Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Vectra 2.0 16V + DT Gas Gastech 704s - problem

jotgud 06 Dec 2010 12:22 13867 15
IGE-XAO
  • #1
    jotgud
    Level 10  
    Witam.

    Posiadam Opla Vectre 2.0 16V 136 KM (X20XEV) z 1999 r. wraz z instalacją sekwencyjną DT Gas – GasTech 704s.
    Instalacja założona 3 lata temu przez poprzedniego właściciela samochodu.
    Po 2 latach użytkowania tej instalacji, najchętniej bym ją zdemontował i założył inną, ale na razie ze względów finansowych to niemożliwe.

    1) Od samego początku nie działa automatyczne przełączanie z benzyny na gaz.
    Po 2 krotnej wymianie czujnika temp. reduktora i licznych regulacjach, pomagało tylko na jakiś czas, dałem sobie z tym spokój gdy dowiedziałem się, że można to robić ręcznie (oczywiście po rozgrzaniu silnika na benzynie) wciskając dłużej przycisk w centralce kabinowej (swoją drogą nigdzie o tym ani słowa, żaden gazownik nie powiedział, wyczytałem gdzieś na forum).

    2) W kabinie śmierdziało dość mocno gazem - stojąc na światłach, cofając, lub ruszając lub po wyjściu z samochodu.
    Byłem u kilku gazowników, przeważnie słysząc o tej instalacji nie chcieli się podejmować czegokolwiek. W końcu znalazłem uprzejmego, który posprawdzał szczelność testerem elektronicznym i tym w sprayu. Tester w sprayu nie wykrył żadnych nieszczelności, elektroniczny – przy wtryskiwaczach. No więc rozebrałem wszystkie wtryskiwacze Intech 0425B (srebrne) na części pierwsze. Były zasyfione, w jednym brakowało oringu gumowego – zamiast niego taśma teflonowa zwinięta w rulonik. Wyczyściłem, kupiłem ringi, po złożeniu gaz czuć zdecydowanie znacznie mniej.

    3) Po wyczyszczeniu i uszczelnieniu wtryskiwaczy zauważyłem większe spalanie.
    Oczywiście zanim jeszcze zrobiło się zimno. W tej chwili pali ok. 15L /100 km w mieście, normalnie palił 13L/100km.

    Powiedziano mi, że może śmierdzieć gazem dlatego, że jest za bogata mieszanka ustawiona i cały gas nie jest spalany.
    Przyczyną może być uszkodzony tłumik drgań, który musze wymienić bo jest nieszczelny.

    W moim mieście jest jeden serwis DT Gas, który nic nie zdziałał i zdarł już ze mnie wystarczająco dużo pieniędzy-nie dam więcej zarobić. Nabyłem interfejs, posiadam oprogramowanie. Jestem zmuszony do samodzielnej regulacji dlatego liczę na Waszą pomoc krok po kroku przy konfiguracji i kalibracji.

    1. Wtryskiwacze Intech 0425B (na rysunku są jeszcze zaciskane opaski, zmienione są już na opaski skręcane)
    Opel Vectra 2.0 16V + DT Gas Gastech 704s - problem

    2. Reduktor DT Revo Elektronik – 150kW (200KM) - zdjęcie podczas wymiany czujnika temp.
    Opel Vectra 2.0 16V + DT Gas Gastech 704s - problem

    3. Czujnik temp. zamawiany z DT GAS - typ ???
    Opel Vectra 2.0 16V + DT Gas Gastech 704s - problem

    Widok po otworzeniu programu:
    Opel Vectra 2.0 16V + DT Gas Gastech 704s - problem

    Konfiguracja -> Silnik
    Niestety nie dysponuje akurat tym zrzutem z opcji. Pamiętam co mam ustawione:

    Typ sondy lambda: 0-5V - ??
    Poziom sygnału: standardowy - ??
    Liczba cylindrów: 4 – ok
    Liczba cewek: 2 - ??

    Rodzaj wtrysku: Sekwencyjny – ok.
    Pojemność skokowa: 2000cm3 – ok.

    Chciałem skonfigurować TPS jednak po połączeniu z centralką opcja ta znika po prawej stronie w programie (wiem, że jest podłączony bo przy regulacjach w serwisie widziałem jak serwisant to ustawiał – może mam złą wersję oprogramowania?

    Konfiguracja -> Układ wtryskowy
    mam wtryskiwacze Intech, nie ma ich na liście rozwijanej (Greentechy B były zaznaczone więc nie zmieniałem)
    Średnica dyszy: ??? na wtryskiwaczach napisane było markerem 2,2, więc powinno być chyba 2,0 lub 2,5.
    Typ czujnika temperatury reduktora: KTY83-110 ?? - po przestawieniu na Termistor 4K7 temperatura na reduktorze spada grubo na ujemna temp., a silnik i reduktor fizycznie jest rozgrzany.
    Czujnik ciśnienia: podłączony do atmosfery ?? chyba ok., po przestawieniu na „do dolotu” silnik gaśnie
    Ciśnienie reduktora: 1,10 ?? – tak było domyślnie ustawione
    Opel Vectra 2.0 16V + DT Gas Gastech 704s - problem

    Kalibracja -> Przełączanie
    Opel Vectra 2.0 16V + DT Gas Gastech 704s - problem

    Kalibracja -> Mapa poprawek
    Opel Vectra 2.0 16V + DT Gas Gastech 704s - problem

    Kalibracja -> Zaawansowane
    Opel Vectra 2.0 16V + DT Gas Gastech 704s - problem

    Wizualizacja
    Temperatura maksymalna 127stopni, tak chyba nie powinno być.
    Opel Vectra 2.0 16V + DT Gas Gastech 704s - problem

    Diagnostyka
    Opel Vectra 2.0 16V + DT Gas Gastech 704s - problem

    Błędy jakie pojawiły się przy pierwszym połączeniu:
    102 - Uszkodzenie obwodu elektrycznego czujnika temperatury reduktora -> powrót na OK
    2 - Uszkodzenie obwodu elektrycznego czujnika temperatury reduktora
    103 - Temperatura reduktora za wysoka -> powrót na OK
    3 - Temperatura reduktora za wysoka

    Po ich usunięciu , powraca któryś błąd od reduktora, nie pamiętam, potem sprawdzę.

    Sorry, że się tak rozpisałem, dokładny opis pozwala więcej zrozumieć, a przy okazji może posiada ktoś podobny problem, więc skorzysta z porad i wskazówek udzielanych prze forumowiczów.
    Pozdrawiam Jacek
  • IGE-XAO
  • Helpful post
    #2
    andrzej1433
    Level 13  
    Chyba dalej coś nie tak z czujnikiem temp. reduktora. Temperatura 127 st.C, tak nie może być. Temp. powinna być zbliżona do tej jaką masz na wskaźniku na tablicy rozdzielczej samochodu. No i dlatego wywala Ci non stop błąd temp. reduktora. Automatyczne przełączanie na gaz nie działa, bo masz w ustawieniach za dużą temp. gazu - ustaw 2st.C.
    A tak wogóle to musisz zastosować nowszy program GAS.TECH.v2.21.18 albo 2.21.30. Teraz nowszy to już 2.22...
    Co do kalibracji to postępuj zgodnie z instrukcją montażową. Podaj mi e-mail to Ci coś podeślę.
  • #3
    jotgud
    Level 10  
    Dzięki za zainteresowanie tematem.

    andrzej1433 wrote:
    Chyba dalej coś nie tak z czujnikiem temp. reduktora. Temperatura 127 st.C, tak nie może być. Temp. powinna być zbliżona do tej jaką masz na wskaźniku na tablicy rozdzielczej samochodu. No i dlatego wywala Ci non stop błąd temp. reduktora. Automatyczne przełączanie na gaz nie działa, bo masz w ustawieniach za dużą temp. gazu - ustaw 2st.C.


    Po przestawieniu temp. gazu na 2 st. przełącza się automatycznie na gaz. Jest jednak mały problem - gdy temperatura silnika osiągnie ok. 80-90 stopni, samoczynnie przełącza się na benzynę. Gdy manualnie przełączam na gaz (przytrzymując kilka sekund przycisk) to taka sytuacja nie występuje. Winny pewnie jest czujnik, który ma już dość. Tylko dlaczego on tak szybko pada? Wymieniałem go już 2 razy. Spróbuje go z czasem jeszcze raz wymienić, do 3 razy sztuka.

    andrzej1433 wrote:
    A tak wogóle to musisz zastosować nowszy program
    GAS.TECH.v2.21.18 albo 2.21.30. Teraz nowszy to już 2.22...


    Połączę się z centralką programem 2.21.30, bo czytałem na którymś forum, że nowe wersje zawierają błędy, lecz nie wiem o które konkretnie chodzi. Wersja ECU to 4/1.21.03/6, zgodnie z instrukcją mogę przeprogramować sterownik plikiem: 1.22.04.ep4. Zapoznam się dokładnie z instrukcją i wtedy dopiero zabiorę się za kalibrację.
    Posiadam taki interfejs http://www.viaken.pl/sklep.php?lang=pl&kat=20&prodid=170, może uda mi się nim połączyć przez OBD i przeprowadzić jazdę kalibracyjną.
  • Helpful post
    #4
    andrzej1433
    Level 13  
    Co do przełączania ręcznego to jest to przełączanie awaryjne czyli stosowane w przypadku braku benzyny. Nie ma tego w instrukcji ale jest możliwe. Dlatego też przy takim przełączeniu nie przerzuci na gaz bo potocznie mówiąc sterownik wie, że w baku nie ma PB. Na automacie przełącza Ci na benzynę bo nadmiernie wzrasta temperatura reduktora i sterownik wykrywa awarię, przyczyną jest usterka czujnika temp. reduktora. A może to nie czujnik jest uszkodzony tylko może żle podłączony np. zła masa lub może winne jest oprogramowanie sterownika.
    Możesz spróbować wgrać nowsze oprogramowanie, Twój sterownik ma loader 6 o czym świadczy ostatnia cyfra w wersji sterownika, możesz więc śmiało zmienić soft samodzielnie bez odsyłania sterownika do producenta czyli Dt Gazu. Trzeba tylko pamiętać, że po wgraniu nowego softu utracisz wszystkie ustawienia i trzeba je wprowadzić na nowo. Najlepiej zapisać sobie do pliku lub na kartce a potem od nowa wprowadzić i zrobić kalibrację na biegu jałowym (wolne obroty), a i jazda kalibracyjna też by się przydała.
  • IGE-XAO
  • Helpful post
    #6
    grostecki
    Level 13  
    W kabinie najczęściej śmierdzi gazem jak membrana jest uszkodzona. U mnie było to samo. Rozwiązaniem było zakupienie zestawu naprawczego i wymiana membran.
  • #7
    polskak203
    Level 12  
    mam pytanie czy to jest najnowsza wersja programu ?? pytam ponieważ używam wersji Gas tech 600s v.2.21 kalibracja na postoju bieg luzem i nie udaje mi się poprawnie ustawić instalacji.
  • #8
    andrzej1433
    Level 13  
    Jeśli masz system 700 to nie możesz używać programu 600. Ta wersja z linku wyżej nie jest najnowsza ale możesz ją użyć, zawiera też nowszy wsad do twojego systemu. A kalibrację na postoju robi się w niej na obrotach 2500. Najnowsza wersja programu do kalibracji to 2.22.60.(chyba z września 2010r.)
  • #9
    polskak203
    Level 12  
    ja mam wersje wgraną do sterownika 608
  • #10
    andrzej1433
    Level 13  
    Jak masz 608 to możesz kalibrować programem 2.21 i każdym wyższym czyli 2.22. Ten z linku będzie dobry. Sprawdź. Tam jest opcja kalibracji na luzie i podczas jazdy. Nie sugeruj się tym, że nie ma osobno tak jak było w programie Gas Tech 600. Po prostu wchodzi się w autokalibrację, dajesz start, zwiększasz obroty i idzie. Na luzie kalibruje się na obrotach 2500. I fajna sprawa, po zakończeniu kalibracji na postoju wyświetla się komunikat o źle dobranych dyszach (u mnie były za duże) oraz pyta czy chcesz wykonać jazdę kalibracyjną, jeśli tak to wciskasz tak i jedziesz, jeśli nie to wciskasz nie i jest koniec kalibracji. Opis kalibracji ładnie opisany jest w instrukcji montażowej systemu DTGas 700. Poszukaj, była na Elektrodzie.
  • #11
    polskak203
    Level 12  
    wiem tylko jazda kalibracyjna wymaga złącza obd a takiego nie posiadam.
  • #12
    andrzej1433
    Level 13  
    Nie koniecznie. Jazdę kalibracyjną można też wykonać bez OBD.Link
  • #13
    blues
    Level 13  
    polskak203 wrote:
    wiem tylko jazda kalibracyjna wymaga złącza obd a takiego nie posiadam.


    Nie trzeba, choć warto.
    Jak nie masz kabla to można ustawić w konfiguracji "brak OBD" i można zrobić kalibrację bez interfejsu.
  • #14
    cecho
    Level 11  
    Często problemy z czujnikiem temperatury wynikają z braku dobrej masy na reduktorze z niewiadomego powodu instalatorzy podają masę z reduktora do czujnika i elektrozaworu. Reduktor po podgrzaniu, separuje masę. Proponuje podciągnąć masę bezpośrednio z akumulatora do reduktora. I oczywiście skalibrować komputer od nowa oraz zapisać mu konfigurację!

    pozdrawiam
  • #15
    blues
    Level 13  
    cecho wrote:
    Często problemy z czujnikiem temperatury wynikają z braku dobrej masy na reduktorze z niewiadomego powodu instalatorzy podają masę z reduktora do czujnika i elektrozaworu. Reduktor po podgrzaniu, separuje masę. Proponuje podciągnąć masę bezpośrednio z akumulatora do reduktora. I oczywiście skalibrować komputer od nowa oraz zapisać mu konfigurację!

    Mam problem, który opisałem tutaj i teraz się zastanawiam czy właśnie uszkodzenie przewodu z masą podczas wymiany akumulatora nie miałoby takiego efektu jak opisywałem.

    Czy pomiar temperatury będzie wówczas prawidłowy?
    Czy będą jakieś błędy na komputerze?
  • #16
    cecho
    Level 11  
    U mnie łapało błędy czujnika temperatury reduktora oraz temperatura reduktora za wysoka. Na wszystko pomogło doprowadzenie masy do reduktora bezpośrednio z akumulatora. Błędy raz były raz ich nie było. Jak rozmawiałem z pracownikiem dt gas powiedział że to jeden z najczęstszych błędów instalatorów (branie masy z reduktora do elektrozaworu i czujnika temperatury). Nie potrafił się też przełączyć na gaz albo przełączał się by po chwili wrócić do trybu automatycznego i tak w koło.

    pozdrawiam