Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć obrysówki aby świeciły w fazie z kierunkami

20 Gru 2010 02:43 8515 17
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich

    Jak w temacie jak podłączyć tzw. lampy obrysowe aby świeciły w fazie z kierunkami.
    Obecnie są podpięte pod światła pozycyjne i chce zrobić tak jak włączę kierunkowskaz żeby paliły się razem z nim po tej samej stronie pojazdu.

    z góry dziękuję za odpowiedzi.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Nijak. Nie możesz. Lampy obrysowe mają się świecić razem ze światłami pozycyjnymi. Nie służą one do wskazywania kierunku jazdy, a do oznaczania gabarytów pojazdu. Jak nakombinujesz, to narażasz się na mandaty i utratę dowodu rejestracyjnego.
  • Poziom 9  
    Błażej napisał:
    Nijak. Nie możesz. Lampy obrysowe mają się świecić razem ze światłami pozycyjnymi. Nie służą one do wskazywania kierunku jazdy, a do oznaczania gabarytów pojazdu. Jak nakombinujesz, to narażasz się na mandaty i utratę dowodu rejestracyjnego.


    http://www.infor.pl/dziennik-ustaw,rok,2009,n...ury-zmieniajace-rozporzadzenie-w-sprawie.html

    Zapraszam do lektury:) tzw. obrysówki - światła pozycyjne boczne tabelka pod nr 19
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Nie ten paragraf Kolego. Nie 19 a 15 ma tutaj zastosowanie.
  • Poziom 9  
    Pawel wawa napisał:
    Nie ten paragraf Kolego. Nie 19 a 15 ma tutaj zastosowanie.



    Wybaczcie, ale większość osób mówi na to "obrysówki" jednak mi chodzi o światła pozycyjne boczne w samochodzie osobowym o długości nie przekraczającej 6 m

    więc przepraszam za błąd
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    1. Napisałeś "obrysówki", czyli wskazywało to na światła ujęte w pkt 15.
    2. Zauważ, że światła te także mają spełniać funkcję, jak w światła pozycyjne. JEDYNIE w pojazdach o DMC 3.5 t i NIE DŁUŻSZYCH NIŻ 6 m mogą pracować w fazie z kierunkowskazami.
    Jeśli twoje auto spełnia te wymagania, to możesz podłączyć te boczne światełka do kierunkowskazów. Plus do plusa, masa do masy. Będzie działać normalnie. Bez względu, czy masz tam żarówkę, czy diody.
    Pamiętaj, że dotyczy to TYLKO obrysówek bocznych pomarańczowych. Przednie i tylne (białe i czerwone) MUSZĄ świecić jak pozycyjne.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To jeszcze zdradzić musisz jakie to auto, jeśli mają działać w fazie z kierunkowskazami to już jest troszkę zabawy. W przeciw fazie to łatwo, ale niezgodnie z w/w przepisami.
  • Poziom 9  
    Błażej napisał:
    1. Napisałeś "obrysówki", czyli wskazywało to na światła ujęte w pkt 15.
    2. Zauważ, że światła te także mają spełniać funkcję, jak w światła pozycyjne. JEDYNIE w pojazdach o DMC 3.5 t i NIE DŁUŻSZYCH NIŻ 6 m mogą pracować w fazie z kierunkowskazami.
    Jeśli twoje auto spełnia te wymagania, to możesz podłączyć te boczne światełka do kierunkowskazów. Plus do plusa, masa do masy. Będzie działać normalnie. Bez względu, czy masz tam żarówkę, czy diody.
    Pamiętaj, że dotyczy to TYLKO obrysówek bocznych pomarańczowych. Przednie i tylne (białe i czerwone) MUSZĄ świecić jak pozycyjne.



    Tak spełnia warunki. po prostu chce żeby świeciły razem ze światłami pozycyjnymi, a jak włączę kierunkowskaz to pozycyjne boczne razem z kierunkiem.

    Da radę zrobić coś takiego?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Żeby świeciły w fazie? Raczej nie. Mogą migać w przeciwfazie, czyli kierunkowskaz się zapala, one gasną i odwrotnie. Oczywiście z zachowaniem stron. Ale jest to nielegalne.
    A tak w ogóle, to zostaw to jak jest. Włażenie pod pakę i grzebanie w upapranych przewodach nie należy do najprzyjemniejszych...
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Chłopie, jakie auto?
  • Poziom 9  
    Pawel wawa napisał:
    Chłopie, jakie auto?


    Ford mondeo MKI

    Dodano po 3 [minuty]:

    Błażej napisał:
    Żeby świeciły w fazie? Raczej nie. Mogą migać w przeciwfazie, czyli kierunkowskaz się zapala, one gasną i odwrotnie. Oczywiście z zachowaniem stron. Ale jest to nielegalne.
    A tak w ogóle, to zostaw to jak jest. Włażenie pod pakę i grzebanie w upapranych przewodach nie należy do najprzyjemniejszych...


    Czytałem o przeciwfazie z zastosowaniem przekaźników, ale przepisy nie pozawalają na to, akurat jestem takim człowiekiem że muszę coś robić a akurat mam wolną chwilę i chciałbym się dowiedzieć:)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To musisz sygnał na przekaźnik brać z przerywacza.
  • Poziom 9  
    Pawel wawa napisał:
    To musisz sygnał na przekaźnik brać z przerywacza.


    przepisy na przeciwfaze nie pozwalają. musi być w fazie.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To gdzie ty te lampki masz zamontowane? Bo w osobówkach boczne pomarańczowe były całkiem zakazane. I był problem z volvo, bo one seryjnie miały montowane małe boczne pomarańczowe lampki.. Nawet kiedyś było o tym w tvn turbo.

    Można by jeszcze zrobić tak, że pozycyjne świeciły by słabo, a jak załączysz kierunkowskazy, to pełną mocą. To tylko po rezystorze (lub jakimś innym ograniczniku) i dwóch diodach (zabezpieczających obwody, by się nie mieszały) na stronę. Ale dalej jest to niezgodne z prawem. A w świetle tego, co pokazywali wczoraj w telewizji, to ryzykowna sprawa (jakiś policjant wypowiadał się anonimowo, że komendant nakazał zrezygnować z upomnień i nakazał KARAĆ, bo plan mandatów nie wykonany).
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    No właśnie dla tego. Musisz odciąć sygnał światła a podać sygnał kierunku. A to możliwe tylko po wyprowadzeniu na cewkę przekaźnika stałego plusa po przełączeniu manetki. Zobacz schemat w MK I
  • Poziom 9  
    Błażej napisał:
    To gdzie ty te lampki masz zamontowane? Bo w osobówkach boczne pomarańczowe były całkiem zakazane. I był problem z volvo, bo one seryjnie miały montowane małe boczne pomarańczowe lampki.. Nawet kiedyś było o tym w tvn turbo.

    Można by jeszcze zrobić tak, że pozycyjne świeciły by słabo, a jak załączysz kierunkowskazy, to pełną mocą. To tylko po rezystorze (lub jakimś innym ograniczniku) i dwóch diodach (zabezpieczających obwody, by się nie mieszały) na stronę. Ale dalej jest to niezgodne z prawem. A w świetle tego, co pokazywali wczoraj w telewizji, to ryzykowna sprawa (jakiś policjant wypowiadał się anonimowo, że komendant nakazał zrezygnować z upomnień i nakazał KARAĆ, bo plan mandatów nie wykonany).


    lampki są umieszczone po bokach pojazdu, zgodnie z przepisami:) pomarańczowe (chodzi ci zapewne o barwę żółtą samochodową) to jak przepisy mówią nie jest zakazane. Tak Volvo ma seryjnie. Kiedyś złapała mnie policja i nie byłem pewien czy mogą być czy nie, chcieli zabrać dowód to odłączyłem. Lampki mają homologacje i są umieszczone w odpowiednich miejscach, więc to co homologowane razem z autem nie możesz bez tego jeździć np. bez zderzaka, a to co ma homologacje można dołożyć oczywiście zgodnie z przepisami.

    z tymi rezystorami masz dobry pomysł ale nie wiem czy było by to zgodne z przepisami :)

    Bardziej mi chodzi o to że po włączeniu kierunku odciąć napięcie od pozycyjnych i puścić napięcie kierunku.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Napisałem Ci jak to zrobić.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Ford mondeo ma kierunkowskaz boczny montowany seryjnie za przednik kołem. Po co tam jeszcze dodatkowe lampki? To nie jest aż taka locha, żeby nie było widać krańców pojazdu.
    Rozglądaj się za schematami i modułami z aut typowo amerykańskich.