Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Problem pleśń, skraplanie się wody

adam8301 29 Dec 2010 02:32 33098 19
  • #1
    adam8301
    Level 10  
    Witam, nie znalazłem podobnego tematu i może powinienem poszukać na jakimś forum budowlanym, jednak już nie wiem co mam robić:
    Mianowicie mieszkam w domu który ma 8 lat i od jakiś 3 lat wychodzi mi pleśń na ścianie, wykrapla się woda w narożnikach ścian (miejsca gdzie wychodzi pleśń i wykrapla się woda są zimniejsze od pozostałych miejsc), problem jest w każdym pokoju na piętrze, okna mam plastikowe, wentylacja w pokoju od którego chcę zacząć jest ponieważ wilgotność powietrza waha się od 30% do 50% temperatura powietrza w pokoju przy minus 10 na dworze waha się w granicach od 19,5 (50% wilgotności) rano gdy piec wygaśnie do 24 stopni (30%wilgotności) wieczorem, w pokoju jest kratka wentylacyjna umieszczona jakieś 60 cm pod sufitem. Nie mam możliwości ocieplenia ścian (skosów) od zewnątrz ponieważ jest dach. Skosy są wykonane z betonu i ocieplone styropianem 5 cm natomiast miejsca w których są krokwie niema styropianu
    Ściany są wykonane z cegły, styropian 5cm, pustak.
    Z tego co wyczytałem mogę zastosować do ocieplenia całych skosów od wewnątrz płyty Renovario lub Epasit lub Ytong multipor ale nie wiem czy to wogule pomoże (duże koszty), innym rozwiązaniem (jeśli mam niesprawną wentylację) mogłoby być zastosowanie nawiewników w oknach ale to chyba wychładza pokój, kolejnym pomysłem jest wykucie otworu w stropie na strych wspomoże wentylację.
    Proszę o jakieś rady co z tym zrobić, poniżej załączam obrazek i opis





    Problem pleśń, skraplanie się wody
  • #2
    waldekg
    Level 28  
    Witam. Czy sprawdzałeś działanie kanału wentylacyjnego (kratka)? Część okien powinna być rozszczelniona. Pozdrawiam.
  • #3
    pjak1
    Level 13  
    U kumpla był podobny układ.
    Na Twoim rysunku masz zaznaczone, gdzie u niego jest sufit.
    Ściany ma murowane z cegły tak 50cm i bez ocieplenia. Dach pod krokwiami ocieplony, natomiast sam sufit (podwieszany g/k i osb) nie.
    W ubiegłym roku po ścianach dosłownie lała mu się woda.Też w miejscach, które zaznaczyłeś.
    W tym roku ocieplił porządnie sufit wełną i ma po temacie. Generalnie tam gdzie spotyka się zimne powietrze z ciepłym to raczej zawsze będzie wykraplała się woda.

    Problem pleśń, skraplanie się wody
  • #4
    michcio
    Electrician specialist
    Wentylację można wykluczyć, bo wilgotność jest OK.

    Tylko ta izolacja... W dachu powinieneś mieć przynajmniej 30 cm wełny/styropianu, krokwie też powinny być odizolowane od ściany.

    Poza tym, musi być zachowana ciągłość izolacji, tzn. ocieplenie skosów, stropu i ścian musi być ciągłe, stykać się ze sobą, nie może być mostków cieplnych typu: ocieplenie ściany-mur-ocieplenie skosu itd.
  • #5
    adam8301
    Level 10  
    Zakładam że wentylacja jest ok
    To jak w końcu rozwiązać ten problem, wyeliminować mostki cieplne, skraplanie się pary i pleśń, nadmieniam że nie mam możliwości ocieplenia skosów od zewnątrz (za skosem są deski dalej papa no i blacho dachówka, między skosem a deskami jest może około 4cm przerwy)?
  • #6
    Arkaszka1
    Level 12  
    Pleśń pojawia sie w kilku przypadkach:
    brak działającej wentylacji, wilgoć nie jest usuwana ze względu na np. szczelne okna.
    Mostki cieplne.
    Nieszczelność w dachu
    nieszczelne rynny
    Przemarzające ściany
    trzeba zacząć eliminować po kolei wszystkie przyczyny
  • #7
    Chris_W

    Level 38  
    To że masz wilgotność 50% gdzieś w pokoju to nie znaczy że taka jest wszędzie. Przede wszystkim wilgotność zależy od temperatury - a więc tam w rogu na zimnej ścianie sięga 100% (musi skoro się wykrapla). Teraz kwestia - czy walczyć z temperaturą (podnieść temperature powierzchni ściany poprzez dołożenie izolacji) czy z ilością bezwzględną wilgoci w powietrzu poprzez zwiększenie wentylacji. Masz dwie ścieżki - obie z wadami i zaletami.
  • #8
    adam8301
    Level 10  
    W planie mam zwiększenie grubości izolacji poprzez zastosowanie płyt klimatycznych-jednej z firm Renovario lub Epasit lub Ytong multipor. I teraz moje kolejne pytanie: Czy ktoś na forum stosował tego typu rozwiązanie, czy wilgoć zniknęła, czy są jakieś wady-bo w necie piszą tylko o zaletach, jaką grubość płyt powinienem zastosować?
  • Helpful post
    #9
    Chris_W

    Level 38  
    Izolacja od wewnątrz to kiepskie rozwiązanie, na styku warstw w takiej ścianie nadal masz różnice temperatur, i możliwe że wilgoc tam sie też będzie dostawała - wtedy bedzie problem wilgoci pomiedzy tymi warstwami, choć nie musi tak byc ale może. Niezrównoważona wentylacja mechaniczna może pogłebić tem problem (nadcisnienie).
    Najlepsze rozwiązania to izolacja od strony zimnej, wtedy sciana pracuje na wyzszym zakresie temperatur (bo jest od wewnątrz) i ewentualny dostep ciepłego powietrza do jakiegokolwiek elementu ściany np. budowlane szczeliny, nie generuje wykraplania wilgoci. Wszystko to kwestia jakości wykonania roboty...
    Jesli na narożach nie ma zewnętrznego ocieplenia to jest to błąd - tyle sie mówi o mostkach cieplnych, szczególnie przy solidnie ocieplanych domach...
  • #10
    adam8301
    Level 10  
    1. Nie mam możliwości ocieplenia budynku od zewnątrz pisałem o tym w pierwszym poście.
    2. Wiem że ocieplenie jest źle wykonane i nikt mnie o tym nie musi uświadamiać- dlatego pytam o poradę co zrobić.
    3.Co myślicie o płytach Ytong multipor lub podobnych, stosowanych w budownictwie zabytkowym. Czy ktoś na forum korzystał z takiego rozwiązania (płyty klimatyczne)
  • #11
    SpecCarrier
    Level 11  
    problem wyniaka z mostków termicznych(cieplnych) lub też jezeli to swieży budynek to problem lezy w nadmiernej zawartosci wilgoci w betonie.
    Pomóc może odpowiednia wentylacja oraz dostarczenie odpowiedniej ilosci ciepła. Napewno pomoże równiez wykonanie w sposób prawidłowy termoizolacji budynku
  • #12
    adam8301
    Level 10  
    Odpowiednia wentylacja -czyli jaka? nawiewniki w oknach ( nadmieniam że w jednym z pokoi mam kratkę wentylacyjną i wyciąłem 20 cm uszczelki w oknie i nic to nie dało)
    Dostarczenie odpowiedniej ilości ciepła - w pokoju jest 24stC i też nic, pleśń wychodzi jak wychodziła.

    Mostki cieplne jak najbardziej są !!! więc pytam co mam zrobić z tymi mostkami???
    podkreślam że nie mogę ocieplić budynku od zewnątrz!

    termoizolacja budynku- jak ją wykonać?

    Nie proszę o odpowiedź TEORETYCZNĄ typu mam źle ocieplony dom czy słabą wentylację tylko PRAKTYCZNĄ i konkretną np: zrób pan otwór w suficie na strych to pomoże przy wentylacji czy też ociepl pan ściany od środka przyklejając styropian ja tak zrobiłem w swoim domu i wszystko jest w porządku
  • Helpful post
    #13
    monterek77
    Level 10  
    Przede wszystkim trzeba skuć tynki, dalej osuszyć pomieszczenie i zagruntować ściany środkiem grzybobujczym głęboko penetrującym (tynki wypada później uzupełnić ). Dalej szkoły są dwie :1) wyizolować od wewnątrz (wyeliminowanie mostków termicznych)co zmniesza metraż lub 2)pilnować wilgotności, klimatyzacja wystarczy. Te dwa sposoby się sprawdziły w znanych mi przypadkach. Znam jeszcze jeden opisze ale nie polecam. Słyszeałem o małżeństkwie, które wyeliminowało ten problem najprostrzą metodą, mianowicie sprzedali nieruchomość.
  • #14
    adam8301
    Level 10  
    monterek77- dzięki za konkret

    I tu moje kolejne pytanie wyizolować od wewnątrz czyli jak?
    np: styropian do ściany przykleić, czy też płyty klimatyczne przykleić czy może zastosować wełnę mineralną ze szczeliną powietrzną. Prosiłbym o dokładny opis (łopatologicznie)
    Jakie rezultaty osiągnęliście?
  • #15
    elbud
    Level 14  
    Zastosuj przewody grzewcze. Są to kable średnicy mniej więcej ołówka zasilane z sieci 230V. Są ich różne odmiany. Podstawowym parametrem jest moc/m, na budowie mieliśmy od 6W/m do 30W/m oraz różnej długości. Jest to po prostu drut oporowy w odpowiedniej izolacji więc musi mieć taką oporność aby po podłączeniu do sieci 230V odpowiadało mocy/m dla danego kabla. Kupujesz więc cały kabel i go nie tniesz. Poza tym drut jest wykonany z takiego materiału że zwiększa oporność na tyle że nie przekracza właściwej dla siebie temperatury pracy, nie wymaga więc termostatów.
    Dlatego najpierw wymierz ile metrów potrzebujesz tych przewodów i dobierz takie które by ci odpowiadały.
  • #16
    adam8301
    Level 10  
    Dzięki za radę z tymi przewodami,
    Tez o tym myślałem jednak koszty utrzymania tego są zbyt duże (cena energii elektrycznej). Tak samo odnosząc się do poprzedniego postu (chodzi o klimatyzację która wszystko załatwia ale koszty są nie adekwatne do korzyści)

    Szukam rozwiązania gdzie koszty są jednorazowe (zrobić raz a porządnie), rozwiązania które nie będzie mnie targało po kieszeni w późniejszym czasie.

    Zastanawiam się nad tymi płytami klimatycznymi, tylko jeszcze na forum nikt o nich nie mówił, lub też styropian od środka, ale czekam na opinię kogoś kto tak ma.
  • #17
    aapiss
    Level 1  
    witam
    nie wiem czy temat jest jeszcze aktualny ale jeśli mogę pomóc
    to odradzam wszelkie ocieplanie od środka bo im lepszy termicznie materiał
    zastosujemy to punkt roszenia przesunie się w jego kierunku a w efekcie
    będzie duże zawilgocenie pomiędzy warstwami ścian i dalej smród.
    najlepszym rozwiązaniem jest kucie tynków czy co tam jest, dostanie się do
    środka tz. tam gdzie są mostki czy nie pełna izolacja i uzupełnienie jej watą czy pianą 'pur' koszty będą porównywalne z dociepleniem styropianem czego jak już
    wspomniałem nie polecam a zostanie naprawiona fuszerka budowniczych
  • #19
    yotade
    Level 10  
    taka pleśń na poddaszu to jest problem izolacji przeciwwilgociowej oraz zawilgoconej izolacji termicznej.
    Na wiosnę zrób odkrywkę i wymień izolację termiczną i połóż nową membranę dachową.

    pozdrawiam
    konstruktor3D(malpa)wp.pl
  • #20
    rosaldo
    Level 12  
    Quote:
    to odradzam wszelkie ocieplanie od środka bo im lepszy termicznie materiał

    Materiał płyty Renovario lub Epasit lub Ytong jest materiałem o zasadowości 11
    więc o grzybie nie ma mowy. Grubość jest tak dobrana, aby skraplanie wystepowało w pustaku, (czym grubszy tym lepszy)
    Problem jest tylko wtedy z wentylacją, bowiem skroploną wodę trzeba jak najszybciej usunąć. Nie może to być zwykła wentylacja, lecz hybrydowa. Jedyne co mi się nasuwa to rozwiązanie klimaaa.