Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja

andregol 01 Gru 2010 00:26 30801 78
  • #31
    andregol
    Poziom 10  
    Regulator - odczyt zadanej temp. zasilania dla HK1 to 46C
    Piec - odczyt na karcie d9 to 45C

    Zdjęcie z regulatora:
    Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja

    Aktualne nastawy to:
    - temp zadana na regulatorze 19,5C
    - krzywa grzewcza dla HK1 to 0,55
    - temp mierzona na zewnątrz -16C
    - temp wewnętrzna pokazywana przez regulator to przedział 21C-22C

    Czujnik RF - niestety nie wiem, o co chodzi? Dopytać instalatora, czy mogę sam sprawdzić, czy i gdzie to jest?

    Tak mi się teraz nasunęło. Szukam tej krzywej dla HK1 i HK2. I zmiany krzywej dokonuje każdorazowo dla obu obwodów. To właściwie może przypadkowo spowodować błędny nastaw, bo załóżmy, że np. dla HK1 trafiłem, jednak o tym nie wiem, bo temp. mierzona nadal jest inna, bo krzywa dla HK2 jest błędna i dodatkowo bezwładność podłogówki swoje robi (nie wychładza się tak szybko, jak grzejniki), a ja wówczas ponownie przestawiam obie krzywe. Może łatwiej byłoby 'wyłączyć' narazie podłogówkę i znaleźć krzywą dla obwodu HK1? A jak to się uda, to wówczas dopracować obwód HK2?

    Odnośnie instrukcji do calorMatic 430. Strona 11. Jest tabela i opisane parametry trybów dla obwodu ogrzewania:
    - tryb Auto - regulacja działania urządzenia .... wg temp. zadanej, programu czasowego, innych parametrów, np. obniżonej temp. i krzywej ogrzewania
    - tryb Ręczny - regulacja ... przez zadaną temp.
    Dlatego mam ustawiony tryb 'Auto'.

    Dodano po 2 [minuty]:

    z tym czujnikiem RF źle zrozumiałem, późna godz. swoje robi.
  • #32
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    Czujnika RF nie masz, i OK.
    Szukaj krzywej nadal dla obu obiegów. Gdybyś wyłączył jedno lub drugie to czynny obieg tracił by ciepło na obwodzie wyłączonym. Np. podłoga więcej oddała by ciepła do nieogrzewanych pomieszczeń - grzejnikami,poprzez ściany.
    Obwód grzejników ma inne parametry niż obieg podłogi. Zamontowany zawór 3D pilnuje temp, na podłodze pomimo wyższej temp. na grzejnikach. Szukaj dalej.
    Niestety gwałtowne ochłodzenie spowodowało grzanie wyższą temp. zasilania, a to wydłuża czas poszukiwań krzywej.
    Jeżeli chcesz mieć podgląd jaką temp. wyznaczyła krzywa możesz na kotle włączyć odczyt d.9, i zmieniając krzywą zobaczysz różnicę na bieżąco. To samo możesz sprawdzić dla podłogi na sterowniku, ale trochę trzeba pokręcić pokrętłami, z okna do okna. Na d.9 widać zmiany, gdy zmieniasz krzywą.
  • #33
    andregol
    Poziom 10  
    Na HK1 przestawiłem dziś krzywą na 0,45. HK2 został nadal na 0,25 (tutaj właściwie można zejść jeszcze tylko o 0,05). Temp zadana pozostaje 19,5. Mierzona / wskazywana na regulatorze była już nawet 20,5C. No ale nadal jest różnica. Szukamy dalej, a właściwie to tylko obniżam krzywą.

    Pytanie 1:
    A czy gdy regulator jednak przekłamuje temp. mierzoną (mam ciągle te obawy), to ta krzywa np. 0,45 dla HK1 może okazać się jednak zbyt niska, ponieważ kocioł pracuje zbyt długo na niższej temp. zasilania (za długi czas pracy, przez to nieefektywne zużycie gazu) żeby dojść do tych 19,5C temp. zadanej, która to jednak na regulatorze pokazuje się jako 20,5 i ma tym samym przekłamanie 1C w górę i należałoby zrobić korektę temp. pomieszczenia o 1K? Co i jak mogę sprawdzić na piecu, żeby się przekonać, że czas pracy palnika i ilość załączeń są odpowiednie? Może to jest tez jakiś trop?

    Wychłodzenie CWU postaram się jutro sprawdzić i dam znać.

    Niepokoi mnie jednak nadal to zużycie gazu. Przez ostatnią dobę łyknął 13m3 gazu (jak było to -16C na zewnątrz). Nie wiem, czy to dobrze, czy źle przy tej temp. zewnętrznej i czy ona tak mocno przełożyła się na zużycie, chociaż próbuję zużycie minimalizować. Wyłączona cyrkulacja cwu, grzanie cwu zapodałem również tylko na rano 2,5 godz i wieczór 2,5 godz. Niestety przez skok temp zewnętrznych nie mogę porównać, czy te zmiany na cwu przyniosły oszczędności, czy jednak nie. Jeżeli nie lub miałyby być nieduże, to zapodam stałe dogrzewanie zasobnika i cyrkulacji również nie oszczędzałbym mocno. no ale trudno teraz to stwierdzić.

    Pytanie 2:
    Moc kotła (karta d0) jest zmniejszona do 14KW. co sądzisz, można ją jeszcze obniżyć do 12, czy 10 KW, co mogłoby przynieść oszczędność na gazie?

    Generlanie nie zamierzam się katować i obniżać temp zadanej i w domu marznąć lub wyłączać cyrkulację, żeby jak najwięcej ograniczyć zużycia gazu. Ale chciałbym poznać skalę i być pewien, że dane zużycie jest najbardziej wydajne.

    Pytanie 3
    Nasunęła mi się jeszcze jedna myśl w kwestii temp. zadanej, związanej z tym temp. zasilania i przełożenia na zużycie gazu. Co za różnica, czy kocioł będzie pilnował wyższej temp zasilania, czy niższej (w zależności od temp. zadanej), skoro i tak się załączy i pociągnie gaz, żeby obliczoną temp. zasilania utrzymać w obiegu. Czy będzie utrzymywał na niższym poziomie, czy na wyższym - może żadna różnica, bo i tak musi utrzymywać temp. w obiegu i w razie potrzeby załączyć się i dogrzać. A jedynie krzywa zdecyduje, jaką temp. poda do dogrzania i tym samym jak długi będzie czas dogrzewania / pracy palnika. Mówię tu tylko o temp. w której zachodzi jeszcze kondensacja, a więc chyba coś do 50C.
  • #34
    andregol
    Poziom 10  
    No być może jesteśmy u celu. Dzisiaj wieczorem po powrocie do domu regulator pokazuje temp. mierzoną 19,5C, czyli tyle, ile zadana na HK1. Krzywa dla HK1 to 0,45. Więc chyba ją mamy?

    Krzywa dla HK2 to 0,25. Muszę jednak dodać, że pozwoliłem sobie dla obwodu HK2 w funkcji podłączenia pomieszczenia ustawić ‘Termostat’. Efektem tego grzanie podłogi na parterze wyhamowało (w łazience na poddaszu podłoga jednak nadal była dogrzewana przez system) i jak sądzę po mocniejszym wychłodzeniu / ograniczeniu grzania podłogi na parterze bezwładność podłogówki nie przekładała się na wynik temp. mierzonej. Na ten wynik pewnie wpływ miała również kuchnia, gdzie się np. gotuje wodę, podgrzewa potrawy, etc. a więc są to jakieś źródła ciepła, które również mogły częściowo nie pozwalać w moim przekonaniu wyhamować temp. do tych zadanych 19,5. Po całej dobie z HK2 na termostat i bez gotowania w kuchni temp. mierzona ustabilizowała się i jednak mamy 19,5C.

    Proszę daj znać, czy jest ok. z tymi krzywymi oraz napisz, co sądzisz o tym, o co zapytałem w poprzednim poście w pytaniu 2 i 3. Pytanie 1 już niejako samo się rozwiązało.

    Teraz chciałbym mocniej skoncentrować się na ograniczeniu zużycia gazu, na ile jest to możliwe. Ostatnia doba to zużycie na poziomie 8,8m3 (na zewnątrz było ok -8/-9C w nocy i –6C w dzień).

    Wcześniej pisałeś, że gdy temp. w zasobniku spadnie o 5C poniżej temp. zadanej dla CWU, to kocioł się załączy do dogrzania CWU i zapoda temp 15C wyższą od zadanej. U mnie ta pierwsza część się zgadza, ale druga już nie, bo kocioł do dogrzania CWU zapodaje właściwie maksymalną temp. dochodzącą do 80C. Dogrzewa więc szybko, ale mocno ciągnie gaz. Nieefektywne. Można to dogrzewanie CWU ograniczyć tak, jak pisałeś, czyli do 15C ponad temp. zadana dla CWU?

    I to, na co czekałeś, test CWU. Zapodałem dogrzanie do 58C, ale kocioł dogrzał tylko do 52C i koniec. Dziwne. Potem nawet, jak zwiększałem temp dla CWU, to regulator nie wysyłał żądania do kotła. Ostatecznie zapodałem Legionelle i po pewnym czasie ruszył. Temp. doszła do 68C. po dwóch godz. (woda nie była użytkowana, CWU wyłączone) temp. w zasobniku spadła do 65C. chyba niedobrze? Czy ewentualnie z tak wysokiego pułapu temp szybciej opada?


    Moje posty niestety nie są krótkie, dlatego teraz w skrócie podsumuję moje pytania:

    1. Moc kotła – czy zmniejszyć ją jeszcze na karcie d0 do 12 lub 10KW? Przełoży się to na mniejsze zużycie gazu?
    2. Zużycie gazu a temp zasilania. Co za różnica, czy kocioł będzie pilnował wyższej, czy niższej temp. zasilania? I tak się włączy i dogrzeje. Zużycie gazu powinno być podobne / identyczne?
    3. Czy krzywa znaleziona? Jest już ok. na HK1 i HK2?
    4. Test CWU – utrata temp w zasobniku. Co o tym myślisz?
    5. CWU – dogrzewa po spadku 5C od temp. zadanej, ale kocioł zapodaje max temp dogrzania. Nieefektywne. Jak to zmienić, żeby podawał mniejszą temp. dogrzewania zasobnika, a dłużej dogrzewał?
    6. Gdzie znajdę na piecu info o czasie pracy palnika i ilości załączeń? Jakie parametry są tu optymalne?

    Dziękuję za dotychczasową pomoc i pozdrawiam
  • #35
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    Odpowiem jak będzie trochę więcej czasu. Masa pracy w terenie.
  • #36
    andregol
    Poziom 10  
    Informacyjnie w kwestii zużycia gazu. Dwie ostatnie doby spaliło 6,5m3 / dobę, na zewnątrz było od -1C do 1C. Jak było ok -5C pociągnął 8m3. Przy tych dużych mrozach ok -17C spalił 13m3. Temp. zadana na regulatorze to 19,5C. Może tak to już musi być i nie wyciągnę nic więcej z tego spalania? CWU mam ustawiony na bez mała ciągłe grzanie. Wg mnie lepiej, jak stale dogrzewa temp CWU, gdy opadnie o te 5C i załączy dogrzewanie, niż jak ma po kilku godz. dogrzać temp. CWU z dużo niższego pułapu. Daj znać przy okazji odnośnie moich pytań. Szczególnie to CWU chciałbym ograniczyć, żeby nie zapodawał max temp. dogrzewania zasobnika.
  • #37
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    No troczę się uspokoiło, to odpowiem:
    1 zmniejsz moc kotła do minimum.
    2 niższa wyznaczona temp. to dłuższy czas postoju. Każde uruchomienie to strata pewnej ilości gazu, więc idealny kocioł to taki który nigdy się nie wyłączy, stale dopasowując swą moc do aktualnego zapotrzebowania.
    3 krzywe są dobre o ile temp. pomieszczenia jest zgodna z zadaną
    4 sprawdź jeszcze raz tą wodę, bo coś pisałeś, że kocioł nie reaguje na zadaną wysoką temp.
    5 czy po naduszeniu przycisku + pojawia się temp. wody w zasobniku? Do jakiej wtyczki po lewej stronie masz podłączony czujnik temp. wody w zasobniku. Są dwie obok siebie mała i większa.
    6 te informacje nic Ci nie dadzą. Możesz zmienić nastawę czasu d.2 na maks. - 60 min. jeżeli nie odczujesz zmiany temp pomieszczenia, to tak zostaw. Przy Twoich krzywych powinno być OK.

    Dla zaoszczędzenia radzę zastosuj sterownik czasowy dla pompy cyrkulacji, lub czujnik ruchu w łazience i przekaźnik czasowy dla kuchni.
  • #38
    Vim
    Poziom 9  
    andregol
    Mam pytanie, czy po zmniejszeniu mocy kotła ( d.0) zauważyłeś jakieś zmiany w zużyciu gazu. Czy kocioł wtedy dłużej grzeje?

    Czy zmniejszałeś temp. dogrzewania wody w zasobniku kod d.78 - domyślnie ustawione jest na 80st.c. - i z taką max. temp dogrzewa zasobnik.

    Na początku tematu pisałeś że masz w układzie moduł mieszacza VR61 , ale nie pisałeś nic czy masz sprzęgło hydrauliczne. Jeśli tak, to czy firmowe Vaillanta czy innej firmy. Pytam się dlatego, ponieważ przymierzam sie do przeróbki instalacji u siebie - oczywiście nie sam:D
    Pozdrawiam
  • #39
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    Vim w kotle VKS sprzęgło jest częścią kotła. Jeżeli zastanawiasz się czy warto zamontować sprzęgło a masz dwa obiegi, to powiem że bez sprzęgła nie da się wyregulować układu.
  • #40
    Vim
    Poziom 9  
    DARIUS67

    Dzięki, oświeciło mnie - teraz załuję że od razu nie zainwestowałem w kocioł z wmontowanym fabrycznie sprzęgłem hydraulicznym.
    U mnie są dwa obiegi - podłogówka, grzejniki i zasobnik z wodą.
    Dodatkowo mam jeszcze kominek z płaszczem wodnym i tutaj rodzi sie pytanie czy jak zamontuję sprzegło i moduł mieszacza, to czy to wszystko będzie razem działać. A co w przypadku gdybym miał piec z wmontowanym sprzęgłem - gdzie wtedy wciąć się z kominkiem ?
  • #41
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    Dobrze, że nie masz kotła VKS z wbudowanym sprzęgłem. Możesz zamontować sprzęgło, a do niego kominek. Sprzęgło montujemy tak aby urządzenia zasilające dostarczały ciepło do sprzęgła, a obiegi odbierały od sprzęgła.
    W kotle VKS nie ma możliwości podpiąć się kominkiem przed sprzęgło. Jest to kocioł zaprojektowany dla zastosowania w zamian za kocioł żeliwny. Pojemność kotła żeliwnego zastąpiono sprzęgłem. W kotłach żeliwnych najczęściej jest niski komin, i w VKS również. Jak ktoś zamienia kocioł z żeliwniaka, to posiada już rozdzielacz z pompami na CO i CWU, więc wystarczy się tylko podpiąć do istniejącej instalacji z VKS.
  • #42
    andregol
    Poziom 10  
    U mnie równiez w ostanim czasie trochę mniej czasu, więc odpisuję z małą przerwą.
    1. Tą moc kotła zmniejszę, tylko do minimum trochę się boję. ale wypróbować pewnie warto.
    2. jasne
    3. Krzywe myślę, że mam. po nocy lub wieczorem po powrocie do domu temp. mierzona była równa temp zadanej (HK1 i HK2 ustawione na tą sama temp. zadaną), lub o 0,5C wyższa. Ale częściej się wszystko zgrywało, więc sądzę, że jest ok. Dla przypomnienia krzywa dla HK1 to 0,45, a dla HK2 to 0,25. Od kilku dni temp zadaną zmieniłem na HK1 na 21C i HK2 na 22C, nieco się posypało z temp. mierzoną, ale uważam, że to bezwładnośc podłogówki swoje robi.
    4. Do testu wody muszę znowu znaleźć i czas i sposobność.
    5. Temp. zasobnika wody na piecu wyświetla (na regulatorze również). Z tą wtyczką to się zamieszałem. nie wiem, gdzie szukać. generlanie jakiś czujnik mam wpuszczony do zasobnika w specjalnie przygotowany otwór. Zaznaczam, że zasobnik mam Biawara, a nie Vaillanta. Biawar bardzo miałem chwalony (cenowo również był bardzo ok), ale podobno (niedawno się dowiedziałem) nie trzyma właśnie tak dobrze temp. jak zasobniki Vaillanta. Nie wiem, a co mówi rynek i doświadczenie?
    6. na d2 mam aktualnie ustawione 20min, pewnie to standard. Ale czy to nie jest czas blokady pracy palnika? ten czas blokady mogę również korygować przez regulator.

    Sterownik czasowy, lub czujnik ruchu do łazienki, to nie teraz. zapamiętam, ale na chwilę obecną nie mam juz siły na jakieś zmiany i przeróbki.

    Vim

    nie jestem pewien, czy lub na ile zmniejszenie mocy kotła miało wpływ u mnie na zużycie gazu. myślę, że miało, a na pewno nie zaszkodziło, tym bardziej, że mam dość dobrze docieplony budynek, więc nie potrzebuję pełnej mocy kotła. Aktualnie pozmieniałem temp. zadaną, na HK2 dałem na 22C, a na HK1 na 21C. Temp zasilania piec w te najwieksze mrozy, czyli ok -16C zapodawał na HK1 na ok 45/46C, a na HK2 na ok 37C. ile czasu palnik pracował, ile modulował, nie wiem gdzie/jak sprawdzić, a przy piecu nie siedzę permanetnie. Zużycie dobowe gazu w te mrozy na poziomie ok 12-13m3. Dzisiaj, jak w nocy było -6C, a w dzień doszło nawet do +1 spalił 8,3m3. Myślę, że nie jest ostatecznie najgorzej, ale lepiej zawsze pewnie może być. Jeżeli w ujęciu rocznym nie przekroczę sumarycznie 4000,- PLN (grzanie, cwu i gotowanie) to będzie ok, jak za komfort gazu.

    Jakby nie patrzeć, to wg mnie nie ma co oszczędzać na dociepleniu budynku (= mniejsze zyżycie na 100% i każdego miesiąca mniejsze rachunki).

    Z tym podgrzaniem cwu piec zapodaje mi właśnie max temp. dochodzącą do 80C. Spadnie 5C poniżej zadanej i zapodaje max temp. dogrzania zbiornika. Chciałem to zmienić zgodnie z info, że to karta d78. A tu ... na piecu nie mam w ustawieniach karty d78 ?! Myślę, że jak tą temp. dogrzewania zbiornika ograniczę, to zużycie gazu powinno zmniejszyć się. Tylko, że nie mam karty / kodu d78? Macie sugestie, o co chodzi?
  • #43
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    Wlecze się nam ten temat. Co do wtyczek zasobnika, Twój kabelek który jest włożony w zasobnik ma drugi koniec, który jest podłączony do jednej z wtyczek, małej lub większej - jakiej? Obie wtyczki są obok siebie, a tylko do jednej jest podłączony czujnik.
  • #44
    andregol
    Poziom 10  
    Ten drugi koniec kabelka wchodzi od tyłu pod obudowę pieca, tak więc nie wiem / nie widzę, do jakiej wtyczki jest podpięty. Obudowę niekoniecznie chciałbym zdejmować, żeby to sprawdzić.

    Daj proszę znać, jak mogę ograniczyć temp. zasilania cwu. Jak pisałem, karty d78 nie mam w ustawieniach serwisowych pieca. Instrukcji kodów serwisowych do pieca nie posiadam, jeżeli możesz mi podać link lub ją wkleić do ściągnięcia, byłbym zobowiązany.

    Może ktoś to śledzi, to dla zainteresowanych podaję kolejne spalanie dobowe gazu. Ostatnia doba (temp. na zewnątrz noc +2 do -1C, w dzień +3 do +6), kocioł spalił 6,7m3 gazu. HK1 mam na 21C, HK2 na 22C (w uproszczeniu), zasobnik cwu na 45C.
  • #45
    andregol
    Poziom 10  
    Zrobiłem ponownie test cwu. Zadana temp. na zasobnik ustawiona na 58C. W zasobniku było wówczas aktualnie 47C. Kocioł rozpoczął dogrzewanie i zapodał max temp dogrzewania na 80C. Dogrzewanie trwało 6 minut. Następnie zasobnik i cyrkulacja wyłączone. Po dwóch godzinach było na zasobinku 56C. Po trzech godzinach 55C. Można przyjąć, że zasobnik tracił zatem 1C co godzinę.
  • #46
    bartekwrc
    Poziom 2  
    Witam ! Jestem nowy i zielony jeśli chodzi o ogrzewanie gazowe. Kupiłem piec Vaillant eco tec 186/3-5 o modulacji od 9 do 18 oraz sterownik radiowy pokojowy Colormatic 392 f. Dom nowy, ocieplony, dotychczas palone w piecu węglowym ale były problemy z kominem wiec zdecydowałem przejść na ogrzewanie gazowe. Dom 300m lecz do ogrzewania jakieś 150, w dolnej części sklep wiec od czasu do czasu jak temp spadnie do ok -10 trzeba odkręcić grzejniki. Proszę o pomoc bo zagubiłem się , i sam nie wiem jak go wyregulować aby mniej pobierał gazu. Jedni piszą że pokrętło do temperatury powinno być na max, inni że nie bo steruje przecież regulator pokojowy. Pytanie do DARIUS 67 bo Ty chyba masz największe pojęcie o piecach i instalacjach gazowych:
    1 czy z tym sterownikiem będzie to oszczędne grzanie?
    2 czy lepiej wymienić na pogodówkę ?
    3 jak ustawić ten przeklęty na razie piec ? czyli jak mają być ustawione pokrętła od CO oraz od CWU na max ?
    4 jak ustawić tryb pracy pompy ?
    5 jak i na ile nastawić czas blokady palnika?
    Piec chodzi dokładnie od 18 grudnia i połknął 162m gazu , jeśli to podzielimy to wychodzi ok 13m na dobę ale jak temperatura w ostatnim tygodniu spadła do -10 w dzień oraz do -19w nocy to połykał 20m gazu na dobę ! Temperatury na dom sa ustawione następująco: od 23 do 6;30 18,5 'C a od 6;30 do 23 21'C oraz grzanie wody od 8 rano do 9 i od 19 do 22. Czy to normalne spalanie przy takich temperaturach na zewnątrz ? Dodam jeszcze że gdy temperatura na zewnątrz była w dzień +5 a w nocy -3 to łykał jakieś 12m gazu na dobę.
    Pozdrawiam i proszę o jakieś sugestie bo serwisant odpalił piec i tyle go widziano a w Valiiancie to oni tylko książkowo znają się na temacie.
    Acha piec jest ustawiony nominalnie bez żadnych kombinacji. Pozdrawiam !

    Dodano po 24 [minuty]:

    Dodam jeszcze że dzisiaj zmniejszyłem na piecu moc z 18KW na 14 KW oraz wydłużyłem czas pracy pompy z nominalnego ustawienia czyli z 5min do 10 minut ustawienie d.1
    Nie mam pojęcia czy to przyniesie jakieś pozytywne skutki.
    Zauważyłem że piec pracuje temperaturą zasilania od 38 do 49 kw gdy chodzi w oknie czasowym przez cały dzień a jak odpala rano i podgrzewa z 18,5 'C to ładuje z mocą 90'C
    Jeszcze raz pozdrawiam i czekam na jakąś podpowiedż !
  • #47
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    Bartekwrc szkoda wałkować temat nie w temacie. Moja dobra rada, zanim założysz nowy post poczytaj inne podobne tematy, w razie wątpliwości załóż nowy post. Wałkowanie innego tematu w innym temacie nie ma sensu.

    Dodano po 14 [minuty]:

    Andregol po sprawdzeniu CWU widać, że podłączenia są dobre. Zastanawiam się nadal nad tą wtyczką. Wydaje mi się, że ładowanie zasobnika powinno być temp. kotła o 15 stop. wyższą niż nastawiona CWU. Czy ten koniec czujnika w zasobniku to tylko przewód z tulejką, czy po drodze masz może jeszcze jakąś puszkę?
  • #48
    bartekwrc
    Poziom 2  
    Ok DARIUS67 zakładam nowy post z tematem jak ustawić Vailanta eco tec,
    i proszę o podpowiedż bo akurat takiego zestawu jak ja mam czyli piec plus taki sterownik nie znalazłem.
    Pozdrawiam !
  • #49
    andregol
    Poziom 10  
    Czujnik w zasobniku to jedynie przewód. nie ma żadnych puszek, etc. po drodze na tym przewodzie. Jeden koniec wpuszczony w zasobnik, drugi koniec przewodu wchodzi pod obudowę kotła od tyłu.

    Kocioł, jak pisałem, dogrzewa zasobnik max temp. 80C, jak temp. w zasobniku spadnie poniżej 5C od zadanej. Czas dogrzewania wynosi ok 6 min. Karty d78 do regulacji mocy zasilania zasobnika nie mam w ustawieniach pieca. z czego to wynika. Czy kocioł ma niepełne oprogramowanie? Jeżeli tak, z czego to wynika, że Vaillant sprzedaje takie kotły bez wszystkich parametrów nastawczych?

    Mam dodatkowe pytanie w kwestii ciśnienia w instalacji. Chodzi o to, że wskazanie dodatkowo zamontowanego zegara jest nieco inne niż odczyt z kotła. Pierwotnie ciśnienie w instalacji miałem dobite do ok 1,9 bar (wskazanie na zegarze zamontowanym na rurze). Jak są mrozy i temp. zasilania instalacji jest wyższa, to ciśnienie się w miare utrzymuje. Aktualnie przy dodatnich temp. zewnętrznych temp. zasilania jest niższa i ciśnienie też spadło. Rozumiem, że temp. zasilania ma wpływ na ciśnienie w instalacji, im wyższa temp. zasilania tym ciśnienie większe. Tylko u mnie ten skok jest wg. mnie za duży. aktualnie zegar pokazuje ciśnienie na poziomie ok 1,1 bar. Wg mojego instalatora to ciśnienie nie powinno spaśc poniżej 1,0 bar. Ale kocioł na wyświetlaczu pokazuje ciśnienie 1,8 - 1,7 bar. Więc wg. kotla jest ok, ale na zegarze jest dużo mniej i na granicy. Poniżej zdjęcia dla zobrazowania tematu:


    Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja

    Czy jest tu jakiś problem? Dodam, że we wrześniu (wiec dodatnie temp. zewnętrzne) ciśnienie było nabite i się jakis czas utrzymywało. Z czasem jednak chyba nieznacznie spadało. teraz mamy również dodatnie temp. zewnętrzne, a cisnienie na zegarze prawie o 1 bar mniejsze. ???
  • #50
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    Powrót do lekcji fizyki? Cała pojemność układu CO jest podgrzewana do zadanej temp. Przy mrozach do wyższej temp. a w temp. dodatnich do niższej. Im wyższa temp zasilania, tym większa rozszerzalność wody, czyli wzrost ciśnienia w instalacji, i na odwrót.
    Różnica pomiędzy wskazaniem ciśnienia na czujniku elektronicznym lub hydraulicznym może być wynikiem pracy pompy, brudnego filtra lub zanieczyszczenia któregoś z manometrów.
    Czy d.78 - masz taki opis w swoim kotle? Serwisowo jako serwisanci mamy skrót wszystkich kodów, to nie znaczy, że w Twoim kotle jest taki opis.
    Jeżeli masz w instrukcji kotła opis d.78 to powinieneś mieć taki kod. Być może jest on w kodowaniu serwisowym.
  • #51
    andregol
    Poziom 10  
    Zależnośc temp. zasilania w stosunku do ciśnienia w instalacji jest jasna, tylko te różnice w odczytach mnie martwią. Jak piszesz może to jednak przez pompę lub jakieś zanieczyszczenia na manometrze. Czy wskazanie pieca na wyświetlaczu jest miarodajne?

    W instrukcji użytkownika nie ma kodów do kotła. Instrukcji serwisowej nie posiadam. Na stronie Vaillant znalzłem jakąś instrukcję i tam ten kod jest opisany. Dlaczego zatem kotły tej samej serii mogą miec różne karty serwisowe? 'Problem' u mnie poza tym nadal nie rozwiazany, bo chętnie ograniczyłbym moc dogrzewania zasobnika.

    Jeszcze jedno. Naczytałem się trochę o 'radosnej twórczości instalatorów' i tak się teżzastanawiam, jak mój instalator wykonał swoje zlecenie. Sam nie potrafię w pełni ocenic tematu. Proszę o komentarz, czy moja kotłownia jest ok? Rozumiem, że zawsze mozna się do czegoś przyczepic, ale ogólną opinię mysle, że mozna podac. wklejam dlatego kilka zdjęc i proszę o opinię.

    Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja
  • #52
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    Ogólnie mam jedno poważne zastrzeżenie - do łatwego poprawienia. Odpływ kondensatu musi być wykonany tak aby woda swobodnie spływała do zasyfonowanej instalacji kanalizacyjnej. W Twoim wypadku może dojść do zaniku odpływu co spowoduje zalanie komory spalania i zniszczenia izolacji komory spalania i elektrod.
    Odpływ rurą karbowaną nie może być dodatkowym syfonem. Odpływ musi być ze spadkiem. Radzę przesuń normalną gładką rurką kanalizacyjną odpływ ze spadkiem, zamontuj syfon i nad syfon skieruj karbowany odpływ z kotła. O ile Twój odpływ w ścianie jest wyżej niż odpływ z kotła, to musisz kuć i obniżyć odpływ, lub zamontować pompę kondensatu, która przepompuje kondensat do kanalizacji. Na rury nie zwracałem większej uwagi ale nic złego nie zauważyłem.

    Dodano po 14 [minuty]:

    Czemu nie zaglądasz na stronę producenta, oto Twoja instrukcja
    http://www.vaillant.pl/stepone2/data/downloads/05/44/00/ii_ecovit_plus.pdf
  • #53
    kinek01
    Poziom 1  
    DARIUS67
    Mam krótkie pytanie - jakie będą pierwsze objawy jeśli przesadziłem ze zmniejszeniem mocy kotła ?
    Proszę o odpowiedź.
  • #54
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    Kocioł ze zbyt małą mocą nie dogrzeje pomieszczeń do zadanej temp. Przy mrozach będzie stale pracował, a temp. pomieszczeń nie będzie osiągnięta.
  • #55
    andregol
    Poziom 10  
    Dziękuję za instrukcję, no ja jej nie znalazłem na stronie Vaillanta. Ostatnio brak czasu, ale odezwę się jeszcze w kwestii nastawień na piecu.

    Z tym odpływem kondensatu – czy można z poprawką poczekac, ponieważ nie chcę teraz w sezonie grzewczym manipulowac przy piecu?

    Ponadto jeszcze raz w kwestii krzywej grzewczej. Wg mnie jest ok, temp. zadana jest osiagana. Jednak w takie dni, jak teraz, gdzie na zewnątrz jest +8C, temp zadana również jest osiagana, ale subiektywnie mam odczucie, ze mogłoby być cieplej. Podwyższyłem dlatego temp. zadana z 21 na 24,5C. Temp. zasilania naturalnie wzrosła, grzejniki cos tam ruszyło, ale to dogrzewanie było raczej śladowe. Uważam, że kocioł nie dogrzałby domu do tej temp. zadanej. Czy może to być przyczyna niskiej krzywej grzewczej na HK1 (0,45), ze dogrzewanie jest raczej umiarkowane, czy może jednak mam zbyt słabe grzejniki, które mi nie dogrzeją domu. Moc kotła ustawiona na 12kw.
  • #56
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    Krzywą pozostaw. Przy odczuciu chłodu z powodu wilgotności lub widzi misie, radzę podnieść temp. na prawym pokrętle. W ten sposób nie zmieniając stałych nastaw tymczasowo-jednorazowo zmienisz temp. pomieszczenia.
  • #57
    andregol
    Poziom 10  
    Na szybko nasuneła mi się jedna myśl. Temp. zasilania dla obwodu HK1 (zawsze) jest sporo wyższa od temp. zasilania dla obwodu HK2, nawet gdy temp zadaną na HK2 ustawię wyżej niż dla HK1.
    Kocioł pilnuje temp. zasilania w obiegu i dogrzewa, gdy ona spadnie. Jeżeli się nie mylę, wyznacznikiem jest tu temp. zasilania dla HK1, ponieważ jest wyższa niż dla HK2. A temp. zasilania dla HK2 niejako 'z automatu' korzysta z tego dogrzewania.

    Pytanie: jeżeli zatem temp. zadaną dla obwodu HK2 ustawię wyżej o kilka stopni niż na HK1, przy czym kontroluję wyliczoną temp. zasilania, tak aby była nadal mniejsza o 2-3 C niż dla obwodu HK1, to uzyskam większy komfort ciepła w domu, ale jednoczesnie nie spalę więcej gazu? Wg mnie spalanie gazu nie powinno się zwiększyć mimo podwyższenia temp. zadanej dla obwodu HK2, ponieważ temp. zasilania dla obwodu HK2 i tak miałaby być niższa niż dla HK1. Czy mam rację?
  • #58
    zybie
    Poziom 30  
    Niestety kolego nie masz racji jeśli chodzi o twoje pytanie, czy myślisz podgrzanie o parę stopni więcej wody w obwodzie HK2 będzie za darmo
  • #59
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    Krzywa grzewcza dla HK1 wyznacza temp. wyższego grzania - z założenia. HK 2 to obieg o mniejszym zapotrzebowaniu na ciepło.
    Kocioł będzie pracował dla najwyższego zapotrzebowania. Pamiętaj, że można wyłączyć którykolwiek z obiegów. Jeżeli jednak zadasz wyższą krzywą dla HK2 niż HK1, to przegrzejesz obieg 1 - który nie jest blokowany przez zawór trójdrogowy. Jeżeli obieg jest normalny , zazwyczaj stosowany, to HK1 to grzejniki a HK2 to podłogówka. Obieg HK1 jeżeli ustawisz zbyt wysoko to możesz przyblokować grzejniki zaworami termostatycznymi. Obieg HK2 jest regulowany poprzez zawór trójdrogowy i to on miesza wodę zasilania z powrotem, aby otrzymać zadana temp. wody. Czyli HK1 może być wysoki a HK2 może być niski, odwrotnie nie, bo hk1 będzie przegrzany.
    Nie mogę zrozumieć Twego kombinowania - komfort cieplny. Czy temp. pomieszczenia jest, czy nie jest osiągnięta? Jeżeli nie jest osiągnięta to masz złą krzywą, czyli brak komfortu, z powodu nieodpowiedniej temp. No chyba, że komfort oznacza ustawienie temp. na 30 stop. krzywą na 0,2 temp. osiągnięta to 15 stop. - od patrzenia robi się ciepło? Może mam problemy ze zrozumieniem, ale dobra rada zaklej licznik gazu, lub odczytuj zużycie razem z inkasentem - nie częściej. Gaz do grzania musi być zużyty - nic za darmo. Sory ale nie mogę zrozumieć klientów budujących bezmyślnie dom, a potem kombinują czemu licznik się kręci. Bezmyślnie oznacza zbyt duży, ładny architektonicznie lecz z masą mostków termicznych, nadmiernie przewietrzanych - brak rekuperacji, nadmiernie przeszklonych.
    Kupno super oszczędnego kotła nie zmniejszy zapotrzebowania cieplnego budynku.
  • #60
    andregol
    Poziom 10  
    Pytanie było proste i wystarczyła informacja zwrotna, że nie mam racji. Ot, dla mnie wydawało się to logiczne, że skoro obwód HK1 ma wyższą temp. zasilania, to zasilanie dla obwodu HK2 (podłogówka) niejako korzysta z tej temp.

    Wg mnie krzywa jest ok, temp. zadana jest osiągana. Zużycie gazu zawsze można optymalizować, trzeba znaleźć sposoby. Jeżeli się wszystkie wyczerpało, to można wówczas zapomnieć temat. Przykładowo - gdy były te ciepłe dni w styczniu (dzień ok +8C, noc również sporo na plusie) spaliłem dobowo 3,8m3 gazu. podejrzewam, że znaczna część tego poszła na cwu (wcześniej ktoś pisał, że na cwu spala ok 3m3 gazu na dobe, bez względu czy zima, czy lato). tak więc myślę, że jest dobrze.

    A skąd twój wniosek, że mój dom jest zbudowany bezmyślnie? Budowałem go dla rodziny, więc starałem się nie oszczędzać gdzie popadnie. Przeczytaj raz jeszcze pierwszy post (ściany 25cm + 15cm styropian, poddasze + skosy na pokojach 25cm wełny, dodatkowo docieplone szczyty 10cm wełny, podłoga 20cm styropian, żaluzje na oknach (też zawsze ograniczają straty ciepła) a ściany boczne licują się z budynkami sąsiada (są to szeregówki, ale jako domy wolnostojące, oczywiście każda ściana boczna równeiż docieplona 15cm styropian).

    Aha, rekuperacja to również super rozwiązanie. dobre dla zdrowia i domu, etc. Same zalety. Tylko trzeba wydać ok 20 tyś PLN lub więcej na urzędzenia i montaż, a perpetum mobile to też nie jest, bo prąd ciągnie. tak więc wydatek może się zwróci, ale w drugim pokoleniu.

    To nic osobistego, ale tak się rozpisałem. co do ustawień pieca wrócę do tematu, teraz w tym tyg. poza domem.