Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dwutłokowa sprężarka powietrza- gdzie szukać?

leon007 25 Gru 2010 19:25 17643 17
  • #1 25 Gru 2010 19:25
    leon007
    Poziom 13  

    Witam! Potrzebuje informacji w jakich pojazdach stosowane były sprężarki powietrza z łożyskami kulowymi tj. bez panewek i smarowania pod ciśnieniem, tylko zwykłe rozbryzgowe. Dokładnie przeszukałem forum i wstępnie wiem, że są to Ził i Skot (więc może też Tatra, ale z tego co na razie widziałem to są 1 tłokowe).

    Pytam, ponieważ nie chcę ryzykować przeróbki najpopularniejszej sprężarki tj. Jelcz/ Ikarus (na panewkach smarowanych ciśnieniowo olejem z silnika) na smarowanie rozbryzgowe ponieważ informacje na temat konkretnych działań są mało precyzyjne ("nawiercić otwory w górnej części korbowodu i w samej panewce"). Pomijam fakt, że może korbowody będą jakoś tam smarowane, ale sam wał w obudowie? Wiem, że jest możliwość dołączenia pompy wspomagania- ale to spora komplikacja konstrukcji, a jak wiadomo, to sprzyja usterkom. Więc wybrałem opcję szukania sprężarki którą bezpośrednio można zastosować do budowy kompresora.

    Więc proszę o fachowe, sprawdzone i pewne wiadomości. Chętnie posłucham też o trwałości danej "marki"- mam pewne obawy co do Ziła, ruskie pewnie zastosowali dwa tłoki, bo jeden dmuchał za mało przez jakość wykonania:). Oczywiście poproszę o marki które są osiągalne na szrotach bądź też dostępne w handlu, ale w umiarkowanej cenie (nie chcę kupować nowej sprężarki do Scanii). Na jednym ze złomów znalazłem kilka silników które mają sprężarki dwutłokowe, ale nie chcę ich "testowo" rozbierać, tylko po to, żeby zobaczyć jakie mają łożyska...

    Jelcz miał dużo typów silników, w tym autobusowe, może jakieś są na łożyskach kulkowych. Kompresor który chcę zbudować ma być przede wszystkim niezawodny i wydajny.

    Może ktoś posiada jakiś katalog, lub rysunki techniczne?

    Dziękuje za pomoc- myślę, że wiele osób szuka takich informacji.

    0 17
  • #2 25 Gru 2010 19:57
    bandi21
    Poziom 29  

    Polecam skota.Mam coś takiego na butli 110 litrów i robiłem na nim pneumatem udarowym przez parę lat.Teraz mam coś większego a tamten jest rezerwowy.

    0
  • #3 25 Gru 2010 19:58
    tomek70
    Poziom 20  

    Chętnie przeczytam o takich sprężarkach. Ja mam sprężarkę 2 tłokową smarowaną ciśnieniowo z własna pompką olejową. Fajna sprawa , tylko mała wydajność ok 250l\min.

    0
  • #4 25 Gru 2010 23:27
    leon007
    Poziom 13  

    Interesowałoby mnie jednak 300-450l/min. Ma ktoś coś na Zile? O skota ciężko...

    -1
  • #5 26 Gru 2010 09:17
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 26 Gru 2010 10:46
    pitool
    Poziom 30  

    Dwutłokowa sprężarka powietrza- gdzie szukać?
    Jeżeli mógłbym polecić to taki kompresor jaki widać na foto.Należy odciąć korpus silnika i zastosować przełożenie pasowe tak jak w tradycyjnych sprężarkach.Będziesz miał na długie lata a i wydajność uciągnie dwa stanowiska robocze.Ja mam przy niej zbiornik 400l.Wydatek cenowy jest spory bo ceny wahają się od 500 zł w wzwyż.Jest to kompresor od agregatu chłodniczego.

    3
  • #7 26 Gru 2010 11:14
    leon007
    Poziom 13  

    Znalazłem w tym wątku :
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1579022&start=0&sid=
    Czyli ona nie wymaga przeróbek tak?

    A jak z olejem w takiej sprężarce? Większość kompresorów z agregatów chłodniczych wytwarza mgłę olejową, która w zastosowaniach chłodniczych nie przeszkadza, ale olej w butli kompresora który ma lakierować, jest niedopuszczalny.

    Ten Ikarus mnie ciekawi.

    0
  • #8 26 Gru 2010 11:31
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 27 Gru 2010 01:20
    wopor
    Poziom 32  

    Witam, a po kiego grzyba takie kombinacje skoro za 700-1000zł można kupic gotową spreżarke(sam agregat), ale moze ktos lubi taki masochizm :D .

    0
  • #10 27 Gru 2010 01:34
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A dlaczego od razu z auta do adaptacji? Przecież były, nawet trzycylindrowe, do kompresorów z napędem elektrycznym.
    Dziwne podejście do sprawy. Bo skoro coś ma być przerabiane i adaptowane, to może warto się rozejrzeć za czymś gotowym, TYPOWYM, do czego nawet jeśli zajdzie potrzeba remontu części będą osiągalne.

    0
  • #11 27 Gru 2010 09:11
    tomek70
    Poziom 20  

    Sprężarki samochodowe są przystosowane do ciągłej pracy. Kompresory niby też ,ale ja nie wieżę w wyroby made in ChRL. Ja zamierzam budować kompresor na bazie 3 sprężarek hs-17. Będzie zabawa ze smarowaniem , ale wydajność i trwałość to zrekompensuje. Wyjdzie o wiele taniej niż markowy sprzęt o takich parametrach.


    Moderowany przez Błażej:

    Wieża to taka budowla. Wysoka taka...

    0
  • #12 27 Gru 2010 16:42
    632256
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 27 Gru 2010 21:36
    tomek70
    Poziom 20  

    Z tą ''wieżą'' pojechałem po bandzie. Hs 17 są między innymi od Stara. Po nabiciu zadanego ciśnienia nie jest wyłączana , tylko jest upuszczany nadmiar powietrza. Słychać charakterystyczny syk. Nie wiem czy we wszystkich samochodach. Nie znam się na autach ciężarowych. Myślę , że jeśli ktoś ma możliwość kupna podzespołów za rozsądne pieniądze, to warto budować taki kompresor.

    0
  • #14 27 Gru 2010 21:52
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nadal twierdzę, że koszty zakupu podzespołu samochodowego, a przede wszystkim koszta obudowania tego komponentami, które stworzą z tego pełnowartościową sprężarkę wraz z czasem spędzonym przy pracach z tym związanych, w sumie kosztować będą więcej niż zakup gotowej, TYPOWEJ sprężarki, której obsługa i serwis będą tańsze i łatwiejsze, niż takiego jednostkowego tworu. Była duża sprężarka trzycylindrowa która miała cylindry ułożone w gwiazdę co 120' (modelu nie pamiętam). Był to dość popularny sprzęt.

    Rozejrzyj się po aukcjach komorniczych. Bywają dość ciekawe maszyny i narzędzie po rozsądnych cenach.

    0
  • #15 27 Gru 2010 21:57
    tomek70
    Poziom 20  

    3jw60. Taki sprzęt ma sens- trwała i może być tania. Ja porównuję budowę kompresora do sprzętu z marketu za ok. 1000 pln.

    0
  • #16 29 Gru 2010 21:29
    wopor
    Poziom 32  

    Witam, jesteś z Bydgoszczy to jedż na ul Fabryczną i po tej stronie co OBI jest sklep Pamuła-bis maja różne różniste agregaty a skoro chcesz budowac taka hybrydę :D to masz wolną wolę ale brak sensu i kosztowego i technicznego ,powodzenia.

    1
  • #17 30 Gru 2010 10:18
    :
    Poziom 19  

    tomek70 napisał:
    3jw60. Taki sprzęt ma sens- trwała i może być tania.

    Wśród sprężarek krajowej produkcji jest najgorszy szajs. Drugi w kolejności WAN-AW.

    1
  • #18 15 Maj 2011 16:47
    Fronko77
    Poziom 2  

    Polecam Wana CE, lub podobnego byle nie gwiazda bo mają kiepskie chłodzenie.
    Sam używam wana CE na codzień i jestem zadowolony tyle że tam są panewki na kobowodach ale za to wieczne....., smarowanie rozbryzgowe naprawde pożądny sprzęt.
    Tylko pamiętaj nie gwiazda, a jak juz to z dodatkowym wydajnym chłodzeniem.

    0