Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Omvl Dream XXI N- błąd czujnika temp. wody w pamięci.

GREG0R111 03 Dec 2010 12:39 4267 22
  • #1
    GREG0R111
    Level 11  
    Witam. Instalacja jak w temacie, wtrysk 4 cyl. Na zimnym silniku zasilanie przełącza się na gaz zgodnie z ustawieniami (25 st., 25 sek.) a po kilku sekundach wraca na benzynę. Centralka sygnalizuje błąd wolnym miganiem czerwonej diody i wolnym pikaniem. W programie rejestruje się błąd czujnika temperatury wody. Moje pytanie: czy to chodzi o czujnik temp. w reduktorze czy fabryczny czujnik samochodu jest podpinany do komputera gazowego? Na dobrze wygrzanym silniku nie ma tego problemu.
  • #2
    darek_wp
    Level 28  
    Ten czujnik jest najczęściej montowany w reduktorze.
  • #3
    gregor0819
    Level 18  
    jest niedostepny i trudny w zastapieniu innym
  • #4
    gimak
    Level 40  
    Czujnik temperatury na allegro bez problemów dostałem. Objawy spowodowane czujnikiem temperatury u mnie polegały na braku przejścia (wyświelana tem. n.d.) lub opóźnionym przejściu na gaz (wyświetlana tem. zaniżona 20-30*C od faktycznej). Ale przyjrzałbym się cewce elektrozaworu przy reduktorze, który mnie wodził za nos blisko dwa tygodnie zanim definitywnie padł (objawy jak w temacie i sygnalizacja braku gazu).
  • #5
    manio123
    Level 34  
    gimak ,z całym szacunkiem ale wszystkie Twoje posty o tej cewce, a kolega wyraźnie pisze że ma błąd temperatury a nie ciśnienia , więc nie widzę związku z cewką. Czujnik temperatury można bez problemu kupić na allegro lub w sklepie internetowym megapolu, ale forumowicz elektrody powinien kupić w sklepie elektronicznym za jakie 2 zł, termistor typu NTC 4,7kΩ , wydłubać stary i wkleić nowy. Wcześniej warto jednak sprawdzić czy nie jesy to banalne naderwanie przewodów czy zimny lut czujnika :D. A cewkę też sprawdź, żeby i gimak nie czuł się niedoceniony :!: Tak na wszelki wypadek.
  • #6
    GREG0R111
    Level 11  
    OK. Zacznę od sprawdzenia kableków i połączeń do reduktora. Na razie podniosłem temp. przełączenia na 35 st. i dzisiaj nie było niespodzianek. Ale to leczenie objawów, bo 6 lat jeżdziłem z ustawieniem 20 do 25° C i było dobrze. Ale opiszę przy okazji ciekawostkę: na zimnym silniku zdarza się, że zamiast pierwszego "pykniecia" zaworu słychać wręcz terkotanie cewki, taka szybka seria otwierania i zamykania. Potem następuje już normalne przełączenie. Po stwierdzeniu ww. błędu czujnika, podejrzewam, że terkotanie cewki może wynikać z tego właśnie błędu. Cewka na 99,9 % jest dobra, bo objaw ten występował na starym i na nowym, niedawno wymienionym elektrozaworze.
    Jak coś wykryję na pewno napiszę.
  • #7
    gimak
    Level 40  
    manio123 wrote:
    gimak ,z całym szacunkiem ale wszystkie Twoje posty o tej cewce, a kolega wyraźnie pisze że ma błąd temperatury a nie ciśnienia , więc nie widzę związku z cewką. .......... A cewkę też sprawdź, żeby i gimak nie czuł się niedoceniony :!: Tak na wszelki wypadek.

    Tak się składa, że nie mam wielkiej praktyki w stawianiu diagnoz, bo moje instalację raczej nie robią mi kawałów :D. Też to przypisuję czujnikowi temperatury, ale u mnie jak czujnik miał chimery jak już nastąpiło przełączenie na gaz to ani raz nie było ponownego przejścia na benzynę, nawet jak czujnik miał przerwę (wg komputera) i silnik chodził na gazie do jego wyłączenia. Dlatego, pod kątem tych powrotów na benzynę napisałem o ewentualnym przyjrzeniu się cewce. Co do doceniania - jest mi to doskonale obojętne czy mnie ktoś docenia czy nie, bo nie mam na to żadnego wpływu.
  • #8
    manio123
    Level 34  
    to terkotanie to ważny symptom, zaraz będę przepraszał gimaka bo wyczytał coś o czym nie pisałeś :) . Może to jednak nie cewka tylko przekaźnik w sterowniku jest nadpalony ? Ja bym dał dodatkowy przekaźnik separujący załączany przez sterownik , który by załączał cewkę. Czy terkotanie dotyczy obydwu cewek : tej na butli na przed reduktorem ? A może to wcale nie temperatura tylko ciśnienie przełącza na benzynę ? :D
  • #9
    GREG0R111
    Level 11  
    Gimak, w instrukcji do Dream'a jest lista błedów i "akcji" komputera gazowego po ich wystąpieniu. Błąd czujnika temp. wody powoduje powrót na benzynę. W moim przypadku trochę dziwi to, że błąd wyskakuje tylko na zimnym silniku przy zimnej (mróz) pogodzie. Padnięty czujnik jest padnięty przy każdej pogodzie.:D
  • #10
    gimak
    Level 40  
    GREG0R111 wrote:
    Gimak, w instrukcji do Dream'a jest lista błedów i "akcji" komputera gazowego po ich wystąpieniu.

    Niestety, ale taką instrukcja nie dysponuję - gdzie jest osiągalna?
  • #11
    tzok
    Moderator of Cars
    Może po przełączeniu na gaz temperatura reduktora gwałtownie spada, co powoduje wystąpienie błędu?

    Może jest problem z masą i zadziałanie elektrozaworu powoduje spadek napięcia i zafałszowanie odczytu z czujnika temperatury reduktora?
  • #13
    GREG0R111
    Level 11  
    [quote="tzok"]Może po przełączeniu na gaz temperatura reduktora gwałtownie spada, co powoduje wystąpienie błędu?

    Myślałem o tym, ale nie mam wiedzy czy obniżenie temperatury reduktora poniżej zadanej, traktowane jest jako błąd.
  • #14
    manio123
    Level 34  
    raczej jest to wskazanie temperatury poza zakresem np. wyniku zwarcia będzie to wysoka temperatura , ale wtedy nie przełącza na gaz. Stawiam raczej na rozwarcie w wyniku zimnego lutowania , czy naderwania lub przeciągniecia przewodów - wtedy sterownik odczytuje ujemną temperaturę , zapisuje błąd i przełącza na benę.
    Instrukcję w języku polskim , wprawdzie w wersji 5 , która tylko graficznie różni się od 6 , można poczytać tu
    http://www.amax.bialystok.pl/html/pubonline/UserFiles/File/INSTRUKCJA%20KING.pdf
  • #15
    GREG0R111
    Level 11  
    manio123,
    pewnie masz rację i z błędem czujnika i z elektrozaworem. Przewody do czujnika sprawdzę jak znajdę trochę czasu. Jednak "przekażnik separujący" to już mnie trochę przerasta. Czy przekaźnik do cewki jest na płytce sterownika, czy montowany dodatkowo na zasilaniu elektrozaworu?
  • Helpful post
    #16
    manio123
    Level 34  
    przekaźnik jest na płycie sterownika. Moja propozycja jest dość banalna jak na czytelnik elektrody :D . Zamiast do cewki zaworu przewody podłączyć do cewki dodatkowego przekaźnika i dopiero ze styków przekaźnika zasilić cewkę zaworu. W ten sposób zmniejszysz prąd płynący przez styki w sterowniku. Warto też odpiąć przewody z cewki i zasilić je np z akumulatora, popstrykac i zobaczyć czy się za każdym razem załącza i nie pstryka. No i oczywiście zacząć od oczyszczenia wszelkich styków bo może to banalne ich utlenienie jest przyczyną pstrykania :D
    Tak jak pisał gimak, cewka na zimno może być sprawna przy pomiarze miernikiem, ale może też mieć wewnętrzne zwarcia międzyprzewodowe i zmniejszoną siłę otwierania zaworu , więc jest co pobadać :D
  • #17
    GREG0R111
    Level 11  
    W przedmiotowej sprawie: uzupełniłem płyn chłodniczy do poziomu max. i od tej pory nigdy nie było błędu czujnika temperatury. Zasiliłem elektrozawór przez przekaźnik, ale zaraz po przełączeniu na gaz wracał na benzynę z zapisanym błędem elektrozaworu w pamięci. Wróciłem do pierwotnego zasilania i tak chyba na razie zostanie.
    Mam chyba dobrą informację. Zakładając i następnie demontując ww. przekaźnik,odciąłem stare lutowania na połączeniu elektrozaworu i siłą rzeczy zlutowałem na nowo. Od tej pory nie ma "terkotania" cewki zaworu. Tak więc sugestia manio123 z przekaźnikiem, pośrednio rozwiązała problem, którym było wadliwe połączenie przewodów.
  • #18
    ciechann
    Level 16  
    witam panowie macie moze opis pinow we wtyczce diagnostycznej do omvl reg ?? dream xxi wtyczka zgola odmienna od normalnego omvl. pozdrawiam
  • #19
    krzys-iek
    Level 20  
    Mam instalacje elpigaz ale ona jest ponoc podobna do omvl. Tez u mnie "strzela" cewka zaworu w butli zanim nie przelaczy, pozniej auto dziala dobrze i nie wraca na benzyne.

    Czyli Gregor111 jak rozumiem przyczyna bylo zle lutowanie na zaciskach idacych na elektrozawor umieszony w butli tak?
  • #20
    kuba_195
    Level 11  
    I co działa?

    Dodano po 43 [sekundy]:

    mam ten sam problem
  • #21
    GREG0R111
    Level 11  
    Sprawa dotyczyła elektrozaworu przed reduktorem a nie na butli. Tak, od czasu wyżej opisanych manipulacji wszystko działa jak należy.
  • #22
    pirat_83
    Level 11  
    Witam,
    Gdyby ktoś szukał tego czujnika to jest tam zwykły termistor o charakterystyce 4k7 przy 20 st NTC jak dobrze pamiętam.
    Koszt w elektronicznym to 0,2 PLN.
    Szkoda forsy na alledrogo.
    Ja u siebie założyłem i wskazania temperatury są poprawne.
    Wystarczy w domu przylutować istniejące kabelki do jego nóżek, przy samochodzie włożyć go do wydrążonej śruby w reduktorze, i jako ostatnią czynność - zalać masą silikonową, pamiętając aby przynajmniej dotykał powierzchni metalowej śruby (silikon to dobry izolator).
    Pozdrawiam
  • #23
    GREG0R111
    Level 11  
    Podsumowując temat, błąd czujnika temperatury przestał wyskakiwać po uzupełnieniu płynu chłodniczego, a "terkotanie" elektrozaworu przed reduktorem ustąpiło po przelutowaniu połączeń na zasileniu cewki. Temat zamykam, dziękuję wszystkim za pomoc, szczególnie manio123.

    Spokój z czujnikiem temperatury był pozorny. Urwany kabelek wewnątrz śruby w reduktorze. Czujnik do wymiany.