Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Audi A4 B6 - Potencjometr w silniczku nastawczym klimatyzacji

07 Dec 2010 13:45 16042 14
  • Level 13  
    Temat dotyczy silniczków nastawczych sterowania klapami od nadmuchów Audi A4 B6. Częstym problemem występującym w samochodach z tego typu klimatyzacją (klimatronik) jest uszkodzenie silniczków nastawczych klap. Po dłuższej analizie błędów jakie pokazuje VAG i po demontażu owego silniczka okazuje się że problem tkwi nie w samym silniczku tylko w potencjometrze który jest wewnątrz obudowy. Mianowicie potencjometr jest tam potrzebny po to aby sterownik wiedział w jakim położeniu jest dana klapa (silniczek). Jeżeli grafit w potencjometrze z biegiem czasu ulegnie zużyciu silniczek wariuje i sterownik pokazuje błąd. Koszt wymiany takiego silniczka na nowy to około 400zł. Dlatego też zastanawia mnie czy nie warto poszukać samego potencjometru. Ma on oznaczenie C34310. Cały silniczek z przekładnią ślimakową i obudową są dobre więc po co płacić niepotrzebnie za całość. Może ktoś z kolegów na forum spotkał się z takim potencjometrem.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • Level 13  
    Pomierzyłem ten potencjometr o opór jaki wykazuje jest w przedziale 0,30 kOhma do 4,5kOhma
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • Level 32  
    to nie problem potencjometru tylko tego że sterownik "gubi" położenia
    krańcowe, czasami wystarczy kilkakrotne otawrcie i zamknięcie klapy (od max - do max plus) a najlepiej VAG i nastawy podstawowe
  • Level 13  
    wojtekryba wrote:
    to nie problem potencjometru tylko tego że sterownik "gubi" położenia
    krańcowe, czasami wystarczy kilkakrotne otawrcie i zamknięcie klapy (od max - do max plus) a najlepiej VAG i nastawy podstawowe

    Ja raczej stawiałbym na potencjometr, bo po wymianie problem nie występuje.
  • Level 10  
    Witam,
    Przepraszam za odświeżenie tematu, ale nigdzie nie mogę znaleźć takich potencjometrów, a potrzebuję kilku do tego samego celu - naprawy silniczków klap w VW.
    Jeśli ktoś wie, gdzie to kupić, to poproszę o info.
    Przekażę wiedzę na forum passata i skody, ludzie się ucieszą. Bo wymiana całego modułu to 400pln/sztuka, jest ich 5 lub 6...
    Pozdrawiam,
    Piotr
  • Level 37  
    Kto jest producentem bo logo nic mi nie mówi,
    i to nie jest symbol bo widziałem kilka i na każdym było inne oznaczenie.
    Dodam jeszcze że to potencjometr 180° a nie tradycyjny 270°.
  • Level 43  
    plopata wrote:
    Przekażę wiedzę na forum passata i skody, ludzie się ucieszą. Bo wymiana całego modułu to 400pln/sztuka, jest ich 5 lub 6...

    Dziękuję kolego za jedyne 5000zł napisze gdzie można kupić takowe.
    Zróbcie zrzute na forum.
  • Level 21  
    Takie potencjometry to moze robic PIHER w Hiszpanii
  • Level 37  
    radekklimat wrote:
    Takie potencjometry to moze robic PIHER w Hiszpanii


    Dokładnie.
    To jest logo PIHER.
    Znalazłem:
    http://www.piher.net/sensors/index.php?page=s...e.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=9999
    Na tym zdjęciu drugim z góry jest ten potencjometr.
    Szkoda że to kategoria Custom Mechatronics, bo to na konkretne zamówienie robione, ciekawe czy ktoś oprócz Boscha może to u nich kupić. Jest szansa że Bosch w to się nie bawi i jakaś hurtownia jeszcze po drodze jest co fabrykę w Czechach zaopatruje, bo to oni to konfekcjonują. Teraz tylko czeskiego partnera Boscha szukać.
  • Level 13  
    Te same potencjometry (przynajmniej wizualnie) występują w silniczkach klimatyzacji automatycznej stosowanych we Fiacie Stilo. Pocieszające we Fiacie jest to, że koszt silniczka to nie 400, a 200 zł. Właśnie znalazłem chińskie odpowiedniki tych potencjometrów - co o nich sądzicie?

    https://pl.aliexpress.com/item/1-sztuk-PIHER-...rno-FP01-WDK02-model-czujnik/32953420542.html

    W większej ilości

    https://pl.aliexpress.com/item/5-sztuk-Samoch...1-WDK02-Przetwornik-Elementy/32914896322.html

    Ktoś miał z nimi styczność?
  • Level 37  
    To oryginały! w każdym B6 wszystkie hurtem do wymiany po 1500 za kompletny silniczek kilka lat temu żądali, a tu widzę potencjometry chińczykom hurtem sprzedali.
  • Level 13  
    Ale to jaja sobie robisz czy poważnie piszesz? Wytłoczenie logo to chyba nie jest jakiś problem? ;)
    Tak przy okazji - te potencjometry występowały w silniczkach Bosch. W ich odpowiednikach Denso wygląda tak

    Audi A4 B6 - Potencjometr w silniczku nastawczym klimatyzacji

    I jego namierzyć nie mogę. Sprawdziłem sobie jego rezystancję. Niby jej wartość rośnie płynnie wraz z obrotem ale pod koniec przy ograniczniku na korpusie aktywatora jej wartość odrobinę spada - czy to może zakłócać pracę potencjometru oraz powodować błąd w sterowniku klimatzacji?
  • Level 41  
    Przecież to się banalnie prosto naprawia. Ja naprawiam i daję rok gwarancji. Nie miałem jeszcze ani jednej reklamacji.
  • Level 37  
    Jakie jaja ?
    z nieba mi spadłeś z tym linkiem,
    już zamówiłem 10 szt bo u mnie jest ich 7 w sumie,
    zobacz zdjęcie, ja mam u siebie takie, jeden z wymienionych. Audi A4 B6 - Potencjometr w silniczku nastawczym klimatyzacji

    Problem z nimi polega na tym że zwykle stoją w jednej pozycji, tak jak nastawisz parametry na panelu, i w tym punkcie po czasie suwak wyciera ścieżkę oporową. Nie da się tego naprawić, można próbować trafić zamienić miejscami z innego silniczka, ale na samo szczęście raczej nie ma co liczyć jak wcześniej nie zaznaczasz położenia czyli rozbierasz dwa razy w mega niedostępnym miejscu.

    Używka jeden na pięć jest jeszcze do użytku, naprawa to i owszem raz można nieco ruszyć ślizgacz, ale tylko jeśli wcześniej nie był już naprawiany.
  • Level 13  
    No to się cieszę, że pomogłem. Też zamówiłem wczoraj kilka sztuk. Opinie kupujących na ogół pozytywne. Nawet jak będzie przypał, to cena nie zabija.
    Swego czasu kupiłem do auta używany aktywator/silniczek, nie pamiętam czy to był Bosch czy Denso. Działał 3 lata i wczoraj odmówił posłuszeństwa. Mam nadzieję, że to Bosch i te zakupione aktywatory uda się wykorzystać. Wcześniej w aucie był zamontowany Denso, którego pokazywałem na zdjęciu wcześniej. Potencjometru dostać do niego nie można, właśnie wróciłem ze sklepu elektronicznego. Przy okazji pomierzyli rezystancję i wyniki odczytów ze ścieżek podobne jak u mnie - czyli w skrajnym położeniu rezystancja nieznacznie maleje zamiast rosnąć. Być może to zakłóca jego pracę, nie wiem. Potraktowałem potencjometr kontaktem i czekam na ciepełko. W Stilo wyciąganie tych aktywatorów to prawdziwa mordęga.