Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowanie halogenów z bistabilnym na 555

25 Nov 2010 19:27 3117 4
  • Level 10  
    Witam.
    Zrobiłem sobie układ zasilania i sterowania świateł przeciwmgielnych w moim aucie według schematu. Proszę o podpowiedź na temat ostatniego przekaźnika. Jeżeli układ pracuje na sucho jest ok, jeżeli przekaźnik obciążony jest czymkolwiek (nawet żarówką 3W) jego styki "podskakują" zamiast trzymać na stałe. Czy drgania styków mogą powodować przełączenie się układu bistabilnego? Jak się tego pozbyć w tym układzie

    Sterowanie halogenów z bistabilnym na 555

    Krótkie objaśnienie.
    Pierwszy przekaźnik włącza napięcie po przekręceniu kluczyka. Ten opisany RM96 odpowiada za pozwolenie na włączenie świateł tylko po włączeniu pozycyjnych, inaczej świecą dzienne. Przekaźnik "3V" jest dlatego, że oryginalny wyłącznik zwiera do masy, a układ bistabilny na 555 zwiera... gdzie indziej. Ten prostokąt z bramką to właśnie to:

    Sterowanie halogenów z bistabilnym na 555

    Oczywiście rezystor i tranzystor na wyjściu nie są dublowane.
    Proszę o podpowiedź. Jeśli rysunek jest niezrozumiały i nabazgrany (wiem, że jest) napiszcie, mozolnie przerysuję. Dzięki z góry.

    Po namyśle zastanawiam się jeszcze, czy może wywalić przekaźnik i po prostu na wyjście 555 wstawić np BUZ11. Tylko z jakimi stratami i ciepłem trzeba się liczyć przy dwóch żarówkach 55W?
  • Level 28  
    stud1 wrote:
    Jeżeli układ pracuje na sucho jest ok, jeżeli przekaźnik obciążony jest czymkolwiek (nawet żarówką 3W) jego styki "podskakują" zamiast trzymać na stałe. Czy drgania styków mogą powodować przełączenie się układu bistabilnego? Jak się tego pozbyć w tym układzie


    Tak, drgania przekaźnika mogą powodować nieprawidłową pracę układów cyfrowych(analogowych też). Aby temu zapobiec, przede wszystkim musisz dodać (bo nie widzę ich na schemacie) diody spolaryzowane zaporowo równolegle do cewek przekaźników.
    Nie widzę także kondensatora 100n między plusem a minusem zasilania układu-tez niezbędny.

    Możliwe także, że podczas zwarcia styków przekaźnika występują przepięcia. Jak dodanie 100n i diod (1N4148 albo 1N4001) nie pomoże (a na pewno nie zaszkodzi więc i tak daj 100n i diody) , to równolegle do zwieranych styków przekaźnika dolutuj warystor.
  • Level 10  
    No i pomogło. Zrobiłem tak jak doradziłeś: 1N4148 równolegle do cewki i 2 kondensatory: 100n i elektrolit jaki miałem pod ręką 470u. Teraz działa równo i stabilnie. Dzięki wielkie.
  • Level 27  
    stud1, zaciekawił mnie twój projekt ale za diabła nie mogę pojąć po co 555 do zrealizowania tego projektu. Czy samymi przekaźnikami nie idzie tego zrealizować.
  • Level 10  
    555 jest dlatego, że chciałem podłączyć zaświecać światła z oryginalnego przycisku monostabilnego. Oczywiście mógłbym dać przekaźnik i zwykły przełącznik, ale to by było za proste. :) Auto jest na szynie CAN i oryginalnie nie miało ani kawałka instalacji pod przeciwmgielne stąd potrzeba zrobienia wszystkiego od zera.
    Oprócz tego dorobiłem jeszcze światła dzienne świecące na żarówkach długich przez układ PWM. Nareszcie wszystko działa...