Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik PLC Sterowanie drzwiami w autobusie

trudol 17 Gru 2010 17:30 3994 8
  • #1 17 Gru 2010 17:30
    trudol
    Poziom 8  

    Witam! Uczę się rozwiązywać różne zadania z sterowania PLC i robie rożne zadanka! Właśnie robię takie o to zadanie i chciałbym się skonsultować czy w dobra stronę idę i prosić o pomoc bo utknąłem w jednym miejscu;/;)

    Zaprojektować na sterowniku PLC układ sterujący drzwiami we współpracy ze kierowcą, na następujących zasadach:
    - Autobus ma 3 pary drzwi.
    - Każde drzwi mają monostabilny („przełącznik normalnie zamknięty”) przycisk
    żądania otwarcia drzwi dla pasażera: I1, I2, I3.
    - Skoro przycisk jest monostabilny (czyli taki co „klik i z powrotem”) to należy
    pamiętać jego stan, niech przy okazji żądania otwarcia drzwi zaświecają się
    odpowiednie sygnały w kabinie kierowcy: Q1, Q2 i Q3, wyłączane w momencie
    gdy drzwi się otwierają.
    - Drzwi to wyjścia Q4, Q5 i Q6.
    - Kierowca dysponuje sześcioma przyciskami:
    I4 – otwórz pierwsze drzwi,
    I5 – otwórz drugie drzwi,
    I6 – otwórz trzecie drzwi,
    I7 – otwórz wszystkie drzwi,
    I8 – otwórz te drzwi dla których nastąpiło żądanie.
    I9 – zamknij wszystkie otwarte drzwi.
    - Kierowca poza diodami żądania Q1, Q2 i Q3 widzi też diody stanu drzwi Q7, Q8
    i Q9, pokazujące czy dane drzwi są w danym momencie otwarte czy zamknięte

    Uwagi:
    Do pamiętania że przycisk monostabilny został naciśnięty można wykorzystać Przekaźnik zatrzaskowy, przy czym oczywiście każde inne rozwiązanie które zadziała będzie dobre. Generalnie układ prosty, jak się chwilę pomyśli i zastanowi co z tym „pamiętaniem żądania” to z górki, reszta to trochę myślenia i kombinacje ze stykami i gotowe.

    Sterownik PLC Sterowanie drzwiami w autobusie

    Sterownik PLC Sterowanie drzwiami w autobusie

    Brakuje mi otwierania drzwi na żądanie i zamykanie wszystkich drzwi otwartych. Nie wiem jak to połączyć.
    Proszę o pomoc.

    0 8
  • SterControl
  • #2 18 Gru 2010 13:21
    piotr_krak
    Poziom 24  

    Obsługa lampek od przycisków pasażerów, dobrze by było zrobić sterowanie od zbocza narastającego przycisk.
    A I1
    S Q1

    A I2
    S Q2

    A I3
    S Q3

    Teraz kierowca
    A I4
    O I7
    O
    (
    A I8
    A Q1
    )
    S Q4

    A I5
    O I7
    O
    (
    A I8
    A Q2
    )
    S Q5

    A I6
    O I7
    O
    (
    A I8
    A Q3
    )
    S Q6

    Teraz resetowanie

    0
  • #3 19 Gru 2010 17:51
    trudol
    Poziom 8  

    Diody które widzi kierowca Q1 Q2 Q3 mają się wyłączać wtedy gdy otworzą się drzwi Q4 Q5 Q6. A przyciski I1 I2 I3 mają być monostabilne wiec chyba nie mogą być zwykłymi stykami. Resetowanie coś nie chce działać w programie Easy soft pro 6 bo nie wyłączają się cewki.

    0
  • SterControl
  • #4 20 Gru 2010 12:16
    piotr_krak
    Poziom 24  

    Chyba nie kumasz podstaw.

    Przycisk monostabilny - może być NO lub NC, wciskasz palcem i albo zwierasz styki albo rozwierasz, gdy puścisz palec to wraca do stanu pierwotnego.

    Przycisk bistabilny - NO lub NC, wciskasz palcem i albo zwierasz styki albo rozwierasz, gdy puścisz palec to nie wraca do stanu pierwotnego by powrócić do stanu pierwotnego musisz wcisnąć drugi raz bądź wcisnąć i puścić.

    Oprócz tego podziału każdy przycisk w zależności od typu może mieć wielokrotność styku NO, NC bądź ich kombinacje.

    Z tego co widziałem jeżdżąc tramwajem jest tam zwykły przycisk, który wraca po cofnięciu palca dodatkowo może być wyposażony w kontrolkę informującą wciśnięcie - zatem jest to zwykły styk.

    Masz 3 sygnały
    Drzwi to wyjścia Q4, Q5 i Q6.
    Jak mam coś resetować jak nie wiem w którym momencie drzwi są otwarte a w którym zamknięte? Gdzie czujniki informujące że drzwi są całkowicie otwarte bądź całkowicie zamknięte?

    0
  • #5 20 Gru 2010 15:53
    trudol
    Poziom 8  

    Dzięki za to wytłumaczenie;). Na razie się uczę takich podstawowych rzeczy, i chce zrobić takie łatwe zadania które pomogą mi się nauczyć tych wszystkich podstaw. A te zadanie znalazłem na necie:
    www.uwm.edu.pl/keie/pl/dydaktyka/wze/proj.pdf
    O czujnikach tam nic nie pisze.
    Ja już próbuje zrobić to zadanie prawie tydzień;p

    0
  • Pomocny post
    #6 21 Gru 2010 08:50
    piotr_krak
    Poziom 24  

    Więc jak pisałem

    setowanie lampki Q1 wciśnięcia przycisku przez pasażera:
    A I1
    S Q1
    resetowanie lampki Q1 wciśnięcia przycisku przez pasażera:
    A Q4
    R Q1
    Jak sam widzisz resetuje lampkę w momencie zaczynania otwierania drzwii, fajnie by było gdyby była dodatkowa informacja że drzwii są całkowicie otwarte - niedopracowana tresc zadania. W rzeczywistości poprawnie programując nie ma czegoś takiego jak stan prawie otwarte prawie zamknięte, masz wiedzieć kiedy są otwarte albo kiedy zamknięte automatycznie otrzymasz informacje o stanie pośrednim.

    Kierowca otwieranie drzwii Q4 i zaświecenie odpowiadającej mu lampki Q7
    A I4
    O I7
    O
    (
    A I8
    A Q1
    )
    S Q4
    S Q7
    Kierowca zamykanie drzwii Q4
    A I9
    R Q4

    Odpowiednio robisz dla pozostałych lampek i drzwii.
    Napisane w STL sterownik siemens.

    Jak nie wiesz jak obsłużyć S można to zrobić na kilka sposobów np.
    MW0 - słowo w którym masz bit M0.0 gdy zrobisz tak:
    L 1
    T MW0
    bit M0.0 masz jedynką więc później możesz zrobić tak:
    zamiast
    A I1
    S Q1
    dajesz
    A M0.0
    S Q1

    resetowanie
    L 0
    T MW0

    UWAGA
    MW0 składa się z 2 bajtów: MB1 MB0 bajt to: M0.7 .....M0.0.
    W sterowniku siemens masz więc postać słowa: M1.7 M1.6 ..... M0.1 M0.0
    Są sterowniki w których wygląda to inaczej wiec wpisując do słowa 1 bit M0.0 może nie mieć wartości 1. Więc musisz poczytać jak to wygląda u Ciebie.

    Pozdrawiam

    0
  • #7 23 Gru 2010 14:33
    trudol
    Poziom 8  

    Połączyłem to tak jak powyżej i jest taki problem. Ponieważ:
    dioda pierwsza Q1 ma takie połączenie
    A I1
    S Q1

    A Q4
    R Q1

    Gdy włączam I8
    A I8
    A Q1
    )
    S Q4
    S Q7

    to otwierają się drzwi pierwsze które w trakcie otwierania wyłączają diodę pierwszą i przy okazji wyłącza wyjście które robi jako styk przy wejściu I8.
    I w ten sposób drzwi Q4 otwierają się i zaraz się zamykają. I chciałbym się zapytać czy to tak ma wyglądać??

    0
  • #8 23 Gru 2010 15:35
    piotr_krak
    Poziom 24  

    Gdy włączam I8
    A I8
    A Q1
    )
    S Q4
    S Q7

    jak już to bez nawiasu gdy nie masz innych warunków

    A I8
    A Q1
    S Q4
    S Q7

    Gdy dasz I8 i jest Q1 to S wyjście Q4 i Q7 z kolei Q4 R Q1 a Q4 wyłączysz gdy kierowca wciśnie I9. Zatem Q4 informujące o otwieraniu powinno być ON do momentu aż wciśnięte zostanie I9.
    A I9
    R Q4

    można zapisać wyrażenie
    A I8
    A Q1
    S Q4
    S Q7
    też tak:
    A I8
    A Q1
    S Q4

    A Q4
    = Q7

    Zrobioną masz jakąś makietę do sprawdzenia działania programu czy po prostu symulujesz na wyjściach sterownika?

    0
  • #9 23 Gru 2010 16:11
    trudol
    Poziom 8  

    Nie mam zrobionej makiety tylko robię symulację w programie easy soft.
    już mniej więcej wiem jak to wszystko ma współpracować ze sobą;) Wielkie dzięki za pomoc.

    0