Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nieprawidłowe działanie przetwornicy na UC3842

27 Lis 2010 13:26 24056 43
  • Poziom 24  
    Witam
    Proszę o pomoc w "uporządkowaniu" przetwornicy zasilacza JTA0302E-E (zasilacz od routera firmy "Planet"). W zasilaczu uszkodzone były kondensatory elektrolityczne po stronie wtórnej i pierwotnej. Spalony MOS, wybuchł, opornik "prądowy" MOS'a.
    Nieprawidłowe działanie przetwornicy na UC3842
    Według schematu z dokumentacji od UC3844 spalone były oporniki:
    - 22 Ohm z 6 nogi UC do bramki MOS - wstawiłem 220 Ohm (był 150 Ohm)
    - 1 kOhm z 3 nogi UC do źródła MOS - wstawiłem 390 Ohm (nie wiem jaki był)
    Opornik ze źródła do GND mam obecnie 1,1 Ohm.
    Wymieniłem też UC na UC38442B (tamten był spalony).
    MOS wstawiłem P10NK60Z (był P4NK60ZFP).
    Spalona była też dioda Zenera na wyjściu 6V2V
    Transoptor ma oznaczenie L0428 817A (wymieniony).
    Po włączeniu słychać próbkowanie przetwornicy, napięcie na wyjściu 5,17V, po obciążeniu (niestety tylko małą żarówkę miałem) przestaje próbkować, dając 1A prądu, napięcie 5V.
    Zasilacz powinien mieć 2,5A wydajności.
    Proszę o pomoc w ustaleniu prawidłowych wartości oporników przy UC3842.

    Problem w temacie/ punkt 11.1 regulaminu/ proszę poprawić!
    [_P_]
    PW
  • Computer Controls
  • Poziom 24  
    Widzę , że wstawiłeś schemat bez transoptora. Ale to nic.
    Jakie są napięcia na nóżkach UC?

    Dodano po 11 [minuty]:

    Poza tym w gałęzi +-12V jest błąd na schemacie.
    W punkcie -12V będzie +12v
  • Poziom 24  
    rozales napisał:
    Widzę , że wstawiłeś schemat bez transoptora. Ale to nic.
    Jakie są napięcia na nóżkach UC?


    Napięcia na UC:
    1 - 0,3 do 0,35V (zmienia się)
    2 - 0v
    3 - 0,16V
    4 - 0,17V
    5 - 0V
    6 - 0,009V
    7 - 13,3V
    8 - 0,3V
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Na 8 powinno być 5V. Układ podejmuje pracę przy 16V na 7, a wyłącza się gdy opadnie poniżej 10V. Wymień elektrolity w obwodzie 5 nogi.
    Sprawdź też diody.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Pomyłka.
    Powinno być 7 nogi.
  • Poziom 24  
    Na 7 nodze dioda jest ok, elektrolit nowy (10u/50V).
    Układ wygląda chyba mniej więcej tak:
    Nieprawidłowe działanie przetwornicy na UC3842
  • Computer Controls
  • Poziom 24  
    10 u to może być mało dla nowego układu UC i rezystor r2 może mieć za dużą wartość.
    Najlepiej dolutuj równolegle ze 100u i zobaczymy.
    Nic się nie spali.
  • Poziom 24  
    rozales napisał:

    Najlepiej dolutuj równolegle ze 100u i zobaczymy.


    Dolutowałem 100u - próbkuje raz na sekundę, napięcie na nim skacze od 12 do 15V.
    Zaktualizowałem też schemat w poście powyżej zgodnie z tym co mam na pcb.
  • Poziom 33  
    Ma być tak jak na schemacie 0.5 oma lub mniej .Dolutuj drugi 1 om i włącz zasilacz przez żarówkę.Patrz naprawa zasilaczy impulsowych w telewizorach, weź dowolny schemat telewizyjny lub od monitora na tym układzie
    73!
  • Poziom 24  
    Wstawiłem 0,3 Ohm (oryginalnie był chyba 1,5 Ohm). Elektrolit na zasilaniu zmieniłem na 100u i efekt ten sam. Nadal próbkuje.
    Podłączyłem w szereg żarówkę 75W.
    Uszkodzony był jeszcze kondensator na pierwotnym .1K275V~X2 - na mierniku pokazywał 0,4uF, wymieniłem na 100n J4 250AC.
  • Poziom 24  
    Może na wyjsciu jest zwarcie.
    Odłącz wyjsciowe diody prostownicze.
    Nie podłaczaj zadnego obciążenia.
    Na 8 scalaka powinienes mieć 5v ref bez łaski.
    Bez 5V na 8 układ nie może zadziałać.
    Powodzenia :)
  • Poziom 16  
    Jeśli na n.7 masz 13,3V a na n. 8 tylko 0,3V to podmień jeszcze raz UC38442B, może i ten jest spalony
  • Poziom 24  
    Podłącz z zewnętrznego zasilacza napięcie dc 17- 24V między nóżki 7 i 5.
    Nie podłączaj zasilacza do sieci 230V~.
    Jeśli 5V się nie pojawi to albo masz zwarcie w tej gałęzi, lub scalak jest uwalony.
  • Poziom 37  
    R7 220R w bramce daj 100 albo mniej. Możesz dać 22R będzie szybciej przeładowywał pojemność bramkową klucza. Opornik R8 typowo ma być 1k i możesz taki dać. Poprawi filtrację szpilki w pomiarze Isense. Zasilasz to z 117Vac czy z 230Vac ? Ograniczenie mocy następuje w kontrolerach UC3844/5 których wypełnienie maksymalne osiąga 50%. Jeśli miałeś tam 3844 to wszystko musi działać w tym zakresie. Jeśli zaś był UC3842/3 ograniczenia mocy niema. Jak masz oscyla to obejrzyj przebiegi na R10. Jego wartość 1,5 R wskazuje na poprawną dla mocy około 15W. Maksymalne napięcie na nim to 1V i powyżej tego napięcia następuje ograniczenie wypełnienia przez układ pomiaru prądu. To samo cie spotka przy uszkodzeniu trafa. Za mała indukcyjność spowoduje wzrost prądu i zmniejszenie wypełnienia i wpadnięcie przetwornicy w tryb DCM. Wracając do kontrolera to przy 3844/5 praca w trybie DCM to racz bardzo możliwa sprawa w szczególności przy tak małej mocy i małym transformatorze (sprzężonym dławiku flyback). Mam spore doświadczenie z tym kontrolerem ponieważ zrobiłem zasilacz na tym układzie :-)
    Pozdrawiam

    Dodano po 44 [sekundy]:

    Ps. próbkowanie zasilacza lub jego hałasowanie przy braku obciążenia to normalna sprawa. Sam się o tym niedawno przekonałem.
  • Poziom 19  
    Panie _P_ - nie zamierzam absolutnie przejmować się takimi rzeczami - jak brak kilku ogonków tu i owdzie. Tym bardziej, ze po pierwsze - pisze z laptopa. Po drugie - w wyniku zastosowanego leczenia mam czasem problemy z palcami.Dodatkowo mam problemy ze wzrokiem. myslę,ze jest to wystarczajace usprawiedliwienie zaistnialej sytuacji. Radzę czepić sie faktycznie "lódzi ktuży nie umiom pisadź" - myślę ,że bedzie wtedy znacznie większy pozytek z tego.

    Jeśli zaś chodzi o zasilacz - czy sprawa jest aktualna?
    mogę udzielic kilku wskazówek:

    1. widzę kilka bledów na schemacie - czy tworzyłeś go bazujac na płytce - czy też bazując na PDFie ukadu UC1844 i uzupełniajac go o elementy z PCB?

    błędy poniżej:

    a). kondensator C1 na wejsciu - jest 250uF powinien być raczej : 47uF (patrząc na moc zasilacza - ok 15W)

    b). Rezystor R7- jest:220 ohm. Powinien być: 22 ohm - max 47 ohm. (przy wysokiej częstotliwosci pracy - układ nie bedzie w stanie poprawnie przeładować pojemności Cgs oraz Cgd tranzystora mosfet. A tym samym zapewnic jego poprawnego sterowania - doprowadzajjąc do spalenia wlącznie.

    c) Rezystor R10 - jest:0,3ohm. Powinien być raczej : 1,5 ohm - jak pierwotnie.
    najlepiej BEZINDUKCYJNY. mozesz go spróbować obnizyc do 1 ohma ale nie mniej.

    d) rezystor na n3 układu - jest: 390 ohm. powinien być: 1kohm.
    obnizenie wartości tej rezystancji moze skutkowac fałszywym wyzwalaniem ukladu zabezpieczenia nadprądowego.

    e) kondensatory filtru wyjściowego : C10, C11 - czy maja faktycznie 4700uF? czy mniej?

    f) w ukladzie z diodą TL431 prawdop. jest blad - prosze to zweryfikować i poprawić schemat. dott. to także wartosci rezystorów 11,3k oraz 5,8k.

    na moje oko - punkt połaczenia rezystorów powinien być podłączony do bramki układu TL431. kondensator 1uF - pomiedzy bramke a katodę tego układu. Katoda diody transoptora - do katody ukałdu TL431.

    jeszcze kwestia oznaczenia układu TL431 - prosze sprawdzic czy jest to TL431 czy KIA431 czy Inny xx431 ew. xx2431x (bądź inne chińskie cudo). bardzo wazne sa rowniez literki za oznaczeniem - np. TL431x - gdzie x - to własnie jedna z liter.
    prosze o sprawdzenie tych warunków i potwierdzenie. Od tego zalezy napiecie na wyjsciu , stabilność oraz wartosci obu rezystorów.
    Prosze sprawdzić czy ten 11,3k to rzeczywiscie 11,3k - a nie cos ok. 5-6K

    Jeżeli faktycznie ida one na bramke - to nijak nie wychodzi mi ze zasilacz daje 5V a ok.7,4V :)

    g) jaka jest wartośc diody DZ na n7. układu UC1844?

    h) z jakiego faktycznie nap.zasilany jest zasilacz - 117V czy 230V? sądząc po wart. R2 raczej z 230V ale moge sie mylić :)

    i) Jaki w koncu tam był pierwotnie scalak? UC3842 czy 3844 ew 1844?
    Wydaje sie byc poprawnym zastapienie układu UC1844 układem 3844. Ale juz nie bardzo układem 3842.

    Proponuje nast. schemat postepowania:

    1. wymienic o ile jest rozsadzony - C1. ew. nawet nie mierzyć i wymienić
    2. spr. dokładnie omomierzem R2. w przyp sporej roznicy wartosci - wymienić.
    3. spr. dokładnie D2 (w kier zaporowym - megaomomierzem. wkier przew. na spadek napiecia) + R=5ohm (5,1ohm?)
    4. wymienic - nie mierzyć c2 (105 st. c.!) 100uF wydaje sie byc prawidlowa wartoscią.

    5.spr. DZ - o ile sa napisy. jesli nie ma: wylutować UC... oraz MOSFET! załączyć napięcie i sprawdzić - jakie ustali sie na diodzie zenera.
    przypuszczam ze bedzie ona miała wartośc raczej nie wieksza niz 18-20V (tyle z reguły wytrzymuje izolacja GS tranzystorów MOSFET) Jezeli odlozy sie na niej pelne nap. jak na C1 lub conajmniej kilkadziesiąt wolt - jest uszkodzona.

    6. spr. elem. na n.4,8 - chociaz tam powinno byc o.k.

    7. wymienić R8 na 1kohm oraz R10 na 1,5ohm . jesli mamy wylutowany scalak - zalączyć zasilanie i sprawdzić czy panuje jakies nap. na n3. Przy zasilaniu 230V powinno tam byc ok 0,5V

    8. sprawdzić koniecznie C7=470pF. byc moze zostal uszkodzony zaraz po uszkodzeniu R10.

    9. wlutować R7=22ohm (47 ohm) - nie wlutowywać jeszcze MOSFETa

    10. spr. dokładnie elementy układu snubbera - ew. wymienic.

    11. wymienić - nie mierzyć c10 oraz c11. spr. D6 oraz DZ=6,2V

    12. układ z diodą TL431 - opis j.w. Po sprawdzeniu dokładnym wartosci elementów mozna teoretycznie spróbować sprawdzić dzialanie tego ukadu - podlaczając na wyjscie zasilacz regulowany 0...6V. Jezeli ustawimy 5V - na bramce teoretycznie powinno ustalić się 2,5V (1,24V) . juz powyzej tego progu - dioda zaczyna "przewodzić" wiec na diodzie transoptora powinno odlozyć sie juz napięcie ok1,2V (zalezy od typu transoptora). Osobna sprawa -to sprawdzenie fototranzystora na pierwotnej stronie. byc moze uda się Tobie spr. go omomierzem - ww czasie podania wyzszego napiecia zacznie przewodzić. na czas testu mozna wylutować DZ=6,2V. i regulowac do 7-8V

    13. po sprawdzeniu wszystkich tych elem. - wlutować PEWNY I NIEUSZKODZONY :) scalak. zalączyc zasilanie. nap. na n7. powinno oscylowac w granicach 8-15V - roznie to bywa. Nie kazdy miernik cyfrowy to wychwyci. Na n6. rowniez powinny pojawiać się impulsy. Na n8 powinno pojawić się nap. 5V - ktore rowniez prawdop. bedzie oscylować.

    14. Wlutować MOSFET. i ponownie zalaczyć.

    o ile trafo nie jest uszkodzone - teoretycznie powinno wszystko ruszyc.

    ważna sprawa - po kazdym zalączeniu i wyłączeniu - rozladuj C1

    W szeregu z zasilaniem oczywiscie żarówka 40/60W.

    zasilacz obciąż rezystorem przynajmniej 3,3ohm o mocy conajmniej 8-10w lub polaczonymi rezystorami o lacznej rezystancji i mocy - j.w.

    sprawdź czy zasilacz ma na wyjsciu zainstalowany rezystor np 47ohm - jako wstepne obciazenie i czy nie jest on spalony

    niestety przy takiej usterce moge zaproponowac tylko taki tok postepowania - krok po kroku. Zapewne spora ilośc osób mnie skrytykuje za to :). Jednak byc moze część informacji okaże się komuś pomocna przy usuwaniu podobnych usterek.

    powodzenia zycze podczas walki nierównej i teoretycznie z góry przegranej :)

    Wobec tego proszę nie pisać posta pod postem!
    [_P_]
  • Poziom 24  
    Jeśli chodzi o zasilacz to sprawa jest aktualna.
    AD1. Wziąłem schemat od UC3842 (lub 44) i uzupełniałem patrząc na PCB.
    Ad a) Zasilanie jest z kondensatora 33uF/400V Napięcie na nim ok 315V
    Ad b) zmieniłem na ok 25Ohm
    Ad c) Zmieniłem na 1,1Ohm
    Ad d) Zmieniłem na 1,1kOhm
    Ad e) Zmieniłem na nowe 1000uF/25V
    Ad f) Jest to układ TL431AC
    Ad g) Dioda 20V
    Ad h) 230V
    Ad i) Był UC3844 zmieniłem teraz na inny UC3844

    Co do schematu postępowania:
    1. Sprawny, napięcię 315V
    2. R2 = 300kOhm
    3. Brak przewodzenia w kierunku zaporowym, w kier. przewodzenia zachowuje się normalnie na zakresie diodowym, rezystor 5Ohm sprawny
    4. Wstawiony nowy 100u/25V
    5.Po wylutowaniu UC i MOSFET napięcie na DZ 20V
    6. Po podłączeniu zasilania do UC z zasilacza 20V napięcie na 8 nodze - 4,96V
    7. Oporniki wymienione, na nodze 3 UC bez scalaka mam 0,46V
    8. C7 to kondensator 1nF, wymieniłem na nowy
    9. Wstawiony 25 Ohm
    10. ??
    11. C10 i C11 nowe, DZ=6,2V nowa, sprawna
    12. Po podaniu na wyjście 5V na bramce mam 2,5V, na transoptorze 1V
    13. Na 7 nodze scalaka napięcie oscyluje od 10V do 16V, na n.6 są impulsy na n.8 napięcie oscyluje ale miernik pokazuje to raczej poniżej 1V
    14. Napięcie na wyjściu "skacze" do ok 3-4V raz na 1,5sek.
    ;/
  • Poziom 19  
    Witam ponownie

    A zatem po kolei :

    1. wyglada na to, że układ startowy jest sprawny - z zabezpieczeniem włacznie.

    proszę sprawdzić jeszcze jedną rzecz - ciągłość pomocniczego uzwojenia (przejscie do masy) podlaczonego pod rezystor 5 ohm i diodę idąca na n7. układu.

    Dla pewności prosze podstawić za tę diodę inną - impulsową (jesli brak takiej samej)
    moze to być nawet jakaś BA157...159 lub BYV95C lub podobna.
    czasem - nawet podczas pomiarów wydaje się iz dioda jest z pozoru sprawna. praktyka pokazuje jednak ze nie zawsze tak jest - nawet mimo poprawnych wyników pomiaru.

    2. czy ten kondensator na n.7. to 100uF czy - 1000uF?
    Ma być 100-220uF. Zbyt duża wartośc również poskutkuje niemożnościa startu.
    Można spróbować nawet z wartością 47uF/25V- nie wiem jaki byl oryginał. prosze pamiętac, że wszystkie elektrolity powinny byc na 105 st.c.

    3. snubber - układ tłumiacy szpilki wys. napiecia powstajace przy wyłaczaniu tranzystora - elementy równolegle do uzwojenia pierwotnego.
    Prosze tam wszystko posprawdzać.

    4. prosze o info. dot. tych rezystorów na bramce TL431.na moje oko powinny mieć zblizone wartości
    Prosze równiez o aktualizacje schematu - do stanu zgdnego z obecnym :) - włacznie z mocami elementow oraz napięciami pracy kondensatorów.

    5. w tej chwili pozostanie sprawdzenie układu petli sprzężenia zwrotnego - czyli elementów wokól TL431 oraz nogi 1,2 UC3844.
    Prosze pamietać ze uszkodzony układ UC3844 tez moze dac identyczny efekt.
    Prosze sie upewnić - wstawiając pewną sztukę. Jakiej firmy był a jakiej jest obecnie? moga sie zdarzyc rozni producenci.

    6 Czy w momencie gdy układ probuje wystartować - polączona w szeregu z zasilaniem żarówka probuje błyskać?

    7. czy wyjscie jest obciazone? czym?

    8. jaki transoptor jest obecnie wstawiony? czy był wymieniany - jesli tak to czy na inny? dioda raczej świeci - nie wiadomo jak ze strona wtorną.

    Jeszcze tak sie zastanawiam nad tym tranzystorem. teoretycznie układ powinien dzialać bez problemu z "wiekszym". Niemniej jednak pojemności do przeładowania rowniez są większe.dot. to także parametru Rdson, ktory w oryginalnym tranzystorze jest na poziomie 1,6 ohm - zaś w nowym - 0,6 ohm.
    To rowniez moze (ale niekoniecznie musi) wymusic znaczie wyzsze impulsy prądu płynace w układzie. Moze czepiam się szczegółów - jednak diabeł w nich siedzi :)

    druga sprawa - trafo - może być uszkodzone - jednak bez oscyloskopu tego nie sprawdzisz. Pisałes o uszkodzonym kondensatorze filtru 0,1uF/275V. To by swiadczyło o jakimś przepięciu w sieci. Jednak jest jeszcze kilka mozliwosci i je nalezy sprawdzić :)
  • Poziom 24  
    Podczas pracy układu spróbuj dodać te 20V między 5 i 7 nogę. Uważaj aby nie przekroczyć napięcia zenerki.
    Albo możesz zmniejszyć wartość rezystora R2 ( jest jeden duży, albo kilka szeregowo).
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    IC -> UC3843B
    R w źródle nMOSfeta -> 1,8R
    R między S nMOSfeta a n.3 IC -> 300R
    R w bramce zmniejsz do ~ 47R

    .1K275V~X2 -> 100nF/275V~ MKP klasy X2
  • Poziom 24  
    WojtasJD napisał:
    IC -> UC3843B
    R w źródle nMOSfeta -> 1,8R
    R między S nMOSfeta a n.3 IC -> 300R


    UC3844 będzie działał prawidłowo?
    R w źródle mam obecnie 1,1R
    R na n.3 IC mam teraz 1,1k, tak jak pisał kolega wyżej, zmienić na 300R?

    :arrow: coberr
    Przejście uzwojenia pomocniczego do masy jest prawidłowe.
    Diodę D2 postaram się dziś podmienić.
    Kondensator na n.7 to oczywiście 100uF/25V/105C, przepraszam za pomyłkę.
    Elementy snubbera wydają się byś w porządku, wymieniłem dla pewności C9.
    Co do elementów na bramce TL431 to są to 4,85k i 5,25k ( tu nic nie było zmieniane).
    Żarówka nie błyska.
    Wyjście wygląda na nieobciążone.
    Transoptor zmieniałem, obecnie jest NEC 2501.
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    eeeh - szkoda słów...

    Rozales: dlaczego tak uwziąłeś się na to podłączanie sztucznego napięcia pod układ scalony - ja sie pytam??? Istnieje spore ryzyko,że kolega creepingdeath powlecze sobie ponownie tak cięzko wymęczony zasilacz :). SUgerujesz to juz drugi raz.. Jezeli ma ruszyc z układu startowego to powinien ruszyć - a nie z pomocą :)

    Natomiast wymiana rezystora R2 na mniejszy moze wydawać sie dobrym pomysłem na wypróbowanie - choć przypuszczam - ze jesli uszkodzenie nadal istnieje - przetwornica bedzie co najwyzej szybciej próbkować. Ale moze sie tez zdarzyc tak - ze przypadkiem ruszy - bo jest inna wersja/seria scalaka...

    Jesli juz wymieniać ten rezystor - to osobiscie polecam zamiast 300K ->220k lub 180k - ale absolutnie nie mniej niż 150k ( prąd zenerki DZ wzrosnie do ok 2mA a i rezystor będzie sie bardziej grzal - jednak moc nie pownna przekroczyć 2W.

    teraz kolejny gagatek:

    WojtasJD - czy Ty dysponujesz oryginalnym zasilaczem ,ze takie rady ludziom dajesz?

    IC -> UC3843B - gratuluję - oryginalnie był ponoć UC3844 - sprawdzi sobie dane obu układów i porówna...
    R w źródle nMOSfeta -> 1,8R - no z takim ograniczeniem toto raczej nie ruszy lbo ruszy z wielkim bólem. skoro bylo 1,5 ohma - to dlaczego sugerujesz wiekszy?

    creepingdeath :

    1. postaraj sie wymienić D2. dobrze by tez bylo upewenic sie co do diody prostowniczej na wyjsciu.
    2. kwestia transoptora - jesli był PC817 - MA BYĆ PC817 i to najlepiej z tą samą literka na końcu .
    Nie znamy dokładnie zachowania sie pętli spprzężenia zwrotnego - a tym nowym mozesz sobie pogorszyć sprawę. Spróbuj dopaść chociaż jakiś PC817 - nie kombinuj. Tym bardziej, ze nie znasz parametrów tego nowego
    3 Postaraj sie dopaść oryginalny tranzystor MOSFET - własnie z serii STP na nap. 600V i niższy prąd - jesli to mozliwe - nawet 6A - jesli czwórka jest niedostępna.
    4. TL431 - czyli tak jak myslalem - są prawie równe.
    5.jaka dokładnie wartośc ma ten kondensator kompensujacy miedzy bramką a katodą TL431? napewno 1uF? spory... Tak mnie sie wydaje...
    6. z tym wyjsciem to chodziło o to, zeby je czyms wlasnie obbciazyć - z zakresu 0,5-2A. Najlepiej rezystorami - juz pisalem wczesniej.


    Nadal nie mam pewnosci co do prawidlowej pracy pętli sprzężenia zwrotnego...
    pozostaje jeszcze trafo, Mam nadzieje ze nie...

    Co bylo przyczyna uszkodzenia zasilacza - jakies przepiecie?

    zaktualizuj prosze ten schemat jesli mozesz do aktualnego stanu.

    Mogłbys machnać jakies w miare dokładne foty płytki drukowanej z obu stron i zamiescić je tu?



    Ten Twój transoptor to prawdop.PS2501
    Porównalem parametry z PC817 - zastosuj PC817 i nic nie kombinuj.
    byc moze to tylko ta pierdoła jeszcze. Niektore ich parametry dośc sporo sie róznią - m.in. prad diody, nap. nasycenia fototranzystgora. o Ile dośc ważny parametr jak CTR jest podobny w obu przypadkach - to pozostale moga nieźle tu namieszać. Wstawiaj oryginały.

    Jeśli dysponujesz jeszcze starym transoptorem 817A oraz starym układem scalonym - a nie masz nowego,identycznego transoptora na zamianę - to proponuje jeszcze jedno, trochę szalone rozwiazanie:

    1. wykonaj wszystkie kroki - jak opisałem. sprawdz - jesli brak efektów - punkt ponizej :)
    2. jesli brak nowego transoptora - zmierz miernikiem diod stary z obu stron w obu kierunkach (z tym że storne fototranzystora - juz na zakr. Mohm - nie powinno nic pokazać albo bardzo duza rezystancję). Od strony diody powinienes mieć spadek nap. w kier. przewodzenia ok 1,1-1,2V.
    weź uwalony Uc3844 i piszczałką sprawdz czy nie ma ewidentnego zwarcia pomiedzy nogami 1-7,2-7 ew. tego sie nie praktykuje ale czasem pomaga stwierdzić pewne rzeczy.jest duza szansa że transoptor poprostu przetrwał masakrę i bedziesz mogł wlutowac go ponownie.

    Jeszcze tak się zastanawiam nad tym oryginalnym, opisywanym rezystorem na bramce. Pisałeś że miał on wartośc 150 ohm - czy napewno był tam taki?
    (braz-ziel-brąz)?

    Jak tak sobie analizuję - w polaczeniu z tym STP4n60 w sumie teoretycznie miałoby to racje bytu. Zbyt maly rezystor na bramce rowniez moze byc powodem braku startu przetwornicy (duże prady przeładowujace bramkę)
    byc moze czajniki tak zaprojektowaly układ - że niepotrzebny jest duzy prąd przeładowujacy pojemnosci ?(małe moce przełączane) a ten STP ma małe pojemnosci. (nie mowie tu o Twoim 10-amperowym)
    w polączeniu z takim małym tranzystorem - niebyłoby az tak szybkich narostów prądu - w efekcie tak duzy rezystor na źródle. (1,5 ohm).

    Przy okazji - jesli był 1,5ohm - wstaw taki sam.
    ten 150 ohm sprawdzi sie przy okazji - narazie reszta.
  • Poziom 24  
    Coberr: Robiłem tak setki razy uruchamiając zasilacze działające na podobnych układach, więc wyjaśnij mi co się może takiego stać jeśli nie będzie przekroczone napięcie zenera??
    Dobrze by było napięcie zasilania przetwornicy mieć regulowane od 0 do 300V DC z ograniczeniem prądowym, lub chociaż autotransformator...
  • Poziom 24  
    Na tyle ile pamiętam odświeżyłem schemat, nie mam przy sobie teraz PCB i nie uporządkowałem jeszcze elementów za transoptorem.
    Nieprawidłowe działanie przetwornicy na UC3842
    Co do opornika z bramki to był 150R, widać go na zdjęciu z innego topicu.
    Nieprawidłowe działanie przetwornicy na UC3842
  • Poziom 19  
    Rozales:

    oj to miałes farta :) - uwierz mi.

    w przypadku wadliwie działającej jednej z petli - czy to sprzęzenia zwrotnego - czy to ograniczenia pradowego może nastapic ponowne , lawinowe uszkodzenie układu.

    W tym przypadku scalak masz zasilany ciągle - wiec ciagle "coś" generuje tym bardziej, ze ma to napięcie podtrzymane. Efekt - złe wysterowanie MOSFETa =>mozliwe jego uszkodzenie =>"cofka" napiecia sieciowego na obwód bramki (oraz na nogę3 UC38xx) - bo rezystor ściagajacy juz sie zdąży usmazyć i będzie miał przerwę => usmazenie UC38xx i elementów wokół. Nie wspomnę juz o wkurzeniu naprawiajacego- a nie daj Boże o ranach - gdyby tranzystor nagle zdetonował (wystarczy kilka okresów i temp. zlącza rosnie pow. 150 st.c..
    Szczerze mówiąc - nie wiem jakie doświadczenie z tego typu układami ma kol.creepingdeath. Odnoszę wrażenie że niezbyt duże. Zatem idąc metodą "projektowania na najgorszy możliwy przypadek" - nalezy podjac wszelkie kroki - aby do takiej sytuacji nie dopuścić. Stąd tyle mojej pisaniny - mam nadzieje, ze w miarę sensownej i choć troche pomocnej.

    creepingdeath:

    1. zastosuj sie prosze do wszystkich moich punktów - wtedy cos sie moze uda jeszcze ustalić. Jezeli zadaje jakies pytanie - odpowiedz prosze na wszystkie - nic nie pomijaj.

    2. czy ta plytka z innego wątku jest identyczna jak Twoja?
    Jeśli tak - masz pól problemu z odtwarzaniem uszkodzonych elementów.
    ez względu na wszystko - zrób dokładne foty swojej plytki - z obu stron i zamieśc je tu. muszabyc widoczne dokładnie elementy oraz ściezki z drugiej strony.
    To pozwoli ustalić m.in. jakiegu typu elementy tam powstawiałeś :)

    3. jak pisałem - ten rezystor R7 mozna sprobowac spprawdzić - jednak spróbuj przedtem reszty . Tu bedzie mozna wstawić 47 ohm - pozniej 100 ohm. ew. te 150 ohm. i porownać.

    4. sprawdź ten transoptor - może on tu jeszcze "mąci" - całkowicie zmieniając parametry pętli sprzezenia zwrotnego. (wydaje mi sie , ze jest bardziej "czuła")

    5. ta 1N4148 jest troszkę za delikatna w tym obwodzie. jezeli po jej wstawieniu układ zachowuje sie identycznie - wstaw oryginał.

    6. odnosnie rezystorow na bramce TL431 to rozumiem ze są to: 5,25k - górny oraz 4,85k - dolny?
    w takim przypadku ukad dawałby napięcie o wartości 5,2V i to by się w sumie zgadzało. Jesli odwrotnie - to 4,8V - troszkie za mało :)

    7. mozna by przyczepic się do kondensatora na n.8 - filtrujacego nap. referencyjne. na wszelki wypadek mozesz go ew. sprawdzić miernikiem pojemnosci - czy ma te 10nF.

    no niestety - przy takich uszkodzeniach trzeba sprawdzać do bólu :)
  • Poziom 24  
    Coberr: Najlepiej dawaj wszystkim radę typu "zanieś urządzenie do wyspecjalizowanego serwisu".
    Komentarze typu" eeeh - szkoda słów... "sobie daruj, bo twoja wiedza z t ego tematu nie jest zbyt rozległa (delikatnie pisząć ) .
    Głównie same banały i domysły.
    Napisz po prostu:creepingdeath wymień wszystko na nowe, dokładnie takie samo.
  • Poziom 19  
    no dziekuję za słowa otuchy :) - nie bardzo wiem do czego pijesz...
    Myslę jednak ze nie jest to miejsce na tego typu uwagi.
    Poprosiłes - wyjasniłem. W czym problem - nie wiem.

    Czasem jak widze - co faktycznie ludzie wyrabiają na forach - faktycznie powinienem dac radę typu" weź zanieś do serwisu".

    Nie dotyczy to kolegi - on juz sporo wywalczył.

    zaś jesli chodzi o moja wiedzę - nigdy, absolutnie nigdy nie twierdzilem że jest ona rozległa. Zawsze znajdzie sie ktos lepszy.

    Z kolei dawanie rad - typu "wymień wszystko na oryginalne" jest jak najbardziej uzasadnione - szczególnie w takich przypadkach.
    Prosze wziąć siobie kilka dowolnych schematów TV, monitorów, czegokolwiek i sprawdzić - CZYM OZNACZONE SĄ Z REGULY ELEMENTY TAKIE JAK CHOCIAŻBY: BEZPIECZNIK, TRANZYSTOR KLUCZUJACY, TRANSFORMATOR, TRANSOPTOR.
    ORAZ ADNOTACJĘ DOT. TEGO OZNACZENIA.
    Myślę, iz ze swoja rozległa wiedzą - w lot pojmiesz o co mi chodzi.

    Jednak dawanie rad typu "wymien wszystko" nie zawsze ma sens - bo uszkodzona moze byc najzwyklejsza ściezka i co nam to da? :) strate czasu :)

    Zaś jesli chodzi o banaly i domysły - no cóż - tylko na domysłach moge bazować.Zasilacza przed sobą nie mam :) - a rękami na odleglośc niestety nie uleczę.
  • Poziom 24  
    coberr napisał:

    2. czy ta plytka z innego wątku jest identyczna jak Twoja?

    Tak - identyczna.

    coberr napisał:

    5. ta 1N4148 jest troszkę za delikatna w tym obwodzie. jezeli po jej wstawieniu układ zachowuje sie identycznie - wstaw oryginał.

    Orginalnie była właśnie 1N4148

    coberr napisał:

    6. odnosnie rezystorow na bramce TL431 to rozumiem ze są to: 5,25k - górny oraz 4,85k - dolny?
    w takim przypadku ukad dawałby napięcie o wartości 5,2V i to by się w sumie zgadzało. Jesli odwrotnie - to 4,8V - troszkie za mało :)

    Zgadza się, zasilacz daje 5,2V

    Dzięki za dalsze wskazówki.

    Udał mi się jeszcze ustalić, że oryginalnie był tu układ UC3843B.
  • Poziom 19  
    no to całkowicie zmienia postać rzeczy...
    tylko dlaczego pisałes że był tu UC3844?

    UC3843 ma m.in. nizsze progi nap. startu.
    wstawiaj go - jesli faktycznie taki był.
  • Poziom 24  
    Wymieniłem go na początku bo miał zwarcie i zamieniłem 3844 później zapamiętałem, że był xx44. No cóż, mój błąd, myślałem, że na tym też wystartuje bez problemu. Na razie nie mam drugiego UC3843B. Jak znajdę to podmienię i dam znać.
  • Poziom 24  
    Gdybyś kolego zrobił jak radziłem przetwornica zadziałałaby z dodatkowym zasilaniem normalnie i poszukiwanie ograniczone by zostało do kilku elementów: R2, C2, D2, UC, Dz.
    Ewentualnie uzwojenie zasilające UC z rezystorem, ale takie usterki są niezwykle rzadkie.
    Dobrze, że sobie jednak przypomniałeś o scalaku.
    Coberr miał rację pisząc, aby wszystkie elementy wymieniać na identyczne.
    Nie chciałem nikogo urazić, ale jak mnie ktoś atakuje to potrafię też być niemiły.
    Pozdrawiam :)