Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Użycie L293D z różnymi napięciami 3V i 5V

28 Gru 2010 12:00 3166 14
  • Poziom 10  
    Witam,

    posiadam dwa silniki zasilane z baterii 3V (2xR20 po 1,5V), i drugie źródło zasilania na 4,5 do 5V, znalazłem układ L293D, wydaje mi się że mogę go zastosować zamiast tranzystorów w mostku H

    Użycie L293D z różnymi napięciami 3V i 5V

    I mam parę szybkich pytań, jak ktoś zapewne korzystał z tego układu to zna odpowiedź, ja się uczę dopiero więc mogą pytania brzmieć trochę nie na poziomie, ale wolę rozwiać wątpliwości.

    1. Chce aby na silniki szło 3V, czy dobrze napięcia podpisałem na rysunku czy źle?
    2. Czy jeżeli podam 5V na 1A to będzie się silnik kręcił w jedną stronę, a na 2A to w drugą? Wtedy na silnik idzie 5V czy 3V z Vcc2?
    3. "ziemia" ma być z baterii czy z układu generującego 5V?


    Dziękuje za odpowiedzi, Pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    1)

    Minimalne wymagania odnośnie napięcia z noty:
    Vcc1 > 4.5V
    Vcc2 > Vcc1

    Twoja propozycja zniszczy scalaka.

    2)

    5V to trochę źle powiedziane - jeżeli na A1 podasz stan wysoki, a na A2 niski - wtedy kręci w jedną, odwrotnie w drugą.
    Stan wysoki i niski są dokładnie zdefiniowane w dokumentacji, zależą od napiecia zasilania. 5V to jest stan wysoki w Twojej aplikacji, masa - stan niski.

    3)

    Ziemia, to jest za oknem -> Masa - jest wspólna dla baterii i "układu generującego 5V" o ile to nie jest układ z separacją galwaniczną.


    Jeżeli chcesz się zajmować elektroniką - musisz być precyzyjny, stosować właściwą terminologię.

    Przejrzyj dokumentację do układu który stosujesz, bo z tego co piszesz wynika że jeszcze tego nie zrobiłeś.
  • Poziom 10  
    Pytanie w takim razie inne, czy jest jakiś scalak który by był bardziej pod moje potrzeby?

    Drugie takie: jeżeli oba napięcia Vcc1,Vcc2 będą 5V,
    wyjściowe na silnik można zbić rezystorem, czy obciążenia nie będzie za duże?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Napisz co to za silnik
  • Poziom 35  
    1.Możesz użyć rezystora lub połączyć szeregowo dwie diody żeby zbić napięcie, ale oczywiście masz przez to ogrom strat i ciepła do odprowadzenia

    2.Możesz skorzystać z układu działającego już przy 3V zarówno po stronie silników jak i mikrokontrolera sterującego - TB6552. Dostępny u mnie od ręki.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 10  
    Ogólnie zamysł jest taki aby sterować tym:

    http://www.roboshop.pl/robokit-ksr10.html

    Zdjęcia silnika, z wstępnymi przeróbkami (potrzebuje wykryć zatrzymanie po dojechaniu do końca - z pomocą przyszły mi czujniki z myszki kulkowej). Tak że tylko dwa kable do niego idą, pozostałe to z diody i czujnika wystają.

    http://img291.imageshack.us/img291/6608/1004651q.jpg
    (dolne kable są od silnika, prawe od czujnika i diody)

    http://img213.imageshack.us/img213/4494/1004652.jpg

    Rozmiar zostawiłem duży, aby łatwiej było Wam rozpoznać silnik, ja na nim żadnych symboli nie widzę, a nie mogę skojarzyć gdzie już takie widziałem.

    Dzięki za zainteresowanie i wstępną pomoc.
  • Poziom 39  
    Aby Ci pomóc zacząłbym od podstawowego pytania co tak naprawdę chcesz zrobić , początkowo wydawało się że znaleźć scalony mostek H na 3V ale teraz wynika z tego że chcesz zbudować całkowicie nowy sterownik manipulatora . Silniki wyglądają na proste stosowane powszechnie w tanich zabawkach , proponuje zmierzyć prąd zwarcia przy dobrych ogniwach R20 , podejrzewam że może to być dość duża wartość i w tym przypadku nawet L298 będzie za " słaby " . Stosując mostki H z końcówka na tranzystorach bipolarnych będziesz miał spadek napięcia tak więc przy zasilaniu 5V końcówki silnik otrzyma swoje 3V jeżeli nie planujesz sterowania PWM to po co scalony mostek do tego wystarczą dwa przekaźniki z cewką na 5V . Wymontowałeś enkoder z myszki , czy sprawdziłeś czy przy takiej odległości oba elementy " widzą się " czy masz prawidłowe impulsy , do tego dochodzi układ rozpoznawania kierunku , reasumując kłania się mikrokontroler który zrealizuje to wszystko . Nie wiem czy nie prościej zastosować dwie krańcówki w postaci mikrowyłaczników lub miniaturowe kontaktrony plus magnes . Oczywiście połączenie tego wszystkiego wymaga użycia mikrokontrolera lub obsługi z PC przy użyciu LPT lub RS232 . Dlatego proponuje dokładnie zastanowić się czy posiadasz na tyle umiejętności i wiedzy w tym temacie .
  • Poziom 10  
    Prąd zwarcia postaram się zmierzyć, jak tylko będę miał chwile czasu pod zasilacz się dopiąć.

    Klasycznego mostka H chciałem uniknąć, gdyż moja wiedza z elektroniki analogowej leży, co powoduje wzrost szansy zepsucia czegoś, dlatego kombinowałem z L293.

    Co do enkodera z myszki, już go rozgryzłem jakiś czas temu, ma 3 nóżki, lewo, zasilanie, prawo

    Wystarczy korzystać z jednej bo tak naprawdę jak się kręci to te sygnały są przesunięte w czasie, a ja sobie tylko obroty będę zliczał i jeżeli przestanie się kręcić to zatrzymam (napięcie).

    Schemat użycia taki na szybko na touchPadzie narysowany:

    Użycie L293D z różnymi napięciami 3V i 5V
    (po lewej od Góry +, - ; po prawej wyjście)

    Ogólnie muszę zmniejszyć opornik do masy, gdyż obecnie mam 2,1 do 4,8 V, a "1" logiczna zaczyna się dla ATM162 zdaje się ok 0,8-1V, więc muszę zamiast 9k użyć coś mniejszego, 9k akurat pod ręką miałem, ale muszę spróbować z 470 ohm i 1kohm dla jednego z tych będę miał odpowiedni Volt, jeżeli dobrze myślę.

    Na pierwszym zdjęciu widać dziurki które powierciłem w trybku od silnika, ono jest między diodą podczerwieni a tym enkoderem. Pokleiłem je do obudowy żółtej i kawałka tekstolitu.

    Mam ogólnie rzecz ujmując zrobić kontroler dla zewnętrznego sterownika. Mam obsługiwać sterowanie lewo/prawo oraz wracać do sterownika koniec lewy/prawy (5 silników) oraz wysyłać impulsy o kręceniu się, aby sterownik mógł określić gdzie jest ramię. Myślałem nad mikrowyłącznikami, ale nie ma na nie miejsca w zabudowach silników (przynajmniej nie dla każdego silnika)

    Co do wiedzy, analogowa średnio leży ale z czasem ją uzupełniam, cyfrowa trochę lepiej, umiem obsłużyć się na ATM162PU, z ciekawszych rzeczy np. DS18B20


    Wracając do tematu, wydaje mi się że do szczęścia potrzebuje jedynie sterowania tymi silnikami, chciałem finalizować produkt w 1 tyg. stycznia, i do końca drugiego tygodnia mieć dopracowany program(taki że będzie działał zawsze)

    Dzięki za cenne uwagi, czy coś jeszcze przeoczyłem?
  • Poziom 39  
    Zupełnie nie rozumiem co takiego trudnego widzisz w zastosowaniu 2 przekaźników do budowy mostka H , praktycznie odpada problem z obciążeniem prądowym silników , pomiar prądu silnika to dosłownie kilka sekund ...... takie rzeczy sprawiają Ci problem bo to elektronika analogowa !
    Enkoder z myszki ma podwójny foto-tranzystor do pozycjonowania musisz mieć rozpoznawanie kierunku , co Ci da liczenie impulsów skoro nie wiesz w którą stronę kręci się silnik , chyba że informacja będzie pochodziła od stanu pracy mostka H . Jeżeli tak chcesz dokonywać pozycjonowania to lepiej zastosuj transoptor szczelinowy , do tego dochodzi stan początkowy układu w tym przypadku wypada zastosować przynajmniej jedną krańcówkę w skrajnym położeniu bo na podstawie czego chcesz znać położenie przy starcie .
    Ściągnij sobie dowolny program do rysowania schematów bo w dzisiejszych czasach nie wypada robić tego w ten sposób , jeżeli już to przynajmniej rysuj poprawnie symbole elementów elektronicznych i zaznacz potencjały .

    Cytat:
    chciałem finalizować produkt w 1 tyg. stycznia, i do końca drugiego tygodnia mieć dopracowany program(taki że będzie działał zawsze)

    Jak dla mnie należysz do grona osób które coś wymyśliły lub mają jakiś temat pracy , zaliczenia itp .oraz chcą mieć już coś na określony czas ....... wybacz ale nie tędy droga .
  • Poziom 10  
    Zmieniłem zdanie jednak będę używał przekaźników, co do prądu zwarcia silnika to max 0,8-1A wychodzi.

    Co do wykrywania który koniec to z stanu ostatniego przed zatrzymaniem silnika się dowiem.

    Pozycjonowanie już nie moją działką jest, ja mam dostarczyć tylko takie narzędzia.

    Program normalnie mam, tyle że nie na kompie z którego odpisywałem, następnym razem narysuje chociaż z CrocoClipsa albo EWB.

    Czas określony mam, ale dużo mi go zostało, mimo to chcę skończyć wcześniej, aby nie mieć problemów.
  • Poziom 39  
    Cytat:
    Co do wykrywania który koniec to z stanu ostatniego przed zatrzymaniem silnika się dowiem.

    Mylisz się w ten sposób nic nie osiągniesz , przecież aby określić położenie musisz znać stan początkowy i od niego liczyć impulsy z uwzględnieniem kierunku , co ma do tego zatrzymanie silnika jak nie wiesz w którym miejscu to nastąpiło czy był to koniec drogi , przeciążenie , awaria mostka , zasilania , zawieszenie programu itp. Najprostszym rozwiązaniem jest właśnie krańcówka nie montowana w zespole napędowym silnika tylko w pozycji krańcowej danego elementu manipulatora , w tym przypadku wystarczy aby przy starcie systemu wszystkie silniki otrzymały sygnał do wykonania ruchu do stany końcowego ( potwierdzeniem sygnał z krańcówki ) , zerujesz liczniki enkoderów i dalej system ma już punkt odniesienia do określenia pozycji .
    Proponuje ściągnij sobie Eagle zamiast tworzyć projekty w CrocoClipsa .
  • Poziom 10  
    No fakt, w wypadku awarii oprogramowania bądź któregoś z mostków/przekaźników programowe wykrywanie końca się na nic zda.

    Pomyślę nad tym problemem, gdyż z tej strony go nie analizowałem.
  • Poziom 39  
    Tu nie ma co myśleć i analizować tylko zrobić , zobacz sobie ten projekt szczególnie zdjęcia pokazujące sposób zamocowania krańcówek .
    Cytat:
    programowe wykrywanie końca się na nic zda.

    Zgadza się tylko jakie programowe , co Ty chcesz za każdym razem ręcznie wpisywać pozycję bo niby w jaki sposób system ma znać daną pozycję przy każdym uruchomieniu . Proponuje przeglądnij sobie dokładnie to forum i projekty manipulatorów zamieszczone na portalu , jeszcze jedna sprawa zapomnij o bezpośrednim wykorzystaniu impulsów z fototranzystora , układ będzie wymagał bramek Schmitta lub komparatora analogowego aby zapewnić prawidłowy poziom impulsów do tego dojdzie " walka " z zakłóceniami generowanymi przez pracujące silniki tak aby nie wpływały na pracę mikrokontrolera oraz impulsów z enkodera .
  • Poziom 1  
    Mam pytanie odnośnie użycia L293D/L293DNE

    Czy mogę ten układ zastąpić jakimś innym? Jakim konkretnie? Mam w domu mnóstwo scalaków i żadnego z tych które są potrzebne, a wolałbym uniknąć kupna, skoro może istnieć alternatywa [/u]
  • Poziom 35  
    Alternatyw jest wiele i nie ma sensu wymieniać.
    Jak masz dużo scalaków i koniecznie chcesz spróbować coś odzyskać to wpisuj ich oznaczenie kolejno do google, sprawdzaj co to jest i zrób sobie jakiś spis w excelu.

    Dla jakiegos przybliżonego zamiennika l293D szukaj hasła "h-bridge".