Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Identyfikacja silnika i dobór falownika.

arth 22 Gru 2010 08:00 8774 27
  • #1 22 Gru 2010 08:00
    arth
    Poziom 9  

    Witam.
    Jak w temacie proszę o pomoc w doborze falownika.Tabliczka znamionowa silnika nieczytelna.Silnik wymiary długość ok 20cm średnica ok 15 cm.Na silniku wybity numer 72 32 10.Silnik ten pracuje w małej tokarce.Natomiast co do falownika to rozchodzi mi się o jak najprostsze rozwiązanie,które pozwoli mi na zmianę prędkości i kierunku obrotów.


    Zapoznaj się z tym tematem Zasady wklejania zdjęć. i dodaj zdjęcia wg opisu!
    [Akrzy]


    Identyfikacja silnika i dobór falownika. Identyfikacja silnika i dobór falownika. Identyfikacja silnika i dobór falownika.

    0 27
  • Sklep HeluKabel
  • #2 22 Gru 2010 09:59
    arek.m
    Poziom 21  

    Witam
    Silnik wygląda na 0,37 lub 0,5 kW falownik może być LG SV004iG5A-4
    lub SV008iG5A-4 trójfazowe lub jedno fazowe na końcu mają cyferkę 1 i są trochę tańsze, ale wtedy silnik należy połączyć w trójkąt.

    0
  • #3 22 Gru 2010 11:30
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • Sklep HeluKabel
  • #4 22 Gru 2010 13:03
    arth
    Poziom 9  

    Brałem pod uwagę zastosowanie przekładni na kołach stożkowych,ale nie mogłem takich znaleźć,po za tym zlecenie wykonania takich kółek też trochę będzie kosztowało do tego dołożyć przełącznik prawo-lewo to w sumie uzbiera się pewnie co najmniej połowa ceny falownika (sugerując się pojawiającymi się falownikami na allegro w cenach 300-500 zł.)Po za tym falownik zawsze może się przydać do innych urządzeń.No i jest to chyba najszybszy sposób aby osiągnąć to o co mi chodzi bez większych przeróbek.
    Nie rozumiem dlaczego mam żałować zastosowania do tej tokarki falownika???

    0
  • #5 22 Gru 2010 13:38
    retrofood
    Moderator

    arth napisał:

    Nie rozumiem dlaczego mam żałować zastosowania do tej tokarki falownika???


    Dlaczego nikt nawet nie stara się pamiętać o tym, że nie każdy silnik klatkowy nadaje się do współpracy z falownikiem? Z dwóch podstawowych powodów: chłodzenia i łożyskowania. Obudowa silnika, dla prawidłowego bilansu cieplnego, musi być chłodzona przez wentylator o odpowiedniej wydajności (czytaj: prędkości obrotowej, bo przecież umieszczony jest na wale silnika). Jeśli dzięki falownikowi zmniejszamy tą prędkość, to obudowa chłodzona nie jest!

    0
  • #6 22 Gru 2010 14:24
    bonanza
    Spec od Falowników

    Przy dorywczym toczeniu silnik nie zdąży się rozgrzać, a kontrolować wystarczy nawet nosem, nie ręką.
    Kilkadziesiąt falowników zainstalowałem i obsługuję i nie spotkałem się ze zniszczeniem z tego powodu łożysk, więc uważam to za bajkę o żelaznym wilku. A jeśli łożyska się jednak uszkodzą? Cóż, 20 złotych w plecy! Nie pierwszy i nie ostatni raz.

    0
  • #7 22 Gru 2010 17:52
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 22 Gru 2010 19:42
    arth
    Poziom 9  

    Czyli mam rozumieć,że falownik w tego typu konstrukcjach nie jest takim "złotym środkiem" jak się wydawało.Pewnie trzeba będzie się rozejrzeć za kimś,kto zrobi mi koła stożkowe i trochę przerobić tokarkę.
    Mam jeszcze pytanie co do tego silnika- jakie on ma obroty?

    0
  • #9 24 Gru 2010 11:14
    czesiu
    Poziom 33  

    arth napisał:
    ...Pewnie trzeba będzie się rozejrzeć za kimś,kto zrobi mi koła stożkowe i trochę przerobić tokarkę.

    Koło pasowe kupisz gotowe, np przez allegro.
    Identyfikacja silnika i dobór falownika.

    0
  • #10 29 Gru 2010 09:08
    arth
    Poziom 9  

    Wpadł mi w ręce falownik nordac SK 500E-370-323-A.Czy można go podłączyć pod ten silnik[tabliczka nieczytelna]?Jeśli tak to jak to zrobić,aby nie upalić falownika.W temacie falowników jestem zielony,czy po podłączeniu falownik trzeba go jakoś programować?Jak sprawdzić jaki to silnik.{Wymiary silnika dł.ok 20cm śr.ok15 cm.}
    Identyfikacja silnika i dobór falownika. Identyfikacja silnika i dobór falownika. Identyfikacja silnika i dobór falownika. Identyfikacja silnika i dobór falownika.
    Identyfikacja silnika i dobór falownika. Identyfikacja silnika i dobór falownika. Identyfikacja silnika i dobór falownika.

    1
  • #11 29 Gru 2010 23:42
    Rafik4
    Poziom 26  

    Przełącz silnik w trójkąt i można próbować, falownik trzeba programować, do tego, ten falownik może napędzać teoretycznie silnik 0,37kW (2,2A), jeżeli Twój silnik jest większy (a tak dla mnie wygląda), to będzie problem. Nie możesz odczytać tabliczki z silnika, to zmierz mu prąd przy "normalnej pracy" (wiem pojęcie względne), ale da to jakiś obraz.

    0
  • #12 30 Gru 2010 17:24
    arth
    Poziom 9  

    Wygląda na to,że tego silnika nie da się przepiąć w trójkąt. Z wewnątrz silnika wychodzą tylko 3 kable, czyli pewnie jest wewnątrz połączony w gwiazdę. Pomiar rezystancji pomiędzy zaciskami wykazywał wartość ok.22 om. Prąd pobierany przez silnik na poszczególnych fazach waha się do 2,6A. {prąd trochę przekracza wartość nominalną falownika}
    Teraz nie wiem,czy skoro falownik ten mogę zasilić z 1 jak i z 3 faz, to zasilając go z 3 mogę podłączyć silnik połączony w gwiazdę czy nie?

    0
  • #13 30 Gru 2010 19:45
    bonanza
    Spec od Falowników

    Raczej nie można zasilić z 3 faz, można zasilić z 2 faz "skandynawskich" - 230V międzyfazowo. Opis zacisków: L1, L2(wykropkowane)/N, PE.

    0
  • #15 30 Gru 2010 21:52
    arth
    Poziom 9  

    Czyli dużo nie brakło a bym uwalił go, bo miałem go podłączyć pod 3 fazy. Sprawdzę jeszcze, czy nie da się w miarę prosto wyciągnąć końcówek uzwojeń na zewnątrz silnika. Ewentualnie rozglądnę się za silnikiem 0,37kW z możliwością przepięcia trójkąt- gwiazda.

    1
  • #16 31 Gru 2010 18:09
    piorun7890
    Poziom 18  

    Przecież na trzecim zdjęciu jest pokazane że posiada 6 zacisków. Z trzech masz kable wyprowadzone na zewnątrz Widać wyraźnie że silnik jest połączony w gwiazdę -zasilanie 3 fazy 400V , wystarczy wewnątrz połączyć w trójkąt -zasilanie trzy fazy 230V

    trójkąt zasilanie 3* 230V
    Identyfikacja silnika i dobór falownika.

    0
  • #17 01 Sty 2011 13:01
    arth
    Poziom 9  

    Niestety,ale też tak myślałem jednak jak chciałem przełączyć go w trójkąt to okazało się,że do zacisków gdzie są blaszki nie są podpięte żadne kable.Więc pewnie uzwojenia są połączone w gwiazdę wewnątrz silnika.

    0
  • #18 01 Sty 2011 14:05
    piorun7890
    Poziom 18  

    To nie jest duży problem ,wystarczy rozebrać silnik i znaleźć połączenie ,rozłączyć je i wyprowadzić kablami na zewnątrz.

    0
  • #19 07 Sty 2011 10:15
    arth
    Poziom 9  

    Silnik przerobiony podłączony w trójkąt,na stole z podpiętym falownikiem działa prawidłowo(regulacja obrotów,prawe-lewe).Jednak po podłączeniu go do tokarki nie startuje falownik wyświetla błąd przeciążenia(E003).
    Czy to wina za słabego falownika,że nie daje sobie rady z tym silnikiem,czy też można to jakoś dopracować poprzez odpowiednie zaprogramowanie falownika.

    0
  • #20 07 Sty 2011 21:17
    lcybulsk
    Poziom 11  

    Na ile masz ustawiony czas przyspieszania w tym falowniku?

    Czy przeciażenie występuje gdy tylko podłączysz silnik do tokarki (praca bez obciążenia) czy dopiero jak tokarka pracuje pod obciażeniem (obróbka materiału)?

    0
  • #21 09 Sty 2011 13:59
    arth
    Poziom 9  

    Silnik bez żadnego obciążenia pracował prawidłowo,jednak wystarczyło obciążyć go tylko wrzecionem to nie startował.
    Zrobiłem automatyczne rozpoznawanie silnika obciążonego wrzecionem-po tej operacji czasem startował,ale za każdym razem wywalał błąd,albo przeciążenia(E003),albo przekroczenie prądowe modułu(E004),albo przekroczenie napięcia stopnia DC(E005).
    Zgodnie z sugestią kol.lcybulsk sprawdziłem czas rozruchu i hamowania obie wartości były ustawione na 2s,zwiększyłem rozruch do 10s. a hamowanie do 5s.Silnik ruszył daje się przełączać na prawe-lewe obroty,jednak jego praca nie jest równa-jest to szczególnie mocno widoczne w trakcie wchodzenia na obroty,kiedy mocno szarpie silnikiem(wrażenie jakby silnik przerywał).Przy kilkunastu próbach pracy czasem zdarza się,że łapie któryś z ww błędów,albo po przełączeniu na "lewe" obroty nie może się rozpędzić.

    0
  • #23 13 Sty 2011 21:20
    arth
    Poziom 9  

    Do wyciągnięcia końców uzwojeń i przestawienia w trójkąt silnik oddawałem do zakładu,który zajmuje się przewijaniem silników.Jak pisałem wcześniej tabliczka nieczytelna.
    Po paru godzinach kombinacji udał mi się ustawić tak falownik,że silnik startuje,działają prawe-lewe obroty,regulacja obrotów.
    Błędy które zdarzały się wcześniej trafiają się dużo rzadziej.
    Przy regulacji obrotów jak schodzę na jakieś 650 to lubi samoczynnie przejść na obroty w drugą stronę.
    Myślę,że raczej wina będzie leżała po stronie nie do końca dobrze ustawionego falownika do tego silnika,albo jak pisałem wcześniej falownik za słaby do tego silnika(falownik 0,37kW a silnik prawdopodobnie 0,55kW).

    0
  • #24 06 Kwi 2011 17:37
    Konrad162
    Poziom 9  

    Co by nie zakładać nie potrzebnie dodatkowego tematu.
    Mam silnik 180L-6 - 15kW na tabliczce wyryte jest "3 ~ 380 trójkąt" i prąd (tak podejrzewam że to prąd silnik jest dość stary i tabliczka się już lekko zużyła) 30,5

    Jakiej firmy/model polecacie do tego układu falownik.

    PS słyszałem że niektóre falowniki nie chcą działać z silnikami połączony w trójkąt (a z tabliczki znamion wychodzi że ten jest połączony w trójkąt), bo nie przechodzą pierwszych mini testów jakie wstępnie przeprowadza falownik.

    W każdym razie proszę o radę.

    Pozdrawiam Konrad

    1
  • #25 06 Kwi 2011 17:55
    pm.001
    Specjalista elektryk

    Witam
    Ale kolega nic nie pisze o aplikacji w której to ma pracować. Czy potrzebny jest falownik wektorowy czy też wystarczy najprostszy skalarny. Co ze sposobem sterowania? (z klawiaturki, wejściami binarnymi, wejściem analogowym)
    Osobiście najczęściej stosowałem Hitachi, Moeller (też Hitachi), Lenze i ABB. Co do LG była taka seria że nawet dostawca całych urządzeń nie chciał zwrotu uszkodzonych ale nie dyskredytuję tego producenta.
    Nie znam falowników które mają wątpliwości uzależnione od sposobu podłączenia silnika (Y/D) więc ten kawałek wkładam między bajki.
    Proponuję jednak zwrócić uwagę na post z informacjami o tym iż nie wszystkie motorki będą pracować z falownikami. Oprócz chłodzenia i łożyskowania o czym już było wspomnę jeszcze o izolacji (stromość zmian napięcia przy zasilaniu przez falownik - klucze tranzystorowe pracujące z częstotliwością mierzoną w kHz - powodują że starszy silnik pracujący poprawnie przy bezpośrednim podłączeniu do sieci ulega uszkodzeniu przy zasilaniu przez falownik)
    pozdrawiam
    pm001

    0
  • #26 06 Kwi 2011 18:21
    Konrad162
    Poziom 9  

    To jest silnik który najprawdopodobniej ma zastosowanie jako "wentylator". Jakiś żadnych szczególnych wymagań co do sterowania to nie ma. Oprócz tego iż falownik będzie zamontowany w szafie a na drzwi szafy będzie "wyciągnięty" potencjometr który ma sterować obrotami.

    Patrząc po falownikach to zastanawiałem się np. nad takim:
    LG SV150iG5A-4 15kW 400V

    Oczywiście można zainwestować w falownik np. od ABB i zapłacić średnio 2 razy więcej chociażby za funkcje które nie będą tam wykorzystane. Bo nie czarujmy się ale sterowanie silnika z potencjometru za pomocą falownika to jest chyba najbardziej minimalne wykorzystanie funkcji dostępnych w falownikach.

    Pozdrawiam.

    0
  • #27 06 Kwi 2011 18:38
    pm.001
    Specjalista elektryk

    Jeśli wentylator to wszelkie wodotryski są zbędne i wybór kolegi jest sensowny. Proponuję jednak sprawdzić u producenta (o ile jest dostępny) czy ten model silnika będzie pracował z falownikiem (zastrzeżenia we wcześniejszym poscie). Zwróciłbym też uwagę na chłodzenie samej szafy. Przy mocy falownika 15kW straty mocy w falowniku są rzędu 800W.
    pozdrawiam
    pm001

    0
  • #28 06 Kwi 2011 18:50
    Konrad162
    Poziom 9  

    pm.001 napisał:
    Proponuję jednak sprawdzić u producenta (o ile jest dostępny) czy ten model silnika będzie pracował z falownikiem (zastrzeżenia we wcześniejszym poscie).

    Też tak myślę że najsensowniej będzie zapytać producenta w temacie.

    pm.001 napisał:

    Zwróciłbym też uwagę na chłodzenie samej szafy. Przy mocy falownika 15kW straty mocy w falowniku są rzędu 800W.

    rzecz jasna.

    Pozdrawiam i dziękuję za rady.

    0