Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie silnika trójfazowego napięciem 230 V

Deepstop 22 Gru 2010 15:16 10338 16
  • #1 22 Gru 2010 15:16
    Deepstop
    Poziom 7  

    Witam.
    Ponieważ jestem laikiem w sprawach prądu proszę o podpowiedź.
    Posiadam w sprężarce do napełniania butli silnik o mocy 2,2 kW trójfazowy. Chciałbym go móc również zasilać napięciem 230 woltów. Widziałem kiedyś takie rozwiązanie jak falownik podłączony do zasilania 230 woltów, do którego był podłączony silnik trójfazowy.
    Czy takie rozwiązanie się sprawdza i jakie są jego konsekwencje poza koniecznością kupna falownika?
    Czy nastąpi spadek mocy i jeśli tak to jak duży?
    Mógłbym zawsze zastosować silnik jednofazowy, ale wiąże się to z spadkami mocy podczas wahań napięcia, jak również przy kilkumetrowych przewodach zasilających do silnika następują straty mocy.
    Bardzo proszę o pomoc.

    Pozdrawiam
    Piotr Dybikowski
    500 138 000

    Błędy poprawiłem. Na przyszłość proszę korzystać z modułu sprawdzania pisowni (przyciski pod "okienkiem", w którym pisze się tekst). [retrofood]

  • #2 22 Gru 2010 17:38
    zbychmg
    Poziom 28  

    Rozumiem, że chciałbyś zasilać z jednej fazy 230V.
    Jest taka możliwość, odpowiedni falownik, zasilany z jednej fazy.
    Należy się jednak liczyć z tym, że przy znamionowej prędkości silnik nie osiągnie mocy znamionowej. Teoretycznie osiągnie ok. 0,7 mocy znamionowej.

  • #4 22 Gru 2010 18:05
    robokop
    Moderator Samochody

    Chłopy:

    Deepstop napisał:
    Mógłbym zawsze zastosować silnik jednofazowy, ale wiąże się to z spadkami mocy podczas wahań napięcia, jak również przy kilkumetrowych przewodach zasilających do silnika następują straty mocy.

    Sądzicie że falownik zadziała jak stabilizator napięcia o sprawności przekraczającej 100% ? Jeśli to ma działać na 220V z długim przewodem zasilającym, wykluczającym zastosowanie silnika jednofazowego stosownej mocy, to falownik zasilający silnik trójfazowy będzie jeszcze gorszym rozwiązaniem - dojdą dodatkowe straty mocy. Jeśli to miało by działać, to jedynym chyba sensownym rozwiązaniem będzie mniejszy silnik jednofazowy, napędzający kompresor poprzez mniejszą przekładnię - będzie wolniej pompować. Ewentualnie pomyśleć np. nad kompresorem spalinowym.

  • #5 22 Gru 2010 18:30
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    Deepstop napisał:
    Witam
    Ponieważ jestem laikiem w sprawach prądu proszę o podpowiedź.
    ...
    Mógłbym zawsze zastosować silnik jednofazowy, ale wiąże się to z spadkami mocy podczas wahań napięcia, jak również przy kilkumetrowych przewodach zasilających do silnika następują straty mocy.


    A może laik nie próbowałby pouczać elektryków o spadkach mocy podczas wahań napięcia, ani na kilkumetrowych przewodach?

  • #6 22 Gru 2010 18:40
    radekch24
    Poziom 11  

    Zastosuj silnik jednofazowy, albo pociągnij zasilanie trójfazowe. To chyba najlepsze i najtańsze sposoby.

  • #7 22 Gru 2010 19:50
    Deepstop
    Poziom 7  

    A może laik nie próbowałby pouczać elektryków o spadkach mocy podczas wahań napięcia, ani na kilkumetrowych przewodach?[/quote]

    Pewnie Tak. Zauważyłem już, że najważniejsze u tego moderatora są błędy ortograficzne, zamiast ą a zamiast ś s, zamiast 100 wat, ma być 100 watów, a nie pomoc merytoryczna - zdecydowanie inaczej niż na forum nurkowym. Oczywiście ta wypowiedź dotyczy tylko pana retrofood, a może z błędem i powinno być retrofooda?
    Informacja o spadkach mocy podczas wahań napięcia wynika z informacji od kolegów nurków którzy takie silniki mają przy swoich kompresorach zarówno zasilanych 220 volt jak i 380. Te na 380 sprawują się o wiele lepiej w naszych zastosowaniach, (dlaczego nie wiem i mam nadzieję, że u elektryków uzyskam informację) choćby przy rozruchu. Można to wszystko oczywiście opisać w poście, ale długość postu będzie taka, że zanim czytający dojdą do końca zapomną czego dotyczyło podstawowe pytanie. Mam nadzieje, ze odpowiedziałem wyczerpująco moderatorowi i nie popełniłem zbyt wiele błędów interpunkcyjnych zgodnie z .Pkt 8.2 i 15 regulaminu?
    Pozdrawiam
    Piotr Dybikowski
    500 138 000

    Moderowany przez retrofood:

    Za każde następne naruszenie pkt 6 i 10.8 regulaminu udzielę ostrzeżenia.

  • #8 22 Gru 2010 20:05
    robokop
    Moderator Samochody

    Podstawowa sprawa - prawdopodobnie z budżetem emeryta porwałeś się na dość drogi sport, jakim jest nurkowanie. Dobry kompresor wymaga dobrego zasilania - jednofazowy z jednej fazy, a trójfazowy z trzech. Falownik jest rozwiązaniem zastępczym - protezą, do zastosowania tam , gdzie z jednej fazy z powodów technicznych trzeba zrobić trzy. Silnik jednofazowy przy zasilaniu ze źródła o niewystarczającej wydajności prądowej, nie zapewniającej rozruchu, bądź osiągnięcia przez silnik prędkości znamionowej ulegnie spaleniu, tak samo silnik trójfazowy - bądź zabezpieczenia falownika nie pozwolą w ogóle na start. Pozostają albo rozwiązania przedstawione wyżej, albo zakup agregatu prądotwórczego. I proponowałbym troszkę grzeczniej - w końcu to nie na "przyjaznym forum nurkowym" tylko na elektroda.pl szuka kolega pomocy.

  • #9 22 Gru 2010 21:01
    Deepstop
    Poziom 7  

    Problem polega na tym, że mogę zainstalować silnik na 220 volt lub 380. W przypadku dostępności zasilania 380 nie ma żadnego kłopotu bo napęd pracuje (z opowieści i praktyki innych) dużo lepiej, efektywniej w tej sprężarce, również sam rozruch w momencie włączenia. Zatem pytanie ile zastosowanie tego półśrodka w postaci falownika pogorszy " efektywność napędu" w przypadku zastosowania falownika. Co tak naprawdę się zmieni?. Tak się składa, że posiadam jeszcze sprężarkę o dużej wydajności której emeryci raczej nie użytkują ale jest ona stacjonarna, a zatem trudno ją użytkować na wyjazdach. Generalnie to prowadzę Centrum Nurkowe i wyposażenia u mnie nie brak http://deepstop.pl/sklep.html.. Nie o pieniądze więc tu chodzi a o podpowiedź które rozwiązanie będzie lepsze i praktyczniejsze.

  • Pomocny post
    #10 22 Gru 2010 21:18
    robokop
    Moderator Samochody

    Krótko i tematycznie - jeśli chcesz mieć sprzęt uniwersalny, to tylko jednofazowy - wada - silnik max 1.5kW, także zbyt dużego kompresora nie ruszy. Tam gdzie nie da rady silnik jednofazowy, tam trójfazowy z falownikiem robiącym 3 fazy z 1 tym bardziej.

  • #11 22 Gru 2010 21:38
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    Deepstop napisał:
    Zatem pytanie ile zastosowanie tego półśrodka w postaci falownika pogorszy " efektywność napędu" w przypadku zastosowania falownika. Co tak naprawdę się zmieni?


    Przecież odpowiedź już padła:
    robokop napisał:
    Sądzicie że falownik zadziała jak stabilizator napięcia o sprawności przekraczającej 100% ? Jeśli to ma działać na 220V z długim przewodem zasilającym, wykluczającym zastosowanie silnika jednofazowego stosownej mocy, to falownik zasilający silnik trójfazowy będzie jeszcze gorszym rozwiązaniem - dojdą dodatkowe straty mocy


    Przecież falownik nie dostarczy dodatkowej energii! Musi ją wtedy pobrać z jednej fazy, co z powodzeniem może zrobić i silnik jednofazowy.
    Jedyna, ewentualna(!), bo nie wiem, czy potrzebna, korzyść z falownika, to trochę lepsza charakterystyka mechaniczna silnika podczas rozruchu. Jeśli jednak nie ma problemów z rozruchem, to falownik jest zbędnym gadżetem.

  • #12 22 Gru 2010 21:43
    Usunięty
  • #13 23 Gru 2010 02:46
    Deepstop
    Poziom 7  

    Niestety nie do końca silniki spalinowe są idealnym rozwiązaniem na wszystkich wyjazdach. Choć to prawda, że w tych sprężarkach są montowane silniki Hondy, lub Subaru. Problem polega na ich "upierdliwości" dla sąsiadów wokół. Sprężarkę z napędem elektrycznym akurat na takim wyjeździe można podłączyć nawet w domku, spalinowej już niestety nie. Oczywiście jak jechaliśmy nurkować do Francji w jaskiniach, mieliśmy sprężarkę spalinową, która tam się sprawdziła. A jaki musi być zabezpieczenie podczas rozruchu takich silników dla 220 volt i trójfazowego zasilanego przez falownik? Ile mniejsze będzie w tym drugim przypadku?

  • #14 23 Gru 2010 04:12
    Jerzy Bartnicki
    Poziom 23  

    Witam
    Może mała podpowiedź, sprawa rozruchu będzie mniej ciężka gdy sprężarka będzie startowała gdy w układzie nie ma ciśnienia, można również zastosować układ odprężający podczas startu. Niemniej jednak z mojego doświadczenia do normalnej pracy sprężarki potrzebna jest jednak moc. Ktoś już poprzednio napisał że dobrym rozwiązaniem jest zakup silnika 1,5 kW i zmniejszenie obrotów sprężarki, z mojego doświadczenia wynika że jest to jedno sensowne rozwiązanie.
    Jerzy

  • #15 23 Gru 2010 21:27
    robokop
    Moderator Samochody

    Deepstop napisał:
    A jaki musi być zabezpieczenie podczas rozruchu takich silników dla 220 volt i trójfazowego zasilanego przez falownik? Ile mniejsze będzie w tym drugim przypadku?


    A skąd pomysł że będzie mniejsze? Będzie na odwrót.

  • #16 28 Gru 2010 10:01
    lcybulsk
    Poziom 11  

    Witam,
    Jeśli masz już silnik 3~ 230V i chcesz cały układ zasilać z 1~ to musisz zastosować falownik z zasilaniem jednofazowym (napięcie zasilające 3x230 w Polsce nie występuje) a silnik połączyć w trójkąt. Wtedy na silniku masz 3x230V. Ten sam silnik najprawdopodobnie przy połączeniu w gwiazdę możesz zasilić 3x400V i wtedy nie stosować falownika, ale jeśli ma to być układ mobilny z dostępem trzech faz może być problem.
    Innym rozwiązaniem jest gdy wymienisz silnik na 1~, 230V o takiej samej mocy. Jeśli chodzi o rozruch sprężarki to w przemysłowych rozwiązaniach (również z falownikami) stosuje się rozruch bez obciążenia przy zamkniętym zaworze. Po osiągnięciu obrotów przez silnik zawór jest otwierany i silnik pracuje pod obciążeniem.

  • #17 28 Gru 2010 10:40
    Inkwizycja
    Poziom 25  

    Potrzebuje Pan kondensatora o pojemności 150µF na 600V i prostego układu przełączająco – zabezpieczającego zasilanie z 1 fazy na 3 fazy. (jak mi się będzie nudzić to narysuję :D ). Moc silnika zmniejszy się o ok.30 % przy pracy jednofazowej.

    Ps. 70µF na 1kW – str. 79 „Poradnika montera elektryka” wydanie drugie :D

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME