Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatora w niskich temperaturach. (-15°C)

kaputo 20 Gru 2010 11:24 19262 14
  • #1 20 Gru 2010 11:24
    kaputo
    Poziom 20  

    Szukałem informacji na ten temat na forum i w necie ale nic konkretnego nie można znaleźć.
    Konkretnie, ładowanie akumulatora w np. nieogrzewanym garażu, gdy na zewnątrz jest temperatura -20°C -15°C -10°C.

    Generalnie znalazłem wypowiedzi że raczej nie ładować, groźba wybuchu, ale żadnych konkretnych opracowań.

    Wolałbym uniknąć wyciągania akumulatora z auta. Zdarzają się później problemy z elektroniką. Można znaleźć informacje jakiej górnej temperatury nie przekraczać ale nic nie ma o minimalnej.

    2 14
  • #3 20 Gru 2010 12:44
    kaputo
    Poziom 20  

    No i podają że temperatura elektrolitu od 5 do 40°C.

    Gęstość elektrolitu podawana jest dla 25°C. Przy -25 nawet w naładowanym będzie ona inna. Również naładowany akumulator przy -25° ma 60% swojej mocy.
    Szukam właśnie jakiejś konkretnej teorii, powiedzmy akademickiej, opisującej temat.
    Wiem że przecież ładowany jest akumulator podczas jazdy, ale na ten temat można znaleźć różne opinie niczym nie poparte.
    Najbardziej efektywne ładowanie jest w 15-25 °C. A czy -25 czy ma sens?

    1
  • #4 20 Gru 2010 13:13
    ^ToM^
    Poziom 32  

    kaputo napisał:
    w np. nieogrzewanym garażu, gdy na zewnątrz jest temperatura -20°C -15°C -10°C.
    Generalnie znalazłem wypowiedzi że raczej nie ładować, groźba wybuchu, ale żadnych konkretnych opracowań.
    Wolałbym uniknąć wyciągania akumulatora z auta. Zdarzają się później problemy z elektroniką. Można znaleźć informacje jakiej górnej temperatury nie przekraczać ale nic nie ma o minimalnej.


    Zasady ładowania w niskich temp. są takie same jak w wysokich. Wybuchnąć może tak samo jak przy wysokich (wydziela się wodór). Przy czym należy mieć na uwadze, że w niskich temperaturach ładowanie jest mało efektywne. Efektywność ładowania spada proporcjonalnie do spadku temperatury. Po naładowaniu nie uzyskasz pojemności znamionowej a jedynie tą jaką Ci pozwoli dana temperatura. Przy -15 st to będzie gdzieś z 60% pojemności przy pełnym naładowaniu. Z auta nie musisz wyciągać ale odczepić conajmniej jedną klemę. No chyba że masz ładowarkę, która uniemożliwią powstawanie na jej zaciskach napięcia większego niż ~14,5V. Inaczej rzeczywiście elektronika może ulec uszkodzeniu.

    1
  • #5 21 Gru 2010 17:53
    tzok
    Moderator Samochody

    Ładowarki automatyczne mają program do ładowania akumulatora w niskich temperaturach - inne jest napięcie progowe końca ładowania.

    Podczas ładowania temperatura elektrolitu wzrośnie...

    0
  • #6 21 Gru 2010 22:57
    ^ToM^
    Poziom 32  

    tzok napisał:
    Ładowarki automatyczne mają program do ładowania akumulatora w niskich temperaturach - inne jest napięcie progowe końca ładowania.
    Podczas ładowania temperatura elektrolitu wzrośnie...


    Zapewniam, że podczas ładowania na mrozie nie wzrośnie ani o stopień. Chyba że uda Ci się przepuścić przez akumulator jakiś potężny prąd. Zwykle jednak prostowniki daja najwyżej kilka A co przy b. niskich temp. nie powoduje wzrostu temperatury w znaczący sposób.

    2
  • #7 21 Gru 2010 23:08
    robokop
    Moderator Samochody

    ^ToM^ napisał:

    Zapewniam, że podczas ładowania na mrozie nie wzrośnie ani o stopień. Chyba że uda Ci się przepuścić przez akumulator jakiś potężny prąd.

    Tu bym polemizował, aczkolwiek organoleptycznie tego nie sprawdzałem - tym niemniej regulatory napięcia alternatorów zawierają element termowrażliwy, do regulacji napięcia ładowania w funkcji temp. zewnętrznej, mam dość zaawansowany prostownik inwertorowy z sondą temperaturową do korekcji prądu wraz ze zmianą temperatury akumulatora. Zauważ ponadto że przy pełnym naładowaniu akumulatora, gdy przesadzić z napięciem, wraz z gazowaniem elektrolitu wzrasta jednak jego temperatura.

    0
  • #8 22 Gru 2010 08:13
    ^ToM^
    Poziom 32  

    robokop napisał:

    Tu bym polemizował, aczkolwiek organoleptycznie tego nie sprawdzałem - tym niemniej regulatory napięcia alternatorów zawierają element termowrażliwy, do regulacji napięcia ładowania w funkcji temp. zewnętrznej, mam dość zaawansowany prostownik inwertorowy z sondą temperaturową do korekcji prądu wraz ze zmianą temperatury akumulatora. Zauważ ponadto że przy pełnym naładowaniu akumulatora, gdy przesadzić z napięciem, wraz z gazowaniem elektrolitu wzrasta jednak jego temperatura.


    Problem w tym, że wraz ze spadkiem temperatury wzrasta proporcjonalnie rezystancja wewnętrzna. Pozorny spadek pojemności właśnie związany jest ze wzrostem Rw. Stąd gdy przy 20 stC przez akumulator uda Ci się przepuścić np 4A to przy -15 st C daję sie 0,5-1A. To powoduje, że przyrost wytwarzanie ciepła nie jest w stanie przewyższyć jego oddawania i to powoduje, że temperatura nie wzrasta. Zwykły prostownik z reguły działa tak, że w miarę ładowania i wzrostu napięcia na zaciskach prąd spada praktycznie do zera. Zatem w tej sytuacji nawet jak akumulator gazuje to płynący prąd jest mały i nie jest w stanie podnieść temp. w mierzalny sposób. Czujnik kompensacyjny w alternatorze to bardziej jest potrzebny w drugą stronę. Napięcie ładowania ma być korygowane -20mV/st C i jest to dość krytyczne ze wzrostem, bo ma wpływ na trwałość akumulatora.

    2
  • #9 22 Gru 2010 13:32
    tzok
    Moderator Samochody

    Ja mam ładowarkę automatyczną (impulsową) 10A i ona stabilizuje prąd, nie napięcie, do tego w "programie zimowym" ładuje do 14,7V (ale tylko 7A) a nie do standardowych 14,4V. Przy -15*C nie ładowałem, ale w okolicach 0*C akumulator robił się zauważalnie ciepły.

    0
  • #10 23 Gru 2010 18:52
    robertos.moc
    Poziom 9  

    panowie. akumulator prostownikiem ładuje sie tylko i wyłącznie w temperaturach po wyżej 5 stopni C. wtedy już tylko wybieeramy sposób ładowania tj. formatujące, uzupełniające no i to ostatnie z konieczności szybkie. a o wszystkim decyduje amperaż.

    0
  • #11 27 Gru 2010 12:15
    ^ToM^
    Poziom 32  

    robertos.moc napisał:
    panowie. akumulator prostownikiem ładuje sie tylko i wyłącznie w temperaturach po wyżej 5 stopni C.


    Zauważ, że "ładowarki" które są zabudowane we wszystkich samochodach, ładują przy każdej temperaturze. Nawet jak jest na dworze -30st. Stąd temperatura, przy której się ładuje nie jest krytyczna, natomiast skuteczność ładowania przy ujemnych temperaturach jest niewielka.

    0
  • #12 28 Gru 2010 12:06
    robertos.moc
    Poziom 9  

    ty też wyglądasz jak ładowarka. alternator ma za zadanie doładować akumulator a główne zadanie to zasilanie wszystkiego co włączysz. doładowanie w tym przypadku jest jest możliwe gdyż twój akumulator został pobudzony.

    0
  • #13 03 Sty 2011 13:11
    ^ToM^
    Poziom 32  

    robertos.moc napisał:
    ty też wyglądasz jak ładowarka. alternator ma za zadanie doładować akumulator a główne zadanie to zasilanie wszystkiego co włączysz. doładowanie w tym przypadku jest jest możliwe gdyż twój akumulator został pobudzony.


    Stąd napisałem "ładowarka". Doładowanie możliwe jest zawsze, nawet gdy akumulator jest wyładowany do "zera". Nie ma tu czegoś takiego jak "pobudzenie".

    1
  • #14 29 Sty 2011 13:00
    elel
    Poziom 15  

    Samochód co prawda ładuje akumulator nawet przy minus 20 stopniach. Naładuje nawet akumulator całkowicie rozładowany przy rozruchu. Oczywiście nie do 100% swojej pojemności ale proces ładowania będzie zachodził. Można też podładowywać akumulator z prostownika na mrozie. Problem w naładowaniu akumulatora może być jedynie w przypadku jeśli akumulator był kompletnie wyładowany na przykład przez włączone światła i taki rozładowany akumulator pozostał na mrozie. Myślę, że jeśli elektrolit zamarzł to takiego akumulatora nie da się naładować na mrozie.

    1
  • #15 08 Lut 2011 21:27
    zdzich1958
    Poziom 10  

    Temperatura ma wpływ na szybkość reakcji chemicznych w akumulatorze, co ma wpływ na pojemność akumulatora. W przedziale od 18 stopni do 27 .Wzrost temperatury o1 stopień,powoduje wzrost pojemności od 0,5do1%.Przy -15 ładować można ale będzie to trwało o wiele dłużej.

    1