Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kierunkowy kabel sygnałowy

06 Paź 2004 11:12 7331 16
  • Poziom 15  
    Witam :)

    Parę dni temu napisałem posta na forum "akustyka" , ale nie doczekałem się wyczerpującej odpowiedzi . Przecież okablowanie to również część akustycznej magii ... dziwne .

    Problem polega na tym , że nie wiem , jak to jest z tą masą i ekranem w kablu sygnałowym . Mam 2 żyły . Jedną puszczam sygnał , drugą masę . Teraz pytanie , gdzie podłączyć ekran . Przy źródle czy przy kolejnym stopniu ? To ma być kabel gitarowy , ale wiem , że niektore firmy stosują podobne zabiegi z masą dla zwykłych interkonektów .
    Ja rozumuję w ten sposób : Ekran powinno się podłączyć jak najbliżej zera wzmacniacza czy efektu , a przy źródle wykorzystać masę z jednej z żył . Kombinuję tak , że wzmacniacz porównuje sygnał ze " swoim " zerem , i do jego poziomu powinny być odprowadzone wszystkie śmiecie , które ekran wyłapie . Przy odwrotnym podłączeniu droga masy byłaby 2 razy dłuższa i poza tym wszystkie zakłócenia biegłyby sobie w równoległym przewodzie do sygnałowego , co chyba nie jest bez znaczenia . Proszę , niech ktoś mi to wyjaśni , bo już nie wiem czy moje myślenie jest właściwe .

    Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    No co jest ? Nikt nie kuma o co mi chodzi ? Może jakoś " krzywo posta napisałem ... " ?
  • Poziom 40  
    Nie wdajac sie w twoje zawile opisy to ekran podlacza sie tylko z jednej strony do masy a pozniej podlaczajac sprawdza w ktora strone jest lepiej. Najczesciej ekran podlacza sie po stronie zrodla sygnalu ale odwrotnie moze byc lepiej wiec trzeba to sprawdzic.
    Znoszenie sie zaklucen jest realizowane tylko w polaczeniu symetrycznym.
  • Poziom 19  
    No dobra...
    Nie wiem jak inni, ale ja mam za malo wiedzy, zeby to zalapac. Pytanie jest takie. Jezeli nie podepne masy z jednej strony, to skad, np wzmacniacz, bedzie "wiedzial", ze pojawila sie zmiana potencjalu na jego wejsciu?? Przeciez obwod jest otwarty...
    Inaczej rozumujac:
    Jezeli nie podepne masy przy wzmacniaczu, to co jest wtedy punktem odniesienia (dla wzmacniacza) dla zmian potencjalu???
    Prosze o wyjasnienie.
    Dzieki i pozdrawiam.
  • Poziom 39  
    Panowie ! kabel np gitarowy zawsze był ekranowany, podłączenie ekranu po obu stronach, przy wtykach Jack sygnał na czubku, ekran na rurce.
    W gitarze podłączanie ekranu to już inna sztuka zależy od typu przetworników, ich ekranowania itd. Teoria o jednostronnym podłaczaniu ekranu ma zastosowanie w systemach gdzie innymi żyłami jest transmitowany sygnał. w kablu typu zyła-ekran ekran jest jednym z niezbędnych elementów dla transmisji sygnału.(po za funkcją ekranowania) System wynaleźli w USA w latach 40 - tych i do dziś ( poza radiówką) nic transmisji kablowej na estradzie się nie zmieiło.
    Pozdr. J.
  • Poziom 29  
    kierunkowosć kabli nie ma zwiazku z łączeniem lub nie ekranu -istnieje opinia, że kable brzmią lepiej przesyłajac sygnal w jedna strone niż w drugą (sprawa dyskusyjna, bo niemierzalna i bardzo ządko określana jednoznacznie w ślepych testach odsłuchowych)
    kwestia ączenie lub nie ekranów kabli ma zanczenie w urządzeniach/systemach gdzie potencjał masy (lub zbliżony) dociera do urządzenia kilkoma drogami
    wówczas zachodzi koniecznosc przerwania kilku mas/ekranów, aby uniknąc problemów związanych z pętlą masy
  • Poziom 15  
    Panowie ...
    Sam miałem niedawno taki kabel w rękach . Jakoś firma PLANET wiedziała co robi , skoro za swój 3 metrowy kabelek wołali ponad 200 zł . Problem w tym , że nie pamiętam jak to było tam rozwiązane . Dla tych , którzy nie załapali , wyjaśniam , że masa i ekran to nie jest to samo . KABEL JEST DWUŻYŁOWY + OPLOT . Masa biegnie tam w ekranie , jedną z dwóch żył , obok sygnału . I stąd wzmacniacz " wie że pojawiła się zmiana potencjału na jego wejściu "
    Skoro nikt nie ma żadnej teorii na ten temat , to pozostaje mi zrobić to tak , jak pisze Irek2 , czyli sprawdzić na słuch .
    Adamjur , ja się nie pytałem o to jak to się robi zawsze ... i od kiedy . To że zwykły kabel z jedną żyłą i ekranem łączy się w ten sposób i to wie chyba nawet mój pies , który takich jacków rozgryzł sporo :lol:
    Stasiekm , wiem o czym mówisz , ale akurat o żadną z takich sytuacji tutaj nie chodzi . Chodzi o sam ekran i miejsce jego dołączenia . Jedno !

    żeby nie było nieporozumień rozpiszę te połączenia .

    Wtyk A . Czubek - sygnał ( żyła 1 ) , Masa - ( żyła 2 ) + Ekran .
    Wtyk B . Czubek - sygnał ( żyła 1 ) , Masa - ( żyła 2 ) .

    Cała kierunkowość , o jaką tutaj chodzi , zależy od włożenia wtyku A bądź B do wejścia wzmacniacza czy efektu .
    Chciałbym zauwazyć że nie jest to również ground lift , bo masy obu urządzeń przecież pozostaja tak czy innaczej połączone jedną z żył .

    Pozdrawiam .
  • Poziom 11  
    No właśnie, a ekran, czyli oplot połączony jest z masą przy wzmacniaczu/efekcie, a nie przy gitarze. Nie wiem dokładnie dlaczego, ale sprawdziłem - tydzień temu nagrywałem się w studio i jest tak na 100%.

    pozdro
  • Poziom 15  
    I właśnie o to mi chodziło :)

    Dzięki !
  • Admin grupy audio
    Panowie

    żasada łaczenia takiego kabla jest prosta
    ekran łaczy sie z masą przy wzmacniaczu po to zeby masa nie "jeździła"

    prądy (zakłócenia) które indukują sie w ekranie nie mają wpływu na prąd płynący "prawdziwą masą" przez co nie zmienia się jej potencjał.

    Gdyby taki kabel podłaczyć odwrotnie to prądy zaindukowane w ekranie popłynęlyby przez ekran do masy instrumentu a następnie przez masę do wzmacniacza, kabel "grałby" o wiele gorzej, ponieważ jego masa byłaby zasmiecona.

    pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Dzięki znów !

    No tak właśnie mniej więcej kombinowałem , ale że jestem amatorem , szukałem potwierdzenia u bardziej kompetentnych osób . Artur K . Fakt ! W ten sposób masa na pewno nie będzie " pływać " i ma to sens . Nie mam już żadnych wątpliwości .

    :D
  • Poziom 16  
    ok sprawa jest prosta :

    są 2 żyły i na zewnątrz ekran
    jest to kabel sybetryczny
    nie wgłębiając sie w zastosowane we wzmacniaczu układy działa to tak
    jedna żyła to sygnał 2 to masa bigną blisko siebie i zakłócenia indukują się jednakowo w dwóch żyłach a potem sygnał wspólny (zakłócenia) są eliminowane we wzmacniaczu przez mniej lub bardziej rozbudowamy wzmacniacz różnicowy
    zewnętrzny oplot-ekran jest dołączony z jednej strony żeby nie było pętl masy nie ważne z której strony
    efekt wszystkiego jest taki że na scenie nie "wchodzą tak łatwo zakłócenia w kabel"
    pozdrowienia
  • Admin grupy audio
    kolego

    my nie mówimy o zwykłym kablu symetrycznym.

    Kabel o którym mowa w temacie to kabel (dwie żyły + ekran) w którym ekran połaczony jest przy wzmacniaczu z jedną z żyła (która w tym wypadku jest masą).

    na drugim końcu ekran "wisi" w powietrzu, a masa "idzie" jedną z żył. Druga żyła to normalna żyła gorąca.

    Takie rozwiązanie stosuje sie powszechnie do łącznia gitar z piecykami / efektami i innymi tego typu rzeczami. Zasadę działania omówiłem w poprzednim poscie.

    pozdrawiam
  • Poziom 16  
    no to przecież ja o takim kablu własnie napisałem ;-)
  • Admin grupy audio
    Własnie chyba mówimy o innych kablach ponieważ wzamcniacz do gitary (piecyk) nie ma wejścia różnicowego.

    pozatym taki kabel jak w temacie ma połaczoną jedną z żył z ekranem - ja tu symetryczności nie widze.

    pozdrwaiam
  • Poziom 10  
    Jakiej firmy najlepiej kupic przewod do zrobienia kabla kierunkowego? Chodzi mi o najlepsza jakosc.
  • Poziom 12  
    witam.
    Osobiście używam w takich sytuacjach dobre kable mikrofonowe- pewnie sa lepsze -np. Klotz'a , czy Proel'a czy nawet coś z oferty Monacora-trzeba uważać by nie kupić podróbek-jest tego zatrzęsienie.Adam