Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przerobienie schematu modułu zapłonowego

Kamis47 22 Lis 2010 20:47 5087 22
  • #1 22 Lis 2010 20:47
    Kamis47
    Poziom 13  

    Witam. Problem stwarza mi dopasowanie modułu zapłonowego, który normalnie sterowany jest przerywaczem (iskra na świecy ma nastąpić po rozwarciu styków przerywacza i podanie napięcia na wejście modułu) do sterowania go za pomocą transoptora, który w momencie w którym ma pojawić się iskra zaczyna przewodzić zwierając wejście modułu do masy. Czyli trzeba odwrócić stopień wejściowy aby otwierał tranzystor kluczący w momencie podania masy na wejście układu. Oto schemat modułu

    Przerobienie schematu modułu zapłonowego

    0 22
  • Arrow Multisolution Day
  • Arrow Multisolution Day
  • #3 22 Lis 2010 21:52
    jack63
    Poziom 41  

    Nic nie trzeba odwracać! Do zmiany jest tylko rezystor 300 ohm na 470 ohm, dołożenie drugiego rezystora 470 ohm i odpowiednie podłączenie wszystkiego w kupę.
    Odpowiednią fazę uzyska się przesłoną, a w zasadzie jej odpowiednim ustawieniem! Podaj typ transoptora, to pomogę.
    Poczytaj:
    Link

    0
  • #4 22 Lis 2010 22:14
    Kamis47
    Poziom 13  

    Jest to transoptor szczelinowy z tranzystorem NPN. Zamieniłem tranzystor na BC327 no i nic to nie dało. Jedno wyprowadzenie transoptora mam podłączone do masy drugie na wejście i przesłanianie go nic nie daje. Transoptor jest sprawny.

    0
  • #6 23 Lis 2010 18:16
    Kamis47
    Poziom 13  

    Zrobiłem teraz tak jak kazałeś no i problem leży po stronie transoptora. Kiedy jest otwarty opór złącza wynosi 180 Ohm. Diodę zasilam napięciem 12V poprzez rezystor 680 Ohm. Obawiam się że dalsze zmniejszanie oporu uszkodzi diodę, ale innego rozwiązania nie widzę.

    0
  • #7 23 Lis 2010 18:48
    jack63
    Poziom 41  

    Narysuj, że wreszcie TWÓJ schemat! Ma być tak narysowane jak podłączyłeś! Jeżeli nie potrafisz tego zrobić to otwarcie powiedz. Nie przynosi to żadnej ujmy na honorze (wg. mnie wręcz przeciwnie) a dzięki temu dyskusja ma sens.
    Nie odpowiadasz na pytania!
    Robisz jakieś bezsensowne pomiary rezystancji fototranzystora.
    Problem nie leży po stronie transoptora nieznanego typu(!), ale w twoim braku wiedzy i dziwnym uporze brnięcia w ślepy zaułek.

    0
  • #8 23 Lis 2010 19:22
    Kamis47
    Poziom 13  

    Przerobienie schematu modułu zapłonowego

    Oto schemat. Transoptor nie ma na sobie żadnych oznaczeń. Z oryginalnego schematu wywaliłem układ wyłączania cewki po czasie gdyż nie jest on mi potrzebny

    0
  • #9 24 Lis 2010 09:07
    mczapski
    Poziom 38  

    Twój układ chyba mógłby funkcjonować, ale zapewne wymaga dopasowania. Po pierwsze takie transoptory pracują pod napięciem do 7 V przy obciążeniu 20 (test 100) mA. Więc nie wiadomo, czy 12 V nie uszkodziło elementu. W związku z tym trzeba by eksperymentować z opornikiem 300 Ohm. Raczej zwiększyć oporność.

    Nawiązując do wypowiedzi z 12.30 potwierdza to, że niewłaściwie działa układ. Podejrzewam uszkodzenie części emiterowej transoptora, lub może pomiar pod oświetleniem. Możliwe, że oporność wewnętrzna tranospotora nie pozwala przy tym oporniku uzyskać stanu zatkania tranzystora.

    Upewnij się, czy te połączone ze sobą nóżki to nie jest + a nie jak założyłeś masa, czyli -.

    0
  • #10 24 Lis 2010 12:53
    Kamis47
    Poziom 13  

    A jak powinno być ?? Jak bez transoptoru zwieram wejście do masy to wszystko działa jednak z transoptorem już nie, i właśnie to mnie dziwi.

    0
  • #11 24 Lis 2010 13:35
    jack63
    Poziom 41  

    Jeżeli transoptor nie ma żadnych oznaczeń, to skąd wiesz która jego końcówka jest którą ????
    Skąd wziąłeś nazwy końcówek do schematu?
    Daj dobre zdjęcie transoptora. Najlepiej makro.
    Kręcimy się w kółko bo wciąż nie wiadomo co robisz i co z czym podłączasz!
    Jak będzie zdjęcie to podam procedurę sprawdzenia transoptora. Może jest już uszkodzony.

    0
  • #12 24 Lis 2010 17:03
    Kamis47
    Poziom 13  

    Transoptor wyciągnąłem z drukarki. Jest on na płytce. Na jednej części pisze E więc domyśliłem się że to część emitująca czyli dioda a na drugiej S czyli sensor - tranzystor. Na płytce dwa wyprowadzenia są połączone razem więc to masy. Zaraz zamieszczę zdjęcia.


    Przerobienie schematu modułu zapłonowego

    Przerobienie schematu modułu zapłonowego

    0
  • Pomocny post
    #13 25 Lis 2010 08:32
    jack63
    Poziom 41  

    Po pierwsze trzeba sprawdzić twoja hipotezę o końcówkach transoptora. Można by było go wylutować z płytki. Jeżeli chcesz go umieścić w motocyklu, to sadzę że i tak trzeba będzie to zrobić. Pewnie od spodu są jakieś opisy.
    Jednak na początek proponuję użycie multimetru na zakresie pomiaru diod.
    Podłącz końcówkę miernika COM (ja podłączam tam czarny kabel bo to minus wyjściowy i minus dla pomiaru napięć) do punktu wspólnego fotodiody i fototranzystora.
    Podłącz końcówkę miernika V/Ohm (ja podłączam tam czerwony kabel bo to plus wyjściowy i plus dla pomiaru napięć) do jednego z pozostałych wyprowadzeń.
    Jak nie ma uszkodzeń, to na jednej z końcówek powinieneś mieć ok 1500 mV.
    Oznacz ją sobie jako anodę diody.
    Teraz trzeba zmontować mały układ pomiarowy. Zasilanie (np. akumulator, zasilacz), opornik ograniczający prąd diody IR (podczerwień) - 500-1000 Ohm, dioda świecąca i opornik ograniczający prąd tejże diody 500-1000 Ohm.
    Zasilasz znalezioną końcówkę diody IR przez opornik. + aku - opornik - anoda diody.
    Druga gałązka. +aku - opornik - anoda diody świecącej (sprawdź sobie miernikiem tak samo jak diody transoptora) - katoda - drugie wyprowadzenie transoptora (kolektor fototranzystora).
    Punkt wspólny transoptora do "-".
    Dioda świecąca powinna zaświecić. Wkładanie przesłony powinno ją gasić.
    To tyle. Napisz co wyszło z prób.

    0
  • #14 25 Lis 2010 17:53
    Kamis47
    Poziom 13  

    Transoptor miałem wylutowany, od spodu nie ma żadnych oznaczeń. Podłączyłem multimetr i na jednej końcówce nie było przejścia a na drugiej było 1300mV. Tą końcówkę podłączyłem do plusa poprzez opornik 570Ohm. Diodę świecącą podłączyłem poprzez taki sam opornik do plusa a drugą końcówkę do wyjścia transoptora. Masę 12 woltowego podłączyłem do zielonego kabla transoptora. Dioda świeci. Wsunięcie czegoś w szczelinę powoduje jej zgaśnięcie. Czyli wszystko w porządku. Co dalej ?

    0
  • Pomocny post
    #15 26 Lis 2010 07:42
    mczapski
    Poziom 38  

    Trochę nie jestem pewien twego opisu, ale możliwe, że jest dobrze podłączony układ. A więc jak już pisałem pozostaje dopasowanie do układu. W tym celu zacznij mierzyć napięcia na bazie tranzystora T1. Tam muszą występować wartości powyżej 0,6 V i poniżej względem masy (emitera). To powyżej 0,6 V (zasłonięta szczelina) spowoduje otwarcie T1 i wystąpienie 0 V na kolektorze, czyli zatkanie tranzystora wykonawczego. A regulacja przez dobranie oporników ze schematu 300 Ohm i 1 kOhm. Z tym, że ten 1 kOhm raczej pozostawiałbym bez zmian.

    0
  • #16 26 Lis 2010 16:45
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Radzę przeczytać lekturę o optoelektronicznym sterowaniu układami zapłonowymi - Stefan Roguski, zaczynając od czasopisma Radioelektronik 5-7/98, kontynuowane później w EdW.
    W skrócie napiszę, że potrzebny jest komparator na wejściu układu, przydałby się również układ przerywający prąd cewki na postoju.

    0
  • #17 26 Lis 2010 17:29
    Kamis47
    Poziom 13  

    Tylko, że na postoju nie będzie prądu. Jak taki komparator dopasować do mojego układu.

    0
  • #18 26 Lis 2010 18:30
    ociz
    Moderator Samochody

    Właściwie to dlaczego uparłeś się na zawodny czujnik optyczny, nie lepiej halla?

    0
  • #19 26 Lis 2010 18:47
    Kamis47
    Poziom 13  

    Dziękuje wszystkim za pomoc. Opornik 300Ω zmieniłem na 10kΩ i dopiero wtedy wszystko zaczęło pięknie działać. Co do czujnika Halla, to byłby on trudniejszy w montażu, droższy, oraz obok niego pracuje koło magnesowe które zapewne zakłócało by prace czujnika. Co do samego modułu to wypróbuje go na tym ewentualnie w przyszłości pomyśle nad innym rozwiązaniem.

    0
  • #20 27 Lis 2010 10:31
    jack63
    Poziom 41  

    Kamis47 Co to znaczy, że zaczęło działać? Czy montowałeś układ do silnika?
    Odpalił i pracował normalnie?
    Wg. przemyśleń, na które natchnął mnie kolega BANANvanDYK (chwała mu za to!!!), układ nie powinien dobrze działać!
    Muszę przyznać, że nie uwzględniłem zjawiska powolnego narastania prądu emitera (a przez to spadania napięcia na kolektorze) fototranzystora.
    Jak pisał BANANvanDYK, należy zastosować jakiś układ kształtowania impulsów. Ideałem byłby komparator. Wg. mnie wystarczy przerzutnik Schmitta złożony z fototranzystora, dodatkowego tranzystora i kilku oporników.
    Chyba, że nieznany nam wszystkim transoptor, a w zasadzie bramka fotoelektryczna, ma w sobie coś takiego zamontowane????
    Jeżeli nie ma, to będą problemy z wielkością wysokiego napięcia przy małych obrotach ("słaba iskra") oraz z zależnością punktu zapłonu od prędkości obrotowej silnika i ew. zabrudzenia elementów optycznych. Grozi to również spaleniem mosfeta.
    Kamis47 napisz proszę, do jakiego silnika chcesz ten układ zastosować.
    A w zasadzie jaka będzie średnica przesłony? To bardzo istotne, ponieważ szybkość narastania prądu zależy od szybkości wejścia (wyjścia) przesłony między fotodiodę a fototranzystor.
    PS. Diodę 1N4007 można spokojnie wywalić! Niczemu przy swojej szybkości nie służy! Noty katalogowe IRF840 podają, że ten tranzystor ma diodę i to duuużo szybszą!

    0
  • #21 27 Lis 2010 16:20
    Kamis47
    Poziom 13  

    Ma to być zamontowane w silniku Jawa 223. Średnica przesłony 70mm. Diodę wymieniłem na szybką. Układ narazie działał tylko na stole z obciążeniem w postaci żarówki. Przyniosłem cewkę z motoru i zaraz zobaczę jak będzie wyglądać iskra.

    0
  • #22 27 Lis 2010 18:19
    jack63
    Poziom 41  

    A co to za Jawa? Nie znam tych knedlikowych oznaczeń.
    A iskry może w ogóle nie być!
    Przeczytaj ze zrozumieniem to co napisałem wcześniej.
    Pisałem, że dioda jest w ogóle niepotrzebna! Przecież jest w strukturze Mosfeta. Łatwo to sprawdzić multimetrem!

    0
  • #23 27 Lis 2010 20:18
    Kamis47
    Poziom 13  

    Jest to jawka 50. Dioda na pewno coś da jeśli jest szybsza od tej znajdującej się w tranzystorze. Układ sprawdzę i dam znać, jak będzie źle to będziemy dalej kombinować.


    Edit

    Podłączyłem cewkę i... jest iskra! Pojawia się przy zasłonięciu szczeliny jest w miare duża nawet jak wolno zasłaniam szczelinę. Jak złoże silnik to dam znać.

    0