Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania kolejność cylindrów

wilu2 18 Gru 2010 02:15 11627 24
  • #1 18 Gru 2010 02:15
    wilu2
    Poziom 12  

    Witam jak w temacie jaka jest kolejność cylindrów przy scania 124 420
    Jeżeli stoję przy osuszaczu powietrza to od prawej strony (tam gdzie jest rozrząd) jest pierwszy cylinder czy może od lewej (od strony chłodnicy) ??

    Pokazał mi się błąd na EDC 56 i wygląda na to że dzieje się coś z elektro zaworem, tylko nie wiem który to jest ten 6 cylinder.

    2 24
  • Sklep HeluKabel
  • #2 18 Gru 2010 10:32
    Szarobury
    Poziom 20  

    6 to jest pierwszy, licząc od skrzyni biegów.

    4
  • Sklep HeluKabel
  • #3 18 Gru 2010 21:49
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Jak zaczynasz od takich pytań to co będzie dalej?
    Wszystkie Scanie mają osuszacze po lewej stronie od 1972 roku do dzisiaj, a 1 cylinder od wentylatora, kół pasowych, od przodu, V8 od prawej od przodu.

    2
  • #4 18 Gru 2010 22:42
    wilu2
    Poziom 12  

    serwis_gh napisał:
    Jak zaczynasz od takich pytań to co będzie dalej?
    Wszystkie Scanie mają osuszacze po lewej stronie od 1972 roku do dzisiaj, a 1 cylinder od wentylatora, kół pasowych, od przodu, V8 od prawej od przodu.


    Wiem że wszystkie scanie z którymi się spotkałem do tej pory mają osuszacze dokładnie pod kierowcą.

    Ja tylko chciałem uprościć moje pytanie. Stojąc blisko koła obok osuszacza a mój wzrok z kierowany (i ja sam w kierunku) na silnik no i czy od mojej prawej strony a może od lewej jest pierwszy cylinder.

    Dziękuje wam za odpowiedź i jestem za to bardzo wdzięczny myślę że kiedyś i ja w czymś pomogę.

    Może troszkę nie na temat ale czy grzałka w osuszaczu dostaje stałe napięcie po włączeniu zapłonu (czy jest jakiś przekaźnik, bo nie dochodzi napięcie, wszystkie bezpieczniki są dobre) ?
    I jeszcze jedno kiedyś wyczytałem w którymś z tematów że w intercoolerze może zebrać się woda, w jaki sposób to sprawdzić ?? (scania czasami na trasie słabnie na jakiś czas, po paru kilometrach jej przechodzi "turbina była robiona w zeszłym roku") ??

    0
  • #5 18 Gru 2010 22:53
    Szarobury
    Poziom 20  

    Nie pamiętam czy po włączeniu zapłonu czy dopiero po odpaleniu silnika, ale to termik w osuszaczu decyduje czy grzać czy nie. A ciśnienie paliwa mierzyłeś? Skoro wskazuje Ci usterkę wtryskiwacza i piszesz że auto słabnie, to winna jest pewnie pompa paliwa. Ale to trzeba zweryfikować.

    0
  • Pomocny post
    #6 18 Gru 2010 22:57
    boss130
    Poziom 17  

    Cytat:
    Może troszkę nie na temat ale czy grzałka w osuszaczu dostaje stałe napięcie po włączeniu zapłonu (czy jest jakiś przekaźnik, bo nie dochodzi napięcie, wszystkie bezpieczniki są dobre) ?
    I jeszcze jedno kiedyś wyczytałem w którymś z tematów że w intercoolerze może zebrać się woda, w jaki sposób to sprawdzić ?? (scania czasami na trasie słabnie na jakiś czas, po paru kilometrach jej przechodzi "turbina była robiona w zeszłym roku") ??


    Grzałka zasilana jest dopiero przy uruchomionym silniku .

    1
  • #7 18 Gru 2010 23:06
    wilu2
    Poziom 12  

    Szarobury napisał:
    Nie pamiętam czy po włączeniu zapłonu czy dopiero po odpaleniu silnika, ale to termik w osuszaczu decyduje czy grzać czy nie. A ciśnienie paliwa mierzyłeś? Skoro wskazuje Ci usterkę wtryskiwacza i piszesz że auto słabnie, to winna jest pewnie pompa paliwa. Ale to trzeba zweryfikować.


    Posiadam dwie takie scanie i te objawy słabości są przy tej drugiej ona nie posiada żadnych błędów EDC i to mnie właśnie dziwi, przeczyściłem czujnik doładowania powietrza i nic to nie dało więc pomyślałem o tym intercoolerze.

    W poniedziałek sprawdzę czy po zapaleniu jest prąd w kablach do osuszacza.

    0
  • #8 18 Gru 2010 23:15
    Szarobury
    Poziom 20  

    No czujniki ciśnienia doładowania w scaniach dość często się psują, najpewniej było by podmienić z drugiego auta. Tylko niestety trzeba kable ciąć.

    -1
  • #9 19 Gru 2010 10:02
    Artur2910
    Poziom 16  

    a kiedy regulowałeś zawory i ustawiałeś pompowtryskiwacze?

    0
  • #10 19 Gru 2010 14:39
    wilu2
    Poziom 12  

    Artur2910 napisał:
    a kiedy regulowałeś zawory i ustawiałeś pompowtryskiwacze?


    Scania miała remont (podczas jazdy odkręcił się bąk i samochód się zatarł) w serwisie scania jakieś 4 lara temu od tamtej pory do dziś nikt nie ustawiał zaworów ale to już jest w planie na poniedziałek.

    0
  • Pomocny post
    #12 20 Gru 2010 13:57
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    wilu2 napisał:
    I jeszcze jedno kiedyś wyczytałem w którymś z tematów że w intercoolerze może zebrać się woda, w jaki sposób to sprawdzić ??

    Wstaw do garażu ocieplanego albo w temperaturze powyżej 2-3 stopni C. Podłącz jakiś podgrzewacz powietrza i skieruj ciepłe powietrze na cooler, odkręć przewód elastyczny wlotu powietrza z kolektora dolotowego i skieruj do góry, odpal silnik i wprowadź silnik na 1000-1500 obr.
    Woda skroplona w coolerze to normalne zjawisko; aby pozbyć się większości wody należy zakrywać połowę chłodnicy a odmę odłączyć (przewód Φ 32mm podłączony między filtrem a turbiną) od zamkniętej cyrkulacji CCV.

    1
  • #13 20 Gru 2010 19:52
    wilu2
    Poziom 12  

    multihunter napisał:
    link poniżej do reg zaworów i pompowtryskiwaczy dla dc12
    http://www.erfa07.dk/tekinfo/scania/faq/Valve%20Clearances%20DI12.pdf


    Dzięki za opis, mam go już od pewnego czasu bo śledzę różne tematy na forum.
    Może zadam dziwne pytanie odnośnie ustawiania zaworów, czy według tego opisu (tak mi się wydaje) pompowtryskiwacze ustawiam nie zależnie od zaworów po prostu ma się wahać w granicach od 66.9 do 69.9 +/-0.1mm po przekręceniu wałem. ??
    I jeszcze jedno tego to wogóle nie mogę skojarzyć:
    Dimension B = PDE31: 36.5 mm
    PDE32: 38.8 mm

    Co to dokładnie mam zmierzyć i czym, czy wystarczy do tych czynności sama suwmiarka (z odpowiednimi kluczami rzecz jasna) ?

    1
  • #14 20 Gru 2010 21:49
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Chodzi o średnicę sprężyny.
    153624 od 1 TDC DOWN co 120st.
    Można ustawiać tak jak w Iveco albo VW, jeśli nie ma pewności co do wymiaru kolizyjnego.

    1
  • #15 21 Gru 2010 18:14
    wilu2
    Poziom 12  

    A wracając do pytania o ten błąd 56 w EDC jak rozpoznać zatarty wtrysk ? Czy błąd ustanie jeżeli ustawie dobrze tą wartość Dimension A ( czy były takie przypadki) kable niby są dobrze przymocowane. Zastanawiam się jak i czym obrócić silnik, myślałem od spodu pod sprzęgłem jest taka klapka i tam to jakoś obracać :| , czy dobrze myślę ?

    Nie pisałem wcześniej ale skasowałem błędy na EDC i ciągle wyskakuje po około 5 min. pracy silnika ten pompowtrysk (EDC nie gaśnie samo). Czyli raczej to się dzieje coś z nim.


    P.S. dzięki serwis_gh za bardzo pomocnicze i przydatne odpowiedzi

    Pozdrawiam.

    0
  • #16 21 Gru 2010 20:09
    multihunter
    Poziom 25  

    witam , na obrzeżach koła zamachowego są markery tdc down , 120/480, 240/600 i tdc up (choć ten ostatni nas nie interesuje)
    jeśli mamy ustawione na "tdc down" (tłoki 1 i 6 są w górnym martwym punkcie) mamy mijankę na 1 lub 6 (przyjmijmy że na 1)
    więc zgodnie z diagramem ustawiamy zawory na cylindrze nr 6 a pompowtryskiwacz na 2, po wyregulowaniu pomp. i zaworów zaznaczamy co zostało wyregulowane np. korektorem lub czymś innym
    przekręcamy wałem to znaku 120/480 mijankę mamy na 5 zawory robimy na 2 pompowtr. na 4 , przekręcamy do znaku 240/600 i jazda zgodnie z diagramem itd
    P.S
    znaki wybite są na kole zamachowym i ustawia się je patrząc przez DOLNY wziernik , warto użyć szczoty drucianej na zapalonym silniku by oczyścić obrzeże koła zamach z rdzy o ile taka jest ROBIĄC TO DELIKATNIE , do obracania wałem duży śrubokręt albo mała wygięta breszka.
    Warto też sprawdzić stan tarczy sprz. jak już leżymy po skrzynią
    na obudowie jest taka plastikowa zaślepka wielkości 5 zł należy ją zdjąć i przez ten otwór przekręcać , warto też zainwestować w dobrą suwmiarkę elektroniczną
    z głębokościomierzem. Ostatnio największy odchył od 66,9mn wynosił ~0,7 mn więc jesli będziesz miał większy lub znacznie większy ;) sprawdź czy robisz zgodnie z diagramem
    Pozdro i powodzenia

    0
  • #17 22 Gru 2010 09:56
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Błędy od wtryskiwaczy powstaną nawet po zapowietrzeniu silnika! Więc nie wolno brać jednoznacznie kodu usterki. Volvo np. rozróżnia typ usterki tzw. FMI (zwarcie,przerwa,usterka mechaniczna itp.) w Scani niestety tego nie ma i podstawą do oceny jest odczyt czasów, wyważenie, kompresja i rozpędzanie poszczególnych cylindrów. Stąd też moja pierwsza uwaga w pierwszym poście. Ale cóż polak wszystko potrafi.
    Samemu można:
    -wyregulować zawory
    -pompowtryski
    -odczytać usterki
    -sprawdzić ciśnienie paliwa
    -ciśnienia turbiny
    Do odczytu ciśnien potrzebne zegary do 6-10bar
    Do pozostałych głębszych pomiarów niestety potrzebny jest komputer.

    0
  • #18 22 Gru 2010 17:46
    wilu2
    Poziom 12  

    serwis_gh napisał:
    Błędy od wtryskiwaczy powstaną nawet po zapowietrzeniu silnika! Więc nie wolno brać jednoznacznie kodu usterki. Volvo np. rozróżnia typ usterki tzw. FMI (zwarcie,przerwa,usterka mechaniczna itp.) w Scani niestety tego nie ma i podstawą do oceny jest odczyt czasów, wyważenie, kompresja i rozpędzanie poszczególnych cylindrów. Stąd też moja pierwsza uwaga w pierwszym poście. Ale cóż polak wszystko potrafi.


    Przeczytałem twoją wypowiedz i stwierdziłem że oddam do serwisu, na dokładniejsze oględziny tego błędu.
    A co do zapowietrzenia silnika to musimy to wykluczyć wymieniona została pompka paliwowa a układ paliwowy odpowietrzyliśmy, kod błędu 56 występował zawsze nawet po wykasowaniu.

    P.S. multihunter napisałeś bardzo przydatny opis 8-)


    Dziękuje wszystkim za odpowiedzi.

    1
  • #19 22 Gru 2010 18:59
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Jedna z prostych metod na odnalezienie usterki jest np zamienienie tego 6 pompowtrysku z jakimkolwiek innym. Jesli blad pojdzie za pompowtryskiem to sprawa jest raczej prosta do opanowania. Po prostu pompka do naprawy lub do wymiany, montaz, regulacja i po sprawie. Jesli blad zostanie na 6 cylindrze to wtedy jest juz gorsza sprawa i albo szukasz dalej albo oddajesz do kogos ktory jest bardziej oblatany w tych sprawach. Pozdr

    0
  • #20 22 Gru 2010 19:01
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Niektóre wersje ECU nie poddają się kasowaniu.
    Oporności cewek zmierzone? Wtyk i styki sprawdzone?
    Pracuje na wszystkich cylindrach?
    Jeśli silnik nie pracuje podczas kasowania (i nie pracował od momentu kasowania) to usterka nie powinna wystąpić. (np. Jeśli masz odłączony pompowtrysk a silnik nie pracuje usterki nie będzie.)

    0
  • #21 22 Gru 2010 19:21
    wilu2
    Poziom 12  

    serwis_gh napisał:
    Niektóre wersje ECU nie poddają się kasowaniu.
    Oporności cewek zmierzone? Wtyk i styki sprawdzone?
    Pracuje na wszystkich cylindrach?
    Jeśli silnik nie pracuje podczas kasowania (i nie pracował od momentu kasowania) to usterka nie powinna wystąpić. (np. Jeśli masz odłączony pompowtrysk a silnik nie pracuje usterki nie będzie.)


    Nie wiem jaka powinna być ta oporność i jak to zmierzyć, wtyki i styki sprawdzone i przeczyszczone.
    Silnik po około 10 minutach pracy wydaje się jakby kulał na jakiś gar.
    Ta wersja ECU raczej tak mi się wydaje że kasuje błędy bo po skasowaniu mam odczyt tylko jeden długi sygnał diody i nie odczytuje żadnego błędu.
    Błąd wyskakuje dopiero wtedy jak silnik pochodzi przez jakieś 5 minut.

    0
  • #22 22 Gru 2010 21:13
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    wilu2 napisał:
    Błąd wyskakuje dopiero wtedy jak silnik pochodzi przez jakieś 5 minut.
    a wcześniej napisałeś
    Cytat:
    kod błędu 56 występował zawsze nawet po wykasowaniu
    a to znaczna różnica! :D
    Cewka ma opór około 0.5Ω-0.55Ω (uwaga na przewody pomiarowe i wyzerowanie multimetru)
    Po takim czasie kod powstanie z powodu wydłużonego BipSignal co jest spowodowane opóźnieniem reakcji na podanie impulsu na cewkę (powietrze w paliwie luźna cewka niewydolny wtryskiwacz itp)

    0
  • #23 22 Gru 2010 22:08
    wilu2
    Poziom 12  

    Może zadam głupie pytanie ale te wartości cewki sprawdza się podczas pracy silnika, jeśli tak to mam rozumieć że wystarczy do czasu aż zaświeci się EDC ??


    Luźna cewka to chodzi o kabelki przykręcone do niej czy cała ona może być luźna ?
    Cewki tak dokładnie nie sprawdzałem a kable są przykręcone mocno.

    0
  • Pomocny post
    #24 23 Gru 2010 13:27
    multihunter
    Poziom 25  

    witam ponownie , jeśli masz czas i chęci a taksówka nigdzie się nie wybiera to zacznij od reg. zaworów i pompowtryskiwaczy to nie zaszkodzi choć wątpię by to było lekarstwo na twoje bolączki jesli wystarczy zapału to zrób podmiankę tak jak pisze saron22 by potwierdzić to co twierdzi serwis_gh (choć na 99% ma rację) , jesli będziesz robił podmiankę lub wymieniał miej pewność że nie zalejesz cylindra ropą z którego wyjmiesz pompowtryskiwacz, wcześniej trzeba spuścić paliwo z listwy. Najlepiej było by pojechać na scania by zrobili balans i odczytali kody lub dorwać kogoś z texą to nie kosztuje zbyt drogo a będziesz wiedział na czym stoisz.

    0
  • #25 30 Sty 2017 18:36
    siwy1988
    Poziom 1  

    1 cylinder zazynamy liczyc od chłodnicy

    0