Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Atmega] Podłączenie sygnałów przez transoptor

10 Gru 2010 17:58 4963 13
  • Poziom 20  
    Witam,

    zastanawiam się w jaki sposób podłączyć sygnały (z samochodu +12V wtryski, światła, drzwi itd.) do uC za pośrednictwem transoptorów.

    Mam dwa schematy (przepraszam za wykonanie, ale nie mam na tym komputerze odpowiednich programów).

    [Atmega] Podłączenie sygnałów przez transoptor

    IN - wej sygnału, OUT wyjście do uC (rezystor przy OUT to 10k).

    W drugim przypadku podciągnięcie do VCC w uC. Który sposób jest lepszy? Niektóre sygnały będą praktycznie cały czas na 0V(drzwi) a niektóre 12V(światła), dlatego zastanawiam się który sposób będzie lepszy dla różnych stanów.

    Czekam na wasze zadania.
  • Pomocny post
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    Jedyna różnica jest taka, że wartość wewnętrznego rezystora jest jeszcze większa. Ja bym dał mniejszą ze względu na zakłócenia. Poza tym dostosowałbym sposób podłączenia do typowego stanu sygnału. Dzięki temu możesz zaoszczędzić sporo energii - prąd diody transoptora, czy prąd płynący przez rezystor na skutek włączenia tranzystora będzie płyną tylko w czasie kiedy sygnał jest aktywny a nie cały czas. Łącznie dzięki temu możesz zaoszczędzić kilkanaście mA. Niby niedużo, ale jak samochód postoi to się okaże, że to dodatkowe parę Ah wyciągniętych z akumulatora.
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Podepnij wszystkie piny Uc do + przez rezystory 2k i ściągaj transoptorem do masy.
    Po stronie sterowań transoptorów przeanalizuj sterowania masą i +12v.
    Transoptory NPN , 2 wejścia , 2 wyjścia.
    Wszystko powinno działać bez problemów.
  • Poziom 20  
    Z racji, że już mam zakupione transoptory, zostane przy tej opcji. Ok czyli po stronie sygnałów wybiorę odpowiednie rozwiązanie żeby było oszczędnie z energią (dobrze myśle - schemat A do świateł (non stop 12V), a drugi do drzwi (0V)?).

    Póki co nie mam 2k tylko 10k oporniki więc je wykorzystam, później zmienię i zobaczę, czy wszystko gra. Dziękuje za opinie.
  • Poziom 27  
    Jeżeli masz światła sterowane masą, to możesz dać na stałe 12v a masę po włączniku.
    Jeżeli masz sterowane 12v, to na stałe musisz dać masę.
    Czujniki drzwiowe też mogą być sterowane na 2 sposoby, musisz to sprawdzić.

    Dodano po 45 [sekundy]:

    Zasada jest jedna:
    Sterujesz tym co jest podawane za włącznikiem.
  • Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    A ja się tak przy okazji zapytam - nie prościej zamiast kombinacji podłączyć się pod magistralę CAN samochodu?
  • Poziom 20  
    Prościej? W tym wypadku po doprowadzeniu sygnałów sprawdzam tylko czas trwania stanu niskiego na wtryskach i licze impulsy z prędkościomierza. Nie jest to zbyt skomplikowane.

    Swoją drogą nie interesowałem się CAN'em. To rzeczywiście łatwiejsze od mojego rozwiązania?
  • Poziom 27  
    Może i prościej, tylko trzeba wiedzieć jaki to samochód.
    Może to FERRARI...
    :D
  • Poziom 20  
    Mazda 323F '96r. :)
  • Poziom 27  
    I Już widzę światła sterowane masą.
  • Poziom 20  
    arktik1 napisał:
    I Już widzę światła sterowane masą.

    Chyba jednak nie... cytat z dokumentacji:

    Cytat:
    Headlight:
    Headlight switch OFF (Below 1.0V),
    Headlight switch ON (B+, czyli Battery positive voltage ~12V)
  • Poziom 27  
    No widzisz, już masz rozwiązanie jak podłączyć transoptory.
    Proponował bym wpiąć się w kasetę bezpiecznikową, oczywiście za bezpiecznikiem.
    W razie przepalenia bezpiecznika miał byś informacje na swoim Uc.
    Co ty właściwie chcesz konstruować?
  • Poziom 20  
    Miejsce wpięcia u mnie to akurat komputer samochodowy (sterownik), dlatego że jest w dobrym miejscu (pod radyjkiem), a poza tym mam stamtąd dostęp do sygnałów wtrysków i licznika prędkości (cyfrowe).

    Chce zrobić komputer pokładowy, do liczenia spalania + tam dodatkowe info o światłach, drzwiach, temp. wew. i zew. Ogólnie projekcik na studia:)