Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

"Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.

norbert-tymon 22 Gru 2010 20:42 10784 9
  • "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    Witam!

    Chciałbym pochwalić się moją pierwszą konstrukcją która niebyła wykonana "na chwilkę, a potem się pomyśli".
    Jest to subwoofer do Mercedesa W168, czyli popularnej A-klasy, na bazie głośnika Hertz DS-250.

    Założenia:
    Kiedy auto trafiło w moje ręce, zostało wymienione radio na starego Soniaka w bardzo podstawowej wersji.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    Już przy pierwszych odsłuchach okazało się, że "basy" z fabrycznych głośników są bardzo płaskie i wydaje się, że głośnik gra w blaszanym wiadrze. Głównym założeniem projektu było wypełnienie wnętrza pojazdu basem który daje możliwość jechania przez dłuższy czas bez zmęczenia kiepskiej jakości muzyką. Drugim ważnym kryterium był rozmiar zabudowy, musiała ona mieć mniej niż 25L.


    W okresie projektowania towarzyszyło mi motto "Jak najtaniej", przerodziło się ono w ""Jeszcze trochę dołożę", a finalnie "RAZ, A DOBRZE!" i tego się trzymałem do końca prac.
    Projekt przeszedł kilka ewolucji.
    Pierwotnie miała to być skrzynka pod tylne siedzenie na głośnik o średnicy 16,5cm nieznanej mi firmy napędzany z "wzmacniacza" do zabudowy (mały, można kupić za 40PLN), ale stwierdziłem, że to nie będzie to, następnie powstała kartonowa makieta skrzyni która odpowiadała ograniczeniom które wcześniej sobie założyłem (musiał być wolny dostęp do schowka w boczku bagażnika, możliwie małe gabaryty oraz wygląd - rozmiar - który nie będzie wywoływał ataków śmiechu). Po obliczeniach wyszło na to, że mam do zagospodarowania ok. 25L.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.




    Zaczęły się poszukiwania odpowiedniego przetwornika, na alledrogo wypatrzyłem BOSCHMANN'a o średnicy 20cm, poczytałem opinie i odrzuciłem ten głupi pomysł, w między czasie do budżetu doszło kolejne 100PLN, więc pułap cenowy głośnika skoczył do 200PLN i tu otworzyły się "możliwości". Po kilku godzinach wyliczania pojemności potrzebnych dla poszczególnych głośników, uchowało się ich tylko kilka. Wybór padł na przetwornik Hertz DS-250 o średnicy 25cm i mocy 150W w RMS.
    Dobrze się złożyło, bo głośnik był w sklepie w Warszawie, zadzwoniłem i okazało się, że został ostatni i już jedzie po niego klient, więc ja czym prędzej do tego sklepu i wyrobiłem się 2 minuty przed tamtym osobnikiem, Hertz był mój.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    Następnego dnia pojechałem do Castoramy na Targówku z własnym projektem i wymiarami formatek, po 20 minutach miałem już materiał przycięty z iście chirurgiczną precyzją i idealnym otworem. Wieczorem w domu złożyłem, skleiłem i poskręcałem cała konstrukcję, niby wszystko OK, ale pomyliłem się przy wyliczeniach i jedna z formatek była za wąska, ale i na to znalazł się sposób, a mianowicie kawałek łaty którą znalazłem w piwnicy.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    Po tej operacji nadszedł czas na najbardziej pracochłonne prace, czyli wstępne zeszlifowanie niedoskonałości, nałożenie szpachli na miejsca wkrętów, delikatne zaokrąglanie krawędzi, finalne szlifowanie.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    Następny etap prac to już można śmiało powiedzieć, że to sama przyjemność, bo nasza konstrukcja nabiera odpowiedniego wyglądu, tak, więc oklejanie, wytłumianie, przeciągnięcie kabla i założenie terminala na tył.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    Nie obeszło się oczywiście bez "ofiar" klei przywarł do zewnętrznej strony koca obiciowego, ale i na to znalazł się sposób, wystarczyło przetrzeć kilka razy ściereczką nasączoną benzyną ekstrakcyjną i po chwili nie było śladu po "wpadce", po tym wszystkim skrzynia była już prawie gotowa.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    Teraz nadszedł czas na zakup wzmacniacza, najpierw był KENWOOD KAC-821 - jak dla mnie pomyłka, następnie w moje ręce trafił Phoenix Gold XS-2500, zapłaciłem za niego KEENWOOD'a + 80PLN.
    Fotografie wzmacniacza.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    Kolejny etap to zakup kabli i tu z pomocą nadeszła znana firma Zbyromex na Warszawskim Wolumenie, Pan Piotr po krótkiej rozmowie i objaśnieniu o jaki sprzęt chodzi i jakie moce wskazał odpowiednie kable.
    Kable prądowe - 8mm^2 i drugi o tym samym przekroju z masą do akumulatora,
    Kable sygnałowe to VIVACO - szczerze mówiąc nie miałem styczności z tą firmą, ale jakościowo nie są złe, a raczej reprezentują wyższą półkę z tych średnich,
    Kabel sterujący to zwykły przewód o przekroju 1,5mm^2.
    Kable prądowe zostały umieszczone w plecionce, aby łatwiej je było je przeciągać oraz, żeby uniknąć wczesnych przetarć.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    Przyszedł czas na montaż, ale z racji, że jest to Mercedes to wszystkie wolne "przelotki" są zaspawane, więc trzeba było nieco zmodyfikować klapę od akumulatora.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    Przekładanie kabli trwało ok. 2h, ponieważ trzeba było rozebrać połowę wnętrza.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    Wzmacniacz ukryty jest pod tylnym lewym fotelem, od razu pragnę zaznaczyć, iż nie nagrzewa się, ponieważ ma nad sobą ok 6-10cm wolnej przestrzeni.
    Zamocowany jest od tyłu tasiemkami do mocowanie rowerów do bagażnika dachowego.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.
    Reszta wygląda tak.
    "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt. "Basy do A-klasy!" - ukończony projekt.

    Kosztorys:
    Głośnik - 179PLN
    Skrzynia (materiały) - ok.70PLN
    Kable - ok. 90PLN (rabat)
    Wzmacniacz - 200PLN
    ____________________________
    Suma: ok. 540PLN

    Wrażenia:
    Auto wypełnione po brzegi przyjemnymi dla ucha niskimi tonami.
    Bas jest mocny, klarowny, punktualny i co najważniejsze CZYSTY.
    Było warto.
    Jednym słowem - BAJKA!


    Dziękuję, że dotrwaliście do końca.
    Jest to moja pierwsza konstrukcja wykonana "na poważnie" i wystawiona na elektrodzie.
    Jeśli podoba Ci się moja konstrukcja to proszę Cię drogi czytelniku o oddanie swojego głosu w postaci kliknięcia na przycisk z napisem "Fajne", u góry strony.
    Pozdrawiam i życzę wszystkim Wam udanych i wesołych świąt. :D


    Fajne!
  • #2 23 Gru 2010 00:04
    marti_944
    Poziom 28  

    Witam!

    Bardzo fajny wyszedł ten sub, estetycznie, solidnie(wygląda).

    Mam jednak pytanie - z jakiego materiału wykonana skrzynia ? MDF czy płyta wiórowa ?
    BTW: świetnie skosiłeś głośnik klientowi ;)

    Wesołych świąt, pozdrawiam! \m/

  • #3 23 Gru 2010 00:09
    norbert-tymon
    Poziom 10  

    Skrzynia jest wykonana z płyty wiórowej tzw. "zielonej".
    Jest ona mocniejsza od zwykłej ze względu na to, iż jest ona prasowana z większym naciskiem, ponieważ zawiera dodatkowo środki impregnujące.
    Wszystkie ścianki są wykonane z płyty o grubości 18mm, a na przód jest dodatkowo przyklejona i przykręcona płyta o grubości 12mm, aby stworzyć zagłębienie umożliwiające "wpuszczenie" głośnika.

  • #4 23 Gru 2010 01:17
    ElectroTom
    Poziom 24  

    Nietuzinkowy, szczegółowy i ciekawy opis. Super, fabryka maskownica głośnika. Byłbym mile zaskoczony wyjaśnieniem, jak została wykonana. Wygląda jakby wyszła z pod maszynki CNC.

  • #5 23 Gru 2010 11:14
    Ptolek
    Poziom 36  

    Podejrzewam, że maskownicę autor tematu kupił razem z głośnikiem?
    Ładna, ale jednak trochę słabo chroni głośnik.
    Co do kondensatorów, powiem tak: "mam podobne elektrolity i są wypukłe".
    To po prostu taka nakładka z tworzywa sztucznego na wierzchu i nie ma nic wspólnego z właściwą puszką kondensatora, która jest pod nią. Może nawet pod spodem kondensator jest wklęsły :D
    Dlaczego zdecydowałeś się na obudowę zamkniętą?

  • #6 23 Gru 2010 14:19
    norbert-tymon
    Poziom 10  

    Kolega Ptolek ma rację w dwóch kwestiach:
    1) Maskownica kupiona razem z przetwornikiem.
    2) To co sprawia, że kondensatory wydają się wypukłe to nasadka stosowana przez producenta.
    Maskownica w brew pozorom bardzo dobrze zdaje egzamin, ponieważ nie przewożę dużych ilości ładunków, a jeśli już to staram się je pakować w kartony.
    Dlaczego obudowa zamknięta?
    Hmm...
    Producent określił kilka typów obudów które są optymalne dla tego głośnika.
    1) Ekonomiczna zamknięta - 15L (otrzymujemy strojenie na 75Hz)
    2) Rozwojowa zamknięta - 22,7L (otrzymujemy strojenie na 65Hz)
    3) Ekonomiczna Bass-Reflex - 17L z otworem B-R o śr=62mm i dł=155mm (otrzymujemy strojenie na 43Hz)
    4) Rozwojowa Bass-Reflex - 26L z otworem B-R o śr=62mm i dł=105mm (otrzymujemy strojenie na 40Hz)
    Wybrałem opcję 2 z tym, że dodałem 1L celem poprawy zejścia.
    Zastanawiałem się nad wykorzystaniem każdej z wyżej wymienionych konstrukcji, ale zwyciężyła skrzynia zamknięta, ponieważ można lepiej kontrolować głośnik i bas jest bardziej punktowy, a nie lubię przeciągniętych zejść oraz zależało mi na miejscu.
    A-klasa jest małym samochodem, więc robienie z niego komory hiperbarycznej wydaje się trochę bez sensu, bo uważam, że nie muszę mieć bardzo dużych ciśnień.
    Podejrzewam, że wzmacniacz będzie ze mną wędrował do ew. następnych samochodów, nie wiem jak ze skrzynią, ale wróżę jej, albo również wędrówkę, albo następna konstrukcja będzie oparta na starszym bracie Hertz'a, czyli DS-300, ponieważ jestem zauroczony ich dźwiękiem.

    _____________________________
    EDIT:
    Panowie oraz Panie, mam jeszcze w pokoju głośnik JBL GT-coś o średnicy 30cm, na sztywnej membranie, jest ona pęknięta, czy można to jakoś naprawić??
    Może jakoś złożyć na równo miejsce pęknięcia od zewnątrz zabezpieczyć i unieruchomić taśmą izolacyjną, a od spodu złapać jakimś mocnym i lekkim klejem, membrana jest wykonana z tworzywa sztucznego. Wiem, że to takie "łatanie chłodnicy jajkiem", ale może coś z tego będzie i powstanie druga skrzynka jako uzupełnienie na zloty lub coś w tym stylu.
    Jeszcze jedno wiecie może kiedy w Warszawie odbywają się jakieś zawody CA, to bym podjechał chociaż na jakiś pomiar, żeby zobaczyć efekt swojej pracy, a kto wie może będzie jakaś konkurencja dla amatorów?
    Pozdrawiam.

  • #7 23 Gru 2010 18:06
    maciek_90
    Poziom 12  

    Bardzo ciekawy projekt połączony ze świetnym wykonaniem, gratuluje. Jedyne co bym zmienił to radio :) moim zdaniem sony robi bardzo słabe radia (pod względem dźwięku) nawet wyższe modele grają przeciętnie co nawet moje "krzywe" uszy słyszą ;). Według mnie nawet niskie modele Alpine, Clariona czy nawet Kenwooda grają lepiej, ale to jest moje zdanie i inni mogą się z nim nie zgodzić. Pozdrawiam i jeszcze raz gratuluje udanej skrzyneczki.

    Wesołych Świąt

  • #8 24 Gru 2010 13:27
    norbert-tymon
    Poziom 10  

    marti_944 napisał:
    Witam!

    Bardzo fajny wyszedł ten sub, estetycznie, solidnie(wygląda).


    Nie tylko wygląda, ale jest solidna, testowana przez zemnie, można po niej śmiało skakać i nic się nie dzieje, nawet nie jęknie.
    Przy skręcaniu padła wkrętarka, wiec wszystkie śruby są dokręcone ręcznie.

  • #9 24 Gru 2010 19:53
    degename
    Poziom 18  

    Zacznę od krytyki... Skończyłem. Skrzynia jest na prawdę ładnie wykonana i przede wszystkim z głową. Bardzo ładnie wpasowuje się w bagażnik i nie zajmuje dużo miejsca.

    1. Czy mocowałeś jakoś skrzynkę w środku czy stoi sobie po prostu? Nie porusza się w czasie jazdy?
    2. Czy do subwooferów można stosować do wytłumienia gąbkę na której są "kolce"?

  • #10 25 Gru 2010 00:07
    norbert-tymon
    Poziom 10  

    Skrzynia jest na tyle stabilna, że nie przesuwa się w czasie jazdy, a tej zimy również była jazda na ręcznym.
    Można stosować gąbkę "akustyczną", jednak moim zdaniem lepiej jest zastosować taki materiał jak u mnie, ponieważ nie trzeba go docinać do każdej długości.
    Wystarczy przyciąć szerokość i jednym pasem przez całą skrzynię i przymocować za pomocą trakera do każdej ze ścianek, mamy wtedy ładny porządeczek w środku.
    Generalnie najlepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie każdego z wytłumień po trochu, ale wiadomo, że takie "defekty" dostrzeże tylko chorobliwy audiofil.
    Ja zastosowałem watolinę (lub wełnę, naprawdę nie pamiętam) z zasadniczych trzech powodów:
    1) Tłumi w szerszym paśmie
    2) Łatwość montażu
    3) Cena (10PLN za 1m x 1m)

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME