Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW SHARAN 1.9TDI /Zimny silnik nie podgrzewa świec żarowych

waldemar204 18 Gru 2010 20:19 37549 30
  • #1 18 Gru 2010 20:19
    waldemar204
    Poziom 7  

    W czasie mrozów nie mogę odpalić samochodu muszę kręcić parę razy.Wiem że zimny silnik nie podgrzewa świec żarowych. Po odpaleniu silnika i po rozgrzaniu dopiero podgrzewa świece, sprawdzałem i kupiłem nowe świece. W tamtym roku kupiłem nowy akumulator.

    Z góry dziękuję za pomoc,Pozdrawiam

    2 29
  • Pomocny post
    #2 18 Gru 2010 21:17
    Zico63
    Poziom 37  

    Jaki to rocznik Sharan'a, były zmiany.
    Zasadniczo za sterowanie grzaniem odpowiada komputer samochodu, ale informację o konieczności grzania otrzymuje od czujnika temperatury płynu. Rozpocząłbym więc od jego (tego czujnika) kontroli, może najpierw zdjęcie tylko wtyczki z niego. Przekaźnik świec (103 jeśli rocznik do 99) przekazuje tylko prąd, nie on tu decyduje kiedy grzać..

    4
  • #3 18 Gru 2010 21:39
    waldemar204
    Poziom 7  

    Sharan jest z roku 1998
    Rok temu nie chciał palić ciepły po przeróbce mechaników ciepły zaczął dobrze palić a zimnym są problemy z odpaleniem.
    W którym miejscu znajduje się ta wtyczka.

    3
  • Pomocny post
    #4 18 Gru 2010 22:04
    Zico63
    Poziom 37  

    Poniżej wejścia odmy w pokrywę zaworów, w króćcu płynu.
    VW SHARAN 1.9TDI /Zimny silnik nie podgrzewa świec żarowych
    jednak w świetle tego co Kolega pisze, obawiam się że to nie czujnik temperatury. A co "zbroili" chłopcy z warsztatu - to już my z daleka nie zgadniemy.

    1
  • #5 19 Gru 2010 14:08
    waldemar204
    Poziom 7  

    mam pytanie gdzie znajduje się czujnik temperatury

    2
  • #6 19 Gru 2010 14:34
    manta
    Poziom 39  

    W króćcu przy głowicy, masz zaznaczony na czerwono na rys. Ma 4 piny.

    4
  • #7 19 Gru 2010 20:25
    waldemar204
    Poziom 7  

    jaka może być przyczyna brak prądu na świecach gdy silnik zimny,dopiero pokaże się prąd po odpaleniu silnika i po małym rozgrzaniu jest prąd.jaka może być przyczyna

    3
  • Pomocny post
    #8 19 Gru 2010 20:38
    Zico63
    Poziom 37  

    No nie możliwe, by mechanicy podpięli świece żarowe w cylidrach pod sterownik świec grzania płynu. To właśnie grzanie płynu uruchamia się po odpaleniu i uzyskaniu przez instalacje pewnego napięcia (czyli gdy alternator zacznie pracować) to po to by nie obciążać do rozruchu akumulatora, silnik jest czas podgrzac po udanym starcie.
    No i te objawy to tak jakoś mi to przypominają.

    0
  • #9 19 Gru 2010 21:13
    waldemar204
    Poziom 7  

    Proszę jaśniej bo nie rozumiałem o co chodzi.
    Sprawdzałem za pomocą żarówki, że na położeni II żarówka nie zaświeciła się, czekałem do ok 20 min i nie zaświeciła się, aż odpaliłem silnik to żarówka zaświeciła się i po 20-30 min i po małym rozgrzaniu silnika zgasła. Po zgaszeniu silnika i przekręceniu kluczyka na położenie II żarówka i kontrolka zaświeciła się i normalnie opala bez problemu. Następnego dnia problem powtarza się.

    1
  • #10 19 Gru 2010 21:26
    Zico63
    Poziom 37  

    Chyba trzeba od początku: Przy rozruchu zimnego silnika, lampka świec na zegarach ma zaświecić i silnik zapala się po jej zgaśnięciu. Świece żarowe w cylindrach grzeją lub nie - o tym decyduje sterownik (czyli komputer albo też inaczej ECU). To są świece do podgrzewanie "ropy" w cylindrach - w uproszczeniu.
    W niektórych silnikach TDI są drugie świece żarowe, sterownik ich jest pod maską a zajmują się grzaniem "wody" w silniku by szybciej się nagrzał do tych 90°C; te grzeją właśnie dopiero gdy silnik już troszkę pracuje a na zewnątrz jest bardzo zimno.
    Stąd objawy zasugerowały mi tą możliwość "przeróbki" tego przez mechaników; że podpięli te dla "ropy" z tymi dla płynu.
    Ale naprawdę, jak Koledze już w tym grzebano, to nie da się dojść na odległość - co zrobili, co jest nie tak.
    To musi Koledze pooglądać elektryk, czy i co jest niezgodne z "fabryką".
    Gdy wtyczkę zaznaczoną czerwonym punktem odepnie się od czujnika, świece (a dokładniej lampka kontrolna w zegarach) świecą dużo dłużej i zawsze, także na nawet gorącym silniku; to takie szybkie sprawdzenie układu. Można także to sprawdzenie zrobić na ciepłym własnie silniku i sprawdzić czy podgrzewa świece po odpięciu wtyczki. Gdy spięli je z podgrzewaniem płynu - nie zaświecą i nie zagrzeją.

    1
  • #11 19 Gru 2010 21:30
    tomasz0703
    Poziom 25  

    Jak masz vaga to podepnij i zobacz jaką temperaturę widzi ecu ,jak nie masz vaga to wypnij wtyczkę z czujnika temperatury i zobacz czy jest napięcie na świecach.

    0
  • #12 22 Gru 2010 21:44
    waldemar204
    Poziom 7  

    Dałem samochód do elektryka on stwierdził że wszystko jest ok. Macie może opis przekaźników do vw sharana.

    Dodano po 5 [godziny] 13 [minuty]:

    wiecie może coś o programach "Tolerance data lub auto data"

    Dodano po 53 [sekundy]:

    czy są do vw sharan'a i który jest lepszy

    0
  • #13 08 Mar 2012 21:05
    elek555
    Poziom 37  

    Witam. Zmieniałem dzisiaj czujnik temperatury chłodziwa (ten z rysunku Zico63)Sharan1,9tdi r2000. W oryginale siedział taki jak na moim obrazku z lewej strony (z plastikową końcówką w czerwonym kółku), a założono mi zamiennie taki jak opis pudełka obok, bez oringu (przełożono), końcówka aluminiowa. Czy ta (inna) konstrukcja nie zmieni czasu rzeczywistego grzania świec?. Zasilanie świec przywrócone , auto pali na "raz". Czy jest to faktycznie zamiennik?
    VW SHARAN 1.9TDI /Zimny silnik nie podgrzewa świec żarowych

    1
  • #14 08 Mar 2012 21:16
    manta
    Poziom 39  

    Układ pracuje prawidłowo, więc jest to zamiennik odpowiednio dobrany.

    0
  • #15 08 Mar 2012 21:40
    Zico63
    Poziom 37  

    Jest na odwrót: to starsze silniczki miały ten zaczynający się od 357... i zaprzestano jego produkcji. Posiadacze tych motorków muszą teraz używać tych z Sharan'a, o ozn. 6V0... Więc wszystko jest O.K., widocznie znaleźli jeszcze taki "w szufladzie". :angel:

    0
  • #16 08 Mar 2012 22:41
    elek555
    Poziom 37  

    Dzięki. Trochę wątpliwości nabrałem gdy mechanik spanikował widząc inną konstrukcję, ale przełożenie oringu umożliwiło montaż. Wskazania temperatury są jakby lekko niższe, ale może to związek z dzisiejszą niską temperaturą otoczenia i krótką trasą jazdy. Pozdrawiam

    0
  • #17 11 Maj 2012 21:23
    elek555
    Poziom 37  

    Niemiecki czujnik Febi (podobno niezły)/ten z pudełka wyżej/ działał do dzisiaj (2 m-ce) i... skończył. Po jego rozpięciu załączają się świece i auto pali na raz. Po ponownym zapięciu miga kontrolka świec i rano pali po kilkunastu obrotach. Oddałem do reklamacji.
    edit 22.05.2012
    Niestety ponowna wymiana czujnika na nowy nie rozwiązała problemu (czuję że był dobry). Po wymianie jedynie kontrolka świec przestała migać. Po rozpięciu nowego auto też odpala bez problemu (świece załączają się, sprawdzone równoległą żarówką) Natomiast podpięcie czy to starego czy to nowego czujnika -powoduje brak zasilania na świecach i znacznie utrudniony rozruch. Zastanawiam się jak działa ten czujnik 4 pinowy i co ewentualnie dalej robić, jak go pomierzyć/ocenić stan ? Mechanik po paru godzinach roboty poddał się
    Zauważyłem że na przyrządzie wyskakiwał mu błąd 16989 P0605 Internal control sporadic module control chacksume error. (spisana "przez ramię" cała linijka tekstu :) którego nie bardzo chciał mi pokazywać )
    Przy okazji w plastikowym przewodzie paliwowym widać pewną ilość pęcherzy powietrza. I przed pierwszym rozruchem i w czasie pracy silnika . Praca jest równomierna po rozruchu i bez ubytku mocy przy jeździe. Jednak martwi mnie porażka mechanika i ostrzeżenie carrot w temacie https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8509653#8509653 przed jazdą z uszkodzeniem obwodu czujnika. A jeździć muszę.
    Wstawiam fotkę pomiarów czujników Widok od strony pinów. (stary to ten pierwszy z żółtym pierścieniem VW SHARAN 1.9TDI /Zimny silnik nie podgrzewa świec żarowych

    0
  • #18 22 Maj 2012 20:13
    Alemucha
    Poziom 28  

    Odnośnie tych bombli powietrza to oczywiście warto dociągnąć opaski na filtrze paliwa natomiast mając inny czujnik możesz go do sprawdzenia samego rozruchu podpiąć bez montażu w króćcu.

    0
  • #19 22 Maj 2012 20:26
    trans-serwis
    Poziom 39  

    elek555 napisał:
    Zauważyłem że na przyrządzie wyskakiwał mu błąd 16989 P0605 Internal control sporadic module control chacksume error.
    To jest błąd pamięci ROM sterownika, o niezgodności sumy kontrolnej. Było grzebane w sterowniku?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Swiece nie grzeją bo nie ma wysterowania ze sterownika.

    Dodano po 36 [sekundy]:

    elek555 napisał:
    Mechanik po paru godzinach roboty poddał się
    Słabo ogarnięty.

    1
  • #20 22 Maj 2012 21:14
    elek555
    Poziom 37  

    trans-serwis napisał:
    Było grzebane w sterowniku?

    Jeśli już -to nie przy mnie, ale nie sądzę
    świece po odpięciu czujnika grzeją
    Alemucha napisał:
    Odnośnie tych bombli powietrza to oczywiście warto dociągnąć opaski na filtrze paliwa
    Ten filtr faktycznie wymieniali w marcu profilaktycznie i zamiast zaprasowanych końcówek założyli opaski. Dociągnąłem -bąble powietrza znikły
    Usłyszałem dziś o dodatkowym module związanym ze zużyciem pompy wtryskowej który oszukuje sygnał z czujnika płynu. Czy to ma sens? Auto ma zaledwie ok 120 tys i przy rozpiętym czujniku odpala na raz.

    0
  • #21 23 Maj 2012 11:48
    Zico63
    Poziom 37  

    VW SHARAN 1.9TDI /Zimny silnik nie podgrzewa świec żarowych
    Takie są wartości oporu czujnika dla określonych temperatur cieczy. Może Kolega sprawdzić czujniki nawet w garnku z wodą i termometrem - czy zachowują parametry; a drugą drogą jest kupno rezystora (potencjometru "głosu" do radyjka) o wartości do 10kΩ i wpięcie go we wtyk zdjęty z czujnika i po ustawianiu poszczególnych wartości - sprawdzanie systemu.
    W razie uszkodzenia sterownika, podmiana lub naprawa u znającego sie na tych sprawach fachowca.
    I to jest jedna strona medalu.
    Drugą jest to, ze w obecnych temperaturach silniki te palą na dotyk nawet z odpiętymi wszystkimi świecami - więc układem mechanicznym też bym się zainteresował.
    Dlaczego pali tak świetnie dopiero po odpięciu czujnika - dopiero po stworzeniu informacji dla systemu o istniejącym mrozie "na polu"? Dziś powinno mu być to obojętne do zapalania.
    Tu trzeba podjechać do dobrze znającego te silniki fachowca, posprawdza parametry, kąty, dawki itd. Sama walka z czujnikiem to za mało. Tak sądzę.

    1
  • #22 24 Maj 2012 19:21
    elek555
    Poziom 37  

    Zico dzięki za tabelki. Nasadka jednej świecy rozpięta i podłączona do zewnętrznej żarówki sygnalizującej żarzenie świec. Podłączony potencjometr w miejsce termistora o większej rezystancji, przy nastawach:
    3k8 -nie załącza kontrolki "spiralki", nie załącza świec, rozruch utrudniony
    3k9 -załącza kontrolkę "spiralkę" na 1s, załącza świece na dłużej, rozruch bez problemu od zaraz.
    Taki stan rzeczy prowokuje mnie do wykonania prostego przycisku rozłączania czujnika na czas pierwszego rozruchu (doraźnie korzystnego z punktu widzenia portfela, po dzisiejszej propozycji naprawy tego za 500-600zł przez inny serwis). Jako alternatywę widzę również analogiczną automatyczną czasówkę rozłączającą czujnik na np. 15s z podaniem zasilania zapłonu. Pytanie -czy nie zagraża to autku?

    0
  • #23 24 Maj 2012 20:13
    Zico63
    Poziom 37  

    Ten czujnik jest tylko informatorem komputera. To komputer steruje (powinien) nie tylko grzaniem świec ale i sterowaniem pracy pompy wtryskowej. tak więc o szkodliwości bardziej wiedzą Koledzy - "silnikowcy".
    No i dlaczego przy temperaturach tak wysokich, do rozruchu musi mieć grzanie świec?
    To 1Z czy AFN? Postarać się o sterownik.

    0
  • #24 24 Maj 2012 20:25
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Zapewne z odłączonym czujnikiem i odłączonymi świecami też będzie +palił na raz". Wypróbuj taką opcję, przekręcasz stacyjkę od razu na rozruch. Lepiej pali ze zdjętą wtyczką? Pewnie tak!

    0
  • #25 24 Maj 2012 20:28
    elek555
    Poziom 37  

    Z tym grzaniem to nie do końca bo zdjąłem przed chwilą nasadki pozostałych świec i odpalił bez problemu, tak samo jakby były. Czyli wygląda na coś z dawkami. Natomiast podaję przód VIN (nie mam dekodera :) ) WVWZZZ7MZYV

    0
  • #26 24 Maj 2012 20:32
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Pewnie, że dawka, byłem więcej niż pewny.

    0
  • #27 24 Maj 2012 20:49
    elek555
    Poziom 37  

    Ile taka korekcja dawek "chodzi"? Co można uznać za przyczynę, samo rozpinanie/wymianę czy coś innego?

    2
  • #28 24 Maj 2012 20:57
    Zico63
    Poziom 37  

    Tu jest sprawa raczej oczywista: to nie czujnik jest winien. Sterownik podaje za małe dawki przy takiej temperaturze. Jakby dopiero "widząc" gdzieś plus 5 stopni (te 3,8 kΩ) - podaje dawkę gwarantującą rozruch, a przecież jest znacznie więcej teraz! No i ten próg zadziałania, trochę dziwny.
    Tak jest "na logikę", choć zastrzegam się - to moja dedukcja.

    elek555 napisał:
    Co można uznać za przyczynę, samo rozpinanie/wymianę czy coś innego?

    Rozpinanie to podawanie sygnału oporności ponad nawet 5kΩ. Stąd zadziałanie silnika.
    Winien raczej sterownik. Ciekawa byłaby też oporność między 14 a 33 pinem ECU albo odczyt oporności komputerem.

    0
  • #29 31 Maj 2012 05:20
    elek555
    Poziom 37  

    Jest po korekcji, (mechanika, dawka, błędy) -pali bez problemów. Czujnik był dobry. Wniosek -szukać fachowca a nie napisów na szyldzie.

    0
  • #30 28 Lis 2012 23:26
    koniac
    Poziom 12  

    Witam, a spotkał się ktoś z przypadkiem w sharanie tdi z pozoru podobnym. Otóż sterownik na zimnym silniku nie włącza świec żarowych (obwód dobry bo podczas testu VAG napięcie na listwie jest), ale co dziwniejsze po zdjęciu kostki z czujnika temp. na VAG-u temp. silnika pokazuje +20 stopni :D . Na pierwszy rzut oka nie widać jakichś "pseudo box temperaturo oporniko tuningów". Muszę przyznać że pierwszy raz mam do czynienia z takim przypadkiem. Jak dojdę to napiszę co było. Błędów w ECU brak!

    0
  Szukaj w 5mln produktów