Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik sterowanie atmega?

henryxxl 30 Lis 2010 15:20 7739 45
  • #1 30 Lis 2010 15:20
    henryxxl
    Poziom 26  

    Witam.
    Mam silnik mitsumi m42sp-5ta, da się go sterować dzięki samej amtedze?
    Pozdrawiam.

    0 29
  • #2 30 Lis 2010 16:01
    maciej_333
    Poziom 33  

    Nie wiem co to za silnik. Jednak bez względu na to czy jest krokowy czy komutatorowy za pomocą samej Atmegi nie da się go sterować. Musisz mieć jakiś bufor (np. klucz na darlingtonie) pomiędzy uC, a silnikiem.

    0
  • #3 30 Lis 2010 16:07
    henryxxl
    Poziom 26  

    klucz darlingtona można wykonać na tranzystorach? czy trzeba jakiś układ?

    0
  • #4 30 Lis 2010 19:07
    maciej_333
    Poziom 33  

    Darlington to połączenie dwóch tranzystorów. Można zastosować gotowy darlington np. TIP31. Jednak należałoby wiedzieć co to za silnik. Są też gotowe scalaki, które mają w swojej strukturze kilka takich buforów np. ULN2003. Do sterowania silników krokowych można polecić np. SLA7024.

    0
  • #5 30 Lis 2010 19:53
    henryxxl
    Poziom 26  

    Mam uln2003 może Pan ma jakiś program do uc?

    0
  • #6 30 Lis 2010 22:01
    slawko_k
    Poziom 33  

    Żeby był program to trzeba najpierw schemat.

    0
  • #7 30 Lis 2010 22:07
    henryxxl
    Poziom 26  

    narysował bym schemat ale nie wiem jakie ma wyprowadzenia silnik.

    0
  • #8 30 Lis 2010 22:50
    slawko_k
    Poziom 33  

    no to masz silnik i nie wiesz a my mamy wiedzieć????????

    0
  • #9 01 Gru 2010 02:02
    maciej_333
    Poziom 33  

    Jest to silnik krokowy, zapewne z jakiejś drukarki Lexmark. Ciekawy scalak to np. TA8435. Jeżeli na ULN2003 to trzeba zrobić program, który będzie nam zwierał odpowiednio poszczególne fazy za pomocą ULN2003.

    0
  • #10 01 Gru 2010 10:11
    henryxxl
    Poziom 26  

    Możecie mi opisać wyjscia z slinika mitsumi m42sp-5ta? I jak ma zwierać układ fazy?

    0
  • #11 01 Gru 2010 12:14
    maciej_333
    Poziom 33  

    W datasheet układu SLA7024 masz rozpisane jak zwierać poszczególne fazy. Wystarczy więc napisać prosty program z wykorzystaniem Timera i przerwania zgłaszanego przy przepełnieniu. W przerwaniu zmieniasz stany na liniach sterujących, zwierając poszczególne fazy. Zastosowanie pętli czasowej jest zbyt lamerskie. Wyprowadzenia tego silnika to Ty powinieneś znać. Można zresztą zwykle to rozpoznać, analizując wnętrze silnika, lub lepiej układ w jakim pracował Twój silnik w drukarce. Z drukarki można odlutować też układ sterujący silnikiem.

    0
  • #12 01 Gru 2010 16:11
    henryxxl
    Poziom 26  

    Witam znalazłem takie oto schemat do mojego silnika który pokazuje jak go podłączyć do atmegi poprzez uln2003 tylko na schemacie jest ze 4 wyjścia z silnika są podłączone do atmegi a 5 do zasilania, z kąd wziąść ten piaty kabel? oto schemat http://img359.imageshack.us/img359/6079/silnikkrokowyse0.png

    Dodano po 25 [minuty]:

    według omomierz ten slinik ma dwa uzwojenia.

    0
  • #13 01 Gru 2010 18:08
    maciej_333
    Poziom 33  

    Ten schemat jest błędny. Do pinu 1 Atmegi powinien być dołączony układ resetujący. Ponadto brak jakiegokolwiek odsprzęgania zasilania. W swoim silniku masz cztery uzwojenia. Są one połączone ze sobą w pary. Wspólne końce uzwojeń należy dołączyć do +Ucc.

    0
  • #14 01 Gru 2010 20:51
    henryxxl
    Poziom 26  

    Witam.
    na zdjęciu jest zaznaczone przewodzenie tzn. jak ustawiłem na przyżądzie "pipczałke" to pipczało i w ogóle coś wskazywało na tych końcach zaznaczonych. na reszcie przewodów nie ma znaku ze są połączone.
    Gdzie jest vcc?
    silnik sterowanie atmega?

    0
  • #15 01 Gru 2010 21:41
    maciej_333
    Poziom 33  

    Myślę, że należałoby licząc od lewej na zdjęciu połączyć pin 2 z 4. Do nich dołączasz +Ucc. Pozostałe piny do bufora.

    0
  • #16 01 Gru 2010 21:43
    henryxxl
    Poziom 26  

    Czyli te zaznaczone na zdjeciu?
    silnik sterowanie atmega?

    0
  • #17 01 Gru 2010 21:56
    Ture11
    Poziom 34  

    Ten silnik prawdopodobnie będzie ciężko wysterować bez zmiany polaryzacji na pinach. Wiele łatwiej steruje się tymi z sześcioma pinami, gdzie podaje się tylko przesunięty sygnał wobec plusa, natomiast tu nie ma stałego plusa zasilania, tylko jest tworzony w zmiennych miejscach. Nie wiem, czy mnie dobrze zrozumiecie, a nie pamiętam, jak ten silnik się nazywa (bipolarny czy unipolarny, jeden z tych...).

    Pozdrawiam.

    Dodano po 2 [minuty]:

    To jest silnik bipolarny, ciekawie masz tu opisane:
    http://www.pepi11.cad.pl/elektronika/krok.html

    0
  • #18 01 Gru 2010 22:16
    kazkowicz
    Poziom 14  

    To najwyraźniej silnik krokowy bipolarny. Nie ma Vcc dołączanego do silnika. Aby uzyskać wirowanie, trzeba podawać napięcie na dwa uzwojenia, w dwóch polaryzacjach, w określonych sekwencjach. Szukaj o silniku krokowym bipolarnym.

    0
  • #19 01 Gru 2010 22:31
    henryxxl
    Poziom 26  

    Nie wiem czy dobrze rozumiesz jeśli nie to proszę mnie o poprawnie, silnik ten skalda się z dwóch uzwojeń żeby kręcił się w jedna stronę to trzeba wpierw podać prąd na uzwojenie pierwsze potem na drugi i znowu na pierwsze?
    jak użyję tego programu to nie wiem czemu ale silnik kreci się w jedna i drugą stronę?

    Code:
    $regfile = "m16def.dat"
    
    $crystal = 1000000



    Config Portd = Output
           Portd = &B0000000


    Do

        Waitms 500
        Toggle Portd.4



        Waitms 500
        Toggle Portd.5





     Loop

    End

    Oto schemat podłączenia oczywiście mega16 jak uln2003 są dobrze podłączone bo mam płytkę testowa.
    silnik sterowanie atmega?

    0
  • #20 01 Gru 2010 23:54
    maciej_333
    Poziom 33  

    Ten program jest właśnie lamerski. Ponadto w taki sposób tego silnika nie wysterujesz. W linku podanym przez kolegę Ture11 wyraźnie masz pokazane jak taki silnik się steruje. Jako klucze NPN, czyli T3, T4, T7, T8 można zastosować ULN2003. Jako klucze PNP T1, T2, T5, T6 trzeba zastosować jakiś bufor PNP (choć na schemacie masz tranzystory NPN). W załączniku rozrysowałem Ci to dla jednej fazy. Kropki to u Ciebie pewnie dwa środkowe piny na złączu silnika. Zwieranie poszczególnych faz ze zmianą polaryzacji masz opisane wyżej.
    silnik sterowanie atmega?

    0
  • #21 02 Gru 2010 00:07
    henryxxl
    Poziom 26  

    nie rozumiem tego, nie można na samym uln2003 zrobić tego trzeba jeszcze tranzystory? W jaki sposób ma być podawany prąd do silnika żeby chociaż kręcił się w jedna stronę?

    0
  • #22 02 Gru 2010 00:27
    yego666
    Specjalista PLD

    Sa scalone mostki H. Po co robic na elementach dyskretnych ?
    Nie wiem czy pradowo uklad L293D bedzie odpowiedni do Twojego silnika, ale do silnikow bipolarnych dwa mostki H zwykle starczaja.
    Uklad L293D posiada cztery polmostki H, z ktorych mozna zrobic pelny driver do silniczka bipolarnego o dwoch uzwojeniach.

    Oczywiscie sa i inne uklady mostkow H a nawet cale sterowniki do silnikow krokowych, ale L293D jest chyba najtanszy i najlatwiej dostepny na rynku.
    Jedna kostka i mozna z procesora sterowac we wszystkich kierunkach, tylko trzeba poczytac i napisac program.
    Uprzedzajac pytanie, w necie jest cale multum schematow z tym ukladem.
    Wystarczy poszukac.
    Jak sie postarasz to i jakas aplikacja na atmege pewnie sie znajdzie.

    0
  • #23 02 Gru 2010 14:40
    henryxxl
    Poziom 26  

    Dziękuję za porady mam jeszcze taki oto silnik. Jest koło niego układ, da się jakoś załączyć ten ślinik?
    silnik sterowanie atmega?

    0
  • #24 02 Gru 2010 15:58
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Pewnie jakoś się da, ale co chcesz uzyskać?

    Sprawdź co to za scalak, jak jest podłączony i do czego służą poszczególne wyprowadzenia, jak są podpięte do gniazda sterującego i może dojdziesz jakie sygnały są wymagane.

    0
  • #27 02 Gru 2010 20:18
    maciej_333
    Poziom 33  

    henryxxl napisał:
    nie rozumiem tego, nie można na samym uln2003 zrobić tego trzeba jeszcze tranzystory? W jaki sposób ma być podawany prąd do silnika żeby chociaż kręcił się w jedna stronę?

    Na samym ULN2003 nie da się odwrócić polaryzacji ! ULN2003 wystarczyłby do silnika unipolarnego. Oczywiście do tego podanego ostatnio też trzeba mostek H. Można zbudować ten, jaki narysowałem. Wystarczy już tylko jeden.

    0
  • #28 02 Gru 2010 21:23
    henryxxl
    Poziom 26  

    Wymyśliłem jak można zmieniać obroty ślinika podjąć odwrotnie bieguny.
    oto schemat silnik sterowanie atmega?
    Atmega daje sygnał na portd5 po czym stykają się przekaźniki i załącza się silnik po tem sygnał przerywa i załącza portd4 i silnik znowu się załącza ale w inna stronę.
    Ma prawo to działać, jeśli tak czy silnik się nie uszkodzi jeżeli szybko zmienia się biegunowość?

    0
  • #29 02 Gru 2010 22:18
    maciej_333
    Poziom 33  

    henryxxl napisał:
    Wymyśliłem jak można zmieniać obroty ślinika podjąć odwrotnie bieguny.

    Odkrycie roku 2010. Dostaniesz za to Nobla :D.

    henryxxl napisał:
    Wymyśliłem jak można zmieniać obroty ślinika podjąć odwrotnie bieguny.
    oto schemat silnik sterowanie atmega?
    Atmega daje sygnał na portd5 po czym stykają się przekaźniki i załącza się silnik po tem sygnał przerywa i załącza portd4 i silnik znowu się załącza ale w inna stronę.
    Ma prawo to działać, jeśli tak czy silnik się nie uszkodzi jeżeli szybko zmienia się biegunowość?

    Ten układ i sposób narysowania schematu to chyba prowokacja. To nie będzie działać. Musisz niezależnie sterować czterema przekaźnikami. Tylko w takiej sytuacji powstanie mostek H. Ponadto przekaźniki trzeba sterować poprzez bufory ! Wystarczą tu zwykłe BC550. Wykorzystywać w takim układzie przekaźniki to śmiech na sali.

    Ponadto drogi kolego henryxxl, nie chcę Cię zrazić do wspaniałej dziedziny wiedzy jaką jest elektronika, ale muszę to napisać. Poczytaj trochę na temat podstaw elektroniki, programowania, elektrotechniki. Ponadto zajmij się też językiem polskim.

    0
  • #30 02 Gru 2010 22:27
    henryxxl
    Poziom 26  

    Zamiast przekaźników można użyć np: irfz44n ale takich nie posiadam na razie. Zmieniając ręcznie bieguny silnik kręci się w drugą stronę więc czemu w tym wypadku ma nie działać? Oczywiście na raz dwie pary przekaźników nie będą włączone.
    Mało wiem jeżeli chodzi o silniki ale dopiero się uczę tego ciekawego działu elektroniki.

    0