienione na nowe:

    https://obrazki.elektroda.pl/48_1290266608.jpg

    Proszę o pomoc:
    a) który element (obszar płyty 70153.3) odpowiada za detekcję płomienia?;
    b) które elementy musiałbym jeszcze sprawdzić?;
    c) czy ktoś posiada schemat sterownika 70153.3 (abym mógł posprawdzać chociażby napięcia w punktach kontrolnych lub poszczególnych elementach)?;

    Z góry dziękują za wszelkie uwagi, sugestie, pomoc.
  • Wago
  • #2
    igrzelczyk
    Level 21  
    generalnie te diody nie potrzebnie wymieniales bo orginalne nie maja oznaczen a napewna nie sa wszystkie takie same(popelnilem kiedys taki blad) , schematu do sterownika nie uswiadczysz - nikt nie posiada takowych , sprawdzales czy traf i prostownik dziala?
    pozdrawiam
    wesoly serwisant
    ps skoro masz plyte dobra wystarczy ja pomiezyc i porownac zamiast szukac na slepo...
  • #3
    ZbigniewKow
    Level 10  
    Oryginalne diody mają oznaczenia 1N4007. Dałem nowe 1N4007, gdyż łatwiej było mi je wkładać do płytki i zlutować. Nie bawiłem się z prostowaniem nóżek w diodach wylutowanych. Pomiar napięć na płycie jest utrudniony, bo kable są za krótkie, by płytkę sterownika wyciągnąć bardziej poza piec. Ale potrzebuję z całą pewnością informacji, która część na płycie (który obszar płyty sterownika) może odpowiadać za detekcję płomienia. Który element jeszcze sprawdzić albo wymienić?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Aha... Trafa i prostownika jeszcze nie sprawdzałem. Obok jest także warystor. Sprawdzę i dam znać.
  • #4
    igrzelczyk
    Level 21  
    to sprawdz zwlaszcza warystor czesto go po czsie trafia i nie bardzo chce cos dalej dzialac ,poszukaj po sciezce od miejsca gdzie jest podlanczana elektroda sprawdzajaca (taki drucik ktory ogrzewa palnik po zaplonie(przewaznie dolozony jest uklad wzmacniajacy na zwyklym wzmacniaczu operacyjnym i czasami jego sprzerzenie ulega umarnienciu- zwykly opornik lub kondensator- i nie ma co wysterowac przekaznika )
    pozdro
    wesoly serwisant
  • #5
    ZbigniewKow
    Level 10  
    Sonda jonizacyjna podłączona jest kabelkiem do płyty sterownika, a poprzez m.in. 3 rezystory, ścieżki prowadzą do procesora (napisy mało czytelne... MLT 22 521 albo MLT 22 527. Nie wydaje mi się, aby padł ten procesor, gdyż start pieca, wybieg pompy i zapłon gazu działa OK, natomiast nie ma tylko detekcji ognia...
  • #6
    igrzelczyk
    Level 21  
    sprawdz te oporniki napewno ktorys bedzie uwalony jesli po stronie detekcji jest cos nie halo ,automatyka honeywella przewaznie robiona jest na przedwzmacniaczach ,widocznie tu prad podawany jest do procka (dziwne ale mozliwe) moze tez lezec cos ,w tym ukladzie po stronie wysterowania po wyjsciu z proca na przekaznik sterujacy
  • Wago
  • #7
    ZbigniewKow
    Level 10  
    OK, sprawdzę te rezystory na ścieżce do procesora. Przy okazji wymienię warystor S10K275 (może być uszkodzony gdy było chwilowe przepięcie). Teraz skupiam się też na sprawdzeniu obszaru zasilacza z BD677A, stabilizatorem LM7805C dla 5V, diody prostownicze, etc. Sprawdziłem miernikiem cewki Schaffner (2 x 6,8mH) - te są OK. Sprawdziłem też trafo na pierwotnym i wtórnym - wydaje się, że także jest OK. Trafo jeszcze podłącze pod 220V (przez bezpiecznik) i sprawdzę napięcia na wtórnym. Powymieniam wszystkie elektrolity. Z pomiarów miernikiem są niby OK, ale wady mogą uwidaczniać się dopiero pod napięciem...

    Pozdr

    Zbigniew
  • #8
    ZbigniewKow
    Level 10  
    Jest, jest, jest!!!... to rezystor 1M (1 mega ohm) 1%, który bezpośrednio idzie od styku kabla z sondy płomienia na płycie sterownika w kierunku do procesora. Ten rezystor jest martwy. Sprawdziłem inny (taki sam obok na płycie) rezystor 1M 1% i ten jest OK. Czyli nie było przejścia sygnału z sondy, bo rezystor nie wykazuje żadnej oporności lub przekracza zakres miernika, a jeśli przekracza zakres miernika to i tak jest do wymiany, bo ma być 1M. Jutro na powrót wlutuje w płytkę wszystkie wymontowane elementy i dam znać za niedługo, czy ten rezystor to jedyny powód całego problemu.

    Pozdr
  • #9
    igrzelczyk
    Level 21  
    standard ,a nie mowilem?
    powodzonka
    wesoly serwisant
  • #10
    ZbigniewKow
    Level 10  
    Dziś na powrót wmontowałem wszystkie wcześniej wylutowane elementy, które sprawdzałem miernikiem, w tym wlutowałem nowy rezystor 1M 1%. Na zdjęciu wskazuje, który to był drań:

    https://obrazki.elektroda.pl/96_1290463839.jpg

    Naprawioną płytkę sterownika zamontowałem do pieca i... otrzymałem znów kod błędu E03. Tym razem kod błędu miał prawo być wykazany, gdyż płyta sterownika była w stanach nieustalonych. Zresetowałem ręcznie kocioł i... zaczął pracować jak nowy :) Sprawdziłem grzanie CW i CO. Jest OK. Awaria została w całości usunięta. Piec sprawdziłem profilaktycznie podczas całego cyklu dogrzewania mieszkania oraz grzania cieplej wody. Niestety zaskoczyła mnie znów elektronika Ulricha... Piec po wmontowaniu mojej starej płyty zaczął działać jakoś inaczej niż zwykle... Okazało się, że musiałem wejść w tryb serwisowy i przywrócić wszystkie wcześniejsze ustawienia, jakie miał piec sprzed awarii. Po tych ustawieniach chodzi jak nowy.

    Jeśli ktoś potrzebuje zdjęcia płyty sterownika o oznaczeniu 70153.3 od strony elementów i ścieżek, służę pomocą. Jeśli miałbym kupić nowy sterownik, to koszt nowej płyty byłby około 1200 zł brutto, a mój faktyczny koszt naprawy wyniósł 0,20 zł (koszt rezystora). Owszem wymieniłem wcześniej transoptory na CNY17-3 i 9 diod 1N4007 + tyrystor (łącznie około 8 zł), lecz te elementy po sprawdzeniu są OK. Pozostaną na ewentualną następna awarię, jeśli się wydarzy...

    Aha... prawdopodobną przyczyną padnięcia rezystora o oznaczeniu na płycie symbolem R49 (wartość 1M 1%) był przeskok iskry z elektrody zapalającej gaz w komorze spalania. Dlatego profilaktycznie (dodatkowo) zaizolowałem koszulki izolacyjne nasunięte na przewody elektryczne wchodzące na elektrody (owa elektroda składa się z dwóch elektrod zapalających gaz i jednej elektrody jonizacyjnej). Od teraz podczas zapalania gazu, na elektrodach (od strony zewnętrznej komory spalania) nie słychać charakterystycznego przeskoku iskry pomiędzy elektrodami. Natomiast prawidłowo i prawie bezszelestnie przeskakuje iskra wewnątrz komory spalania pomiędzy właściwymi elektrodami zapalającymi gaz. Tutaj uważam, że jakość wykonania prawidłowej izolacji takich elementów przez Ulrich jest niewystarczająca...

    Dziękuję za podpowiedzi. Przydały się ostatecznie po sprawdzeniu kluczowych elementów.

    Pozdrawiam

    Zbigniew
  • #11
    palmus
    Level 33  
    Gratulacje!
    Tylko zastanawiam się wg jakiego klucza wymieniałeś diody i transoptory, zamiast prześledzić szlak od początku czujnika/sondy w kierunku płyty?
  • #12
    ZbigniewKow
    Level 10  
    Dziękuję :)

    Kluczem były najpierw obszary układu sterującego cewką zaworu gazu i okolice tego obszaru. Ponieważ nie mam schematu, poruszałem się po elementach najbardziej zawodnych: transoptory, diody, kondensatory elektrolityczne. Część układów działa w korelacji z innymi elementami pieca. Trudno ocenić wprost, które obszary odpowiadają za co. W końcu sprawdziłem inne elementy, trafo, cewki, przekaźniczki. Jak pisałem, wszystkie elementy na płycie były bez jakichkolwiek oznak zniszczenia, nadpalania, nadtopienia, etc. Ten rezystor jak każdy inny nie wzbudzał żadnych podejrzeń. Po sprawdzeniu wylutowanych elementów zabrałem się za rezystory, zaczynając od miejsca doprowadzenia sygnału z komory spalania do płyty sterownika, z zamiarem pójścia w kierunku procesora. W ten sposób natrafiłem na pierwszy rezystor, który odbiera sygnał z elektrody jonizacyjnej z komory spalania... Wg mojego doświadczenia jest to pierwszy taki przypadek, że ofiarą awarii był rezystor.

    Pozdrawiam

    Zbigniew.
  • #13
    pierzchalski
    Level 11  
    witam
    mam podony problem z tą płytą tylko że moja nie odpala gazu,otwiera gaz,włacza dmuchawę włacza pompę obiegową,moja ma ten sam numer ale wygląda trochę inaczej,sprawdziłem wszystkie diody i są Ok też mam BT 149D napewno nie jest zwarty pewnie nie można go sprawdzić zwykłym miernikiem,wymienię go na nowy,jest też kilka oporów o wartości 4,7mega ale nie mogę ich sprawdzić zwykłym miernikiem bo mam zakres tylko do 2 mega,nie wiem gdzie na twoim zdjęciu jest cewka zapłonowa,moją widać w prawym dolnym rogu jest zalana w szartm plastiku,może ktoś ma pomysł co jeszcze mogę sprawdzić na tej płytce,a może ktoś wie gdzie mogę taką kupić i za ile
  • #14
    ulo
    Level 1  
    U mnie identyczny, permanentny problem z E03, ewidentnie wyglądało na brak detekcji płomienia (piec gasł po 3-4s). Wymiana opornika pomogła

    Ulrich KO21 - kod usterki E03 (płyta sterownika 70153.3)
  • #15
    romari
    Level 2  
    Problem z E03(piec gasł po 3-4s) , u mnie też wymiana opornika pomogła:)))
  • #16
    zyzek1
    Level 2  
    sprawdzic przewód masowy kolo automatyki z prawj strony latareczka przyswiecic i dokrecic u mnie było to samo
  • #17
    alfafraga
    Level 10  
    Mam teraz podobny problem iskra jest bardzo dobra gaz dochodzi próbuje zaskoczyć kilka sekund pali i przestaje. Sprawdzałem opornik R49 ma przejście. Być może trzeba ustawić ciśnienie gazu i powietrza. Jest to piec 2002rok, trochę inny rysunek płytki.Cały czas wyskakuje kod usterki EO3. Kupiłem używaną płytkę ale w niej wyskakuje kod usterki 17. Jeśli ktoś może mi pomóc to będę bardzo wdzięczny.
  • #18
    zyzek1
    Level 2  
    Tak ja pisałem sproboj dokrecic przewod mosowy kolo elektroniki taki maly cienki z prawej strony trzeba przyswiecic latareczka
  • #19
    alfafraga
    Level 10  
    Oczyściłem śrubki i przewody masowe.Nie wiem czy to z tego powodu, ale zapalił i chodził 0.5 godziny, grzejniki były ciepłe i koniec, wyskoczył kod 03 i tak trzy razy iskra zapali gaz czuć,że jest detonuje trzy razy i koniec .Zresetuję i powtarza się to samo i znów pochodzi 0.5 godziny i koniec.Nie wiem co może być.
  • #20
    ZbigniewKow
    Level 10  
    Witam,
    Przyczyna problemow z kodem E03 jest iskrownik, dokladnie porcelanowy element zawierajacy 3 elektrody. Ten iskrownik zamontowany jest na sciane komory spalania. Nalezy wylaczyc piec z pradu, nastepnie przygotowac 3 dobrej izolacyjnosci koszulki wytrzymale na temperature min. 100 C. Zdjac najpierw np. prawy przewod z tego iskrownika, zalozyc nowa koszulke, ale tak wyciac koniec tej koszulki izolacyjnej, aby po nalozeniu na koncowke iskrownika, bardzo dokladnie zakrywal te koncowke elektrody. Podobnie zrobic ze srodkowa koncowka elektrody i tak samo z lewa. Chodzi o to, ze pomiedzy tymi trzema wyprowadzeniami moze dochodzic do przeskoku iskry. To powoduje wlasnie spalenie oporu 1M lub wlaczanie kodu E03, gdy przeskok iskry miast odbyc sie w komorze, odbywa sie pomiedzy wyprowadzeniami z tego iskrownika, czyli poza komora spalania. Przetestowalem tasme izolacyjna, by poprawic izolacje tych 3 wyprowadzen, ale tasma izolacyjne po jakims czasie nadpala sie, topi, wiec w rachube wchodzi tylko koszulka izolacyjna odporna na temperature rzedu 100 C i wiecej. W Castoramie kupilem koszulki termoplastyczne, odporne na 120C. One dobrze spelniaja swoja funkcje. Problem jest fabryczny, przy kazdym serwisie te owe 3 koszulki fabryczne niedokladnie oplataja wyprowadzenia iskrownika, a iskra zawsze znajdzie latwiejsza droge przeskoku, jesli tylko zaistnieja ku temu warunki. To podobnie jak z wredna woda... Zawsze znajdzie ujscie by zalac mieszkanie np. z dachu... o ile dach jest spitolony.

    Pozdr

    Zbigniew
  • #21
    ZbigniewKow
    Level 10  
    Dodaje fotki, jak wykonać dodatkowe zabezpieczenie koszulkami izolacyjnymi (termicznymi) odpornymi do temp. 120C. To pozwoli całkowicie na wyeliminowanie ewentualnej iskry na sondę płomienia i problem z rezystorem 1M.

    https://obrazki.elektroda.pl/8130717700_1320081548.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/1252464100_1320081549.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/2475877000_1320081550.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/2301092000_1320081552.jpg

    Pozdr

    Zbigniew

    Dodano po 4 [minuty]:

    Dodam jeszcze, ze przetestowałem czas temu dodatkowa izolacje w postaci taśmy izolacyjnej (na fotce jest to czarna taśma). Taśma taka nie jest odporna na temperaturę, robi się z czasem sztywna i rozlatuje się, a dodatkowo może powodować przewodzenie iskry! Dlatego tez koszulki termiczne należy nakładać na oryginalne koszulki izolacyjne znajdujące się na przewodach (z odpowiednim wycięciem jak pokazałem na fotkach).

    Zbigniew

    Dodano po 1 [minuty]:

    Izolacja termiczna jest do kupienia za okolo 2 zl w Castoramie. Wytrzymuje temperature max. 120C.

    Proszę poprawić błędy pisowni i prawidłowo wkleić obrazki
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html
    mod - mirrzo
  • #22
    alfafraga
    Level 10  
    Dzięki za tak obszerne fachowe informacje,ale nic to nie dało. Wymieniłem płytę sterownika (używaną) i chodzi bardzo dobrze.Coś jest złego w mojej płycie.Może uda się ją naprawić, będę próbował. Jeszcze raz wielkie dzięki.
  • #23
    ZbigniewKow
    Level 10  
    Dotyczy mojego wpisu z dnia:
    31 Paź 2011 18:27
    Re: Ulrich KO21 - kod usterki E03 (płyta sterownika 70153.3)

    Otóż czas zweryfikował koszulki termoplastyczne odporne niby do 120 C... nie nadają się do zastosowania. Elektrody nagrzewają się na tyle mocno, ze po nadtopieniu tych koszulek przeskakuje iskra powodując błąd E03. Proponuje wiec dobra izolacje odporna na wysoka temperaturę lub co parę miesięcy oczyszczać elektrody (końcówki znajdujące się w komorze spalania).

    Proszę poprawić błędy pisowni.
    Dotyczy to również wpisu z dnia 31 paź 2011 18:27
    mod - mirzo
  • #24
    smoq123
    Level 10  
    @ZbigniewKow

    Walczę (a właściwie nasz serwisant) z błędem E03 na naszym piecu już od dłuższego czasu, ale bez skutku. Błąd nie jest permanentny - piec czasami pracuje prawidłowo całkiem długo, a czasami co parę minut wyskakuje ww. błąd.

    Był wymieniany i regulowany presostat oraz elektroda.
    Dzisiaj spróbuję z tą izolacją elektrod o której Pan wspominał.

    Czy u Pana błąd był permanentny, tzn. piec się w ogóle nie dał włączyć? Czy tak jak u mnie wyskakiwał od czasu do czasu?
    Zastanawiam się czy skoro pojawia się od czasu do czasu, to czy możliwe jest uszkodzenie płyty sterownika, czy wtedy piec nie działałby permanentnie.

    Dodam, że błąd wyskakuje tylko w trybie CO, podczas grzania wody użytkowej nigdy nie wyskoczył.
  • #26
    smoq123
    Level 10  
    Niestety ani czyszczenie syfonu/odpływu kondensatu ani założenie izolacji na elektrody nie dało rezultatu. Jednocześnie okazało się, że potrafi zawiesić się zarówno przy grzaniu CO jak i CWU.

    Od czasu do czasu przygasa również wyświetlacz.
  • #27
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Czy między wymiennikiem, a syfonem tą gumową rurkę też czyściłeś i rurkę na wyjściu z wymiennika ?
    Jeżeli tak, to wypada zaprosić serwisanta. Płyt się nie naprawia.
  • #28
    ZbigniewKow
    Level 10  
    Kod E03 - o ile nie wystąpił mój przypadek z rezystorem 1M - (może i także kod E16 o ile zdąży się wyświetlić) może być związany ze stabilizatorem napięcia i kondensatorami elektrolitycznymi. Popatrz na zdjęcie płytki:

    https://obrazki.elektroda.pl/48_1290266608.jpg

    Stabilizator (górną lewa cześć płytki, tuz pod opisem w kolorze niebieskim) posiada aluminiową blaszkę nałożoną na niego, tuz za stabilizatorem znajduje się jeden z kondensatorów elektrolitycznych (mniejszy), obok także drugi elektrolityczny (większy). Nie pamiętam pojemności tych elektrolitów. Wymiana tych elektrolitów i stabilizatora pomogła Ulrichowi KO21 u mojego sąsiada. Koszt to kilka złotych. Dodatkowo trzeba bardzo starannie wypłukać wymiennik ciepła i komorę spalania.
  • #29
    smoq123
    Level 10  
    Serwisant stwierdził, że wymieni presostat (chociaż był wymieniony rok temu).
    Stwierdził też, że się jeszcze nie spotkał żeby to był problem z płytą, że zazwyczaj to elektrody, presostat, ciśnienie gazu lub komin.

    Jak nie pomoże wymiana presostatu powalczę z płytą sterownika, tylko muszę znaleźć elektronika który mi to posprawdza i powymienia.
  • #30
    ZbigniewKow
    Level 10  
    A ja jednak nadal podpowiadam sprawdzenie stabilizacji napiecia... Presostat wg mnie nie ma nic wspolnego np. z przygaszaniem się wyświetlacza. U sąsiada, który wymienił stabilizator napięcia i wspomniane przeze mnie kondensatory miał podobne objawy co u Ciebie. Po wspomnianej drobnej naprawie, którą sąsiad sam sobie wykonał (bo zna się choć po części na elektronice), piec działa poprawnie.