Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo H12 380 KM 1997 r - niskie napięcie ładowania

grom1000 08 Gru 2010 22:04 2928 18
  • #1 08 Gru 2010 22:04
    grom1000
    Poziom 10  

    W samochodzie jak wyżej mam niskie napięcie ładowania, nie przekracza nigdy 28 V podczas jazdy, po dłuższym czasie jazdy na ogół jest 27,3 V. Czy to tak może być? Jaka jest Wasza opinia? Co należałoby zrobić żeby napięcie zwiększyć do 28,5 V ?

    Pozdrawiam

    0 18
  • #2 08 Gru 2010 23:28
    kwok
    Poziom 39  

    na początek zmierzyć miernikiem na akumulatorach bo piep......na elektronika samochodowa lubi trochę kłamać a dopiero potem podejmować jakieś kroki w kierunku napraw

    0
  • Pomocny post
    #3 09 Gru 2010 12:23
    Szarobury
    Poziom 20  

    Zmierzyć napięcie na alternatorze, na zacisku B+ względem obudowy i jeżeli przy 1000 obr silnika będzie 27,3V to regulator do wymiany. Na nowym też nie będziesz miał 28,5V, ale w okolicy 28V (taka norma), no chyba że trafi ci się taki co będzie trzymał ponad 28. Tylko nie kupuj żadnych uni-pointów ani tym podobnych, tylko i wyłącznie oryginał.

    0
  • #4 09 Gru 2010 21:28
    grom1000
    Poziom 10  

    DZIĘKI ZA RADĘ. WRÓCĘ DO TEMATU JAK WYKONAM WASZE ZALECENIA, NIE BĘDZIE TO SZYBKO BO JEŻDŻĘ CO DZIEŃIE ,A TERAZ DZIEŃ KRÓTKI.
    POZDRAWIAM.

    0
  • Pomocny post
    #5 10 Gru 2010 00:13
    svavecone
    Poziom 23  

    Co kucharz to przepis .... ja nie martwilbym sie takim malym spadkiem napiecia. 27.3 tez naladuje akumulatory :).
    26V zaczalbym sie zastanawiac,a 25 V szukalbym usterki lub duzego poboru pradu .

    0
  • #6 11 Gru 2010 23:33
    grom1000
    Poziom 10  

    Problem polega na tym, że ten sam. to jest pojazd budowlany i jeździ na krótkich odcinkach po mieście. Wciągu dnia przejeżdżam 100-120km. używając wielokrotnie rozrusznika. Wyższe nap. spowodowało by dostarczenie większej energii w krótszym czasie do akumulatorów.
    Pozdrawiam.

    0
  • #7 05 Sty 2011 20:51
    grom1000
    Poziom 10  

    Po bardziej szczegółowych pomiarach przy zimnym silniku (obr.680) bez włączonych świateł nap. wzrasta wciągu 3 min do 28,3V. , a następnie stopniowo spada i po10 min. pracy stabilizuje się na poziomie 27,3V.
    Po włączeniu św. mijania, w opisanych punktach pomiaru nap. spada o 0,8V.
    Dodam, że jak silnik się rozgrzeje i obroty spadną do 525obr/min, to na św. mijania po krótkim postoju nap. spada do 26,2V.
    Porównywałem wskazania volt. w innym VOLVO, to nap. było 28,2V nie zależnie od obrotów przy włączonych św. mijania z b.małym wahaniem.

    0
  • Pomocny post
    #8 05 Sty 2011 21:00
    Szarobury
    Poziom 20  

    Widać, że regulator w miarę nagrzewania się, zmniejsza napięcie ładowania, czyli ewentualnie kwalifikuje się do wymiany.

    0
  • #9 05 Sty 2011 22:30
    grom1000
    Poziom 10  

    Regulator wymieniłem. Efekt był taki , że napięcie na zimnym silniku przy sposobie pomiaru podanym powyżej nap. wzrastało do 29,2V. Po 10 min. pracy powracało jak wyżej opisałem. Dodam, że w pierwszy dzień pracy po wymianie rg.nap. padła j. sterująca silnikiem, ale to w tej chwili pomijam.
    Podejrzewam wadliwą pracę mostka prostowniczego w alternatorze, i prosiłbym o skuteczny sposób sprawdzenia tego prostownika (VALEO), bo
    nieprawidłowość występuje po podgrzaniu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Regulator wymieniłem. Efekt był taki , że napięcie na zimnym silniku przy sposobie pomiaru podanym powyżej nap. wzrastało do 29,2V. Po 10 min. pracy powracało jak wyżej opisałem. Dodam, że w pierwszy dzień pracy po wymianie rg.nap. padła j. sterująca silnikiem, ale to w tej chwili pomijam.
    Podejrzewam wadliwą pracę mostka prostowniczego w alternatorze, i prosiłbym o skuteczny sposób sprawdzenia tego prostownika (VALEO), bo
    nieprawidłowość występuje po osiągnięciu normalnej temperatury pracy.

    0
  • Pomocny post
    #10 05 Sty 2011 22:44
    Szarobury
    Poziom 20  

    Trzeba wydostać alternator, rozpołowić go, odlutować stojan, wykręcić mostek. Sprawdzenie diód miernikiem zda się na niewiele, bo będą mierzyły się dobrze. Diody w mostku sprawdzam zasilaczem regulowanym. I tak, diody mocy prądem np 10-15A i obserwujesz czy w miarę nagrzewania się diody, spadek napięcia na niej nie zmienia się rażąco (w granicach 0,5-0,8V, w zależności od prądu i temperatury diody), a diody wzbudzenia prądem 1A. Napięcie na zasilaczu np 2V. Oczywiście diody w jednym kierunku mają przewodzić a w drugim nie.
    A ten regulator który wstawiałeś to nie była jakaś chińszczyzna?

    0
  • #11 05 Sty 2011 23:33
    grom1000
    Poziom 10  

    Czy nap. które podałeś 0,5-0,8V tj. już rażąco duże czy normalne, a dlaczego
    diody wzbudzenia sprawdzasz 2V skoro one pracują przy 28V(napisz czy to ważne)
    Jeszcze jedno pytanie, czy przy prądzie 10-15A diody będą się grzały i jak mam uważać , żeby nie przegrzać. Z góry dziękuję.

    0
  • Pomocny post
    #12 05 Sty 2011 23:52
    Szarobury
    Poziom 20  

    Normalny spadek napięcia na diodzie (w kierunku przewodzenia) wynosi 0,5-0,8V. Napięcie w miarę nagrzewania się diody będzie powoli malało. W kierunku zaporowym przez diodę nie ma prawa płynąć żaden prąd. Napięcie na zasilaczu np 2V (przy pomiarze diód mocy i wzbudzenia, ustawiamy tylko max prąd z zasilacza), bo więcej nie trzeba. Napięcie 28V jest napięciem na wyjściu z mostka, a nie spadkiem na diodzie w kierunku przewodzenia, o który nam tutaj chodzi. Diody przy prądzie 15A grzeją się powoli, i można grzać je tak, że w ręku ani chwili nie utrzymasz (do ponad 100*C). Podczas pomiaru napięcie na mierzonej diodzie w kier. przewodzenia nie powinno wzrosnąć do tych ustawionych 2V.

    0
  • #13 06 Sty 2011 00:17
    svavecone
    Poziom 23  

    Pozyteczne informacje powyzej :).
    A czy nie zaobserwujemy wadliwej diody na oscyloskopie ,podlaczajac go na zwykle wyjscie B+ podczas pracy silnika ?... bez rozbierania alternatora ?

    0
  • #14 06 Sty 2011 00:25
    Szarobury
    Poziom 20  

    Tak, zaobserwujemy, mierząc przebiegi na B+ oraz na D+. Tylko nie każdy ma pod ręką oscyloskop, nawet jak go pożyczy to będzie musiał się zapoznać z obsługą, a potem jeszcze będzie wiedział jak ma wyglądać prawidłowy przebieg. Ale jak zainteresowany ma dostęp, to chętnie wytłumaczę o co dokładnie chodzi.

    0
  • #15 06 Sty 2011 09:35
    viper555
    spec od auto-elektro

    Można oscyloskopem badać ale to lipa ,jeżeli alternator jest uszkodzony to tak widać po kontrolce że alternator nie ładuje natomiast oscyloskop pokaże to samo co mierząc rozbierzemy. I oczywiście lipa w obwodzie wzbudzenia nie dowiemy co jest uszkodzone możemy otrzymać tylko informację.P

    0
  • #16 28 Sty 2011 00:13
    grom1000
    Poziom 10  

    Witam ponownie. Po rozebraniu alternatora i sprawdzeniu w/g powyższych rad, stwierdziłem, że wszystkie diody mocy przepuszczają prąd w kierunku zaporowym. Pod wpływem 28V(z prostownika) w pierwszej chwili przepływ prądu wynosił 3A i szybko malał a temperatura diody gwałtownie rosła i po około 10s sprawdzania prąd przepływu wynosił 1A, a dioda była b. gorąca. Proszę o opinię, czy ta usterka może być przyczyną niskiego nap. ładowania, i jeszcze jedno, czy mostek prostowniczy za 85zł w praktyce się sprawdza.P.

    0
  • #17 28 Sty 2011 09:14
    viper555
    spec od auto-elektro

    Jaki alternator numer.P

    0
  • #18 28 Sty 2011 23:56
    grom1000
    Poziom 10  

    Alternator "VALEO" A14N 183M. Prostownik znalazłem w internecie o nr. CG 136883.

    0
  • #19 29 Sty 2011 09:33
    viper555
    spec od auto-elektro

    Volvo H12 380 KM 1997 r - niskie napięcie ładowania



    Volvo H12 380 KM 1997 r - niskie napięcie ładowania Volvo H12 380 KM 1997 r - niskie napięcie ładowania

    Masz taki mostek i alternator. Natomiast to co znalazłeś za 85zł to produkt WOODAUTO i nie będę się wypowiadał.P

    0