Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wentylator konwektora - czym zastąpić autotrafo?

kaczakat 27 Gru 2010 22:44 3669 17
  • #1 27 Gru 2010 22:44
    kaczakat
    Poziom 15  

    Witam
    Mam w pokoju grzejnik z silnikiem wentylatora jak na obrazku.
    Wentylator konwektora - czym zastąpić autotrafo?
    Ta puszka z odczepami ponad silnikiem to trafko (chyba, na poszczególnych pinach były napięcia różne i mniejsze od 230V). Wentylator ma 6-stopniową regulację prędkości. Trafko padło i szukam czegoś w zamian (na razie nie pytałem w serwisie ale czuję kwotę kilkuset zł - za tyle widziałem polskie zamienniki, ale większe).
    Wentylator pobiera wg watomierza do 65W. Spróbowałem z regulatorem z alle... jakiś UNI-1, ale to częściowa porażka. Regulacja jest, ale na orginalnym rozwiązaniu chodził cichutko na niższym stopniu, a teraz albo szumi albo silnik buczy/brzęczy, ale mechanicznie chodzi normalnie. Spadek pobieranej mocy jest do 35W. Rozebrałem ten regulator i w środku jest: potencjometr z włącznikiem na osi, triak BT136, diak db3, kilka oporników i brązowa pastylka (może to kondensator), żaróweczka - koniec. To chyba najprostszy rodzaj ściemniacza. Można to jakoś poprawić, rozbudować by poprawić efekt?
    W celach naukowych :D przytachałem dzisiaj falownik - LG 1F/3F 2,2kW. Podłączyłem N wentylatora z N na wejściu do falownika, a jedno z wyjść 3F do L wentylatora. Regulacja jest i chodzi cicho, ale za to falownik chodzi głośno (jego wentylatorek chłodzący to helikopter). Maksymalnie pobiera w tym układzie 35W (60Hz). Może dlatego, że jest przesunięcie fazy na wyjściu względem N na wyjściu i w maksie nie ma 230V tylko mniej. Nie próbowałem kręcić go bardziej niż standardowo ustawiony max w falowniku, czyli 60Hz. Tak czy inaczej nie przewiduję falownika do tego rozwiązania, chyba że da się go sklecić za kilkadziesiąt zł. Mam lutownicę i nie zawaham się jej użyć :p.
    Podłączyłem też wentylator pod prostego UPS'a z wyjściem z falą prostokątną. Buczy podobnie jak z regulatorem, więc ewidentnie szkodzi mu brzydki przebieg sinusoidy.
    Dodam tylko że buczenie nie jest jakieś potworne, ale w pokoju gdzie mam tylko laptopa i cicho ustawione radio jest to największe źródło hałasu.
    Widziałem na elektrodzie wiele propozycji sterowania, ale ani nie wiem jaki to silnik ani które rozwiązanie zapewni mi ciszę.
    Dlatego proszę o propozycje w tym temacie.

    -1 17
  • #2 28 Gru 2010 00:48
    And41x1
    Poziom 26  

    Myślę że puszka z odczepami, to rezystory dużej mocy. Takie rozwiązanie regulacji obrotów wentylatora, stosuje się w ogrzewaniu samochodów i często te oporniki się przepalają.
    Ze względu na to, że urządzenie ma grzać właśnie, nie jest to żadna strata mocy i takie rozwiązanie należałoby zastosować - tanie i ciche.
    Sprawdziłbym jak przepalił się ten zespół rezystorów - jeśli całkiem przestało dmuchać, to zapewne upalony jest pierwszy, lub ostatni opór. Pominąwszy go można przywrócić obroty wentylatora, oczywiście bez jednej, najniższej wartości.
    Rezystancje można zmierzyć, dobrać moc i kupić coś podobnego.

    0
  • #3 28 Gru 2010 04:34
    kaczakat
    Poziom 15  

    Dziękuję za odpowiedź.
    To nie są rezystory tylko trafo z odczepami. Zmniejszając prędkość wentylatora zmniejsza się pobór prądu (podobnie jak z tym ściemniaczem, ale nie było tego brzęczenia). Rezystory mocy mam tymczasowo właśnie zainstalowane. W okresie zimowym dodatkowe 10W nie jest problemem, a jest trochę ciszej. Wewnątrz tego konwektora jest wymiennik wodny, w lato zasilany wodą z wytwornicy wody lodowej działa jak klimatyzator i wtedy to będzie całkowita porażka, chociaż również teraz ogrzewanie gazem wychodzi pewnie taniej.

    0
  • #4 28 Gru 2010 05:51
    Dioda52
    Poziom 27  

    Mozna zamiast autotransformatora uzyc kondensatorow. Poprzez dodawanie lub odejmowanie pojemnosci bedzie roslo i malalo napiecie, a za razem bedzie zmiana predkosci obrotowej silnika. Uklad nie bedzie sie grzal. Pojemnosci beda sie zawieraly powyzej 1uF i napiecie pracy kondensatorow musi byc powyzej 630V DC lub na prad zmieny 250V. Stosowane sa w wentylatorach sufitowych i nie tylko.

    0
  • #5 28 Gru 2010 06:44
    kaczakat
    Poziom 15  

    Rozwiązania z kondensatorami niestety nie kaman. Tam na tym silniku jest już kondensator, 2,5uF. Jest jako rozruchowy chyba, na rysunku widać go poniżej, lecą do niego dwa kabelki z silnika. Myślałem, że kondensatory podnoszą napięcie/wygładzają/przesuwają fazę. Jak mogą mi pomóc obniżyć obroty? Bo wentylator normalnie chodzi bez tego trafo, tylko że kręci się na maksa i mi szumi. Wrzuciłem mu dzisiaj 2 rezystory w szereg 5W R68 i się dogrzewam dodatkowo, akustycznie jest trochę lepiej. Może rozwiniesz ten pomysł z regulacją kondensatorami o schemat czy coś?

    0
  • #6 28 Gru 2010 08:53
    And41x1
    Poziom 26  

    Jeśli ten autotransformator nie uległ widocznemu spaleniu, to może da się przywrócić jego działanie. Może być upalony jeden, pierwszy z brzegu odczep.
    Regulacja pojemnością szeregową, zadziała, podobnie jak indukcyjnością. Kondensatorem silnikowym, o pojemności kilku mikrofaradów, włączonym w szereg z zasilaniem silnika, można uzyskać zmniejszenie prędkości. Jeśli jest tam miejsce, można zastosować kilka pojemności i przełączać je, tek jak ten autotransformator, ale to,.. duże rozwiązanie.

    0
  • #7 28 Gru 2010 19:56
    kaczakat
    Poziom 15  

    To trafko jest w hermetycznej, zaklejonej puszce. Czarno widzę jego naprawę w domowych warunkach. Względem L do poszczególnych pinów były rezystancje od 171 do 303om (sprawdziłem dzisiaj na drugim działającym). Przypuszczam, że to zależało od długości uzwojenia, pomiędzy nimi były rezystancje wynikające z różnicy. Miałem ten wentylator podłączony do listwy antyprzepięciowej, w której kiedyś wywaliło bezpiecznik, a trafko było gorące że nie można go było dotknąć. Zamiast 0,25A (tyle silnik bierze przy połączniu bezpośrednim do 230V) zżera 2A. Po nagrzaniu chyba się zwiększa bo w listwie miałem bezpiecznik 6A. Gdy stwierdziłem, że coś się tam zwarło kupiłem ten regulator na alleg..., ale to lipa bo brzęczy. Myślałem o regulatorze z tyrystorem, ale bardziej rozbudowanym, większe kondensatorki czy coś żeby wygładzić napięcie.
    Jak się jeszcze pobawiłem falownikiem, to stwierdziłem, że między fazami na wyjściu pojawia się 230V przy ustawieniu 36Hz. Ale mam prosty miernik i nie wiem czy nie pozbawię się całkiem tego wentylatora podłączając w ten sposób, a trochę mnie korci by sprawdzić. Da się tak podłączyć falownik do silnka na 230V?

    0
  • #8 28 Gru 2010 20:57
    And41x1
    Poziom 26  

    To grzanie i zwiększony prąd, wskazuje na zwarcie między zwojowe - więc nie do naprawy. Może nowy autotransformator z odczepem 115V np. z INDELa. Będą chociaż dwie prędkości - najmniejsza jaka była i maksymalna.

    0
  • #9 29 Gru 2010 18:29
    118460
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 31 Gru 2010 04:59
    kaczakat
    Poziom 15  

    Dzięki WojcikW za odpowiedź.
    Jak rozumiem taki dławik ograniczy pobór prądu, a równolegle z nim układ na tyrystorze pozwoli na regulację. Czy dobrze myślę, że taki dławik powinien mieć moc około 20-40W, a większy za bardzo rozbuja mi wentylator? Czy te dławiki działają bardziej w stylu rezystora czy podobnie jak triaki - tzn zmniejsza się pobór prądu układu czy energia leci stała, tylko mniej dociera do silnika?
    Jak możesz zaproponować ten drugi dławik w szereg (lub jakie ma mieć parametry w przybliżeniu) to będę wdzięczny, bo nie wiem od czego zacząć szukać. Z dławikami jakoś nigdy nie miałem do czynienia. Z wymienionych elementów wygrzebałem w domu tylko rezystory :D.
    Da się taki dławik pozyskać ze świetlówki kompaktowej bo właśnie mi się skończyła taka 25W? Ewentualnie będę szukał na aukcjach...

    0
  • #11 31 Gru 2010 07:19
    Jerzy Bartnicki
    Poziom 23  

    Witam
    Spróbuj poszukać jakiegoś autotransformatora, przecież to nie jest żadne cudo, wystarczy że weźmiesz jakiś 100VA trafo i odwiniesz (jeżeli nie ma miejsca uzwojenie wtórne). Następnie dowiń po 20 zwojów 5 razy to wszystko. Podłączenie: na zaciskach zewnętrznych 230V im bliżej oryginalnego uzwojenia tym obroty niższe. I uwaga niczego tam nie możesz popsuć. Oczywiście usuwanie uzwojenia wtórnego nie jest konieczne, chodzi tylko o miejsce. Można również podłączyć szeregowo uzwojenie wtórne.
    Jerzy

    Dodano po 7 [minuty]:

    Witam ponownie
    Autotransformator łatwo jest sprawdzić omomierzem, wszystkie wyjścia muszą mieć omowe połączenie ze sobą, spróbuj popatrzeć na podłączenie w miejscu gdzie nie ma przejścia.

    0
  • Pomocny post
    #12 31 Gru 2010 16:52
    118460
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 02 Sty 2011 00:58
    kaczakat
    Poziom 15  

    OK. Dzięki za odpowiedzi. Wypróbuję statecznik - jak podjadę w rodzinne strony to od brata wyczaruję statecznik, widziałem u niego kilka zapasowych w piwnicy.
    Trafo musiałbym zakupić, ale to rozwiązanie też kusi bo jest bliskie orginałowi, a znalazłem takie 50W za trzy dychy: http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=TRANSFORMATOR+%2C+USA%2C+230%2F110V+50+WAT..
    O ile takie 50W wystarczy (tyle pobierał mocy na pierwszym biegu, 63VA brał już na bezpośrednim połączeniu). Jak jest wymagane 100W to koszt już rośnie do 90zł (u tego sprzedawcy co ma 50W trafo), za trafo wyjściowe do przeróbki, to chyba już bym wolał gotowca za 200 ileś tam bez stresu, że mi ręka zadrży i całość wrzucę do kosza.
    Trafo oczywiście może się grzać, ale to orginalne jest umieszczone w strumieniu powietrza napływającego do wentylatora. Napływ powietrza jest od podłogi, na wentylator, na wymiennik. Stąd przy trafo jest poniżej 20oC, co zapewnia dobre chłodzenie (przynajmniej gdy jest okres grzewczy, ale w lato to też konwekcja wymuszona).
    Czy każde trafo da się tak przerobić? Czy przypadkiem nie będę musiał dokupować jakiegoś drutu nawojowego, potem tego laminować itp?

    [] [retrofood]

    0
  • #14 02 Sty 2011 09:06
    Jerzy Bartnicki
    Poziom 23  

    Mała Rada
    Jak Pan będzie u Brata, proszę zapytać o jakieś stare radio czy cokolwiek, Pana nie obowiązują prawie żadne parametry poza uzwojenie pierwotne 220V, a tego wszędzie wala się pełno.
    Jerzy
    ŻYCZĘ SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Proszę się nie bać ja pierwszy transformator przewinąłem w wieku 17lat i nigdy nie udało mi się źle przewinąć, więc jest to proste.
    Jerzy

    0
  • #15 02 Sty 2011 11:26
    themichal
    Poziom 17  

    A ja bym zaproponował auto transformator AS400 5 uzwojeń wtórnych i moc 300watt i przytym niewelkie rozmiary pdobne do TS120.

    0
  • #16 02 Sty 2011 13:23
    118460
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 04 Sty 2011 04:12
    kaczakat
    Poziom 15  

    Tak, zauważyłem już że wszystkie "autotrafo" do lokalizacji USA-Europa mają funkcjonalność zwykłego trafo. Zastanawiałem się po prostu nad rozebraniem i pogmeraniem w środku, ale faktycznie ze zwykłym starym trafo może pójść łatwiej. Jak oglądałem te wszystkie trafa ostatnio to zauważyłem, że uzwojenie po drugiej stronie jest znacznie grubsze. U mnie nie koniecznie musi tak być, bo prąd maleje wraz ze zmniejszaniem się napięcia. Dlatego może jest takie małe.
    AS400 można zastosować jak się ma. Obecnie jest do zdobycia tylko z demobilu, a na aukcjach nie znalazłem. Zresztą tam jest max 60V na uzwojeniu wtórnym, więc nie wiem jak mi to może pomóc. Jak ma 300W, a jest solidne to i słusznej wagi i gabarytów. To orginalne trafko ma gabaryty 5x5x4cm wraz ze szczelną obudową i mocowaniem. Statecznik, o ile zadziała zgodnie z oczekiwaniami, na razie wygrywa, ale to się jeszcze okaże jak będę go miał w ręce i zacznę się zastanawiać, gdzie go zlokalizować.

    0
  • Pomocny post
    #18 05 Sty 2011 06:17
    Jerzy Bartnicki
    Poziom 23  

    Witam
    Jak Pan nawinie drutem o średnicy 0,3 mm będzie OK. Po sprawdzeniu dobrze by było trochę polakierować, ale to nie jest takie konieczne. Uwaga praktyczna, aby początek i koniec uzwojenia się nie rozwijał przed uzwajaniem włóż podwójnie złożoną taśmę bawełnianą lub cokolwiek izolacyjnego przez powstałą pętlę przełóż drut, po nawinięciu około 10 zwoi możesz naciągnąć taśmę i obciąć tak więc teraz początek uzwojenia jest trzymany przez taśmę. Koniec uzwojenia wkładasz taśmę 10 zwoi przed końcem.
    Jerzy

    1
  Szukaj w 5mln produktów