Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Vento 1993 1.8 GL. Sonda lambda/sterownik silnika

21 Gru 2010 17:42 4019 8
  • Poziom 8  
    Witam.
    Mam problem z moim ventylkiem.

    Otóż od pewnego czasu autko zaczęło palić coraz więcej, aż ostatnio osiągnęło punkt krytyczny bo na przejechanie w cyklu mieszanym trasy 55km potrzebowało niemal 9litrów benzyny...

    I teraz do meritum. Oddałem auto do mechanika, według jego słów, problemem może być sonda lambda. Początkowo twierdził że może być uszkodzona, później stwierdził że funkcjonuje a przyczyną jest sterownik silnika. Za pomocą mierników sprawdzał przepływ impulsów i twierdzi że przewody są ok a sonda wysyła sygnał. Według słów tego majstra problem polega na tym że sonda powinna puszczać zmienny sygnał w jakimś tam zakresie (mówił coś że od 0,7 do 2) a moja sonda puszcza sygnał stały o wartości 1.
    Stąd wniosek mojego mechanika że problem tkwi w sterowniku a nie w sondzie.

    No więc mam dwa pytania:
    1. czy usterka rzeczywiście dotyczy komputera czy jednak może idzie o sondę
    2. czy taka usterka sondy może rzeczywiście tak istotnie wpłynąć na poziom spalania
  • Poziom 13  
    najlepiej podepnij pod vaga, on prawdę Ci powie
  • Poziom 12  
    tak sonda puszcza zmienny sygnal a jak twoja puszcza staly 1 to napewno jest uszkodzona.

    Dodano po 2 [minuty]:

    a najlepiej to tak jak kolega mówi to podepnij pod VAGA.
  • Poziom 8  
    no to ja już nie wiem... nie znam się więc...

    mam rozumieć że jeśli komputer był podłączany do VAG to powinnienem mieć konkretną informację który podzespół szwankuje?(auto byłą podłączone do VAG) Mój mechanik powiedział że wyeliminowanie usterki wymaga sprawdzenia wszystkich pinów w sterowniku i że on uważa że to może być wina sterownika właśnie bo na jego oko sonda działa poprawnie. Mam rozumieć że buja?

    Nie ukrywam że nie śmierdzę kasą i chciałbym ograniczyć spalanie mojego auta do racjonalnych rozmiarów (chyba normalne) ale z drugiej strony nie chciałbym wymieniać części której wymieniać nie musze.... więc Waszym zdaniem sonda czy sterownik?

    I jeszcze raz ponowię choć może to nie to forum:
    czy wadliwe działanie sondy lambda naprawdę może zwiększyć spalanie o blisko 100%
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Moja rada - zmień mechanika jeżeli uważa na "swoje oko" że coś działa lub nie. W Vag'u masz wszystko co będzie Ci potrzebne aby określić poprawność działania sondy lambda regulacyjnej lub diagnostycznej(zależy ile ich masz czyli jaki silnik bo nie napisałeś).

    Sonda regulacyjna odpowiada za informację do sterownika silnika o składzie mieszanki(uboga lub bogata). Sondy wąskopasmowe pracują w zakresie od 0 do 1V a nawet 1.1V natomiast szerokopasmowe(lepsze i używane w nowszych autkach) do 5V. Napięcie sondy jest zmienne w czasie i przypomina sinusoidę gdy sonda podaje napięcie powiedzmy(upraszczając) powyżej 0,5V to mieszanka jest bogata, jeżeli poniżej to jest uboga. Na tej podstawie sterownik silnika ustawia odpowiedni czas wtrysku(dozowanie paliwa).
    Sonda lambda posiada również obwód grzałki(praca sondy lambda jest prawidłowa w określonym zakresie temperatury). Uszkodzona grzałka również spowoduje niepoprawne wskazania.

    W przypadku dużego spalania winowajcą może być też przepływomierz czyli MAF(mierzy ilość powietrza pobieranego) oraz czujnik temperatury płynu chłodzącego(nie ten od kontrolki tylko podający sygnał dla sterownika).

    Reasumując czy Twój mechanik tylko spojrzał na VAG'a czy zrobił też logi obciążeniowe? W VAG'u znajdziesz odpowiedź. Swoją drogą to w Vento będzie chyba tylko informacja o lambda factor a nie napięciu.
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    thelead1 napisał:

    czy wadliwe działanie sondy lambda naprawdę może zwiększyć spalanie o blisko 100%


    Tak, sonda Lambda ma zasadnicze znaczenie dla pracy silnika i ilości zużywanego paliwa. Ponadto proponuję sprawdzić czujnik temperatury cieczy chłodzącej.
    Tak jak napisali koledzy, do dobraj diagnozy potrzebny jest mechanik co zna VAG.
    Trzeba ocenić na podstawie wskazań, czy czas wtrysku jest prawidłowy i nie za duży.Jak sonda będzie uszkodzona, to automatycznie wzrośnie czas otwarcia wtryskiwaczy.
    Stałe napięcie o poziomie 1 V wcale nie świadczy o uszkodzonej sondzie . Być może diagnosta mierzył napięcie (stały poziom wysoki) podawane przez emulator sondy Lambda.
  • Poziom 8  
    dziekuję.... będę musiał się tym zająć po świętach.
  • Poziom 8  
    robokop napisał:
    A te Vento to jaki ma silnik ? G60 ?


    Silnik 1,8 GL Benzyna z tego co wiem oznaczenie ABS

    robokop napisał:
    I proszę poprawić natychmiast swoje posty.


    Przyznam szczerze, że nie wiem jak... może jakś drobna podpowiedź?