Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator obrtów PWM ne555 24V

Tom1988p 10 Gru 2010 21:06 16164 17
  • #1 10 Gru 2010 21:06
    Tom1988p
    Poziom 16  

    Witam

    Potrzebuje złożyć regulator PWM który będzie sterować dwoma wentylatorami z samochodu około 150W każdy.

    Wykonałem schemat, chce się dowiedzieć czy jest on poprawny (czy będzie działać poprawnie).
    Regulator obrtów PWM ne555 24V
    W razie jakichś znalezionych błędów proszę o podanie informacji jak to poprawić.
    Dodam że mile widziane by było stworzenie zakresu regulacji od około 5V do 24V. Myślałem nad wstawieniem w szereg pod nogę nr 2 potencjometru odpowiedni rezystor.
    Nie wiem czy R2 i R4 mają odpowiednie wartości, wzorowałem się na poniższym schemacie:
    Regulator obrtów PWM ne555 24V
    Nie wiele zmian tu wprowadziłem.

    Proszę o pomoc i w razie potrzeby pytania o niejasności.
    Z góry dziękuje za pomoc.

    0 17
  • #3 10 Gru 2010 22:09
    janek_66
    Poziom 19  

    Jedną zmianę radziłbym wprowadzić, mianowicie kondensator C1 ma zbyt dużą pojemność (1µF). Po uruchomieniu wentylatora słychać by było buczenie - za niska częstotliwość. Jako C1 - 22nF lub mniejszy, jako C2 wystarczy 10nF. Poza tym powinien działać, a tranzystory z radiatorami.

    0
  • #4 10 Gru 2010 22:21
    Tom1988p
    Poziom 16  

    Dwa tranzystory dlatego że podczas szukania informacji znalazłem info że w ten sposób zwiększę obciążalność układu (2 x 200W).

    Poszukam informacji jak wysterować bramki i zamieszczę poprawiony schemat schemat.

    Radiator będzie z chłodzeniem aktywnym.

    0
  • #5 10 Gru 2010 22:28
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Tom1988p napisał:
    Dwa tranzystory dlatego że podczas szukania informacji znalazłem info że w ten sposób zwiększę obciążalność układu (2 x 200W).

    I słusznie, ale nie opisałeś tego. Ja pomyślałem, że ma być jeden tranzystor na jeden silnik. Dlatego uznałem to za błąd, szczególnie że masz opisane "Silnik 1" i "Silnik 2".

    0
  • #6 11 Gru 2010 09:03
    ed-ek
    Poziom 34  

    Tranzystory są połączone równolegle, to silniki też powinny być połączone równolegle do kolektorów. Popatrz na obrazek aplikacji i porównaj ze swoim schematem jak masz włączone uzwojenia silnika.

    0
  • #7 11 Gru 2010 09:12
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 11 Gru 2010 23:32
    Tom1988p
    Poziom 16  

    Dziękuje za zainteresowanie i porady.

    Dodam że jestem bardzo zielony w MOSFET'ach ale staram się uczyć.
    Z racji szkoły mam mało czasu na weekendzie, dlatego temat odwlokę do poniedziałku.

    Pozdrawiam

    0
  • #9 13 Gru 2010 22:48
    Tom1988p
    Poziom 16  

    Czy zastosowanie diody MBR2045 (2x20A, 45V) zamiast MBR1645 nie zmieni zachowania w układzie?

    Poprawiłem schemat uwzględniając diodę MBR2045 jak i poradę @janek_66 oraz @Motronic

    Jeżeli dobrze zrozumiałem to powinien wyglądać w taki sposób:
    Regulator obrtów PWM ne555 24V

    Podzieliłem na dwa osobne wyjścia z uwagi posiadania diody oraz w razie uszkodzenia jednego MOSFET'a drugi będzie działać nadal.

    0
  • #10 14 Gru 2010 11:05
    ed-ek
    Poziom 34  

    A jak niby będą zasilane tranzystory?
    Regulator obrtów PWM ne555 24V

    0
  • #11 14 Gru 2010 19:27
    Tom1988p
    Poziom 16  

    A czytałeś co napisałem?
    A czy nie zauważyłeś że jest "+24", "GND", oraz "PWM". Po co mam cały schemat przedstawiać skoro u góry jest pierwsza część podana.

    Twój schemat nie zgadza się z moim. Raz że nie są już połączone równolegle silniki tylko każdy ma swoje podłączenie, dwa że jest dwa tranzystory, osobny na każdy silnik.

    0
  • #12 14 Gru 2010 21:00
    atmeg
    Poziom 14  

    Uklad bedzie dzialal .Jedynie dobrac musisz C1 , 1uF to za dużo jak ktos wczesniej juz napisał.Ale nie dawałbym mniejszej wartosci niz 47nF ze wzgledu na większe straty mocy na tranzystorze (bedzie sie bardziej grzal).

    0
  • #13 14 Gru 2010 21:12
    Tom1988p
    Poziom 16  

    Schemat generatora PWM poprawiłem tylko nie zamieszczałem bo duży schemat był, a pytanie tyczyło się głównie części wykonawczej.

    Dziękuje za porady.
    Pozdrawiam

    0
  • #14 14 Gru 2010 21:32
    petermon
    Poziom 21  

    Naprawiam na co dzień takie regulatory dmuchaw z BMW (oczywiście chodzi o regulacje pwm i mosfety).Powiem tak będzie działać ale do pierwszego przepięcia przy dłuższym używaniu - nie zapominajmy mamy do czynienia z silnikiem szczotkowym 24V 150 W czyli jakieś 7-10A prąd nominalny(nawet dwóch). W aucie są naprawdę paskudne warunki jak używamy właśnie takich dmuchaw-wilgotność i temperatura-słowem złe odprowadzenie temperatury.
    Należy jednak zastosować stopień sterujący mosfety, które należy zastosować w zwiększonej ilości i najlepiej na wyższe napięcie(ja stosuję na 100-150V)dla poprawienia m.in. warunków termicznych.
    Dla zapewnienia płynnych obrotów na najniższym biegu należy zastosować sprzężenie zwrotne prądowe.Produkowane seryjnie regulatory dmuchawy samochodowej są raczej źródłami prądowymi niż zasilaczami pwm.Nie należ zapomnieć o zabezpieczeniu na wypadek zablokowania mechanicznego silnika , zatarcie, takie tranzystory mogą stanowić niezłe źródło zapłonu.

    0
  • #15 23 Gru 2011 20:50
    IMEX
    Poziom 20  

    Cześć

    Czy ten pisk silnika zawsze jest taki - chodzi mi tu o wolne obroty

    zastosowałem kondensatory 22nF c1 jak i c2

    podłączyłem dla testów silnik od wkrętarki
    BUZ11 i dioda zabezpieczająca 20A

    pozdrawiam

    0
  • #16 01 Mar 2012 21:57
    r3w4rd
    Poziom 15  

    Czy do schematu z pierwszego postu zamiast diody D3 można użyć BYV143? Tranzystor BUZ11. Napięcie zasilania 12V.
    Wg noty katalogowej jest to podwójna dioda shotkyego o parametrach 40V i 30A. Chce się upewnić zanim polutuje całość.
    Jak jest liczone napięcie sterujące tranzystor z wyjścia 555, jako napięcie amplitudy czy jako wartość średnia? Pomoże mi to przy doborze diody.

    0
  • #17 02 Mar 2012 08:26
    petermon
    Poziom 21  

    IMEX napisał:
    Cześć

    Czy ten pisk silnika zawsze jest taki - chodzi mi tu o wolne obroty

    zastosowałem kondensatory 22nF c1 jak i c2

    podłączyłem dla testów silnik od wkrętarki
    BUZ11 i dioda zabezpieczająca 20A

    pozdrawiam


    Pisk to znaczy przy pracy z regulatorem?
    Jeśli chodzi o pisk nawet bez regulacji to może to być objaw zatartych łożysk panewkowych.
    Jeśli przy regulatorze to znaczy iż jest zbyt niska częstotliwość pracy w zakresie akustycznym generatora.

    0
  • #18 02 Mar 2012 09:35
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    IMEX napisał:
    Czy ten pisk silnika zawsze jest taki - chodzi mi tu o wolne obroty


    Pisk pochodzący od PWM? Jęśli nie podoba ci się "taki" to zmień wielkość kondensatora C1 - jego zwiększenie zmieni pisk w buczenie.

    0