Witam! Potrzebuje informacji w jakich pojazdach stosowane były sprężarki powietrza z łożyskami kulowymi tj. bez panewek i smarowania pod ciśnieniem, tylko zwykłe rozbryzgowe. Dokładnie przeszukałem forum i wstępnie wiem, że są to Ził i Skot (więc może też Tatra, ale z tego co na razie widziałem to są 1 tłokowe).
Pytam, ponieważ nie chcę ryzykować przeróbki najpopularniejszej sprężarki tj. Jelcz/ Ikarus (na panewkach smarowanych ciśnieniowo olejem z silnika) na smarowanie rozbryzgowe ponieważ informacje na temat konkretnych działań są mało precyzyjne ("nawiercić otwory w górnej części korbowodu i w samej panewce"). Pomijam fakt, że może korbowody będą jakoś tam smarowane, ale sam wał w obudowie? Wiem, że jest możliwość dołączenia pompy wspomagania- ale to spora komplikacja konstrukcji, a jak wiadomo, to sprzyja usterkom. Więc wybrałem opcję szukania sprężarki którą bezpośrednio można zastosować do budowy kompresora.
Więc proszę o fachowe, sprawdzone i pewne wiadomości. Chętnie posłucham też o trwałości danej "marki"- mam pewne obawy co do Ziła, ruskie pewnie zastosowali dwa tłoki, bo jeden dmuchał za mało przez jakość wykonania:). Oczywiście poproszę o marki które są osiągalne na szrotach bądź też dostępne w handlu, ale w umiarkowanej cenie (nie chcę kupować nowej sprężarki do Scanii). Na jednym ze złomów znalazłem kilka silników które mają sprężarki dwutłokowe, ale nie chcę ich "testowo" rozbierać, tylko po to, żeby zobaczyć jakie mają łożyska...
Jelcz miał dużo typów silników, w tym autobusowe, może jakieś są na łożyskach kulkowych. Kompresor który chcę zbudować ma być przede wszystkim niezawodny i wydajny.
Może ktoś posiada jakiś katalog, lub rysunki techniczne?
Dziękuje za pomoc- myślę, że wiele osób szuka takich informacji.
Pytam, ponieważ nie chcę ryzykować przeróbki najpopularniejszej sprężarki tj. Jelcz/ Ikarus (na panewkach smarowanych ciśnieniowo olejem z silnika) na smarowanie rozbryzgowe ponieważ informacje na temat konkretnych działań są mało precyzyjne ("nawiercić otwory w górnej części korbowodu i w samej panewce"). Pomijam fakt, że może korbowody będą jakoś tam smarowane, ale sam wał w obudowie? Wiem, że jest możliwość dołączenia pompy wspomagania- ale to spora komplikacja konstrukcji, a jak wiadomo, to sprzyja usterkom. Więc wybrałem opcję szukania sprężarki którą bezpośrednio można zastosować do budowy kompresora.
Więc proszę o fachowe, sprawdzone i pewne wiadomości. Chętnie posłucham też o trwałości danej "marki"- mam pewne obawy co do Ziła, ruskie pewnie zastosowali dwa tłoki, bo jeden dmuchał za mało przez jakość wykonania:). Oczywiście poproszę o marki które są osiągalne na szrotach bądź też dostępne w handlu, ale w umiarkowanej cenie (nie chcę kupować nowej sprężarki do Scanii). Na jednym ze złomów znalazłem kilka silników które mają sprężarki dwutłokowe, ale nie chcę ich "testowo" rozbierać, tylko po to, żeby zobaczyć jakie mają łożyska...
Jelcz miał dużo typów silników, w tym autobusowe, może jakieś są na łożyskach kulkowych. Kompresor który chcę zbudować ma być przede wszystkim niezawodny i wydajny.
Może ktoś posiada jakiś katalog, lub rysunki techniczne?
Dziękuje za pomoc- myślę, że wiele osób szuka takich informacji.