Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tuner Diora AS-642 - gra tylko mono, brak stereo.

18 Gru 2010 21:38 8436 34
  • Poziom 9  
    Na początek chciałbym wszystkich powitać ponieważ jest to mój pierwszy post na tym forum. :wink:

Wpadł mi w ręce ów tuner, nieprzestrojony. Postanowiłem go przestroić chociaż jestem początkującym.
    Mimo iż to było pierwsze moje przestrojenie, wszystko poszło dobrze, odbiera zakres ok. 87.6-107.7 MHz bez żadnych problemów, siła sygnału też jest duża.

Jedynym problemem jest brak stereo. Znalazłem na forum temat o identycznym problemie ( https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic747578.html ) i postępowałem według rad w nim zawartych, w moim przypadku również po wylutowaniu tranzystora T205 stereo się załączyło.

Tuner grał wtedy dobrze, jedynym minusem był metaliczny pogłos w dźwięku niezależnie od stacji, a gdy kręciłem potencjometrem R256 zmieniała się jedynie wysokość pogłosu. Dlatego kupiłem, jak pisało w temacie, dowolny tranzystor npn i wymieniłem. Niestety po wlutowaniu nowego tranzystora znów nie grało stereo.

I w tym momencie brakuje mi doświadczenia by zdiagnozować problem.
    Co może powodować brak stereo w moim tunerze?

P.S. W tunerze nie świeci się również dioda dostrojenia niezależnie od pozycji na skali.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 21  
    Napisz jaki tranzystor wymieniłeś na jaki.
  • Poziom 9  
    Wymieniłem BC 238 C (tak pisze na schemacie, na tranzystorze było dziwne oznaczenie, facet w elektroniku nie potrafił rozpoznać tranzystora) na BC 547.
  • Poziom 21  
    Czyli dał dobry zamiennik NPN Negatyw-Pozytyw-Negatyw , trzeba było kupić dwa , tranzystory czasami mają wadę mimo iż na mierniku wydają się być sprawne.Szukajmy dalej ,być może problemem mogą być elementy znajdujące się w okolicy tego tranzystora.