Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ECC82 oraz ECC99 w Grommes 260A

Jap 01 Gru 2010 21:12 2543 5
  • #1 01 Gru 2010 21:12
    Jap
    Poziom 28  

    Cześć
    Właśnie buduję wzmacniacz Grommes 260A wg schematu:
    http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Roessler-Amp/Schaltung-ES.gif

    Chcę wykorzystać komponenty ze średniej półki (lampy EL34 to EH, ECC82 mam RFTki). Chciałbym całość postawić na Electro Harmonixe ale do momentu uruchomienia całości chcę ograniczyć trochę wydatki. Zainwestowałem trochę w chyba najważniejszą część wzmacniacza - 18 sekcyjne transformatory o paśmie 7Hz do 180kHz.

    I tu rodzi się pytanie. Czy mogę podmienić ECC82 na np 6N1P, a ECC99 na 6N6P? Te rosyjskie odpowiedniki są w niesamowicie niskich cenach względem dzisiejszych rosyjskich Electro Harmonixów. Czy lampy serii 6Nxx ustępują parametrami, jakością dźwięku EH?

    W oryginalnym schemacie GROMMESA 260A wykorzystano 12BH7 zamiast ECC99. Ale ją też trudno dostać w przyzwoitej cenie.

    0 5
  • #2 02 Gru 2010 08:46
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    A kto ci powiedział, że 6N1P jest odpowiednikiem ECC82? Najbardziej zbliżoną ruską lampą jest 6N8S tylko, że jest ona octalowa, ale jak budujesz to chyba nie powinien być to problem.

    0
  • #3 02 Gru 2010 14:50
    Mariowy
    Poziom 14  

    Nie wiem jaki kolega widzi problem.
    Nowe (NOS) ECC82 można dokupić naprawdę za niewielkie pieniądze (10zł) za sztukę np firmy RFT.
    Z RFT mam ECC83 i gra już bardzo długo we wzmacniaczu audio, bez słyszalnego (dla mnie) spadku parametrów.
    Więc nie wiem po co kombinować.
    Zawsze można przerobić wzmacniacz pod 6N2P (odpowiednik ECC83, które mają większe wzmocnienie niż ECC82 i są trochę tańsze).

    Mam taką uwagę-pytanie co do transformatora głośnikowego-pasmo przenoszenia 7Hz-180kHz. Po co takie szerokie pasmo?
    Po pierwsze żaden zestaw głośnikowy tego nie przeniesie a po drugie pasmo słyszalne ludzkim uchem to 20-20kHz, przy czym górna granica pasma obniża się wraz z wiekiem...
    No chyba że takie pasmo wynika w prostej linii z budowy (18sekcji) TG.

    BTW link nie działa.

    pzdr
    M.

    0
  • #4 02 Gru 2010 22:07
    Jap
    Poziom 28  

    painlust napisał:
    A kto ci powiedział, że 6N1P jest odpowiednikiem ECC82?.


    a no wyczytałem to na jednej aukcji - facet podał nawet link do radzieckiej strony:

    http://radiolamp.ru/rl-sprav/index.php?to=triod&lamp=6n1p


    Mariowy - na Twoje pytanie o pasmo przenoszenia transformatora odpowie polski sztukmistrz techniki lampowej - pan Andrzej Marków (jego trafa chodzą do ok 390 kHz). Po co? Poczytaj link:

    http://www.highfidelity.pl/@main-255&lang=

    Nie wiem co z tym linkiem (ja klikam i u mnie działa). Ale jest to 2gi schemat od góry ze strony
    http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Roessler-Amp/Bauanleitung.htm

    Co do cen - kurczę, wezmę kilka szt RFT ECC82 jeśli masz NOSy po 10PLN. Na aukcjach dochodzą do ponad 50PLN. Właśnie ECC82 podobno bardzo ładnie wyszło RFT. Tak czy siak jak wzmacniacz już ruszy, obsadzę go EH - ale szukam taniej alternatywy na rozruch.
    Ale chyba pozostanie mi zaaplikować już na start 12BH7/ECC99 EH za 110PLN/parkę żeby z tym ruszyć. Ciężko tą lampę dostać w lepszej cenie, a jak się wpakowało sporą kasę w projekt, który jest jeszcze w powijakach to chce się choć jakieś efekty usłyszeć przed kolejnymi inwestycjami.

    0
  • #5 03 Gru 2010 12:11
    Mariowy
    Poziom 14  

    Elo.
    Dzięki za artykuł ale nie przemawia to do mnie bo po prostu nie jestem w stanie tego usłyszeć. Ale to nie czas i miejsce na takie rozkmniki.
    Co do ECC82, to nie mam na żadnej na handel ale na znanym Polskim portalu aukcyjnym widziałem NOSy po 10zł.
    Mam jedna ECC82 TOSHIBA ze złotymi nóżkami!, ale zostawiłem sobie jako ciekawostkę :D oraz dwie RFT ale te zagrają niebawem we wzmacniaczu gitarowym.

    pzdr i wytrwałości w budowie

    0
  • #6 04 Gru 2010 01:52
    Driver-
    Poziom 38  

    Mariowy napisał:
    Mam taką uwagę-pytanie co do transformatora głośnikowego-pasmo przenoszenia 7Hz-180kHz. Po co takie szerokie pasmo?
    Po pierwsze żaden zestaw głośnikowy tego nie przeniesie a po drugie pasmo słyszalne ludzkim uchem to 20-20kHz, przy czym górna granica pasma obniża się wraz z wiekiem...
    Nie chodzi o to jak wysokie dźwięki potrafimy usłyszeć, lecz o wierność odtwarzania. Na charakterystyczne brzmienie instrumentów (dźwięków), po których je rozpoznajemy, składa się całego spektrum różnych przebiegów w tym także impulsowych. Lampy nie mają problemu z przenoszeniem impulsów np. prostokątnych, potrafią przecież przenosić częstotliwości sięgające dziesiątek a nawet setek MHz. Oporowe wzmacniacze napięciowe też bez większych problemów takie impulsy przeniosą. Natomiast w stopniach mocy zazwyczaj pracują transformatory, więc im wyższą częstotliwość potrafi przenieść transformator tym bardziej strome zbocza impulsu może odtworzyć wzmacniacz mocy, a jednym z parametrów wzmacniacza mocy jest tzw. odpowiedź impulsowa. Tym samym im szersze jest pasmo przenoszenia tym większa jest wierność odtwarzania różnych przebiegów w tym o stromych zboczach na częstotliwościach poniżej granicy częstotliwości słyszalnych dla ludzi.
    Mariowy napisał:
    Dzięki za artykuł ale nie przemawia to do mnie bo po prostu nie jestem w stanie tego usłyszeć. Ale to nie czas i miejsce na takie rozkmniki.
    Może i nie czas na takie "rozkminki", ale może najwyższy czas aby gitarzyści posłuchali swoich gitar na sprzęcie Hi-Fi. Może wreszcie odkryli by prawdziwe i charakterystyczne brzmienie swoich gitar i nieco zmienili podejście do wzmacniaczy gitarowych. Bo te tradycyjne wzmacniacze gitarowe moim zdaniem zubożają brzmienie ich sprzętu. Koniec offtop'u :)

    Jap - rozumiem że to do sprzętu Hi-Fi, więc nie ważne czy na lampie będą napisy cyrylicą czy jakieś inne. Wybierz taką lampę która ma najbardziej prostolinijną charakterystykę i dobierz odpowiednio punkt pracy. Prawie wszystkie dane do porównania znajdziesz na electron Tube Data sheets.

    Myślę, że fragment zaznaczony na czerwono jest żartem. Jeśli nie, proszę go usunąć bo jeszcze ktoś go odbierze na poważnie i podłączy gitarę do sprzętu wzmacniającego do tego celu nie przeznaczonego.
    GM

    GM Pisałem jak najbardziej poważnie. Nie ma też żadnych ale to żadnych przeciwwskazań technicznych, które uniemożliwiały by podłączenie gitary do sprzętu Hi-Fi. Niejednokrotnie amatorsko zrobiony wzmacniacz gitarowy może być bardziej nieodpowiedni, chociaż by ze względu na niewystarczającą wiedzę konstruktora i związane z tym błędy konstrukcyjne, czy niezachowanie warunków zabezpieczenia przeciwporażeniowego. Jeśli tylko czułość wejścia będzie wystarczająca to na pewno gitara wysteruje wzmacniacz Hi-Fi, przetwornikowi też się nic nie stanie, więc jakie przeciwwskazania kolega widzi. Wszak na charakterystyczne brzmienie instrumentu jakim jest gitara składają się różne czynniki, które nie zawsze są słyszalne na wzmacniaczu gitarowym. Wiem o czym piszę byłem akustykiem w zespole i robiliśmy różne eksperymenty, w tym również ze sprzętem Hi-Fi i żadna z gitar po podłączeniu do odpowiedniego wejścia sprzętu Hi-Fi nie ucierpiała. Już raz gitarzyści popełnili błąd rezygnując z przetworników niskoomowych, przez co dalej borykają się chociażby z eliminacją różnych zakłóceń zewnętrznych, pasożytniczymi pojemnościami przetworników czy samych kabli (nierównomierność charakterystyki przenoszenia, fałszywe rezonanse), większymi szumami wejściowymi itp.

    -1