Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolory kabli w złączu ISO-C3

xntxnt 27 Gru 2010 13:10 14809 8
  • #1 27 Gru 2010 13:10
    xntxnt
    Poziom 14  

    Czy do konkretnych styków w trzyczęściowej sekcji "C" gniazda ISO, są przypisane jakieś konkretne kolory przewodów? Chodzi mi wyłącznie o część "C".

    Strona "Studio24" podaje tylko funkcje przypisane do wyprowadzań, a kolorów brak. W instrukcji radia tak samo.

    Mam nędzne doświadczenie, ale sekcja "zasilająca" (A) i "głośnikowa" (B) chyba zawsze trzyma się pewnego standardu - czy z częścią "C" jest tak samo?

    Wiem, że najważniejsze, żeby wszystko grało i żeby patrzeć na grubości kabli (zasilanie zmieniarki grubsze, wyjście liniowe cieńsze itp.) - z tym nie będę miał problemów bo to jest w instrukcji, ale lubię robić "jak ustawa przewiduje", co by ktoś nie musiał się po mnie męczyć. Tyle, że w tym przypadku nie znam tej "ustawy". Czy ktoś podpowie?
    z góry dzięki za informacje

    Nie dopisałem najważniejszego... bo kupiłem zestaw "wtyczki + kabelki", w którym kolorowe kabelki mają pozaciskane końcówki, ale nie są powsadzane w odpowiednie miejsca wtyczek. Bez tej informacji ktoś może pomyśleć "po co się pyta, jak ma gotowy kabel?" - a jednak nie mam.

    0 8
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #2 27 Gru 2010 20:04
    milejow
    Poziom 42  

    Ani zasilająca ani głośnikowa ani mini iso nie mają standardowej kolorystyki, producenci aut kolorują kable po swojemu(niektórzy nawet walą jeden kolor, numerując kable)

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 28 Gru 2010 09:53
    xntxnt
    Poziom 14  

    Hmm, myślałem że jest inaczej :) . Odnośnie samochodów, to za bardzo nie wiem (choć w moim 20-letnim grzmocie jest tak jak mówisz), ale np. kable ze sklepu mają zawsze np. niebieski - sterowanie anteną, żółty - permanentne 12V i tak dalej... to mnie zmyliło, myślałem że jest jakieś choćby niepisane porozumienie i jakoś nie mogłem znaleźć nigdzie gotowej wtyczki kablami do części "C" (mini-ISO) żeby podejrzeć.
    Ale ok... zerknąłem jeszcze raz na stronę sklepu w którym kupowałem - na fotce tego co niby kupiłem są inne kolory kabli niż dostałem. Na jakiejś aukcji z allegro też widać jeszcze inne. Na angielskiej Wikipedii jest hasło "ISO 10487" i kolory też nie są podane... Coś to "ISO" ma mało wspólnego z normalizacją :) . Ok, dzięki za pomoc :) .

    1
  • #4 28 Gru 2010 16:54
    milejow
    Poziom 42  

    Norma iso to nie kolorystyka kabli tylko ich umieszczenie w odpowiednim miejscu złącza. Umowną kolorystykę prędzej stosują producenci car audio niż samochodów, tam najczęściej kolory kabli mają znaczenie-niebiesko/biały to remote,pomarańczowy-dimmer, czerwony batt+,żółty-acc itd.

    0
  • #5 29 Gru 2010 16:50
    djlj24
    Spec od car audio

    Niemcy zwykle trzymają się kilku kolorów. Brązowy to masa, czerwony to plus główny (ale już w VW będzie to czerwony z białym paskiem, w BMW fioletowy z czerwony paskiem). W Oplu plus po stacyjce jest oznaczony czarnym kolorem co wiele osób może wprowadzać w błąd.
    Co do samego złącza ISO to także są niekonsekwencje - np, VW wprowadził sobie dodatkowy + w miejscu gdzie normalnie jest sterowanie anteną. W zasadzie złącze głośnikowe jest w miarę standardowe ale zdarzają się i tu niespodzianki (Audi Gamma Bose z czerwoną kostką ma tam złącze sterowania zmieniacza CD).
    Czyli niby standard a już nie jest standardem.

    0
  • #6 01 Sty 2011 00:47
    xntxnt
    Poziom 14  

    Nie dałem za wygraną, szukałem dalej i... znalazłem. Jakaś instrukcja do amerykańskiej wersji Becker Traffic Pro (markowanego przez Harman-Kardon). Instrukcja jest o tyle ciekawa, że jest to jakieś połączenie normalnej instrukcji, FAQ ze strony http://www.trafficpro2.com/faq.asp , ulotki firmowej i czegoś tam jeszcze:
    Kolory kabli w złączu ISO-C3
    Jak widać podane są nawet dla GAL. ISO-C3 mniej kompletne.

    Swoją drogą, to się nieco zdziwiłem, że jest aż tyle stron amerykańskich o tych radiach (w tym stron użytkowników, a nie samej firmy), no i to, że Becker (pod marką Harman-Kardon) robi dla Forda model DTM jako TRAFFICPRO II. A wracając do rzeczy, to ciekawe czemu tych kolorów nie ma w europejskiej wersji instrukcji. No i czy jakikolwiek inny producent stosuje (albo raczej: promuje) takie kolory (choćby i nieoficjalnie).

    Ech, jeszcze jeden katalog przejrzałem i był tam taki produkt:
    Kolory kabli w złączu ISO-C3
    Ciężko powiedzieć czy te kable na górze po lewej to akurat grey/brown, brown i grey (jakiś brąz niby jest, ale ja tam biały widzę), jednak jakieś minimalne podobieństwo istnieje.
    Dobra, chyba odpuszczam temat z prostej przyczyny: choćbym znalazł najwymyślniejsze fachowe rozpiski kolorów kabli, to i tak nie mam skąd wziąć aż tak kolorowych kabelków żeby było wszystko zgodnie :) .

    0
  • #7 01 Sty 2011 15:04
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Naucz się sprawnie obsługiwać miernik uniwersalny a kolory przewodów aby podłączyć prawidłowo radio w dowolnym samochodzie nie będą Ci w ogóle potrzebne.
    Elektronom jest wszystko jedną w którą stronę płyną nie zależnie od koloru izolacji. :D

    0
  • #8 02 Sty 2011 18:31
    djlj24
    Spec od car audio

    Ciekawe co jest dziwniejsze, czy to że firma Becker (obecnie Becker-Harman) robi radia OEM dla różnych producentów umieszczając ich logo czy to, że robią także radia dla tak znanych firm jak Sony czy JVC.
    A co do kolorów - jakie to ma znaczenie jeżeli podłączenie radia do fabrycznej instalacji pasywnej nie wymaga wielkiej wiedzy - nawet specjalistyczne narzędzia nie są potrzebne. Zabawa dopiero zaczyna się na instalacjach aktywnych dodatkowo, gdzie sygnały są wyprowadzone jako magistrala danych (np. ACC, podświetlenie, GALA itp).

    1
  • #9 03 Sty 2011 12:04
    xntxnt
    Poziom 14  

    Wszystko racja. Jak trzeba, to miernikiem się posługuję, bo umiem, kolego Grzegorzu :) . A że się o kolory pytałem... to co w tym złego? Przewody zasilające 230/400V też mają kolory - jasne że samobójcą jest ten co wpierw ich nie sprawdzi miernikiem czy choćby próbówką, ale np. nikt normalny nie puści fazy żółto-zielonym, każdy dla wygody się tego trzyma. Nawet głupie cinche audio mają przypisane kolory. Pytanie "jakie to ma znaczenie?" jest nie na miejscu.
    Hmm... jak by pod Wasz serwis podjechał gość "bo coś mi nie działa", wyciągacie radio a tam kłębek, skręcane kostki, sztukowane druty owinięte taśmą i przejściówki z czegoś tam na ISO, w dodatku tak dla jaj ktoś w przejściówkach pozamieniał z obu stron kable (np. masa na niebieskim, antena na żółtym...) to co...? Zero zdziwienia bo i tak sprawdza się miernikiem? Jasne.
    Z ciekawości się pytałem, skoro producenci akcesoriów car-audio trzymają się pewnych schematów oznaczania, to znaczy że ktoś to kiedyś zaczął a reszta to przyjęła - a czy to ma swój numer DIN czy też ISO, to już inna sprawa. Gdyby był konkretny numer normy, to byłoby super. Myślałem, że jest, ale jak nie ma to trudno, zrobię po Waszemu ;) .
    A Becker... nie wiedziałem, że aż tak, pewnie kasa. Właściciel Golfa z dwiema tubami pewnie nie kupi Beckera jak nie ma nalepki SONY i 4x45W.

    0