Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja

23 Lis 2010 23:35 32142 78
  • Poziom 10  
    Witam,

    i proszę o Wasze wsparcie. Temat prawdopodobnie częściowo powielę, ale spędziłem już wiele godzin i dni na forach, głowa puchnie, a do końca nie wiem, co i jak.

    Interesuje mnie, a jakże, możliwie jak najmnijesze zużycie gazu i dobry komfort mieszkania. Ale do rzeczy.

    Posiadam jednofunkcyjny, kondensacyjny kocioł Vaillant VKS ecoVIT plus VKS 246/3-5. Do tego regulator pogodowy calorMATIC 430, zamontowany w holu domu (hol otwarty na salon i kuchnię). Zasobnik wody 150L.
    Dom 145m2, z poddaszem użytkowym, nowy, użytkowany od końca sierpnia 2010. Dobrze docieplony (Sciany Porotherm 25cm + 15 cm styropian; Poddasze 25 cm wełny + docieplone szczyty między krokwiami 10 cm wełny; podłoga 20 cm styropianu).

    Instalacja - grzejniki + podłogówka. Podłogówka na parterze w wiatrołapie, holu (jeden obieg) i kuchni (drugi obieg z osobnym pokrętłem na ścianie do regulacji temperatury), (grzejnik w kuchni też jest) oraz w łazience na poddaszu. CWU. Obecnie na piecu pokrętło do ogrzewania ustawione na ok 3/4 mocy (58C) [wg instrukcji to tryb między 'czas przejścia' a 'silny chłód'] a pokrętło do wody (CWU) na ok 60% (55C).
    Na regulatorze ustawione 3 okna czasowe dla dni PN-PT i SB-ND. uogulniając to w nocy ustawiona temp 18C, rano (5:00-9:00) 20C i w ciągu dnia 19C. Krzywa grzewcza na grzejniki ustawiona na 1,2, a na podłogówkę na 0,9. Wg zaleceń serwisu. CWU grzało praktycznie non stop (50,0C). Obecnie są dwie przerwy po 20 min w ciągu dnia i 4 godz w nocy. Ustawiłem okna czasowe wg potrzeb na cyrkulację.
    Na grzejnikach są głowice termostatyczne (ustawione w zależności od pomieszczenia na 2 - 3 w skali do 5).

    Jest moduł mieszacza VR 61.

    Dorzucam zdjęcie kotłowni dla zobrazowania:

    Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja

    Proszę, na ile jest to możliwe, o łopatologiczne wyjasnienie i pomoc, jak powinienem ustawić regulator i piec, aby uzyskać jak najmniejsze zużycie gazu, ale jednocześnie dość komfortową temp. w domu. Regulato mierzy temp w domu na poziomie 23,5 - 24,5 C. Uważam, że można jeszcze sporo wycisnąć z tego zużycia gazu.

    W miesiącach wrzesień - październik moje średnie zużycie dobowe gazu to ok 4,2 m3. Gaz użytkowany też w kuchni do gotowania (płyta gazowa). Potem zmieniłem nieco nastawy, tzn. temp. ogrzewania na grzejniki i podłogówkę na regulatorze obniżyłem na wszystkich oknach czasowych od 0,5 do 1,0C oraz dałem grzanie wody w zasobniku na 3 godz z rana, potem 2 godz w ciągu dnia i na wieczór (grzanie wody w ujęciu czasowym na dobę zmniejszyłem o ok 50%). miało być pieknie, a wyszło jak zawsze, czyli zużycie gazu wzrosło. w listopadzie jest to dobowo ok 6m3, chociaż temperatury na zewnątrz podobne, jak w miesiącach poprzednich.

    Chciałbym Was prosić o wsparcie techniczne i ocenienie
    - czy moja instalacja jest ok
    - co i jak zmienić na regulatrze?

    Dodam, że nic nie zmieniałem na regulatorze w ustawieniach tkzw. serwisowych, dostępnych po wprowadzeniu kodu. Sa to ustawienia fabryczne, ale jakie, to nie wiem.

    Pozdrawiam
  • OptexOptex
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Kupiłeś piec kondensacyjny, z którego nie korzystasz. Pamiętaj, że kondensacja zachodzi do temperatury ok. 56stC. Najlepiej jakby temperatura nie przekraczała 48stC.
    Aby grzejniki spełniały swoją rolę przy takich temperaturach, muszą być "za duże" o jakieś 20%. Z drugiej strony masz nieźle docieplony dom i grzejniki powinny być ok, ale już widziałem małe grzejniczki z piecem kondensacyjnym. Właściciel uważał ze powinny być o wiele mniejsze niż w projekcie bo "mam dobrze docieplony dom".
  • Pomocny post
    Specjalista - systemy grzewcze
    Pisałem o nastawach regulatora tyle razy, że odeślę Cię na forum. Nie można każdemu pisać o tym samym. Wystarczy poszukać w podobnych tematach. Ty wszystko robisz na opak. Masz regulator z którego nie korzystasz. Po co Ci on? Upoluj swoje krzywe grzewcze.
    Pogrzebałem wstecz, chyba 2 lub 3 strony wcześniej, temat :
    VUW 202/3-5 Plus wersja dwufunkcyjna +calorMatic 430 +vr81
  • Poziom 10  
    nadyb

    Ok, zatem dzisiaj przestawiam nastaw na piecu (grzanie) na temp 48C. Czyli lepiej niższa temp. i dłuższe dogrzewanie na mniejszej mocy, niż krótsze etapy grzania na większym nastawie. Nie rozumiem tylko, jak to się ma do instrukcji kotła, zgodnie z którą pokrętło na piecu właściwie powienienem wkrótce ustawić na max.

    Grzejniki zostały dobrane do pomieszczeń przez mojego instalatora. W projekcie budowlanym była instalacja na piec olejowy i dobrane grzejniki. Potem jednak pojawił się gaz. Mój instalator dobrał w każdym pomieszczeniu więszką moc grzejników, niż te przewidziane w projekcie do piecaz olejowego. Jeżeli potrzebujecie, mogę podać moc na każdy z osobna i powierzchnię pomieszczeń.

    DARIUS67

    tak, czytałem te wątki i twoje sugestie. Początkowo krzywa grzewcza na podłogókę była na 0,6 i podłoga nie była ciepła. Serwisant Vaillanta polecił dlatego podciągnięcie krzywej na podłogówkę na 0,9. Teraz jest fajnie ciepła. Temperatura w domu ponadto jest również ok, nie czuje, żeby było za zimno lub zbyt ciepło. Wychodzę z założenia, że ustawione krzywe grzewcze ewentualnie są na w miarę dobrych ustawieniach. Ale próby z pewnością wykonam. Czy jest jednak najlepszy okres na szukanie krzywej grzewczej, lub jakie przełożenie na wynik mają dni mroźne do dni z tem. dodatnią.

    Wasze informacje dosyć mnie ruszyły i dobrze dostać takiego kopa, że w sumie kocioł i regulacja jest, ale z tego niekorzystam. trochę się podłamałem.

    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    witam

    andregol
    Jeśli masz podłączony sterownik pogodowy calormatic to nastawy temp. na piecu
    moższ sobie odpuścić. O temp zasilania decyduja krzywa jaką zadałeś na sterowniku.
    Właściwie to powinieneś mieć ustawioną temp. max na piecu, w twoim przypadku tj ok 75st. Tej temp. piec nigdy nie osiągnie, bo nie pozwoli mu na to krzywa grzewcza i temp. na zewnątrz ( chyba że ustawisz sobie max temp na sterowniku w danym oknie czasowym + max krzywa grzewcza i do tego -25st na dworze :) )
    Jeśli chodzi o zużycie gazu to masz na przyzwoitym poziomie i nie musisz się martwić

    pozdro
  • OptexOptex
  • Poziom 10  
    Vim,

    dziękuję za twoje uwagi. Do tej pory też tak to rozumiałem, jak piszesz. tylko koledzy powyżej sugeruja jednak nastaw na piecu na niższą temp. (aby korzystać z procesu kondensacji). Tak więc jest to dla mnie nieco sprzeczne. Wypróbuję teraz jednak niższy nastaw na piecu - 48C - i zobaczę co się stanie z zużyciem gazu. Skupić się jednak trzeba na regulatorze.

    Ta krzywa grzeczna to mimo wszystko dla mnie jeszcze materia mocno niejasna. Jak jednak piszesz i Twoi przedmówcy, to właściwie paramter decydujący, więc muszę się z tym zmierzyć.

    Uważam, że zużycie mogę jeszcze ograniczyć, skoro pierwotnie zuzywałem ok 4,2 m3 / dobę, potem po zmianach (miały być na lepsze) skoczyło jednak do 6,0m3 / na dobę, to jest to zmiana bez mała 30% w górę. Temperatury zewnętrzne były w ostatnim czasie w miare podobne.

    Dodatkowe pytanie o CWU: co lepsze, dogrzewać stale na zadaną temp 50C przez bez mała całą dobę, czy jednak ustawić 2-3 ograniczone okna czasowe, w których jednak piec mocniej bedzie dogrzewał do zadanej temp? Obecnie dochodzę do wniosku, że stałe dogrzewanie jest jednak bardziej korzystne w kwestii zużycia gazu.

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    andregol
    W temacie CWU - grzejąc z przerwami, czy bez - zużycie gazu będzie takie samo,
    przy zachowaniu odpowiednich proporcji jednego do drugiego, ale na pewno grzejąc z przerwami zmniejsza sie zużycie energii elektrycznej ( pod warunkiem że wyłącza się pompa od obiegu CWU )

    Przykładowo u mnie :
    - zużycie gazu tylko do przygotowania CWU i do kuchni gazowej, przy podbnych parametrach budynku do Twojego, wynosi niezależnie czy lato czy zima 3m3.

    Zużycie gazu do ogrzewania z miesiąca na miesiąc niestety wzrasta ( ze względu na porę roku ) - krótszy dzień, mniej słońca ( słońce ma duży wpływ na zapotrzebowanie na ciepło w przypadku większej ilości okien w pokoju dziennym ) oraz silniejsze wiatry i niekoniecznie niższa temperatura na zewnątrz.
    To że zmieniłeś sposób dogrzewania CWU niekoniecznie bezpośrednio musi się przekładać na wzrost zużycia gazu.

    pozdr.
  • Poziom 10  
    No i przyszedł nieco chłodniejszy dzień i mi wyszło, że kocioł połknął 9,9 m3 za ostanią dobę. zaczyna się robić mało ciekawie.
    Przeczytałem raz jeszcze różne wypowiedzi związane z krzywą grzewczą, nastawami na regulatorze i piecu, instruckję kotła i regulatora. I dokonałem kolejnych zmian:

    Zmniejszyłem zdecydowanie krzywą grzewczą (zaczynam jej szukać na nowo). HK1 (grzejniki) krzywa grzewcza przestawiona na 0,75 (z 1,2) HK2 (podłogówka) na 0,6 (z 0,9). Ponadto na regulatorze ustawione 3 okna czasowe z zadaną temp. na HK1 i HK2 - w uogólnieniu: noc 18,0C, rano 20,0C i dzień 19,0C. Na regulatorze ponadto funkcja podłączenia pomieszczenia ustawiona na 'brak'.

    Pokrętło na piecu (temperatura grzania) max w prawo na pełną moc. Tak podpowiada instrukcja, że należy to zrobić, jeżeli obiegami steruje regulator pogodowy, wówczas to on zdecyduje o mocy kotła. Jednak kocioł zwariował, bo załączył palnik i zapodał moc grzania na 80C!! ograniczyłem zatem pokrętłem na kotle temp grzania na 49,0C (co sugerowaliście), tym bardziej, że jak wyczytałem na innym poście Darius67 podał, że temp zasilania na podłogówkę nie może przekroczyć 55,0C.

    Dodam, że CWU dogrzewane stale przez całą dobę do 50,0C z 3 krótkimi przerwami.
    Czekam teraz na kolejny dobowy wynik zuzycia gazu. Co o tym sądzicie, czy już lepiej, czy jednak jeszcze coś nie tak. Bo możliwe rachunki za gaz zaczynają puchnąć.

    Pozdrawiam
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Nie wiem gdzie robię błąd w opisie. Mi jest łatwo bo wiem o czym piszę, lecz chyba mało zrozumiale, lub czytasz bez zrozumienia. Więc jeszcze raz.
    Pokrętła kotła na maks. i CO i CWU.
    Temp CWU ustaw na regulatorze = 55 stop.C
    Temp. CO ustaw na regulatorze na taką jaką uważasz dla siebie jako komfortową.
    Wyłącz okna czasowe, nastaw np. tryb ręczny, lub nastaw identyczne temp -grzanie, obniżenie.
    Do korekty temp. zmierzonej z nastawioną masz tylko krzywą grzewczą, żadne nastawy pokrętłami na kotle nic Ci nie pomogą, tylko zaszkodzą.
    Korekty dokonuj rano, raz dziennie, zmian dokonuj niewielkich, najlepiej o jedną wartość. Chcąc przyspieszyć możesz zaszkodzić.
    Wpływ temp. pomieszczenia ustaw na - brak.
    To chyba krótka i zrozumiała instrukcja.
    Jak dojdziesz do temp. pomieszczenia równej z zadaną to możesz ustawić tryb auto, lub zmienić temp. obniżoną. Możesz ustawić wpływ temp. pomieszczenia o ile regulator jest zamontowany w pomieszczeniu - nie w kotle.
    Aby sprawdzić tryb pracy kotła przyciśnij prawy górny guzik "i". Wartości S.0 i dalej - to praca kotła na CO. Wartości S.20 i dalej to praca kotła na CWU - masz wszystkie kody w instrukcji kotła.
    Aby sprawdzić temp.obliczoną przez regulator wystarczy wejść w tryb diagnostyczny - naduś dwa prawe guziki równocześnie - "i" oraz "+", pojawi się d.0 - przyciśnij + tyle razy aby pojawiło się d.9 - naduś "i". Wskazana wartość to maks. temp. obliczona z krzywej grzewczej, zadanej temp. pomieszczenia i temp. zewnętrznej. Temp. dla podłogówki możesz sprawdzić w regulatorze - informacja.
  • Poziom 10  
    andregol,

    Jeśli masz cyrkulację do CWU ( a przypuszczam, że masz ) i jeśli masz w domu zmywarkę to spokojnie możesz ustawić temp. dla zasobnika 43.0st C
    50 stopni w tym przypadku nic nie daje poza stratą gazu.

    Pokrętło na piecu na max - temp. 80 na piecu na pewno dotyczyła CWU - piec standardowo ma ustawioną temperaturę max ogrzewania na 75 stC, nie sądzę żeby grzał obieg wodą o temp 80 przy krzywej rzedu 1,0 czy 1,2.
    Ograniczenie pokrętłem na piecu temp. ogrzewania do 49 st i tak nie ma wpływu na temp. zasilania, a tym bardziej zasilania podłogówki.
    Do podłogówki w twoim przypadku dopływa woda poprzez zawór mieszający, który sterowany jest poprzez moduł mieszacza VR61 i sterownik vrc430 ( temp zadana + krzywa ) i zestaw ten decyduje o temp. zasilania podłogówki.

    Co do zużycia gazu to na pewno da się jeszcze zmniejszyć

    pozdrawiam
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Kolego Vim , jeżeli Andregol ustawi temp. wody na 43 stop. to będzie miał zimną wodę. Kocioł zacznie dogrzewać wodę po spadku temp. w zasobniku o 5 stop. Czyli gdy w zbiorniku spadnie temp. do 38 stop. to kocioł rozpocznie grzanie, a grzać będzie temp. o 15 stop. wyższą od zadanej, czyli długo ale oszczędnie. Regulator fabrycznie ma ustawioną temp. na 60 stop. W krajach medycznie o wiele lepiej rozwiniętych dobrze wiedza jak niebezpieczne są bakterie legionelli. Radzę nie oszczędzać na temp. z uwagi na komfort i zdrowie. Można w regulatorze uaktywnić dezynfekcję termiczną, ale to temp. 70 stop. czyli bardzo wysoka, uruchomiana w nocy, w zasadzie gdy śpimy, czyli bez poboru wody, przy takiej temp. mocno rośnie ciśnienie co naraża instalację na usterki. Jak wężyk dostanie 10 bar i temp. 70 st. to zbyt długo nie wytrzyma. Dlatego radzę stale dezynfekować wodę poprzez temp. 55 stop. a okresowo pod kontrolą załączyć dezynfekcję.
  • Poziom 10  
    Podpowiedzi jak najbardziej zrozumiałe i zaczynam wcielać w życie. Najpierw co do ostatniej doby. Myślę, że moje ostatnie ustawienia opanowały sytuację, ale do optymalizacji jeszcze daleko. Ostatnia doba to zużycie gazu 8,0 m3, czyli prawie 2,0 m3 mniej, niż dobę wcześniej, a temperatura na zewnątrz podobna lub nawet nieco chłodniej (jest -2C). Temperatura w domu nadal ok mimo obniżenia krzywej grzewczej.

    Aktualnie zmieniłem ustawienia wg waszych opisów. Mam nadzieję, że teraz pójdziemy w kierunku optymalizacji zużycia gazu, ale naturlanie biorę pod uwagę, że temepratura zewnętrzna już minusowa, więc spalanie pewnie bedzie większe, niż np. we wrześniu. A więc jest teraz tak:
    Piec - pokrętło grzania max w prawo.
    Regulator pogodowy - ustawiona jedna temperatura 19C na całą dobę (we wszystkich oknach czasowych, ponieważ nie chciałem ich już korygować / wyłączać) na obwód HK1 (grzejniki) i HK2 (podłogówka). również temperatura obniżona ustawiona na 19C. Krzywa grzewcza dla obwodu HK1 ustawiona na 0,65 a dla obwodu HK2 na 0,5. Podłączenie pomieszczenia (korekta) na sterowniku ustawiona jako 'brak'. Grzejniki i podłogówka ustawione w tryb 'Ręczny'.

    Mam tutaj dodatkowe pytanie. Czy szukanie krzywej grzewczej mam prowadzić faktycznie w trybie 'Ręcznym' na regulatorze? W tym trybie zgodnie z instrukcją regulator nie bierze pod uwagę temepratury zewnętrznej, tylko 'zleca' ciągłe grzanie do temperatury zadanej. Jak zatem ustawiać czy szukać krzywej grzewczej, która przecież jest w ścisłej zależności z temp. zewnątrzną, skoro regulator w tym trybie nie uwzględnia temperatury zewnętrznej?? Dla mnie to jest sprzeczne i na logikę wychodzi mi, że powinien być ustawiony tryb 'Auto'.

    Druga sprawa. Co to jest temp. obliczona przez regulator, którą mogę sprawdzić dla obwodu HK1 (grzejniki) na piecu w ustawieniach diagnostycznych?

    Co do zasobnika. Te ustawione 50C zupełnie mi wystarcza, więc nie będę jej podciągał. Może nawet nieco obniżę, ale nie chcę teraz dodatkowo zmieniać tych ustawień, żeby nie zabużyć zużycia gazu strickte pod ogrzewanie. Ustawiłem natomiast dodatkowo na regulatorze ochronę przed legionellozą (Pn, godz, 3:00).

    Pozdrawiam
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Jak myślisz, jaką temp. obliczy regulator, skoro nie bierze żadnej pod uwagę, a tak piszesz. Jeżeli tryb wpływu ustawiony jest na brak to regulator co ma obliczyć skoro wg. Ciebie nie bierze też temp. zewnętrznej. Ale jeśli chcesz to ustaw auto i nastaw równe temp. na grzanie- obniżenie.
    W diagnostyce możesz sprawdzić jaką temp. obliczył sobie regulator. Co w tym opisie było niezrozumiałe?
  • Poziom 10  
    DARIUS67

    Instrukcja mówi jasno - tryb 'Auto' to w tym przypadku regulator bierze pod uwagę zadaną temp. na regulatorze, temp. zewnętrzną, krzywą grzewczą, okna czasowe. A tryb 'Ręczny' nie bierze. no tak to rozumiem. Napisałeś, żeby ustawić tryb ręczny, a skoro jesteś serwisantem gwarancyjnym Vaillanta, to ustawiłem. Ale pytanie nie zawadzi, jak mam wątpliwości. Ostatecznie chcę mieć instalacje tak wyregulowana, żebym faktycznie mógł się cieszyć z tych urządzeń, że jest i ciepło w domu i mozliwie jak najoszczędniej z zużyciem gazu, bo jednak niemało to wszystko kosztowało.
    Narazie zostawiłem wg zaleceń i zobaczę, co przyniesie wynik dobowy. jak zużycie gazu wzrośnie, to nie będzie to rozwiązanie i przełączę ponownie na 'Auto'. I bedę się bawił krzywą przy równych temp na wszystkich oknach czasowych, ale już w trybie 'Auto'.
    tym bardziej jestem sceptyczny do obecnego ustawienia, bo piec zaczął podawać wiekszą temp., i pojechał ostro, ale faktycznie było to dla wartości S.2...., czyli dla pracy CWU. Specjalnie wyszedłem na zewnątrz do gazomierza, jak piec zapodał te wysokie temparatury. no to cyferki leciały. Ale ok, czekam dobę, zobaczę co będzie na tym nastawie.

    Temp. obliczona przez regulator - to, gdzie i jak mogę sprawdzić jest jasne z Twojej wypowiedzi. tylko co to jest, do czego służy, etc. ta temp. obliczona przez regulator to nie rozumiem.

    Pozdrawiam
  • Specjalista - systemy grzewcze
    W diagnostyce kotła na d.9 można sprawdzić co sobie obliczył regulator, przy odczycie temp. zewnętrznej i zadanych przez Ciebie parametrach - krzywej i temp. pomieszczenia. To dane do odczytu. Jak zmienisz krzywą to regulator obliczy inną temp. Jak zmieni się temp. zewn. to też zmieni się wskazanie d.9. W Twoim regulatorze możesz odczytać za oknem kodowanym, obliczoną temp. dla obiegu HK2, a na kotle d.9 HK1.
    Na to forum trafiłem przypadkiem po informacjach od klientów, i tak próbuje pomagać. Dziwi mnie tylko jak dokonane było pierwsze uruchomienie. Wszystkie opisane informacje powinieneś wiedzieć ,gdyby był u Ciebie serwisant, działający tak jak powinien. Vaillant wymaga przeszkolenia użytkownika podczas uruchomienia kotła. Inna sprawa gdy Cię podczas uruchomienia nie było.
    Masz dobry i oszczędny kocioł, o ile jest prawidłowo podłączony. I tu pytanie, czy masz oryginalny zestaw pompowy do grzejników podłogówki i CWU zamontowane w kotle? Jeżeli nie to pompy powinny być na zewnątrz a ich na foto nie widać. Czy masz zawory zwrotne zamontowane na każdym powrocie. Czy może instalator poszedł na skróty i masz tylko jeden trójnikowany powrót. Lub inaczej, jak często kocioł dogrzewa CWU.
    Możesz sprawdzić prawidłowość podłączenia w prosty ale praktyczny sposób. Na sterowniku wyłącz zasobnik i sprawdź jak szybko stygnie Ci woda w zbiorniku - bez używania wody. Jeżeli jest źle to po godzinie zasobnik będzie "zimny".
    Niby odbiegłem od tematu, ale nie znajdziesz prawidłowych nastaw jeżeli kocioł jest źle podłączony, a zużycie które chcesz zmniejszyć będzie stale za wysokie.
  • Poziom 10  
    Pierwsze uruchomienie dokonane było przez 'Autoryzowanego' serwisanata Vaillanta. I to był niestety dramat. Człowiek na wejściu zapytał, czy mam instrukcję do kotła, bo takiego jeszcze nie podłączał ??!! Potem wziął się za regulator pogodowy i podłączenie czujki na zewnątrz. No nie działało. Stwierdził, że instalacja elektryczna musi być gdzieś uszkodzona. Oczywiście się podłamałem, bo wszystko potynkowane i wykończone, a tu być może czeka mnie kucie. Ostatecznie regulator podłączył bezpośrednio w kotłowni, czujkę pogodową też i położył tak całość na piecu (?). Więc szybka akcja, telefon do instalatora (robił całą kotłownię, hyraulikę) i elektryka, żeby pomogli. Panowie przyjechali i się załamali. Czujkę podłączyli na budynku, regulator (nawet od poziomicy) w holu w domu w przewidzianym miejscu. I wszystko, działa. Ponieważ serwisant Vaillanta był właśnie niejako z polecenia od mojego instalatora, ten go wzywa na rozmowę dyscyplinującą. Jednak nadal coś jest nie tak, bo kocioł dziwnie się zachowuje. Mój instalator ponownie sam wzywa serwisanata (bo ja nie mam do niego siły), bo ostatecznie chodzi już o automatykę kotła. Ten przyjeżdża, znowu pytanie, czy mam instrukcję do kotła. Wkońcu doszedł, że faktycznie, coś źle połączył na mieszaczu. poprawione, ma być ok. Przeszkolenie z kotła i obsługi regulatora to praktycznie fikcja, której dokonał ten Pan serwisant. Cała ta sytuacja tak mnie wkurzyła, że napisałem do Vaillanta i się rozpisałem. Myślałem, że coś doradzą, pomogą, może zlecą sprawdzenie całości innemu serwisantowi. Odpowiedź, niestety, ale była żenująca. Jedno zdanie. Informujemy, że zakres pracy przy pierwszym uruchomieniu znajduje się w karcie gwarancyjnej. Kropka. Chcialem to dalej pociągnąć, ale brak czasu mnie powstrzymywał. Uważam, że jakość kotła i firma Vaillant to nadal dobry wybór, ale jak na razie serwis i komunikacja był na dramatycznym poziomie. Może możesz mi polecić (choćby prywatnie na mail) serwisanta z Kielc lub okolic? Jestem gotowy wziąć nawet osobę z innego miasta, dopłacić za dojazd, etc. tylko, żebym wiedział, że instalacja porządnie sprawdzona i wyregulowana.

    Co do Twoich pytań, to zapytam mojego instalatora o ten zestaw pompowy, ale kojarzę, że jest oryginalny Vaillanta, ponieważ instalator pierwotnie przywiózł inny zestaw, jednak stwierdził, że nie ma sensu go montować, bo musiałby byc na zewnątrz kotła, a oryginalny można wkomponowac w kocioł. Więc raczej zestaw jest oryginalny. O zawory zwrotne tez dopytam, chyba że mogę to sam sprawdzić. Tylko jak to wygląda i gdzie szukać?

    Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi
  • Poziom 10  
    Uzupełniając. Mam oryginalny zestaw pomp. Zamontowane w piecu. Zawory zwrotne wg instalatora również są zamontowane na powrotach. Sprawdzę zatem ten zasobnik, jak szybko ostygnie woda po wyłączeniu CWU. Czyli jak woda wychłodzi się szybko (ok 1 godz.), to znaczy, że coś jednak źle wyregulowany kocioł?

    A co do ostatnich nastawień. Zużycie dobowe gazu ponownie 8m3, więc nie ma poprawy i nadal to jest za dużo. Wróciłem dlatego do trybu 'auto'. temp nadal ustawiona na całą dobę na 19C i szukam krzywej. Obecnie krzywa na HK1 zmniejszona na 0,55, a na HK2 na 0,4. Krzywą zmniejszyłem, ponieważ temp w domu nadal była ok, regulator mierzył 23,0 - 23,5C.
    Pokrętła na kotle też wróciły do pozycji 49C. wiem, wiem, mogę sobie nim kręcić, a to nic nie da, bo regulator decyduje. Ale skoro wczoraj piec zapodał ponad 70C dla wartości S2..., czyli dla CWU, to czy jednak, jak ograniczę moc kotła pokrętłem, to rozumiem, że takiej temp kocioł nie zapoda, bo będzie to ograniczenie pokrętła na kotle?

    No nie wiem, czy coś to wszystko pomoże, lub co jest ewentualnie jeszcze nie tak. zakładając, że kocioł będzie jednak dobrze ustawiony.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Nie wiem czy dobrze Cię rozumiem. Piszesz, że temp. jest OK. Ale tak nie jest, bo piszesz, że chcesz uzyskać 19 stop. a masz 23-23,5. Więc nadal masz zbyt wysokie nastawy krzywej - zmniejszaj - poluj dalej.
    Pokrętłem od ustawienia CO nie zmienisz temp. grzania CWU, czyli nie ma to wpływu na osiąganą temp. przez kocioł podczas grzania CWU. Po raz któryś piszesz, że kocioł działa na grzanie CWU. Albo masz duże zużycie CWU albo pecha albo przykleiłeś się do kotła albo co podejrzewam, że masz źle podłączony kocioł, lub brak zaworów zwrotnych.
    Może uda Ci się wykonać zdjęcie od tyłu kotła.
    Aby sprawdzić zasobnik nastaw grzanie wody na 60 stop. Po rozgrzaniu zasobnik ustaw na wyłącz. Nie używaj przez okres najlepiej godziny, dwóch CWU. Po tym czasie sprawdź czy nadal woda będzie gorąca. Możesz kontrolować temp.w zasobniku poprzez przyciśnięcie przycisku + na kotle pod wyświetlaczem, jest to odczyt temp. zasobnika. Po ustabilizowaniu temp. woda przez czas próby w zasadzie nie powinna wcale się zmienić.
  • Poziom 10  
    Przy ostatnich nastawieniach, o których pisałem, zużycie gazu spadło. Ostatnia doba to 5,7 m3. Tylko, że wieczorem podpaliłem w kominku, więc myślę, że pewnie mogło to mieć również wpływ na mniejsze zużycie gazu. Przez kominek ostatnia doba nie była zatem w 100% reprezentatywna. Być może idzie jednak w dobrym kierunku.

    Rano w domu było 22C. Regulator ustawiony całodobowo na 19C, więc mimo wszystko nadal coś nie tak. szukamy dalej krzywej (?).

    Wykonałem próbę z CWU w trakcie krótkiej nieobecności w domu. Wyłączyłem CWU, gdy temp w zasobniku miała 46C. Do domu wróciłem z rodziną po 6,5 godz. Temp w zasobniku miała 39C. Dobrze, czy źle? Myślę, że chyba jest ok, przez 6,5 godz temp starciła 7,0C. Ale prosze o opinię. Dużego zużycia CWU ogólnie również nie ma (2 osoby dorosłe + dziecko; zmywanie załatwia zmywarka). Po ponownym włączeniu CWU kocioł zapodał temp 80C na podgrzanie zasobnika, który mam ustawiony na 50C. Pokrętło na piecu do CWU było ustawione do temp 52C, więc faktycznie nic te pokrętła na piecu nie dają, bo regulator i tak zezwolił na mocniejsze dogrzanie. Ta temp ponownie mnie zaniepokoiła.

    Jest jeszcze coś, co nie działa tak, jak to podaje instrukcja. W czasie, gdy nie jest ustawione żadne okno czasowe, regulator powinien zastosować ustawioną temperaturę obniżoną, jeżeli dobrze rozumiem. Tą temp. mam ustawioną na te wspomniane 19C, zarówno HK1, jak i HK2. Jednak w godzinach, które nie zostały zdefiniowane oknem czasowym, regulator na dany obieg HK1 lub HK2 podał temp >5C, czyli temp ochrony instalacji przed zamarzaniem. Czy to może być znak, że faktycznie, coś jest źle podłączone.

    Może kolejną wskazówką będzie, że w garażu mam również grzejnik z głowica termostatyczną. Odkręcony na 2,5 (w skali do 5). Wiadomo, garaż, to garaż, ciepło tam nie jest. Czy może ta głowica wymusza też grzanie na kotle, bo w pomieszczeniu jest chłodno?

    Poniżej zdjęcie tyłu kotła.
    Vaillant VKS ecoVIT plus - regulacja
  • Poziom 10  
    Uzupełniając. Kolejna doba to niestety ponownie zużycie gazu na poziomie 7,9 m3 (kominek też był dodatkowo rozpalony wieczorem). Przy czym temp na zewnątrz w nocy spadła do -5C. Mimo wszystko zużycie jest za wysokie. A dzisiaj nadal temp mierzona w pomieszczeniu przez regulator to 23C (w chwili obecnej, jak pisze tego posta), a nastawiona jest na 19C. Ta temp mierzona właściwie ani drgnie, chociaż wartość krzywej grzewczej jest już bardzo mocno zredukowana w stosunku do pierwszych nastawień po uruchomieniu kotła.

    Dokonałem dlatego kolejnej korekty. Krzywa grzewcza dla HK1 (grzejniki) ustawiona na 0,45, a dla HK2 (podłogówka) 0,35. Jednak podłoga nie jest już wyczuwalnie ciepła, może tylko trochę, ale wolałbym, aby była cieplejsza, przyjemniejsza w dotyku. Grzejniki właściwie również chłodne. Nie wiem, jak się utrzymuje ta temp w pomieszczeniu mimo tak słabego dogrzewania. Być może dom faktycznie bardzo dobrze akumuluje ciepło. O ile poza tym na dole, gdzie jest regulator (hol, kuchnia, salon - całość otwarta przestrzeń), ta temp z regulatora 23C jest nadal ok, to na poddaszu, szczególnie w łazience, odczuwam delikatny dyskomfort. Chciałbym, aby było tam cieplej.

    Mam pomału wrażenie, że być może nie ma tu faktycznie logiki i trzeba robić wszystko na opak. przy moich pierwotnych ustawieniach, które de facto zostały gremialnie przez wszystkich skrytykowane, spaliłem 4 m3 gazu / doba, a regulator mierzył temp na poziomie 24,5-25,5 C, w całym domu było ciepło i podłogówka również przyjemna. Teraz ograniczam krzywą, zmniejszam temp zadaną, i efekt jest odwrotny. Zużycie gazu większe o 100% (cieplej też nie jest).

    Skołowany jestem totalnie.

    Pozdrawiam i dziękuję za dotychczasową pomoc!
  • Pomocny post
    Specjalista - systemy grzewcze
    Szukaj krzywej dalej. W pomieszczeniach ma być temp. zadana. Więc poluj dalej.
    Podłogówka ma być "zimna" to w pomieszczeniu ma być ciepło, nie przy podłodze.
    Sprawdź zasobnik tak jak pisałem.
    Zużycie gazu w metrach? zapomnij na razie o liczniku - szukaj krzywej i sprawdź zasobnik.
    Czy faktycznie dążysz do temp. 19 stop. w pomieszczeniach? Zmień nastawę na taką temp. jaką chcesz mieć faktycznie.
    Co za bełkot z przeciw zamrażeniową i oknach. Przecież temp. obniżoną i grzanie masz ustawione na 19 stop.
    Ustaw ręczny na taką temp. jaką chcesz w pomieszczeniach i szukaj krzywej. Jeszcze trochę i zrezygnuję, bo ja piszę by Ci pomóc a ty swoje.
    Pozdrawiam. Poluj dalej. i sprawdź zasobnik.
    Zawory zwrotne masz na zasilaniu zamiast na powrocie. Co instalator zrobił z fabrycznymi zaworami, które były z pompami w komplecie? (takie okrągłe białe do wciśnięcia w kolektor powrotu)
  • Poziom 10  
    Zasobnik sprawdziłem, spójrz na mój przedostatni post. Zasobnik wyłączyłem, jak było 46C. Do domu wróciłem po 6,5 godz. temp na zasobinku była 39C. Więc przez 6,5 godz. temp. na zasobniku spadła o 7C, więc średnio ok 1C / godz.
    (Czy to sprawdzenie wystarczy, czy mam faktycznie sprawdzić dokładnie, jak pisałeś, czyli dogrzać na np. 55C i wyłączyć na 2 godz.?)

    Co za różnica, do jakiej temp. dąże w pomieszczeniach? Skoro zadałem 19C, to ma być 19C. A jest ciągle 22,5 - 23,5. Rozumiem, że jak tą krzywą znajdę, to potem zadam np. 22C, i będzie dogrzewał do 22C. Dzisiaj podniosłem temp. do 19,5C.

    Tak, tak, na całą dobę, czyli na zdefiniowanych oknach mam / miałem 19C i jako temp. obniżona też była 19C. Temp. obniżona powinna być zatem podawana przez regulator poza zdefiniowanymi oknami czasowymi, czyli też te 19C. Ale nie jest. W godz., ktore nie są zdefiniowane oknem czasowym regulator podaje temp. >5C. Nie wiem, dlaczego.

    Nie obraź się, ale tego ręcznego trybu na HK1 i HK2 to nie ustawię, jadę dalej na 'Auto'. Wg instrukcji tylko w trybie 'Auto' regulator bierze pod uwagę temp. zewnętrzną i ustawioną krzywą grzewczą. Więc, albo instrukcja coś przekłamuje, albo ja nie jestem w stanie ogarnąć, dlaczego ma być jednak tryb 'Ręczny'.

    Czyli co z tymi zaworami. Mam sprowadzić instalatora, żeby to zamienił? czy może jest jakaś inna "szkoła", wg której zawory można też montować na wejściu? O te fabryczne zawory zapytam instalatora.

    Dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Sprawdź zasobnik dokładniej, tak jak pisałem. Twoje wystudzenie jest b. duże, chyba że masz pompę cyrkulacji podpiętą nie do sterownika tylko do gniazdka. Sprawdzenie na wysokich temp, w 1-2 godz. czasie pozwoli na ocenę czy pompy nie zabierają ciepła z zasobnika. Kontrola przy niskiej temp. nic nie da, bo to zbliżona temp. jaką chcą obiegi grzewcze.
    Na przyszłość - min. komfortowa temp. zasobnika to 55 stop. Dojdziesz do tego sam w praktyce.

    Jeżeli po oknach czasowych, czyli w obniżeniu regulator wskazuje Ci <5, to znaczy, że nie przestawiłeś trybu temp. obniżonej z ECO na obniżenie. Znajdziesz to na stronach za oknem kodowanym.
    Ustawiając AUTO regulator w ustawionych oknach działał na zadaną temp. a poza oknami na 5 stop.- ECO. Ustawienie 19 w obniżeniu nic nie zmienia gdy masz ustawione ECO.

    Możesz czytać instrukcję lub zaufać praktykowi. nie chce mi się dziś otwierać sterownika aby czytać instrukcję. Proszę, abym nie tracił czasu podaj stronę na której czytasz o trybie ręcznym.

    Oczywiście poluj dalej.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Dopisuję.
    Zmian dokonaj na stronie C 21 regulatora . Tryb Auto - wył. -ECO, zmień na Obniżenie.
    Teraz regulator w okresach poza oknami będzie pracował na temp. zadaną nie na 5stop.
  • Poziom 10  
    Faktycznie, ustawienie z Eco zmieniłem na 'Obniżenie' i jest ok, regulator podaje temp obniżoną poza oknami czasowymi. Dziękuję za podpowiedź.
    Postaram się wkleić skan instrukcji z regulatora odnoszącą się do trybów pracy 'Ręczny' i 'Auto'.

    Do temp zadanej nadal próbuję dojść. po dodatkowych konsultacjach jeszcze się dodatkowo pobawiłem i próbnie ustawiłem HK1 jako termostat, a dla HK2 nadal wybrany 'Brak' w funkcji podłączenia pomieszczenia. Zaskutkowało to tym, jeżeli dobrze rozumiem, że regulator uwzględnił dla HK1 dodatkowo mierzoną temp w pomieszczeniu. Ponieważ zadana temp była na 19,5C, a mierzona wychodziła 22,5C, zauważyłem, że dla obiegu HK1 regulator obliczoną/(zadaną) temp. wody w obiegu ustawił na "0" i "zamknął" mi wszystkie grzejniki. Grzejniki zrobiły się zupełnie zimne. Temp w domu zaczęła spadać, ja to wyczuwałem, a regulator trochę mniej, nie zszedł (ale to była krótka próba) poniżej 22C. Chciałem go tak przetestować dobę, tylko że na poddaszu mam wyłącznie grzejniki (oprócz łazienki, w której też jest podłogówka) i zaczęło się tam robić chłodno, bo regulator pozamykał termostaty. na parterze natomiast obieg HK2 prawdopodobnie nie pozwalał się tak szybko wychłodzić pomieszczeniom. Ustawiłem dlatego dla HK1 w funkcji podłączenia pomieszczenia tryb 'Korekta', regulator odrazu zapodał temp obliczoną dla obiegu, ale była niższa niż w przypadku wybrania trybu 'Brak'. Tak myślę, że może jednak warto zostawić i przetestwoać 2-3 doby na tym ustawieniu. Z jednej strony regulator nie pozamykał mi w tym trybie termostatów, przez co na poddaszu nie będę miał wychłodzone, a z drugiej strony będzie zapodawał korygowaną (niższą) temp obliczoną grzania na obieg HK1, przez co na parterze, gdzie jest regulator łatwiej dojdziemy do temp. zadanej na regulatorze?

    Dodatkowo w celu sprawdzenia zużycia gazu wyłączyłem zupełnie cyrkulację. Poinformowano mnie, że cyrkulacja mocno wychładza wodę, jeżeli dodatkowo nie zastosowano odpowiednio grubej izolacji na rurach, to to wychładzanie jest jeszcze szybsze. Żeby się o tym przekonać, poradzono mi wyłączenie cyrkulacji na dobę i następnie pomiar zużycia gazu. Mój rozmówca ponadto również twierdził, że to wychłodzenie zasobnika, o którym już pisałem, było b. duże i być może duża częśc spalania gazu idzie właśnie pod potrzeby CWU. Próbę dla CWU jeszcze przeprowadzę zgodnie z Twoim opisem i dam znać.

    Dokonałem jeszcze jednej zmiany na piecu w funkcjach fachowca/serwisowych. Na stronie d0 (moc kotła) zmieniłem moc kotła z ustawionych 25kW na 14kW. Ma to być również krok do zmniejszenia zużycia gazu. Ta zmiana również za poradą innego serwisanta, ponieważ wg niego mój dom ma mniejsze zapotrzebowanie na energię.

    pozdrawiam
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Opiszę to tak. moi klienci już dawno zapomnieli o polowaniu na krzywą. Ty uparcie robisz wszystko po swojemu, więc rób tak dalej. Powodzenia.
    Co do instrukcji to po co skan wystarczy podać stronę, masz wyraźne problemy z czytaniem ze zrozumieniem. Słuchaj dalej przekupki, powodzenia.
    Szkoda mego czasu na Ciebie, zbyt wiele nie zrozumiałeś, powertuj na forum w temacie krzywa grzewcza a przy okazji dowiesz się kto próbował Ci pomóc.
  • Poziom 10  
    A ty też ciągle się obrażasz, chociaż nie wiem dlaczego. Na krzywą poluję, na HK2 zszedłem już do 0,25. Więc prawie nie ma już z czego schodzić. Uwzględniłem przy tym jeszcze dodatkowe sugestie i piszę o tym, żeby Cię poinformować, co i jak. Zamiast odpisac, że tak jest źle, bo pkt 1 ..., pkt 2.., to piszesz zupełnie coś innego. Czy te ustawienia na piecu (zmiana mocy), wyłączenie cyrkulacji przeszkadzają w szukaniu krzywej. Wątpię, a może jednocześnie pomogą sprawdzić zużycie gazu. Ta przekupka to również serwisant gwarancyjny Vaillanta (ale nie ten, co mi kocioł uruchamiał), kontakt dostałem od przedstawiciela handlowego Vaillanta. Gdybyś również czytał ze zrozumieniem, to widziałbyś, że wasze opinie są zbieżne w wielu kwestiach, choćby tego CWU.

    Dzisiaj rano temp. na wyświetlaczu regulatora spadła wkońcu, ale do 21,5C. Więc granica 22C przełamana. Mam jeszcze takie obawy, że może ten regulator błędnie mierzy temp w pomieszczeniu. Kupiłem jakiś tani elektroniczny termometr i na tym termometrze temp mierzona w tym samym pomieszczeniu jest o ok 0,8C mniejsza, niż na regulatorze. Tylko raczej wiarę mam w regulator za kilka stów, niż do termomentru za kilka złotych. mimo wszystko może jednak jest coś na rzeczy.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Zmniejszenie mocy nie zaszkodzi, a pomoże, gdybym pisał o tym wcześniej to byś zamotał się jak z d.9, o wybiegach pomp i czasie zwłoki palnika nie wspominam. Dla Ciebie jak czytam tylko licznik jest ważny.
    A to takie proste, tryb ręczny, nastawa temp. pomieszczenia i szukanie krzywej. Potem możesz włączyć tryb przeszkadzający w ustaleniu krzywej, czyli korekta bądź termostat.
    Kontrola zasobnika też Cię przerosła, a to raczej nic trudnego. Podczas ustawienia zasobnika na wyłącz, cyrkulacja również jest wyłączona. Ten prosty test pozwolił by na sprawdzenie czy pompy od CO nie podbierają ciepła z zasobnika. Kontrola na niskich temp. w zasobniku guzik daje, pisałem ale Ty swoje.
    Nie obrażam się, tylko szkoda mego czasu. Po co pisać gdy nie robisz tego co piszę.
    Po takich postach nie chce się zaglądać na forum. Chcę pomóc a Ty skutecznie mnie ignorujesz. Powodzenia.
  • Poziom 10  
    Jak pisałem, CWU sprawdzę wg twojej instrukcji. Tylko muszę znaleźć odpowiedni czas na to, bo jak wychodze z domu o 7:00 i wracam o 19:00, to zadanie mam nieco utrudnione (wieczorem ciężko nie używać wody przez 2 godziny).

    z wybiegami pomp, baypassami, czasami zwłoki palnika to faktycznie nie zaczynajmy nic robić, bo raczej tego nie skumam teraz.

    Tą temp. obliczoną (inaczej zasilania ?? - taka nazwa widnieje w regulatorze) mogę sprawdzić dla HK2 za oknem kodowanym w regulatorze, jak pisałeś. Przy czym dla HK2 widzę temp zailania i temp. aktualną w obiegu. Natomiast dla HK1 regulator też pokazuje temp. zasilania za oknem kodowanym. To być może to samo, co bym odczytał na piecu na karcie d9? regulator nie pokazuje jedynie temp. aktualnej w obiegu dla HK1.

    Krzywej szukam nadal.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Porównaj temp. zadaną dla HK1 z regulatora z temp. na d.9. Wyjaśni mi to czy masz podłączony czujnik RF.