Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zegar z HDD - własny układ sterowania BLDC

Gustin 21 Gru 2010 16:00 5518 4
  • Zegar z HDD - własny układ sterowania BLDC

Witam wszystkich.
    Na początku chcę zaznaczyć, że elektronika to dla mnie hobby i sposób na odprężenie oraz nauczenie czegoś nowego, jestem osobą początkującą w tej dziedzine.

Pragnę podzielić się moim projektem zegara z HDD, który konstruuję. Projekt nie jest jeszcze skończony w 100%, ale powiedzmy w 90 :) Przepraszam za zdjęcia niskiej jakości, obecnie dysponuję jedynie komórką.

Od początku - postanowiłem zrobić sobie taki zegar po przeczytaniu tego wątku na elektrodzie - tutaj wielkie podziękowania dla autora, który udostępnił dużo ciekawych pomysłów. Postanowiłem jednakże, że chcę samemu zrobić sterownik BLDC - układ sterowania z tego projektu jest trudno dostępny a używanie elektroniki dysku mnie nie satysfakcjonowało (brak kontroli szybkości obrotów, mało eleganckie rozwiązanie), zacząłem więc od prób ze sterowaniem BLDC.

Na początku zaznaczam, że sterownik konstruowałem pod konkretny model dysku i dla innego dysku być może będą potrzebne jakieś modyfikacje. Dysk to Quantum Fireball AS Plus 30GB. Silnik posiada 4 wyprowadzenia i jest - jak udało mi się ustalić - w układzie gwiazdy. W moim sterowaniu wyprowadzenie wspólne nie jest używane.

Sterownik BLDC składa się z:
    * 3x IRF7389 - N/P mosfet w jednej obudowie
    * 3x TC4428 - mosfet driver
    * 2x 74HC08 - bramy AND
    * rezystory do mosfetów i driverów