Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie piecami akumulacjnymi

smolam 13 Gru 2010 21:28 3971 27
  • #1 13 Gru 2010 21:28
    smolam
    Poziom 13  

    Witam

    Posiadam w domu dwa piece akumulacyjne o mocy 3.6kW każdy.
    Od pewnego czasu staram się znaleźć rozwiązanie dotyczące ich sterowania, dokładnie chciałbym aby "ładowały" się jedynie w drugiej taryfie. Próbowałem rożnych programatorów jednak wszystkie zawiodły.

    Poszperałem trochę i dowiedziałem się ze potrzebował bym stycznika i czegoś do jego sterowania. Nie jestem elektrykiem i nie za bardzo potrafię dobrać odnowienie komponenty.
    Są styczniki Legranda 25A przy 250v Link usunąłem. Pkt 10.11 regulaminu. [retrofood]
    ale nie wiem co dalej , czym nim sterować i jak podłączyć. Dlatego zwracam się do wszystkich życzliwych o pomoc :)

    0 27
  • Relpol
  • #2 13 Gru 2010 21:36
    pavulon
    Poziom 21  

    Proszę Link popularne zegary, stosunkowo tanie.
    Widzę stycznik dobrałeś.

    0
  • #3 13 Gru 2010 22:10
    zbich70
    Specjalista elektryk

    smolam napisał:
    Posiadam w domu dwa piece akumulacyjne o mocy 3.6kW każdy.
    (...) Próbowałem rożnych programatorów jednak wszystkie zawiodły.
    I nie dziwię się, że zawiodły bo zapewne miały obciążalność styków 16A. 2x3,6kW to sporo więcej.
    Co do podlaczenie stycznika:
    Te styki zegara, którymi przedtem bezpośrednio zalączałeś piece teraz użyjesz do załączania cewki stycznika. A jego styki robocze załączą piece.

    0
  • #4 14 Gru 2010 08:50
    smolam
    Poziom 13  

    zbich70 napisał:
    smolam napisał:
    Posiadam w domu dwa piece akumulacyjne o mocy 3.6kW każdy.
    (...) Próbowałem rożnych programatorów jednak wszystkie zawiodły.
    I nie dziwię się, że zawiodły bo zapewne miały obciążalność styków 16A. 2x3,6kW to sporo więcej.
    Co do podlaczenie stycznika:
    Te styki zegara, którymi przedtem bezpośrednio zalączałeś piece teraz użyjesz do załączania cewki stycznika. A jego styki robocze załączą piece.


    Każdy piec podłączałem osobno do programatorów o obciążalności 16A jednak nie zdawało to egzaminu. dodam ze stosowałem programatory gniazdkowe, w tym przypadku również nie będę montował tych urządzeń w skrzynce rozdzielczej a obok grzejnika. nie wiem jeszcze czy zastosuje małe skrzynki czy postaram się je jakoś ukryć. Jest tak ponieważ na tej samej linii oprócz grzejników są jeszcze inne urządzenia dlatego sterowanie musi być bezpośrednio przy grzejniku. Stad tez moje pytania o jakiś schemat podłączenia Gniazdo --> stycznik+programator --> piec

    0
  • Relpol
  • Pomocny post
    #5 14 Gru 2010 18:53
    zbich70
    Specjalista elektryk

    Ot choćby tak:
    Sterowanie piecami akumulacjnymi

    0
  • #7 14 Gru 2010 20:49
    Al-masudi
    Poziom 11  

    Zamontowałem setki takich pieców i na zegarach do gniazda też się zdarzało. Czemu tobie to nie zdaje egzaminu nie wiem. Fakt, że nie byłem zwolennikiem takiego dziadostwa, ale cóż ja nie "dowodziłem". Tak jak pisali wyżej:
    Stycznik jedno fazowy, zegar, + bezpiecznik do odłączania stycznika żeby ci w lecie nie klepał, bo jeśli wyeliminujesz gniazdo( a tak bym zrobił) to nie odłączysz układu.
    Skrzynka 4 polowa - 2 pola zegar, 1 pole, stycznik, 1 pole bezpiecznik, montujesz to na zlikwidowanym gnieździe i po sprawie.
    Estetyka +4 :))))))
    schemat co podali koledzy idealny, wstawiasz tylko bezpiecznik na cewkę stycznika i finito

    2
  • #8 14 Gru 2010 22:58
    1044571
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 15 Gru 2010 10:49
    smolam
    Poziom 13  

    Dzięki za wszystkie wypowiedzi, z pewnością pozbędę się gniazdka :)
    Wybrałem już elementy chciałbym tylko mieć pewność ze się nadadzą :)


    Stycznik 20A
    Bezpiecznik 20A
    programator
    Skrzynka

    Jak "przyklepiecie" zestaw to zamawiam i działam, muszę to w końcu zrobić bo dziś miałem 10'c w domu rano :/

    0
  • #10 15 Gru 2010 10:54
    1044571
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 15 Gru 2010 11:40
    cranky
    Poziom 26  

    Bronek22 napisał:
    słuszne jest zastosować mocniejszy stycznik

    Zaiste słuszne to jest.
    Zaś stycznik "Kania 20A" to mniej niż np. Telemechanica 16A, co nie jest słuszne, choć prawdziwe.
    Kup coś przyzwoitej firmy, bo będziesz miał stycznik do wymiany po miesiącu a bezpiecznik będzie wybijał ten przed licznikiem.

    0
  • #12 20 Gru 2010 14:12
    smolam
    Poziom 13  

    Poszedłem za waszą rada i zmieniłem elementy na firmowe Legranda o mocy 25A , zanim zamówię mam jeszcze pytanie o stycznik , czy ma on być zwierny czy rozwierny ?

    0
  • #13 20 Gru 2010 16:59
    zbich70
    Specjalista elektryk

    smolam napisał:
    mam jeszcze pytanie o stycznik , czy ma on być zwierny czy rozwierny ?

    W zasadzie obojętne ale stycznik rozwierny musisz sterować stykiem rozwiernym zegara lub zegar zaprogramować "odwrotnie" tzn. żeby "załączał" się w I taryfie. Układ na stykach zwiernych jest bardziej przejrzysty, intuicyjny. Cena pewnie ta sama to daj na zwiernych.
    Na rozwiernych, w razie gdyby się zegar zresetował, piece będą chodzić non-stop.

    0
  • #14 28 Gru 2010 23:12
    smolam
    Poziom 13  

    No to w końcu paczka dotarła, tak swoją drogą, 7 to najgorsza firma kurierska jaką znam , od czwartku kurier woził moją paczkę po mieście i dopiero dziś zachciało mu się mi ja dostarczyć :/

    Wrzucam fotki mojej amatorszczyzny, chyba dlatego że nie do końca ufam sobie i potrzebuje konsultacji :)

    Sterowanie piecami akumulacjnymi Sterowanie piecami akumulacjnymi Sterowanie piecami akumulacjnymi Sterowanie piecami akumulacjnymi

    Czarny - N
    Brązowy - L1

    Gdyby były jakieś błędy to piszcie i tak tego nie podłącze jak nie będę miał pewności.
    Wyłącznik wpiąłem między zegar a stycznik, żeby zegar się nie kasował :)

    0
  • #15 29 Gru 2010 11:00
    wnoto
    Poziom 32  

    Chciałbym bardziej rozwinąć temat i dlatego poniżej pytania:
    1. Co to za pudełko w którym montujesz te elementy ? będzie ono swobodnie lezało koło pieca ? Umocowane do ściany ?
    2. Nie obawiasz się połaczenia na szybkozłaczkach ? Przewód zazwyczaj jest mocniej przytwierdzany/przykręcany do obudowy aby utrudnić jego wyrwanie.
    3. Rozumiem, że do sterowania będziesz musiał zsynchronizować zegary (energetyki i swoich). Nigdy nie miałem II taryfy (ale się nad tym zastanawiam) ale podobno zegary energetyki mają wyjście syganłowe do sterowania urzadzeniami w II taryfie. Nie myslałeś o tym. Może koledzy zweryfikują to co napisałem i jeśli to prawda to podpowiedzą stosowane w tym zakresie rozwiązanie.

    Dodano po 1 [godziny] 4 [minuty]:

    smolam napisał:
    zbich70 napisał:
    smolam napisał:
    Posiadam w domu dwa piece akumulacyjne o mocy 3.6kW każdy.
    (...) Próbowałem rożnych programatorów jednak wszystkie zawiodły.
    I nie dziwię się, że zawiodły bo zapewne miały obciążalność styków 16A. 2x3,6kW to sporo więcej.
    Co do podlaczenie stycznika:
    Te styki zegara, którymi przedtem bezpośrednio zalączałeś piece teraz użyjesz do załączania cewki stycznika. A jego styki robocze załączą piece.


    Każdy piec podłączałem osobno do programatorów o obciążalności 16A jednak nie zdawało to egzaminu. dodam ze stosowałem programatory gniazdkowe, w tym przypadku również nie będę montował tych urządzeń w skrzynce rozdzielczej a obok grzejnika. nie wiem jeszcze czy zastosuje małe skrzynki czy postaram się je jakoś ukryć. Jest tak ponieważ na tej samej linii oprócz grzejników są jeszcze inne urządzenia dlatego sterowanie musi być bezpośrednio przy grzejniku. Stad tez moje pytania o jakiś schemat podłączenia Gniazdo --> stycznik+programator --> piec


    Rozumiem, że stosowałeś popularne programatory gniazdkowe, nie firmowe.
    Moim zdaniem powinieneś użyć firmowych rozwiązań czy to gniazdkowych lub szynowych bo one mają poprawnie pracować przy obciążeniu 3600 W czyli tyle ile potrzebujesz.
    Zaproponowane tutaj i zbudowane przez Ciebie urządzenie jest sporo droższe niż 1 dobry programator (one mają w opisie obciążenie max 3,6kW). Urzadzenie Dobrej firmy nie powinno mieć problemu z obsłuzeniem tego. (chyba że piec jest słaby i pobiera więcej)
    Użycie 2 programatorów (kazdy po 3,6 kW) pozwoli Ci sterować osobno piecami przy dużo niższym koszcie instalacji (o powierzchni nie wspomnę :) ).

    I jeszcze jedno. To Forum dosyć ostro traktuje sprawy bezpieczeństwa i przepisów. Wydaje mi się że nie zalecane jest podłaczenie tak dużej mocy pod jedną linię w domu. Oprócz pieców coś jeszcze jak rozumiem jest na linii.

    Może piszę zbyt szeroko w tym temacie - ale lepiej abyś miał "pełny" ogląd sytuacji . Jeśli go miałeś - to przepraszam za upierdliwość :)

    0
  • #16 29 Gru 2010 12:09
    smolam
    Poziom 13  

    Ad.1 Pudełko to zwykła rozdzielnia natynkowa do elementów modułowych, w tym przypadku na 4 :)
    Ad.2 Całość zostanie przymocowana do ściany obok pieca i nie ma obawy przed wyrwaniem kabla.
    Ad.3 Co do taryf to nie wiem czy mój pod-licznik ma taka funkcje. Wiem na pewno, że w pewnych, ściśle ustalonych przez mojego dostawce godzinach, obowiązuje druga taryfa. Zegary ustawie tak aby tylko w tych godzinach piece się ładowały, oddawać ciepło będą wg wbudowanego termostatu ( każdy piec mam dwa wejścia zasilania, jedno do ładowania a drugie do wentylatorów)

    Co do instalacji w domu to była ona projektowana pod kątem ogrzewania elektrycznego ( nie pytajcie mnie dlaczego, ja ten dom taki już kupiłem ) dlatego nie ma obawy co do "wytrzymałości" wspominanego obwodu. Programatory gniazdkowe przetestowałem chyba wszystkie dostępne na rynku, od tych najtańszych do najdroższych. Żaden nie zadziałał, piece były zimne :/ stad tez decyzja o zakupie i złożeniu takich "sterowników" duży zapas powinien sprawić ze będą działały bezproblemowo. Przy każdym piecu będzie jeden. Co do kosztów to elementy na dwa sterowniki kosztowały w jednym ze sklepów internetowych około 250zł co daje kwotę 125zł na piec , testowałem droższe programatory gniazdkowe :)

    Mam nadzieje ze wszystko zadziała prawidłowo i przetrwam ta zimę bo w przyszłym roku bez nowego ogrzewania się nie obejdzie.

    Nadal nie wiem czy nie popełniłem żadnego błędu składając ten zestaw, nie jestem elektrykiem i prosił bym o potwierdzenie :)

    0
  • #17 29 Gru 2010 12:27
    wnoto
    Poziom 32  

    Aż boję się zadać dodatkowe pytania ale chciałbym zrozumieć dlaczego tak jest. Może komuś to w przyszłości też pomoże.

    1. Czy możesz podać modele swoich pieców - może uda się odnalzeźć ich karty katalogowe (gnębi mnie dlaczego 3,6 kW nie działa na urządzeniach 3,6kW; prąd startu ?)
    2. Czy zmiana czasu (letni/zimowy) jest realizowana przez Twój ZE w ich liczniku ? Czy sprawdzałeś to ?

    Dodano po 7 [minuty]:

    3. Na zdjęciu widać że masz zabezpieczenie B 25A (tu chyba niepotrzebnie przewymiarowałeś czytaj niezgodnie ze sztuką elektryczną). Jakie masz zabezpieczenie całego obwodu na którym podłaczysz te grzejniki ?

    0
  • #18 29 Gru 2010 12:59
    smolam
    Poziom 13  

    wnoto napisał:
    Aż boję się zadać dodatkowe pytania ale chciałbym zrozumieć dlaczego tak jest. Może komuś to w przyszłości też pomoże.

    1. Czy możesz podać modele swoich pieców - może uda się odnalzeźć ich karty katalogowe (gnębi mnie dlaczego 3,6 kW nie działa na urządzeniach 3,6kW; prąd startu ?)
    2. Czy zmiana czasu (letni/zimowy) jest realizowana przez Twój ZE w ich liczniku ? Czy sprawdzałeś to ?

    Dodano po 7 [minuty]:

    3. Na zdjęciu widać że masz zabezpieczenie B 25A (tu chyba niepotrzebnie przewymiarowałeś czytaj niezgodnie ze sztuką elektryczną). Jakie masz zabezpieczenie całego obwodu na którym podłaczysz te grzejniki ?


    Skąd te obawy ? :)
    Bezpiecznik jest tylko po to by wyłączać piece w lecie, nie stanowi jako takiego zabezpieczenia.
    Co do samych pieców Link model Profil 14/467
    Nad zmiana czasu się nie zastanawiałem i tego nie sprawdziłem, rzucę okiem dziś jak wrócę do domu :)

    0
  • #19 29 Gru 2010 13:20
    wnoto
    Poziom 32  

    Nie wiem czy dobrze czytam kartę ale Twój model ma 3,6kW mocy znamionowej przy czym może mieć dodatkową (czy rzeczywiście dodatkową albo już w tej mocy) grzałkę o mocy 1,5 kW (przy czym nie pasuje mi zmiana mocy z 3 kW na 3,6 kW przy dodaniu tylko grzałki o mocy 1,5 kW - zaokrąglenia ?).
    Może tu był problem ?

    0
  • #20 29 Gru 2010 13:25
    smolam
    Poziom 13  

    W instrukcji , jakiś czas temu wyczytałem że moc znamionowa pieca to 3,6kW plus ewentualna, dodatkowa grzałka, ja z tego co się orientuje takich grzałek nie posiadam, sprawdzałem nawet w piecu czy jest instalacja do nich, i takowej nie ma. Ktoś mi powiedział ze programatory gniazdkowe, 3,6kw owszem wytrzymują, ale nie są odpowiednie do pracy ciągłej z takim obciążeniem, może stad te problemy.

    0
  • #21 29 Gru 2010 13:38
    wnoto
    Poziom 32  

    Alternatywą było zmiana sposobu podłaczenia o której mowa w karcie i spowodowanie aby piece pracowały przy obciążeniu 3kW. Nie powinno to wpłynąć istotnie na użytkowanie ogrzewania a pozwoliłoby Ci bardziej elastycznie użytkowywać piece.
    Mam na mysli programatory gniazdkowe - wynoszenie całego sprzetu z pokoju po sezonie grzewczym. I odzyskanie gniazdka na wiatrak lub klimę latem.

    Nie wiem czy posiadasz gwarancję na te urzadzenia bo przy podłaczeniu stałym to jego podłaczenia raczej na pewno wymagane są uprawnienia aby gwarancja działała.

    0
  • #22 29 Gru 2010 14:00
    smolam
    Poziom 13  

    z gwarancją nie ma problemu bo oba maja już kolo 8 lat :) nie zmieniają swojego położenia od początku a gniazdka do których są podłączone są tylko dla nich :) wiec w niczym, moje rozwiązanie, nie będzie przeszkadzać. Głównym założeniem jest to że często mnie nie ma w domu i nie mam możliwości kontroli ich pracy. Dotychczas włączałem ładowanie na noc a rano wychodząc z domu wyłączałem. Ale jak wyjeżdżam na 2 tygodnie to nikt mi tego nie zrobi. 24h x 2 x 3,6kw ... nie muszę chyba tego wyjaśniać :) teraz przynajmniej to będę miał z głowy :)

    0
  • #23 29 Gru 2010 15:05
    lutek2001
    Poziom 15  

    Witam
    Tak przeglądam ten wątek i obrazki które wkleiłeś i nie rozumiem jednej rzeczy. Zabezpieczenie B25 ma być zabezpieczeniem obwodu grzania czy cewki stycznika? Jak dla mnie powinno być na samą cewkę(żeby uzyskać ten efekt o który ci chodziło) więc tu moje pytanie - dlaczego 25A? Zdjęcia nie są zbyt czytelne i może źle odczytałem podłączenia więc jeśli tak to popraw mnie.

    0
  • #24 29 Gru 2010 15:15
    smolam
    Poziom 13  

    lutek2001 napisał:
    Witam
    Tak przeglądam ten wątek i obrazki które wkleiłeś i nie rozumiem jednej rzeczy. Zabezpieczenie B25 ma być zabezpieczeniem obwodu grzania czy cewki stycznika? Jak dla mnie powinno być na samą cewkę(żeby uzyskać ten efekt o który ci chodziło) więc tu moje pytanie - dlaczego 25A? Zdjęcia nie są zbyt czytelne i może źle odczytałem podłączenia więc jeśli tak to popraw mnie.


    Nie ma być żadnego zabezpieczenia, ma to służyć jedynie jako wyłącznik pieca na lato, żeby stycznik nie hałasował i piec nie działał :) dlatego podłączyłem go w taki sposób by odcinał sygnał z programatora idący do cewki :) i rzeczywiście nie przemyślałem tego, na usprawiedliwienie dodam, ze składając zamówienie nie byłem pewien jaki będzie mi potrzebny bo nie wiedziałem w którym miejscu go zamontuje, dlatego wybrałem odpowiedni do stycznika.

    0
  • #25 29 Gru 2010 15:46
    lutek2001
    Poziom 15  

    Skoro tak to mogłeś równie dobrze wyłączać zasilanie całej skrzynki dzięki czemu zegar nie pobierałby prądu wtedy kiedy będziesz wyłączał układ ale to detal. Jeszcze jedna rzecz którą widzę ale to już kosmetyka - mogłeś zasilanie pieca podać "dołem" na stycznik i dzięki temu miałbyś trochę przejrzyściej w skrzynce ale to już detale:) Fakt że nie popieram szybkozłączek tak samo jak robienia takiej "instalacji" przewodami czarnym i brązowym ale to twoja decyzja.

    0
  • #26 29 Gru 2010 16:51
    smolam
    Poziom 13  

    lutek2001 napisał:
    Skoro tak to mogłeś równie dobrze wyłączać zasilanie całej skrzynki dzięki czemu zegar nie pobierałby prądu wtedy kiedy będziesz wyłączał układ ale to detal. Jeszcze jedna rzecz którą widzę ale to już kosmetyka - mogłeś zasilanie pieca podać "dołem" na stycznik i dzięki temu miałbyś trochę przejrzyściej w skrzynce ale to już detale:) Fakt że nie popieram szybkozłączek tak samo jak robienia takiej "instalacji" przewodami czarnym i brązowym ale to twoja decyzja.


    zrobiłem za zegarem żebym mógł wyłączyć piec nie kasując zegara :) co do szybkozłączek to są wygodne a ja nie jestem elektrykiem , mam wykształcenie humanistyczne :) użyłem tego co miałem pod ręką ( mowie o kablach i złączkach ) jakich kolorów powinno się używać ?

    0
  • #27 29 Gru 2010 18:32
    lutek2001
    Poziom 15  

    Niebieski dla N żeby było czytelniej dla kogoś komu przyjdzie potem w tym grzebać.

    0
  • #28 30 Gru 2010 09:08
    smolam
    Poziom 13  

    Zamontowane i działa jak należy :) wygląda tez nie najgorzej, dziękuję wszystkim za pomoc :)

    0