Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja ogrzewania podjazdu

31 Gru 2010 09:28 2499 12
  • Poziom 9  
    Witam!

    Postawiono przede mną problem efektywnego zarządzania mocą ogrzewania podjazdem, w taki sposób, aby przy braku oblodzenia i opadów nie załączać całej mocy a wyłącznie część, która podtrzyma podjazd w stanie dobrym i w przypadku opadów i oblodzenia znów włączy pełną moc.

    Obecnie zainstalowanych jest tam 5 sekcji o całkowitej mocy 140.0 [kW]. Sterowanie odbywa się poprzez regulator z wejściem czujników temperatury i wilgotności (dwa na sekcje) oraz wyjściem dwustanowym na stycznik (włącz/wyłącz ogrzewanie). Jest to jedno z rozwiązań gotowych i dostępnych w sprzedaży.

    Czy jest uzasadnione, aby przerobić to na sterowanie wielostanowe lub ciągłe PID?

    Mam już swój pogląd na ten temat, ale chciałbym zaczerpnąć Państwa opinii na temat możliwych rozwiązań postawionego problemu.
  • Poziom 23  
    Wszystko zależy od tego jak te sekcje są poukładane
    jeżeli jedna za drugą to jedynie pozostaje regulacja pid
    Gdyby były tak rozłożone ze każda jedna sekcja leci przez całość podjazdu
    to można by je załączać osobno ( po kolei) w zależności od temperatury panującej na zewnątrz
  • Poziom 11  
    Z osobnym zalączaniem byłbym ostrożny, bo jeśli ogrzewanie jest ułożnone w taki sposób, że podgrzewa tylko "ślady" na koła samochodu to przy załączeniu jednej/kilku sekcji może zdarzyć się sytuacja, że podgrzewamy tylko jeden kierunek ruchu.
    Druga sprawa z pogrzewaniem sekcjami, to nie wiemy jaka jest konstrukcja podjazdu i rozkład/układ sekcji jak wspomniał kolega wyżej. W związku z tym jeśli np. podjazd jest pochyły, a załączane sekcje (np. 2 sekcji, które obejmują jeden kierunek ruchu) znajdują się wyżej niż sekcje niezałączone spowoduje powstawanie oblodzenia w wyniku spływania roztopów na te właśnie sekcje niezałączone.
  • Poziom 9  
    Podjazd opisałem w załączonym rysunku (przewody grzejne na czerwono).
    Szerokość pasów pozwala na przejazd dwóch samochodów, jednak z założenia powinny pracować dwa pasy góra i dwa dół. Także myk z zamknięciem pasa już przerabiałem.

    Podjazd jest zadaszony, jednak wiatr może zawiewać śnieg z boków.

    Powtórzę zadany problem. Czy jest sens stopniować podgrzewanie w celu mniejszego zużycia energii? (np. w celu podtrzymania oczyszczonego już podjazdu w stanie dobrym)

    Regulacja ogrzewania podjazdu

    Dodano po 1 [godziny] 46 [minuty]:

    Chyba jednak są zamontowane po trzy przewody w pasie ;)
  • Poziom 23  
    Pytanie jak są grzałki podłączone, czy na każdą jest osobny przewód, czy może są połączone w szereg lub równolegle???
  • Poziom 9  
    Każdy przewód w sekcji podłączony jest do osobnej fazy. W obecnej chwili wyłącza się fazy na "esach" i podjazd ogrzewają 2 przewody w sekcji ;)
    Regulacja ogrzewania podjazdu
  • Specjalista Automatyk
    Skoro w chwili obecnej - zimno - a jak piszesz: są odłączane środkowe sekcje, to znaczy że jest zapas mocy grzejnej.
    Zatem celowym jest zastosowanie regulacji automatycznej
    (zwłaszcza, że przy tak dużej mocy całości: 140 kW/h to ok. 50 PLN/h).
    Regulacja PID jest oszczędniejsza niż dwu-stanowa (nie ma w niej miejsca na przegrzanie/straty), ale droższa w wykonaniu.
  • Poziom 9  
    Regulacje wykonano na 5 regulatorach każdy po około 2500zł :D Ja wykonałbym to w ten sposób:
    1) podział mocy na 4 stopnie 0-0.25-0.50-1.00 zależności od temperatury
    lub
    2) PI z podziałem na 3 sekcje A,B,C

    Obecnie wyłącza się część grzania na weekend, kiedy podjazd nie jest w pełni wykorzystywany.
  • Poziom 9  
    Przepraszam. PID odpada ze względu na to, że temperatura regulowana jest przy gruncie, a ta wartość jest wartością powietrza zewnętrznego. Sens PID miałoby wówczas, gdyby regulacji poddać temperaturę podłogi w domu. W przypadku podjazdu najrozsądniej będzie regulację wielostanową.
  • Poziom 23  
    No to jedynie zostaje ci sterowanie poszczególnymi grzałkami
    dorzucić trzeba styczników i poprawić trochę sterowanie
    może daj fotki lub schemat obecnego sterowania to łatwiej będzie ci coś doradzić
  • Poziom 9  
    Kurcze! Strasznie poplątana jest ta dokumentacja. Nie wynika z niej nawet, które przewody jak są podłączone :( Pozostaje jedynie dzwonić do firmy, która to robiła :p Przeróbka będzie zapewne na regulator mocy podgrzewania.

    Pozdrawiam

    Dodano po 29 [minuty]:

    P.S. Czy ktoś ma doświadczenie przy jakiej temperaturze powinno załączać się podgrzewanie? Obecnie mam ustawienia fabryczne +3 decC.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    jak mierzysz temp zewnętrzną, to +3'C wydaje się być właściwe, grunt ma często niższą temperaturę o 1-2'C (przy pow.) a jak jest już 0'C lub poniżej to tworzy się gołoledź, a tego chyba chcemy uniknąć.

    Wszystkie te tablice świetlne przy drogach jak i montowane w samochodach wyświetlają ostrzeżenie o gołoledzi gdy temp. przy gruncie ma <= 3'C
  • Poziom 9  
    Czujniki zamontowane są w nawierzchni podjazdu. Tak więc wiosek jest taki, że ustawienia są dobre. Pozostaje mi więc pobawić się automatyką i dowiedzieć jak połączone są przewody grzejne w nawierzchni, bo z tym jest mała zagwozdka :D