Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MIKSER AUDIO do RADMORa serii 51xx

Gontar 01 Gru 2010 21:14 6818 8
  • MIKSER AUDIO do RADMORa serii 51xx


    Witam wszystkich,
    chciałem zaprezentować wam "moją" nową konstrukcję, to znaczy mikser audio zbudowany częściowo na kitach AVT a częściowo na układach własnego pomysłu lub pomysłu zaczerpniętego z tego forum a wykonanego przeze mnie. Obudowa to zaadaptowany tuner radiowy RADMOR 5122. Może tego nie widać z zewnątrz ale został on mocno przerobiony więc kosztowało to mnie sporo pracy ślusarskiej. Przede wszystkim chciałem wykorzystać optymalnie wszystkie otwory żeby mikser wyglądał ładnie a przy tym jego obsługa była intuicyjna. Skala radiowa została wykorzystana jako wskaźnik wysterowania, wskaźnik stereo jako "dioda stand by", Skala mocy sygnału została zalepiona taśmą metalową. Poszczególne elementy zewnętrzne opisałem na zdjęciu.

    MIKSER AUDIO do RADMORa serii 51xx

    Teraz trochę o środku:

    Zastosowałem układ blokowy. Poszczególne bloki są na oddzielnych płytkach przymocowane do spodniej płyty z tworzywa sztucznego przypominającego pleksi, jednak jest to inny materiał ze ścinków zakupionych w fabryce. dwa bloki miksera to kity AVT-2710 a jako przedwzmacniacz gramofonowy pracuje kit AVT-2680. Do użycia kitów zmusiło mnie małe doświadczenie oraz to że maja one odpowiednie parametry. Skróciło to również czas projektowania. Dalsze bloki to: stand by, zasilacz wraz z wskaźnikami wysterowania na LM3914, blok logiki oraz przekaźników, blok wzmacniacza liniowego. Układ zasilacza jest rozdwojony. Wspólny transformator 2x 12V 1,1A. Napięcie z jednego odczepu jest filtrowane kondensatorem 22000uF i stabilizowane. Z niego zasilane są bloki mikserów, blok p. gramofonowego i blok wzmacniacza liniowego. Natomiast z drugiego odczepu zasilane są dalsze układy. Zasilanie jest zrobione na wyrost co ułatwi późniejszą rozbudowę.
    Od razu chciałem zaznaczyć że jak na razie nie zamierzam robić napisów na obudowie, po pierwsze nie stać mnie w tym czasie na sitodruk a to jedyny sposób żeby to w miarę elegancko wyglądało. A po drugie anodowane aluminium od słońca wyblakło i ma brunatny kolor tak jak mój wzmacniacz. Przy zdzieraniu starych napisów a przed sitodrukiem trzeba by było anodować ponownie i kolorystyka nie byłaby taka jak we wzmacniaczu.

    Własności:

    -6 wejść sterowanych przekaźnikami poprzez logikę z przyciskiem włącz/wyłącz
    -(2 mikrofonowe, 1 gramofonowe, 3 uniwersalne)




    -wyjście RCA zdublowane Din5 dla łatwiejszego połączenia z Radmorem
    -Regulacja tonów wysokich i niskich na wyjściu
    -Regulacja tonów wysokich i niskich dla każdego mikrofonu z osobna
    -Regulacja głośności dla każdego z wejść
    -Główny wyłącznik zasilania
    -Funkcja standby
    -Wskaźnik wysterowania stereo 2x8 LED, podświetlana 4 diodami żółtymi

    Koszty:

    Bez narzędzi i obudowy ponad 200 zł
    Ponadto kupiłem sporo narzędzi w tym wiertarkę stołową.

    Możliwość rozbudowy:

    Planuję montaż przedwzmacniacza słuchawkowego oraz gniazdo 230V sterowane standby-em do włączania wzmacniacza razem z mikserem.



    Proszę o opinie, zarówno te pochwalne jak i te krytyczne. Pomogą mi one przy modernizacji tego projektu jak i przy następnych. Czekam na pytania, postaram się na nie w miarę szybko odpowiadać, pozdrawiam:)

    MIKSER AUDIO do RADMORa serii 51xx MIKSER AUDIO do RADMORa serii 51xx MIKSER AUDIO do RADMORa serii 51xx MIKSER AUDIO do RADMORa serii 51xx MIKSER AUDIO do RADMORa serii 51xx
    MIKSER AUDIO do RADMORa serii 51xx MIKSER AUDIO do RADMORa serii 51xx


    Fajne!
  • #2 02 Gru 2010 00:22
    Dj_Pele
    Poziom 16  

    Witam

    Front wyszedł bardzo ładnie jak również i zaplecze. W środku ładnie wszystko rozmieszczone tylko te przewody pospinać i ogólnie według mnie konstrukcja udana.

  • #3 02 Gru 2010 03:08
    Mark II
    Poziom 20  

    Gęstwina nieekranowanych przewodów. Ciekawe, czy nie ma problemów z przesłuchami między poszczególnymi kanałami? A jak odstęp od zakłóceń dla wejść mikrofonowych, z definicji wysokoczułych?

  • #4 02 Gru 2010 12:01
    aftys6
    Poziom 19  

    Kable powinieneś dać ze znacznym zapasem i poupinać w wiązki.
    Sygnałowe najlepiej gdyby były w ekranie.
    Miejsca lutowań np zasilania do trafa (230 V) powinieneś zabezpieczyć kapturkami ochronnymi lub termopancerzem.

  • #5 03 Gru 2010 12:45
    Mark II
    Poziom 20  

    Spinanie kabli wpływa na estetykę, lecz w przypadku braku ekranów, może prowadzić do powstania trudnych do lokalizacji sprzężeń. Przed przenikaniem zakłóceń z zewnątrz skutecznie chroni obudowa. Problem pojawia się, gdy obok siebie lecą przewody obwodów o dużej czułości, a jeszcze gorzej, gdy obok czułego wejścia poprowadzony jest obwód o dużym poziomie sygnału. O przewodach zasilających transf. nie wspominam, bo to już prawdziwe anteny wprowadzające do wnętrza obudowy wszelkie śmieci z zakresu częstotliwości radiowych. Dla obwodów o znamionowym poziomie sygnału w granicach 0,775V problemu może nie będzie, ale dla wejść mikrofonowych poziom szumów znacznie wzrośnie.
    Dobrą praktyką, łatwą do zaobserwowania w fabrycznych urządzeniach, jest umieszczanie potencjometrów wzmocnienia, barwy blisko obwodów z którymi współpracują. Podobnie stopnie wstępnego wzmocnienia znajdują się blisko gniazd wejściowych i dalej już mamy wzmocniony sygnał, który łatwiej jest rozprowadzić we wnętrzu obudowy, bez obawy o znaczący w użytecznym sygnale udział szumów pochodzących od obcych pól.

  • #6 03 Gru 2010 20:14
    Gontar
    Poziom 10  

    Odczepy z trafa już za ekranowałem, W miejscu trafa na pokrywie jest izolacja żeby nie doszło do zwarcia. Jak widać na zdjęciu przewody mikrofonowe są ekranowane i podpięte pod wspólne uziemienie. Cały mikser jest uziemiony. Z uwagi na koszty inne przewody nie są ekranowane. Mimo to po podłączeniu syglanu zewnętrznego na jego wyciszeniu i podkręceniu Radmora na ful szumy są naprawdę bardzo, bardzo małe, nieźle trzeba wtedy głowę do głośnika przystawić żeby je usłyszeć. Inaczej się ma sprawa z podłączonym kompem. Na 3/4 pokrętła już słychać szumy. wiem ze estetycznie te kable nie wyglądają. Jednak kupiłem 5 metrową wiązkę 12 przewodową z miedzianym drutem i trudno było to dobrze spiąć i spasować tym bardziej że w kitach miksera wtyki były porozrzucane po całej płytce i taśmą nie dało rady tego spiąć. Płytki umieściłem tak w obudowie aby użyć jak najkrótszych przewodów do wejścia, co skutkowało tym ze wydłużyły się przewody, które szły do potencjometrów ale jednak już po wzmocnieniu. Do przedniego panelu idzie też sporo przewodów od logiki którymi nie idzie sygnał audio więc one mogły był dłuższe.

  • #8 09 Gru 2010 00:02
    mkpl
    Poziom 37  

    Wyszło całkiem ładnie :) Jedyne co bym zmienił to przewody na ekranowane. To jest jednak audio przesłuchy między kanałowe (przez pojemności na tych tasiemkach). Domyślam się, że dałeś takie bo taniej a przewodów tak dużo bo moduły w sporych odstępach a to z powodu mocowania do dolnej blachy :)

    Ja bym to zrobił tak. W rogach obudowy po dystansie 5 mm i na całość blacha lub inny nośnik. Do tego 2 dna przykręcasz wszystkie moduły obok siebie. Pod modułami robisz otwory którymi możesz przewlec przewody. Ładnie zwarcie i bez plątaniny przewodów. Spokojnie byś się z tym zmieścił w połowie obudowy i ta pcb z przekaźnikami nie potrzebie taka wielka ale poza tym ok

    Powodzenia przy następnych konstrukcjach :)

  • #9 11 Gru 2010 09:08
    Gontar
    Poziom 10  

    mkpl - te płytki mam przykręcone do płyty z tworzywa tylko jest ona przezroczysta i jej nie widać :D Myślałem żeby pod nią puścić przewody i na wolny czas puszcze połowę przewodów w ten sposób zaekranowanych oczywiście. Jednak tych przesłuchów jak pisałem wcześniej praktycznie nie ma, a mój słuch jest dosyć wrażliwy na takie sprawy :wink:

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME