Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Problem z akumulatorem 12V FIREBIRD

karamba26 18 Dec 2010 07:24 1533 3
  • #1
    karamba26
    Level 23  
    Auto Ford Fiesta 1.1i Mk'3 1991rok.

    Zakupiłem auto w 2005 roku razem z takim akumulatorem:
    oznaczenie p o stronie MINUSA - 1023FC(albo zamiast C jest 0)267x

    Naklejka - FIREBIRD - co to za firma? Szukałem wszędzie i nic na jej temat nie mogę znalezc

    oznaczenie po stronie PLUSA - 1026FK

    Jak odczytać datę produkcji akumulatora.



    Przez okres użytkowania do dnia dzisiejszego rozładowałem go 3 razy (auto pozostawione na światłach) . Doładowanie prostownikiem wystarczyło i można było uruchomić autko. Nie miałem problemów nawet przy mrozach w granicach -25 stopni.

    Silnik zaczął brać olej i musiałem zmienić typ lanego oleju z 15W40 na 20W50. Jest on bardzo gesty i aktualnej zimy rozrusznik zaczął kręcić coraz słabiej. Tydzień temu wyjąłem baterie i podładowałem. Po zamontowaniu rozrusznik kręcił bez żadnych oporów aż do wczoraj rana. Nie było tak zimno bo tylko -12 stopni.

    Autko zakręciło może trzy razy i akumulator padł. Światła były kierunki tez działał centralny zamek ale rozrusznik już nie kręcił. Wszystko przygasało.

    Wyjąłem go i sprawdziłem aerometrem gęstość elektrolitu. W celach 2 3 4 5 gęstość była w granicy 1,30 ale w dwóch pozostałych 1 (przy MINUSIE) i 6 (przy PLUSIE) była inna - jakieś 1,23. Było tez mniej elektrolitu (poniżej minimum) niż w tych celach naładowanych. Wszędzie kolor elektrolitu był klarowny i jasny.

    Podłączyłem prostownik i po 2 godzinach z cel naładowanych zaczęło sie odgazowywanie. Jeszcze raz sprawdziłem aerometrem gęstość elektrolitu. Zauważyłem ze w celi 1 i 6 elektrolit ma kolor jasny przezroczysty a w tych pozostałych jest ciemny i mętny. Co to może oznaczać?

    Ładowałem baterie przez 12 godzin. Rano odłączyłem prostownik napięcie na zaciskach akumulatora wynosiło 12,7 V. Auto zapaliło bez problemu. Mało rozrusznik nie "wyskoczył" takiego dostał kopa.

    Sprawdze jeszcze napiecie ladowania na postoju bez obciazenia i z wlaczonymi swiatlami oraz nadmuchem. Moze jest niedoladowywany.
  • #2
    piotr5000
    Level 21  
    "Autko zakręciło może trzy razy i akumulator padł. Światła były kierunki tez działał centralny zamek ale rozrusznik już nie kręcił."
    Jężeli "padnie" akumulator to po załączeniu świateł po kilku .. kilkunastu sekundach przestają świecić.
    Do sprawdzenia : połączenie klem, masy akum , masy silnika , połączenie akum - rozrusznik ( na zacisku rozrusznika ) .
    Stan tulejek rozrusznika ( duże luzy )

    Dalej napisałeś " wszystko przygasło " ( czy światła też )
    To + różna gęstość elektrolitu może wskazywać na akum

    Jednak przed wymianą , sprawdź połączenia i jeśli masz możliwość podmień
    akum od znajomego
  • #3
    jaga134
    Level 26  
    Skoro elektrolit w niektórych celach ma kolor ciemny i mętny,to znaczy,że nastąpiło wykruszanie się masy czynnej z płyt.Taki akumulator nadaje się tylko na złom.Nawiasem mówiąc i tak długo pracował jeśli jak piszesz 3 razy rozładowałeś do do zera.Akumulatory kwasowe bardzo tego nie lubią.
  • #4
    ele5
    Conditionally unlocked
    Kolego,akumulator masz firmy xxxxx,jakaś chińszczyzna pewnie. Ma już 5 lat! Czyli w kibel się nadaje. A Ty się rozczulasz nad nim strasznie przyjacielu. Centra Plus,lub futura wyjaśni sprawę.

    Dodano po 2 [minuty]:

    20W50 - To jak byś nalał SMOŁY do silnika!! Przy -20st nawet na nowym aku nie zakręci. Przesada.