Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

OCZ Technology model: OCZ-700SXS StealthXStream wyłącza się

07 Gru 2010 09:45 9192 19
  • Poziom 21  
    OCZ Technology model: OCZ-700SXS StealthXStream wyłącza się
    Witam.
    Mam taki zasilacz od 2 lat i wcześniej działał bez zarzutu jednak teraz stało się coś dziwnego tzn. po odpaleniu PC-ta co około 2 sekundy się wyłącza. Startuje i się wyłącza, startuje i się wyłącza i tak w kółko.

    Podłączyłem inny zasilacz (Tracer 400W) na chwilę i PC normalnie ruszył i nie było kłopotów. Sprawdziłem napięcia w tym zasilaczu OCZ700SXS i raczej są ok.

    Kiedy włączam sam zasilacz bez żadnego obciążenia to włączy się na sekundę i się zaraz wyłącza (inne zasilacze po odpaleniu bez obciążenia działają cały czas dopóki się nie wyłączy ich).

    Rozkręciłem go i obejrzałem w środku myślałem, że niektóre kondensatory elektrolity popuchły, ale wszystkie wyglądają na sprawne. Jedna rzecz przykuła moją uwagę, a mianowicie jedna cewka, która jest nawinięta na rdzeń okrągły drutem ok 0,5 mm2 bowiem wygląda jakby się mocno przegrzała na tyle, że aż izolacja z drutu zaczęła odchodzić nie mówiąc już o farbie naniesionej na rdzeń.
    Mimo wszystko chciałbym naprawić ten zasilacz, ponieważ kosztuje on około 350 zł, a nie chciałbym wydawać tyle samo na nowy.
    Proszę o porady i pozdrawiam.
    Poprawiłem TONI_2003.
  • Tektronix
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    Twój zasilacz OCZ to prawie to samo co Be quiety E5, Zalmany ZMX00-HP i niektóre Fortrony, zobacz TUTAJ. Poczytaj tematy o Be quiet E5.
    Jeśli kondensatory popuchły to na pewno nie są sprawne i bezdyskusyjnie musisz je wymienić :!::!: Jak zwykle po stronie pierwotnej 22µF/50V oraz 100µF/25V.
    Po stronie wtórnej wymień 2200µF/10V przy małym transformatorku. Wstaw kondensatory ze złotymi napisami, LOW ESR na 105 stopni najlepiej Jamicon lub JackCon :!:
    Co do dławika, zapewne od PFC do którego masz podejrzenia, to nic więcej nie poradzimy jeśli nie zobaczymy dobrych zdjęć środka zasilacza i od tego powinieneś zacząć ten temat.
  • Poziom 21  
    Witam ponownie.
    Otóż zrobiłem tak jak kazał kolega Holtek i zasilacz ruszył. Chodził tak w pececie przez praie 2 miesiące lecz pewnego razu znów to samo. Podmieniłem jeszcze raz te same elementy co wcześniej lecz bez rezultatu.
    Proszę o dalsze porady i pozdrawiam.
    Edit: 21 Lut 2011 17:15
    Witam.
    Mam problem z tym zasilaczem od pewnego czasu. Zaczęło się od tego, że komputer przestał normalnie pracować tylko włączał się i wyłączał co 1-2 sekundy. Po uruchomieniu zasilacza bez obciążenia ruszał on tylko na 2 sekundy i następnie przechodził w stand-by. Powodem tego były elektrolity 100µF/25V , 22µF/50V, 2200µF/6,3V.
    Po wymianie tych elektrolitów zasilacz zaczął normalnie pracować i funkcjonować. Zasilacz pracował tak w komputerze przez ok. 2 miesiące po czym znów wystąpił ten sam problem. Zmieniłem znowu te elektrolity co wcześniej lecz bez rezultatu. Proszę o pomoc w tej sprawie gdyż trochę głupio tak kupować nowy zasilacz za 300zł gdy można ten naprawić tanim kosztem.
    Pozdrawiam.
    Poprawiłem TONI_2003.
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    Jakiej firmy wstawiłeś kondensatory? Czy napięcie 5V standby jest stabilne nawet przy obciążeniu np. żarówką 12V 20W? Jak długo, bez obciążenia utrzymuje się to napięcie, gdy wyłączysz zasilacz z sieci? Sprawdziłeś pozostałe kondensatory na stronie wtórnej? Żaden nie jest spuchnięty? Sprawdź kondensator 2200µF w koszulce termokurczliwej między największym dławikiem a radiatorem po stronie wtórnej. Element ten jest słabo widoczny a lubi spuchnąć, czego na pierwszy rzut oka nie widać :D I przede wszystkim umieść DOBREJ jakości zdjęcia środka tego zasilacza :!:
  • Tektronix
  • Poziom 21  
    Witam.
    Kondensatory elektrolityczne są firmy Rubycon LOW E.S.R.
    Napięcie Stand-by po załączeniu zasilacza wynosi +5,1V i się nie zmienia, a gdy wyłączę zasilacz to momentalnie spada do 0 w około 2 sekundy. Dzieje się tak, że po włączeniu zasilacza wentylator rusza na pół sekundy i koniec.

    Napięcie +12V przy włączaniu skacze ledwie do +7V i za chwilę spada do 0. Podobnie z +5V i +3,3V z tym, że +5V skacze do +4,5V i po chwili 0, a +3,3V do +3,2V i po chwili także 0.

    Kondensatory elektrolityczne są w porządku, a ten w koszulce termokurczliwej również, ale go podmienię. Zdjęcia postaram się zrobić, ale jedno jest pewne co mogę powiedzieć to to, że ten zasilacz to tragedia jeśli chodzi o naprawę. Wszystko tak okropnie upchane, że nawet pęsetą ciężko cokolwiek wydostać.
    Pozdrawiam.
    Poprawiłem TONI_2003.
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    Hehe nie jest taki zły, jak go opisujesz, bywają gorsze :D Napięcie standby, po odcięciu zasilania sieciowego powinno utrzymywać się około minuty. Masz do wymiany główny kondensator elektrolityczny na 420V. Temat poruszany kilkukrotnie, poczytaj starsze posty o be quietach E5.
  • Poziom 21  
    EDIT: 03 Mar 2011 01:58
    Witam. Faktycznie po podmianie tego kondensatora 470µF/400V zasilacz ruszył. Obecnie nie posiadam takiego kondensatora elektrolitycznego, ale już go zamówiłem na napięcie 450V. Chwilowo wlutowałem 100µF/450V Rubycon z innego wraku zasilacza i bez obciążenia zasilacz pracuje lecz napięcia ma zaniżone i niestabilne. Gdy natomiast włączę pod +12V żarówkę samochodową to świeci ona ledwie i to światło pulsuje wentylator wtedy zatrzymuje się i ze środka słychać pulsujące cykanie. Chciałem podmienić z innego zasilacza bo akurat mam i siedzą w nim 2x 560µF, ale niestety tylko na 200V.
    EDIT:
    Witam!
    Wreszcie udało mi się zdobyć dobrej klasy kondensator filtrujący Rubycon 470µF/400V zamontowałem go i ucieszony już podłączyłem i załączyłem zasilacz. Niestety zasilacz dalej nie funkcjonował poprawnie. Mianowicie dzieje się tak jak napisałem w poście powyżej. Zmieniłem jeszcze raz 22µF/50V, 100µF/25V, 2,2µF/50V, 2200µF/10V nawet zmieniłem tego w koszulce termokurczliwej. Niestety nic to nie dało.

    Z zasilacza dalej słychać było pulsujące cykanie i wentylator ledwie ruszał. Napięcie na linii 12V wynosiło około 10,5V reszty nie zdążyłem sprawdzić. Otóż przez przypadek zwarł mi się przez obudowę termistor w przy radiatorze z mos-fetami. No i bach główny bezpiecznik16A od obwodu gniazd wtyczkowych niestety poleciał.

    Diagnoza była już pewna - uszkodzone mos-fety (na szczęście tylko 2 są tam).Tranzystory są o kanale N i są to FDPF18N50 niestety drogie jak nie wiem co. Mam zamiar władować tam o wiele tańsze IRFP 460 lecz są w innej obudowie, ale z tym to nie będzie problemu. Po odlutowaniu mosfetów już nie wywala bezpiecznika w rozdzielnicy.

    Posprawdzałem najbliższe elementy w okolicy mosfetów i są ok. Myślę, że gdy założę nowe mos-fety to znów zasilacz ruszy. Tylko gdzie dalej szukać przyczyny tak niestabilnych napięć po stronie wtórnej?
    Dziękuję za uwagę i pozdrawiam.
    Poprawiłem TONI_2003.
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    Tranzystory, które uszkodziłeś nie są drogie. Kup u Lewandowskich:
    STP20N60 izolowane od ST, są to oryginalne tranzystory.

    Co do zaniżonych napięć na wyjściu. Zacznij od sprawdzania obwodu sprzężenia zwrotnego głównej przetwornicy: transoptor PC817 (są dwa, ten drugi od trafa odpowiada za włączanie przetwornicy a ten przy trafie jest właśnie w obwodzie sprzężenia zwrotnego - najlepiej go wymień na nowy), dioda TL431 i obok niej potencjometr montażowy VR20, służący do niewielkiej korekcji napięć wyjściowych, zapamiętaj jego ustawienie, pokręć nim, ustaw jak było i włącz zasilacz, może ma przerwę i konieczna będzie jego wymiana.

    Czy obciążając linię 5V standby np żarówką halogenową 12V/20W, napięcie na fioletowym przewodzie jest stabilne :?:
  • Poziom 21  
    Witam.
    Kupiłem już te mos-fety niestety po 12zł za sztukę, ale przynajmniej od ręki i są to IRFP 460.Musiałem dziury w radiatorze wiercić żeby je założyć, ale się udało i tranzystory zamontowałem. Zasilacz ruszył i zachowywał się tak jak przed spaleniem tranzystorów.

    Zmierzyłem napięcia i na linii +12V skacze ono w granicach 9-10V.
    Na linii +5V niestety jest +4,5V po odłączeniu zasilania na fioletowym przewodzie utrzymuje się około pół minuty. Jak na złość znów coś zepsułem, że zasilacz się nie włącza.

    Gdy odłączyłem zasilanie rozładowałem kondensator elektrolityczny 470µF/400V lecz nie do końca. Chciałem wtedy usunąć osad z topnika przy tym mniejszym transformatorze i zwarłem dwie środkowe nóżki tego małego transformatora. Przeskoczyła malutka iskra i już wtedy wiedziałem, że coś znów się stało. Podłączyłem zasilacz i niestety lecz nie startuje. Pewnie zepsułem ten układ scalony Q0270R dip 8. Sprawdzę jeszcze czy jest napięcie na Stand-by.
    Pozdrawiam.


    PS.
    Zmieniłem także wszystkie 3 transoptory PC817 i dwie diody TL431, i zasilacz dalej niestabilnie pracował. Teraz wykryłem przebitą diodę pomiędzy 1, a 3 nóżką tego układu scalonego Q0270R więc stawiam na to, że układ na 100% padnięty. Tylko chyba ciężko o ten układ jest jakiś zamiennik tego układu?
    Patrząc na aplikację tego układu zastanawiam się teraz czy mógł paść skoro ta dioda dostała przebicia, a jest włączona między VCC, a GND. Wobec tego, że nie ma podane w katalogu jaka to jest dioda nasuwa się z mojej strony pytanie jaką diodę mogę tam wmontować?
    Poprawiłem TONI_2003.
  • Spec od monitorów
    Jak podają na forum firmowym ten twój zasilacz to wierna kopia:
    FSP850-80GLN, FSP Epsilon Plus 900

    Trochę obrazków na Link.
    Układ APFC (active PFC) dla niego to jak na rys. w linku.
  • Poziom 21  
    Wielkie dzięki za schemat. Bardzo mi pomógł w identyfikacji tego układu scalonego. Problem mam tylko z tą zenerką gdyż nie mam pojęcia na jakie napięcie powinna być. Jest to dioda zenera Z42 włączona równolegle między 3, a 4 nóżkę transoptora M3.
  • Poziom 21  
    Mam jeszcze jedno pytanie czy zamiast tego DM311 podejdzie DH321?
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    Jakbyś przejrzał noty katalogowe tych układów, to sam byś sobie odpowiedział.
    Wstaw FSDL0365RN, jest tani oraz łatwo dostępny i mocowo będzie z zapasem :D
  • Poziom 21  
    Właśnie spojrzałem w katalogi i jak się okazało można podmienić na tego DH321.Po podmianie tego układu i diody zasilacz ruszył, ale dalej jest problem z zaniżonymi napięciami.

    Jak obciążę linię +12V żarówką 12V/5W to na wentylatorze bardzo spadają obroty, żarówka pulsuje, a z zasilacza słychać bardziej cykanie. To cykanie słychać z okolicy mosfetów. Gdy obciążę linię +5V tą żarówką to zasilacz wyłącza się. Napięcie Stand-by utrzymuje się dokładnie pół minuty.
  • Poziom 22  
    W tych zasilaczach należy obciążać jednocześnie linie +5V i +12V bo układ ma problemy ze stabilizacją napięć. Miałem podobny problem ze stabilnością napięć, ale po podpięciu do komputera napięcia były w zakresie i stabilne.

    Nie napisałeś jak zasilacz się zachowuje bez obciążenia i jakie są napięcia na wyjściach.
    Do takich napraw przydatny jest tester zasilaczy z wyświetlaczem LCD, który pokazuje na raz wartości wszystkich napięć i daje wstępne obciążenie prądem około 100mA (na allegroszu do kupienia za jakieś 50 pln+koszty wysyłki).
  • Poziom 21  
    W zasilaczu znalazłem na jednym dławiku przepalony drut więc go przewinąłem. Uzwojenie to miało 10 zwojów cieniutkim drutem, a teraz gdy podłączę żarówkę 12V/5V pod linię +5V to zasilacz już się nie wyłącza i żarówka pulsuje światłem.

    Napięcia bez obciążenia są następujące:
    na linii +12V napięcie skacze od 9,5 do 10,5V,
    na linii +5V od 4,5 do 4,7V,
    na linii +3,3V jest 3,4V bez zmian.

    Podłączyłem go pod płytę główną to dioda na płycie, która świeci się cały czas nawet po wyłączeniu komputera pulsowała. Gdy zwierałem power SW wentylator CPU FAN oraz w zasilaczu ani nie drgnął.
  • Poziom 22  
    Wygląda jak by dalej był problem z przetwornicą stad-by. Bo na 95% ta dioda LED na płycie zasilana jest z 5V stand-by. Nie wiem czy zamiana DM311 na DH321 nie była dobrym pomysłem, ten drugi ma mniejszą moc, choć pewnie to nie przyczyna obecnej usterki ale po podpięciu pod wymagającą płytę główną może zabraknąć mocy.
    Sprawdzałeś napięcie na 2 nodze DM311(DH321) bo może problem jest z tym napięciem pozyskiwanym z uzwojenia pomocniczego trafo stand-by a układ dostaje tylko napięcie z rezystora rozruchowego przez 5 nogę.
    Zobacz tez te aplikację DH321:

    OCZ Technology model: OCZ-700SXS StealthXStream wyłącza się
    Nie wiem czy dioda zenera równoległa do transoptora nie powinna być 16V?
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    9800pro napisał:
    Na linii +5V niestety jest +4,5V po odłączeniu zasilania na fioletowym przewodzie utrzymuje się około pół minuty.

    Przeczytałem ten post jeszcze raz i chyba coś ważnego przeoczyłem. To w końcu jak jest z tym zdaniem powyżej? Odnosi się do tej samej linii czy piszesz tu o dwóch liniach? Na linii 5V (czerwony przewód ) jest te 4,5V czy na linii 5V standby (fioletowy przewód):?:

    Jeśli na fioletowym przewodzie, na linii 5V standby, w takim razie przetwornica pomocnicza standby nie pracuje poprawnie, napięcie jest za niskie, bez obciążenia jak i po obciążeniu 5V standby (przewód fioletowy) powinieneś mieć około 5,1V.
    Kondensatory elektrolityczne wlutowane poprawnie? Jakie masz napięcie na kondensatorze 100µF po stronie pierwotnej? Tylko tym razem, dokonując pomiaru uważaj, abyś znów czegoś nie upalił, pomiaru trzeba dokonać przy włączonym zasilaczu do sieci :!:

    darpajdp napisał:
    Nie wiem czy dioda zenera równoległa do transoptora nie powinna być 16V?

    No właśnie nie :D Prawidłowa wartość jest taka jak podałem wyżej - 8,2V.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    9800pro napisał:
    Podłączyłem go pod płytę główną to dioda na płycie,która świeci się cały czas nawet po wyłączeniu komputera pulsowała.Gdy zwierałem power SW wentylator CPU FAN oraz w zasilaczu ani nie drgnął.

    Takie zachowanie (+ cykanie) może być efektem podmiany FSDM311 na FSDH321 lub/i uszkodzenia elementów wokół np. małej diody przy nodze Vcc, która dostała rozwarcia w podczas uszkodzenia układu od tych zabaw :wink:

    Z objawów widać, że PP co chwila startuje i przerywa pracę (pulsujący LED na płycie wskazujący obecność +5Vsb), nie dziwne, że płyta nie chce w takim stanie wystartować. Natomiast cykanie to efekt startowania głównej przetwornicy, która jest zależna od PP (układ sterujący dostaje od niej zasilanie) - stąd pozostałe napięcia 'szaleją'.

    Częstotliwość wewn. oscylatora:
    FSDM311 -> 67kHz
    FSDH321 -> 100kHz (tym ze względu na transformator i jego rdzeń bym się przejmował)

    Napięcie typ. UVLO: start/stop
    FSDM311: 9V/7V
    FSDH321: 12V/8V
    czyli 'ujdzie'

    OVP jest ustawione niżej (min. 18V - FSDH321 a 20V FSDM311), dalej inne progi napięciowe na nodze Vfb - np. dla FSDM311 OLP zadziała po osiągnięciu 4,5V a FSDH321 6V, itd.

    Jeśli wokół PP nie ma innych uszkodzeń to przydałby się oscyloskop (zwykły multimetr za wolny) i pomiary Vcc, Vfb.

    Ta Zenerka może zadziałać tylko jak się zewrze wyjście, kiedy transoptor nie ma szans działać.

    Jaki to dławik miał przypalony drut?