Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik propanowy zasilany wodorem.

avatar 07 Gru 2011 20:34 105534 429
  • #421
    Rzuuf
    Poziom 43  
    Jaka seria???
    Tych 100 frajerów, których BMW zrobiło w bambuko? Pewnie jeżdżą nimi służbowo, czyli to jest "zanęta".
    Za odpowiednim wynagrodzeniem też mogę zostać frajerem ...

    Jak się ma tani wodór, to najlepszym sposobem jego zmagazynowania jest przerobienie go na płynne węglowodory. Dla płynnych węglowodorów jest wszystko: przetwórstwo, baza magazynowa, dystrybucja i odbiorcy.

    Aby w zbiorniku o pojemności 1 litra "zmieścić " wodór dla takiej samej energii, jaka jest w 1 litrze benzyny, wodór musiał by być sprężony do 2700 atmosfer.
    Dla porównania: ciśnienie w komorze nabojowej armaty w chwili strzału to "tylko" 700 atmosfer.
  • Computer Controls
  • #422
    Coldcolo
    Poziom 10  
    Cytat:
    Aby w zbiorniku o pojemności 1 litra "zmieścić " wodór dla takiej samej energii, jaka jest w 1 litrze benzyny, wodór musiał by być sprężony do 2700 atmosfer.
    Jest to odniesienie do wszystkich postów które nasz kolega napisał negując wodór jako paliwo. Kolego wolne myślenie doprowadziło nasza cywilizację to miejsca w którym mamy możliwość pisać na tym forum :)

    Większej głupoty nie słyszałem już dawno:

    benzyna bardziej energetyczna od wodoru(dobre to) - nie nie będę dyskutował na temat z jakiego powodu tak piszę podam jednak kilka faktów.

    Ale do konkretów:

    FAKT I: wartość opałowa benzyny to:
    42-44 MJ/kg w stanie ciekłym,

    FAKT II: wartość opałowa wodoru to:
    120 MJ/kg w stanie ciekłym

    FAKT III: wartość opałowa benzyny to:
    3660-3860 kJ/m3 w przypadku mieszanki stechiometrycznej

    FAKT IV : wartość opałowa wodoru w przypadku mieszanki stechiometrycznej to:(trzeba policzyć) tutaj podam kilka wartości:

    Gęstość wodoru (273 K { 0 C}, 1013 hPa):
    a/ gazowego wynosi 90 g/m3,
    b/ ciekłego 70,8 kg/m3,

    Założenie I: Reakcja wodoru z tlenem przebiega wybuchowo już od 6% H2 w O2 i jest reakcją silnie egzotermiczną.

    Założenie II: Wartość tlenu w powietrzu to około 21% (20,98%)

    Założenie III: Waga powietrza to 1,2 kg/m3

    w 1m3 mieszanki mieści się ok. 16g wodoru oraz 1184g powietrza co daje nam 7,5 MJ/Kg a jest to mieszanka wybuchowa do mieszanki która w sposób kontrolowany powinniśmy zmniejszyć wartość wodoru o 2% czyli o 1/3.


    dodam tylko iż, aby spełnić warunki bez detonacyjnego spalania mieszanka powinna być uboższa - zawierać więcej tlenu.

    Co to takiego mieszanka stechiometryczna? - w telegraficznym skrócie to stosunek paliwa do powietrza aby nastąpiło 100% spalenie dawki paliwa.

    Wartości w/w dla czystego wodoru są stałe i niezmienne jednak dla benzyny zmienne i znacznie zależne od procesu jej wytworzenia.

    Z powyższego wynika iż, wartość opałowa wodoru jest 3-krotnie większa jak benzyny.

    Nie trzeba magazynować ogromnych ilości wodoru a należało by popracować nad wydajnymi formami jego uzyskiwania na bieżące potrzeby.

    Sam fakt że benzyna jest związkiem kilku (to ważne) WĘGLOWODORÓW powinien dać coś do myślenia
    (naiwnie to zabrzmi ale nie mogę się powstrzymać)
    dlaczego nie jeździmy na diamentach albo chociaż na graficie toż to czysty węgiel nie obciążony jakimś tam wodorem co zaniża wartość opałową.

    Pozdrawiam wszystkich którzy nie wątpią w wodór.

    PS. spalanie w silnikach spalinowych paliw zawsze będzie marnotrawstwem energii bo sprawność rzędu (efektywna-ta która pojawia się na kołach) 10-12% jest żenująca.
    A może tak zespół złożony z silnika zewnętrznego spalania (Stirling sprawność 40%) bądź turbina gazowa (sprawność 80%)do zasilania
    generatora prądu?
    A sam wodór pozyskiwać w sposób biologiczny bez udziału innego rodzaju energii jak słoneczna?
  • Computer Controls
  • #423
    Chris_W
    Poziom 37  
    Napisałeś:

    FAKT I: wartość opałowa benzyny to:
    42-44 MJ/kg w stanie ciekłym,
    FAKT II: wartość opałowa wodoru to:
    120 MJ/kg w stanie ciekłym

    Średnia gęstość benzyny to 720kg/m3 ( http://www.orlenpetrotank.pl/index.php?action=pages_1&action_id=156 )
    Gestość ciekłego wodoru (jak sam napisałeś) to 71kg/m3

    Więc nie trzeba być bystrzachą aby stwierdzić że 1m3 benzyny da ok 30000MJ, natomiast 1m3 wodoru da 8520MJ.

    Sądzę że gdzieś się pomyliłeś - prawdopodobnie liczyłeś niepotrzebnie objetość powietrza.

    Aha, żebys nie miał wątpliwości - ja również jestem przeciwnikiem wodoru jako paliwa.
  • #424
    Rzuuf
    Poziom 43  
    FAKT I: wartość opałowa benzyny to: 42-44 MJ/kg w stanie ciekłym, czyli ok. 30 MJ/litr
    FAKT II: wartość opałowa wodoru to: 120 MJ/kg w stanie ciekłym, czyli ok. 8,5 MJ/litr.

    Zbiornik paliwa zatankowany benzyną zawiera 3,5 razy więcej energii, niż taki sam zbiornik zatankowany skroplonym wodorem.

    Na dodatek benzynę można wykorzystać np. rok po zatankowaniu. Wodór trzeba wykorzystać natychmiast, bo po 3 dniach już go nie ma. Dlatego rakiety kosmiczne napełnia się wodorem bezpośrednio przed startem.
    Sprawa zbiorników paliwa dla rakiety nie jest problemem: pusty zbiornik się odrzuca. Samochody nie mogą zaśmiecać dróg pustymi zbiornikami po zużytym wodorze (na trasę Katowice - Warszawa trzeba 2 takie zbiorniki - termosy po 40 litrów).
  • #425
    Coldcolo
    Poziom 10  
    Rzuuf napisał:
    FAKT I: wartość opałowa benzyny to: 42-44 MJ/kg w stanie ciekłym, czyli ok. 30 MJ/litr
    FAKT II: wartość opałowa wodoru to: 120 MJ/kg w stanie ciekłym, czyli ok. 8,5 MJ/litr.

    Zbiornik paliwa zatankowany benzyną zawiera 3,5 razy więcej energii, niż taki sam zbiornik zatankowany skroplonym wodorem.

    Na dodatek benzynę można wykorzystać np. rok po zatankowaniu. Wodór trzeba wykorzystać natychmiast, bo po 3 dniach już go nie ma. Dlatego rakiety kosmiczne napełnia się wodorem bezpośrednio przed startem.
    Sprawa zbiorników paliwa dla rakiety nie jest problemem: pusty zbiornik się odrzuca. Samochody nie mogą zaśmiecać dróg pustymi zbiornikami po zużytym wodorze (na trasę Katowice - Warszawa trzeba 2 takie zbiorniki - termosy po 40 litrów).


    Miałem się nie wdawać w dyskusję jednak proszę pięknie podajcie mi koledzy wartość opałową dla węgla na litr.

    Natomiast nie spalasz benzyny w stanie ciekłym tylko jej mieszankę i to w ekonomicznym silniku w proporcjach 1:40

    Wodór potrzebuje 1:120
    skład mieszanki to 4% wodoru do 96% tlenu którego jest ok.20% w powietrzu.

    Jest różnica?

    Wiem do czego zmierzacie koledzy powiecie że w benzynie patrząc na wszystkie związki jest 116g wodoru na litr
    jednak po spaleniu wodoru otrzymujemy H2O
    a po spaleniu benzyny produktem są min. H2SO3, H2S, CH4, również H2O zobacz sam jak wiele H wypada przez rurę wydechową.
    Potencjał energetyczny wodoru jest większy od benzyny i już tak pozostanie.

    Powtarzam - wyraźnie napisałem iż uważam spalanie w silniku tradycyjnym-patrz tłokowym- jakiegokolwiek paliwa za skończony kretynizm.

    Napisałem również iż, nie powinniśmy się skupiać nad tym jak go magazynować tylko w jaki sposób efektywnie go wyprodukować na bieżące potrzeby.
    I tak dziś jadę z Warszawy do Katowic i potrzebuję na 1h 400g wodoru stad urządzenie takie powinno go tyle wyprodukować może to być elektroliza, chemiczny lub biologiczny reaktor (dla ciekawostki wspomnę że, Chińczycy opracowali metodę pozyskiwania wodoru ze ścieków w proporcjach 50m3 ścieku i 280m3 wodoru na dobę z jednego generatora).

    Natomiast uważam że to wodór jest najczystszym paliwem i powinien być propagowany ale nie tak jak benzyna jadę na stację tankuje wodór spalam i tak w kółko.

    Mój pomysł na wodór jest taki (aby było to jasne to nie tylko mój)

    Generator biologiczny -->wodór--> turbina gazowa-->prąd a z prądem zrobisz co zechcesz (zasilisz i ogrzejesz dom, naładujesz auto etc.)
    Najprostsze to rozwiązanie nie jest nie mniej jednak nie jest ono nie do zrealizowania.
  • #426
    Chris_W
    Poziom 37  
    W takim ujęciu wodór wodór nie jest paliwem głównym w pojeździe - tylko jakimś etapem pośrednim w całym cyklu energetycznycm. Zapytam więc - skąd energia na produkcję wodoru w tym cyklu? Lub inaczej: skąd generator biologiczny ma brac energię? Z biomasy?
  • #427
    Coldcolo
    Poziom 10  
    Chris_W napisał:
    W takim ujęciu wodór wodór nie jest paliwem głównym w pojeździe - tylko jakimś etapem pośrednim w całym cyklu energetycznycm. Zapytam więc - skąd energia na produkcję wodoru w tym cyklu? Lub inaczej: skąd generator biologiczny ma brac energię? Z biomasy?


    Proponuję zbadać informacje w temacie -biologiczne pozyskiwanie wodoru.
    Precyzyjnie mówiąc wodór produkują odpowiednie organizmy - algi.
    (oczywiście z wiadomych względów nadaje się to tylko do systemów stacjonarnych pozyskiwania wodoru choć nie wiadomo bo być może będzie można właśnie tankować na stacji np. 30 litrów alg które wyprodukują 10 litrów wodoru)

    Tak zgadzam się w wymienionym układzie wodór jest nośnikiem energii a nie zasadniczym paliwem.

    Sam jednak widząc sens w budowie takiego układu szukam bardziej złożonego ale bez obsługowego układu.

    Ostatnio wiele czasu poświęciłem na układ Silnik Stirlinga->Energia Słoneczna(tylko i wyłącznie w określonych warunkach->Energia elektryczna.

    Gdzie Silnik Stirlinga byłby (to nie jest perpetum mobile) zasilany bez udziału spalania jakiegokolwiek paliwa.
  • #429
    Coldcolo
    Poziom 10  
    Rzuuf napisał:
    Zanim zabierzemy się za "samodzielne odkrywanie Ameryki", może warto poczytać o tym, co już odkryli inni:
    http://www.inference.phy.cam.ac.uk/sustainable/book/translate/polish/R_D.pdf
    Bardzo wartościowy artykuł!


    Kolego zapytam o:

    --Jaka jest sprawność układu napędowego w samochodzie?

    --Odpowiadam z całego potencjału energetycznego jaki posiada paliwo (benzyna ma mniejszy jak diesel) to na koła trafia 10-12%

    -- Raz jeszcze zapytam jaki sens ma spalanie paliwa w tradycyjnych silnikach?

    Spalanie paliw w tradycyjnych silnikach to tylko marnowanie energii nie wspominając o wpływie na środowisko, w przeciągu 150 lat zużyliśmy około połowę zasobów ropy naftowej więc nie powinniśmy szukać paliw z bilansem emisji na "0" a paliwa z zerową emisją bądź lepiej wykorzystywać te o których mówi artykuł-lepiej znaczy z z większa sprawnością co jest bezpośrednio związane z ekonomią. zamiast 10 litrów przy tylko 5-krotnym wzroście sprawności spalanie na poziomie 2 litrów.

    Sprawność turbiny gazowej jest na poziomie 80% silnika elektrycznego na podobnym 80%-90%

    Jako ciekawostkę podam że turbiną gazową zasilany jest czołg Abrams jest tam coś koło 1200 km co przy gabarytach turbiny i jej spalaniu nie jest do osiągnięcia dla silników tłokowych zasila się również śmigłowce i wiele innych pojazdów tam gdzie liczy się moc i waga.

    polecam poniższą lekturę:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Turbina_gazowa
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Cykl_Carnota
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_Stirlinga
  • #430
    Rzuuf
    Poziom 43  
    Coldcolo !
    Ty tego nie tłumacz nam, my też czytamy Wikipedię. Ty to wytłumacz producentom samochodów, którzy Wikipedii nie znają!
    Tu na Elektrodzie, to się chyba marnujesz ...