Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.

drzasiek 02 Gru 2010 18:14 31749 54
  • Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    Witam. Jakiś czas temu prezentowałem na forum zdalnie sterowany samochodzik z napędem na 4 koła https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1769783&highlight= . Dziś przedstawiam również zdalnie sterowany samochodzik ale z napędem tylko na tylną oś, ale za to ze skrzynią biegów. Chęć przebudowy poprzedniej konstrukcji, a właściwie to całkowite zburzenie i budowa nowego autka wynikała z wad poprzedniego:
    -za małe koła
    -fatalnie ułożony środek ciężkości (wywrotność)
    -brak wyboru prędkości jazdy

    Założenia konstrukcyjne:
    -jak zwykle minimalny (najlepiej zerowy) koszt
    -napęd na tylną oś
    -skrętna przednia oś
    -skrzynia biegów 3 biegowa, sekwencyjna (3 biegi w przód i trzy w tył) bez konieczności zmiany biegów przy każdorazowej zmianie kierunku jazdy
    -duże koła, nisko usytuowany środek ciężkości

    Początek
    Zacząłem oczywiście od najtrudniejszego elementu czyli skrzyni biegów.
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów. Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów. Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów. Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów. Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów. Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów. Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów. Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów. Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów. Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów. Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    A potem to już tylko łatwizna
    W tej wersji nie ma ramy, wszystko jest klejone termoklejem bezpośrednio do siebie. Zacząłem od najcięższych podzespołów czyli baterie(z laptopa) i silnik (z suszarki).
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    Koła wykonane z plastikowej rurki oklejonej gumą z dętki.
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    Dyferencjał został ten sam który wykonałem do poprzedniej wersji zamochodu, przerobiony został jedynie troszkę aby dostosować go do tego napędu.
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    I reszta to już tylko przednia oś i mechanizm skrętu
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    Chciałem też wykonać obudowę ale nie miałem żadnego natchnienia. Nie wiedziałem jak miałaby ona wyglądać, wykonałem wiec tylko takie pudełko na wierzch, zdejmowane oczywiście.. Ale jest.
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    Słów parę o elektronice
    Moduł zdalnego sterowania jest tak jak w pierwszej wersji z biedronkowego mini-autka. Dorobiony jest do niego sterownik przekaźnikowy do jazdy przód-tył, silnik skrętu podłączony jest bezpośrednio do płytki modułu.
    Problemem było to, iż potrzebowałem 6 kanałowego sterowania a miałem jedynie 4. Wpadłem Na pomysł, że gdy się będzie jednocześnie używało kanału (skręt w prawo i skręt w lewo) to będą zmieniane biegi na niższe, zaś kanały(jazda w przód i w tył) będą odpowiadały za zmianę biegu na wyższy. Moduł ten miał jednak zabezpieczenie przed używaniem jednoczesnym tych par kanałów, musiałem więc wymyślić jak to ominąć.. i wymyśliłem.. Pod każdy kanał dałem kondensator 100µF z równolegle podłączonym rezystorem "samorozładowywującym". W ten sposób uzyskałem efekt jednoczesnego używania tych par kanałów przez szybką ich zmianę. Sterownik silnika zmiany skrzyni biegów jest taki sam jak silnika napędowego, załączany jest poprzez naładowanie (przez włączenie odpowiedniego kanału zmiany biegów) kondensatora a zatrzymywany jest przez stycznik rozładowywujący kondensator znajdujący się naprzeciwko każdego biegu.
    Jak widać Cała elektronika jest eksperymentalna więc złożona była na pająka i tak już zostało.
    Autko sprawuje się świetnie :)
    Nie jest ładne, bo miało jeździć a nie wyglądać.
    Całkowity koszt to 0 zł, wszystko zrobione "ze śmieci"
    Jeśli konstrukcja się podoba proszę o zagłosowanie na nią przez wciśniecie przycisku "fajne" na górze strony pod tytułem. Zapraszam do komentowania.
    I na koniec krótki filmik:
    http://www.youtube.com/watch?v=tRkybJRxhXI

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #2
    mdziewie
    Poziom 18  
    Powiem tak -
    Na estetykę zrzućmy zasłonę milczenia. Można było chociaż tekturę pomalować w jakieś wzorki;) Również ogólny obraz mechaniki przedstawiający kupę termokleju z wystającymi "jakby śmieciami" może wywołać niepożądane reakcje u co wrażliwszych odbiorców.
    Ale rozumiem, że nie o estetykę tu chodziło.
    Co do samego pomysłu jestem pod wrażeniem. Jeśli ta skrzynia biegów rzeczywiście działa, to gratulacje.

    Moje pytanie - czy układ zmiany biegów działa "skokowo" - tzn. po jednokrotnym naciśnięciu guzika (dwóch guzików) zmienia bieg o jeden, czy też trzeba wyczuć, na jak długo wcisnąć guzik? (Obawiam się, że to drugie, ale nie chcę na zapas krytykować...)

    Pozdrawiam.
  • #3
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery
    mdziewie napisał:

    Moje pytanie - czy układ zmiany biegów działa "skokowo" - tzn. po jednokrotnym naciśnięciu guzika (dwóch guzików) zmienia bieg o jeden, czy też trzeba wyczuć, na jak długo wcisnąć guzik? (Obawiam się, że to drugie, ale nie chcę na zapas krytykować...)

    Pozdrawiam.

    Skrzynia działa skokowo.. Kilkakrotna szybka zmiana jazdy przód/tył lub prawo/lewo powoduje naładowanie kondensatora i załączenie silnika w odpowiednią stronę, jak tryba znajdzie się w odpowiednim położeniu (na następnym biegu) to stycznik z kondensatora ładującego się poprzez przejście stycznika przez pozycję "luz" skrzyni załącza bazę tranzystora rozładowującego kondensator załączający silnik. Kondensatora rozładowujący przez złącze baza-emiter się rozładowuje a kondensator załączający silnik przez złącze kolektor-emiter. I tym sposobem zmiana jest sekwencyjna, bieg automatycznie się zatrzymuje w danej pozycji.
  • #4
    3_at
    Poziom 14  
    No konstrukcja niczego sobie. A możesz nakręcić filmik jak działa sama skrzynia biegów? Sam jestem ciekaw jak to wygląda w praktyce.
  • #5
    KtosCos
    Poziom 11  
    Rewelacja ;) Dobrze by było, jak byś miał jeszcze jeden taki samochodzik z biedronki i zrobił na oddzielnym pilocie zmianę biegów, wtedy by wszystko pięknie chodziło. Ja w chwili wolnego czasu pokombinuje coś podobnego, ale chce czołg ;) I właśnie zastanawiam się jak zrobić skręt, ale bez hamowania gąsienic - mam kilka pomysłów, ale żaden nie przeniesie takiej mocy, bo silniczek pochodził by z wkrętarki made in tesco, ale problem z bateriami - aby dobrze chodził trzeba niezłego zasilania - ostatnio chodził na 10 bateriach(takich za 1zł ;P ) i całkiem ładnie chodził - ale znacznie więcej można mu dać, po 10minutach z średnim obciążeniem(obroty spadły o połowę) nawet nie zdążył się nagrzać , co innego baterie nie dość, że były gorące to jeszcze całkowicie się wyczerpały :/
  • #6
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery
    3_at napisał:
    No konstrukcja niczego sobie. A możesz nakręcić filmik jak działa sama skrzynia biegów? Sam jestem ciekaw jak to wygląda w praktyce.

    Proszę filmik:

    Link

    Nie jest zbyt wyraźny, no ale nic nie poradzę. Taki sprzęt.
    W konstrukcji tej głównie chodziło o skrzynię biegów, chęć wykonania miniaturowej działającej skrzyni z tego co było pod ręką.. A autko to po to aby to jakoś w praktyce wykorzystać :) Zabawa naprawdę fajna, autko jak i sama skrzynia spisuja się wyśmienicie..
  • #7
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.
    Ciekawe co wymyślisz następnym razem.
    Ogladając filmik pokazujący skrzynie zastanawiałem sie co tam za silniki wstawiłeś że kręcą sie ich obudowy. Po dłuższym zastanowieniu się widze że to nie silniki tylko mechanizm różnicowy. Widać że jest o kompletny mechanizm róznicowy. Pamiętam że ktoś zarzucił Ci w Twoim ostanim pojeździe że nie wiesz co to mechanizm róznicowy.
    Czy wiesz jaki moment ma silnik napędzający tylną oś?
    Jaka jest waga pojazdu?
    Rozumiem że jest to ten silnik który jest pomiedzy tymi żółtymi akumulatorkami.
    Fajne masz pomysły. Proponuje następnym razem nie używać "hot gluta" i popracować nad innym rodzajem połączeń:D
  • #8
    michalko12
    Specjalista - Mikrokontrolery
    Następnym razem pomyśl o skrzyni w wersji DSG, będzie trochę szybciej ;) Ogólnie jestem w szoku że to w ogóle działa i trochę nie rozumiem po co ta skrzynia tam, no chyba że tylko tak dla idei. Lepiej jakbyś pokazał różnice w mocy na poszczególnych biegach.
  • #9
    creative1agh
    Poziom 14  
    Obawiam się, że tutaj znacznym ( gigantycznym ) ułatwieniem jest właśnie ten klej :) Zrobić to bez niego - tak żeby wszystko ładnie pasowało, działało - ojjjj - umożliwia prawidłowe i szybkie ustawienie wszystkich połączeń między zespołami samochodu - szczególnie chodzi o przekładnie i silniki.
    Jak na prototyp złożony z wszystkiego co było pod ręką to naprawdę słowa uznania - szczególnie za działającą skrzynię :)
    Zdecydowanie należy się klik na "fajne" :) Choćby za to, że to działa i cieszy :)
  • #10
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery
    grala1 napisał:

    Czy wiesz jaki moment ma silnik napędzający tylną oś?
    Jaka jest waga pojazdu?

    Nie wiem jaki moment ma ten silnik, co do wagi to Autko waży
    ±80dag.
    michalko12 napisał:
    Następnym razem pomyśl o skrzyni w wersji DSG, będzie trochę szybciej ;) Ogólnie jestem w szoku że to w ogóle działa i trochę nie rozumiem po co ta skrzynia tam, no chyba że tylko tak dla idei. Lepiej jakbyś pokazał różnice w mocy na poszczególnych biegach.

    Skrzynia wbrew pozorom nie działa powoli, chwilę to schodzi dlatego że nie mam osobnych kanałów aparatury od zmiany biegów, kilkakrotne wciskanie przycisków powoduje wydłużenie zmiany biegów ale w zabawce nigdzie się nie spieszy :)
    Po co skrzynia? No bo jak inaczej zrobić różne prędkości jazdy bez straty mocy? A tu mam jeszcze dodatkowo zwiększenie mocy na niższych biegach. Możnaby silnikiem krokowym no ale miało być z tego co pod ręką było. Nie bardzo wiem jak pokazać różnice w mocy na poszczególnych biegach, bo silnik jest na tyle mocny, że nawet na 3 biegu nie jest w stanie się zadławić pod największą górkę.
  • #11
    elektro155
    Poziom 26  
    nie wydaje mi sie, żeby silnik kleić klejem do reszty elementów, jak sie będzie nagrzewał , to po prostu odklei się
  • #12
    michalko12
    Specjalista - Mikrokontrolery
    drzasiek napisał:
    Nie bardzo wiem jak pokazać różnice w mocy na poszczególnych biegach, bo silnik jest na tyle mocny, że nawet na 3 biegu nie jest w stanie się zadławić pod największą górkę.


    No i właśnie dlatego nie widzą sensu stosowania wielostopniowej przekładni. A co do mocy... Przyczep jakiś wózek z różnym obciążeniem.
  • #13
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery
    elektro155 napisał:
    nie wydaje mi sie, żeby silnik kleić klejem do reszty elementów, jak sie będzie nagrzewał , to po prostu odklei się

    Silnik pracuje jedynie na 3,6-4,5V, przeznaczony jest na dużo większe napięcie, dzięki skrzyni nie jest zbytnio obciążany, praktycznie się nie grzeje. Termo klej to bardzo dobre połączenie i super sposób na dopasowanie odległości między poszczególnymi elementami trybowymi.
    michalko12 napisał:

    No i właśnie dlatego nie widzą sensu stosowania wielostopniowej przekładni. A co do mocy... Przyczep jakiś wózek z różnym obciążeniem.

    Przyczepienie żadnego wózka nic nie da, po prostu będzie buksować jak będzie miał na dużo do uciągnięcia.. Co do sensu stosowania przekładni to już tłumaczę. Chodzi o to, że nawet przy zabawce czasem trzeba przejechać szybciej, a czasem wolniej po większych wertepach.. Zmniejszanie prędkości przez zmniejszenie obrotów silnika DC spowoduje znaczną stratę mocy i się nie uciągnie po prostu.. Stąd skrzynia..
  • #14
    skynet_2
    Poziom 26  
    drzasiek napisał:
    Zmniejszanie prędkości przez zmniejszenie obrotów silnika DC spowoduje znaczną stratę mocy i się nie uciągnie po prostu.. Stąd skrzynia..
    Dlatego ktoś wymyślił PWM :D

    Kolejny bardzo fajny projekt.
    Jak masz taki problem ze sterowaniem to może by sterować przez podczerwień, dwa kontrolery AVR, diora IR, tsop1736 i masz zasięg przynajmniej 10m + tyle kanałów ile chcesz tyle że trzeba by napisać program.
  • #15
    lukas1121
    Poziom 18  
    I to sie nazywa DIY wszystko wykonane własnoręcznie od podstaw i co z tego że nie estetycznie ale bije na głowę konstrukcje wykonane z kupnych elementów.
    gratuluje:)
  • #16
    gwidon997
    Poziom 24  
    Świetna konstrukcja. Wielkie uznanie dla autora. Zachęcam do dalszych modyfikacji tej konstrukcji.
  • #17
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #18
    Villen
    Poziom 21  
    Witam!

    Konstrukcja zrobiła na mnie na prawdę bardzo pozytywne wrażenie, szczególnie zaś skrzynia biegów ;)

    Jeśli można to prosiłbym bardzo o kilka szczegółowych jej zdjęć, może skusiłbym się żeby wykonać podobną konstrukcję, zwłaszcza, że mam podobną kolekcje trybów i trybików :)

    Co do aparatury RC: zamiast męczyć się z "aparaturą" z biedronkowego samochodzika, pomyśl o kupnie dwóch modułów radiowych na 868MHz, np HM-R(T)868 - na TME kosztują na prawdę niewielkie pieniądze, bardzo dobrze działają ze sprzętowym uartem AVR'ów i transmiją w standardzie RS-232. Do tych modułów dołożyłbyś po mikrokontrolerze, jakieś elementy wykonawcze (przekaźniki/mosfety/mostki) po stronie odbiornika i choćby proste uSwitche przy "kontrolerze" i już masz aparaturę o właściwie nieograniczonej liczbie kanałów i wyposażoną w co tylko dusza zapragnie. I do tego całość bez problemu powinna się zmieścić w ok 50zł ;)
  • #19
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery
    telefon123 napisał:
    No ja to bym ten silniczek od zmiany biegów zamocował bezpośrednio na wałku (ten który przemieszcza koło zębate) i już zmiana biegów trwała by o wiele krócej.

    Gdybym chciał żeby biegi się szybciej zmieniały to bym nie robił przekładni ślimakowej tylko zębatą na wał zmiany biegów. Zrobiłem tak celowo, aby możliwe było jak najbardziej precyzyjne ustawienie zębatki.. rozpędzony silnik ma pewien pęd, po odłączeniu zasilania powoduje to jeszcze kilka obrotów co by oznaczało przesunięcie tryby zmiany biegów o 1-2mm.. przy 2 mm szerokości roboczej na tej trybie nie wyobrażam sobie skalibrowania tego. W rzeczywistości bieg nie zmienia się tak długo, jakieś 3 sekundy to wcale nie tak długo. Najwięcej trwa załączenie silnika (czyli klikanie przód tył przód tył przód tył czy też prawo lewo prawo lewo itd).
    Cytat:

    A co do różnych prędkości:
    Bieg pierwszy wg. mnie powinien być do jazdy ciężkiej i powolnej (i tak pewnie jest).
    Bieg drugi do jazdy normalnej nie szybkiej i do ruszania.
    Skoro piszesz, że samochód na 3 biegu jest nadal bardzo silny to źle (nie wykorzystujesz silnika w 100%).

    Tak, ale weź pod uwagę że najpierw wykonałem skrzynię, ma ona przełożenia 2:1, 1:1 oraz 1:2. Beg trzeci jest wystarczająco szybki jak na samochód terenowy (to nie jest wyścigówka). A to, że nie obciążał silnika na 3 biegu wcale nie jest złe, ba, nawet korzystne dla wytrwałości akumulatorów. A i sam silnik się nie grzeje.
    Cytat:

    W tym modelu nie podoba mi się nadwozie (a tak właściwie podwozie) samonośne (bez ramy). W poprzednim modelu podobała mi się polutowana rama.

    No właśnie nie chciałem popełnić tego samego błędu co w poprzedniej konstrukcji czyli lutowana rama.. Na końcu się to i tak wszystko poprzestawiało, ciężko było uginać, przelutowywać w pewnych miejscach na nowo a i na końcu okazało się że zabrakło mi miejsca na akumulatory.

    Villen napisał:
    Witam!

    Konstrukcja zrobiła na mnie na prawdę bardzo pozytywne wrażenie, szczególnie zaś skrzynia biegów ;)

    Jeśli można to prosiłbym bardzo o kilka szczegółowych jej zdjęć, może skusiłbym się żeby wykonać podobną konstrukcję, zwłaszcza, że mam podobną kolekcje trybów i trybików :)

    Proszę parę zdjęć, trochę dokładniejsze mam nadzieje niż te dodane wcześniej:
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.
    Zdalnie sterowany samochodzik z 3 biegową skrzynia biegów.

    Cytat:

    Co do aparatury RC: zamiast męczyć się z "aparaturą" z biedronkowego samochodzika, pomyśl o kupnie dwóch modułów radiowych na 868MHz, np HM-R(T)868 - na TME kosztują na prawdę niewielkie pieniądze, bardzo dobrze działają ze sprzętowym uartem AVR'ów i transmiją w standardzie RS-232. Do tych modułów dołożyłbyś po mikrokontrolerze, jakieś elementy wykonawcze (przekaźniki/mosfety/mostki) po stronie odbiornika i choćby proste uSwitche przy "kontrolerze" i już masz aparaturę o właściwie nieograniczonej liczbie kanałów i wyposażoną w co tylko dusza zapragnie. I do tego całość bez problemu powinna się zmieścić w ok 50zł ;)


    No nie myślę iść w stronę modelarstwa raczej, to tylko tak dla zabawy robię.. Niektórzy odpoczywają wieczorem przed TV, przed komputerem czytając kto się z kim ożenił a kto się rozwodzi, a ja co wieczór idę do swojego warsztatu i coś robię, tak się relaksuję po całym dniu. Po prostu nie widziałem jeszcze samoróbki "ze śmieci" skrzyni biegów w samochodzie RC więc chciałem pokazać że jak się chce to się wszystko da zrobić :) Nawet z kupki starych radiomagnetofonów samochodowych ze złomu :)
  • #20
    csiny90
    Poziom 9  
    Genialna sprawa. Czy ta tryba przełączająca biegi to jest taka zwykła tryba czy jakaś specjalna że tak łatwo wchodzi w pozostałe tryby?
  • #21
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery
    csiny90 napisał:
    Genialna sprawa. Czy ta tryba przełączająca biegi to jest taka zwykła tryba czy jakaś specjalna że tak łatwo wchodzi w pozostałe tryby?

    Najlepiej jak jest to koło trybowe z zaokrąglonymi poprzecznie zębami i rowkami.. Nie miałem takiego, ale wziąłem szeroką trybę, mini szlifierka, godzinka żmudnego szlifowania pilniczkiem stożkowym a następnie wyrównanie tarcza drucianą i tryba gotowa.
  • #22
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #23
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery
  • #24
    Pavlik71
    Poziom 14  
    Mistrz świata w impowizacji. Kogo stać na takie numery? Gratuluję. Jestem pełny podziwu. I nie trujcie konstruktorowi, że "mógłby" coś tam zmieniać. Spróbujcie zrobić chociaż 10 % tej konstrukcji, a dowiecie się, że to nie takie łatwe. Jeszcze raz gratuluję.
  • #25
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #26
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery
    Wszystko widać przecież na filmiku, samochód się zatrzymuje w momencie zmiany biegów. W którym momencie widać że się toczy podczas zmiany biegów? Zmienia tylko kierunek jazdy przód tył jeśli naciskam na pilocie szybko za zmianę te przyciski ale w momencie gdy silnik zmiany biegów się włączy, tryba zmiany wyjdzie z aktualnego biegu samochód się zatrzymuje, wtedy mogę przestać klikać w pilot bo znaczy to że trwa zmiana biegu.. co za tym idzie silnik nie pracuje, samochód stoi w miejscu więc co ma zgrzytać?
  • #28
    stanley019
    Poziom 15  
    genialna ta skrzynia, klej i cała reszta tego co jest nie ładne no cóż to zawsze można dopracować jeśli taka zajdzie potrzeba.
    Mnie interesuje czy autor korzystał tylko z kół zębatych pochodzących z liczników samochodowych i magnetofonów bo tak szczerze to wydaje mi się że więcej tam tego jest, no i sam wałek który zmienia biegi to też wygląda na napęd optyki z CDR, pytam o to bo szczerze mówiąc też bym takie cudo chciał zrobić:)
    pozdrawiam
    stanley019
  • #29
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery
    Na pierwszym zdjęciu widać z jakich trybików korzystałem, napęd zmiany biegów jak i skrętu to ślimak optyki CD.
  • #30
    Kamis47
    Poziom 13  
    W jaki sposób zrealizowane jest łożyskowanie wałków w skrzyni ?