Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator obrotów silnika 3F, wykrywanie zużywanej mocy

21 Gru 2010 22:09 2995 2
  • Poziom 10  
    Witam, gromadzę materiały do budowy regulatora obrotów silnika 3F. Natknąłem się na coś takiego:

Regulator obrotów silnika 3F, wykrywanie zużywanej mocy

Chodzi mi o element zaznaczony na czerwono. Z analizy kodu wynika, że jeżeli zmierzona wartość napięcia na linii STROM przekroczy 0,97V, to program zmniejsza moc silnikowi bo (cytuję komentarz z kodu) ,,amperage is excessive" tł. zbyt duży pobór prądu. Czy mógł by mi ktoś wyjaśnić (nakierować na jakieś hasła do poczytania) na jakiej zasadzie to działa? Cały regulator zasilany jest z baterii litowo polimerowej - może to ma znaczenie.

Pozdrawiam i dziękuję z góry. Proszę również o wyrozumiałość - jestem programistą a elektronika to świeże hobby.
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Z opisu układu na WWW wynika, że ta "fala" ze schematu to na płytce kawałek ścieżki służącej za bocznik (shunt) do pomiaru prądu (I=U/R):
    Cytat:
    There is a shunt on the PCB, consisting of a wider copper trail which is lengthened a bit, similar to the layout in this drawing.
    The voltagedrop over the shunt allows the controller to calculate the power used, and to reduce power if amperage is excessive.

Rezystor i kondensator tworzą filtr dolnoprzepustowy uśredniający napięcie odkładające się na boczniku (bo silnik jest zasilany impulsami).

Symbol "gnd" jest dość nieszczęśliwie narysowany na tym schemacie (po obu stronach bocznika) i trochę wprowadza w błąd.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    vonar napisał:
    Symbol "gnd" jest dość nieszczęśliwie narysowany na tym schemacie (po obu stronach bocznika) i trochę wprowadza w błąd.