Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Komputerek do dwukołowca LCD+LED.

02 Sty 2011 02:19 24746 40
  • #2 02 Sty 2011 08:03
    Jogesh
    Poziom 28  

    Witam
    Projekt bardzo ciekawy i przydatny do małych motocykli. Ja w swoim fabrycznym mam słabszy komputerek, bo nie ma pomiaru temperatury i zegara. Za to ma poziom paliwa. Jak się steruje układem? Nie mogę znaleźć przycisków na schemacie.
    Czy nie wystarczyła by Atmega8?

    Pozdrawiam
    S.

  • #3 02 Sty 2011 09:20
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Czemu na wyświetlaczu jest napięcie akumulatora 16,3V - próba na stole czy pomiar z silnika?
    Wyszłoby super gdybyś zamiast wyświetlacza LCD zastosował wyświetlacz graficzny i narysował na nim tarcze zegarka, prędkościomierza i woltomierza wskazówkowego - takie moje zdanie.
    Co do umieszczania kodu to jestem za ponieważ umieszczanie kodu i opisywanie go pomaga osobą uczącym się. Również nie widzę na schemacie przycisków.
    Czekam z niecierpliwością na Twój następny projekt.

  • #4 02 Sty 2011 09:42
    Pea5
    Poziom 12  

    Również jestem pod wrażeniem projektu.
    Mam pytanko, czy są jakieś biblioteki do obsługi wyświetlacza którego użyłeś?
    A może jest to zwykły wyświetlacz na HD44780. Będę bardzo wdzięczny za pomoc.

  • #5 02 Sty 2011 10:19
    erick999
    Poziom 11  

    Mi również bardzo się podoba ten projekt... co do publikacji programu...;D jesteśmy zainteresowani. Ale to już Twoja decyzja.
    Wg mnie brakuje jeszcze obrotomierza, np. ostatnie segmenciki w pionie, tak by do góry się podnosiło. Mała rzecz a cieszy.

  • #6 02 Sty 2011 11:24
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Pea5 napisał:
    Również jestem pod wrażeniem projektu.
    Mam pytanko, czy są jakieś biblioteki do obsługi wyświetlacza którego użyłeś?
    A może jest to zwykły wyświetlacz na HD44780. Będę bardzo wdzięczny za pomoc.

    LCD-AC-2004H-FIS K/RGB-E6 C zgodny z HD44780

  • #7 02 Sty 2011 11:39
    Frog_Qmak
    Poziom 25  
  • #8 02 Sty 2011 12:38
    323493
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 02 Sty 2011 13:12
    matis057
    Poziom 33  

    Można wiedzieć jakie jest minimalne zasilanie potrzebne żeby to ruszyło?

  • #11 02 Sty 2011 13:17
    323493
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 02 Sty 2011 13:26
    323493
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 02 Sty 2011 13:57
    daniell4
    Poziom 13  

    A czy może ktoś ma pomysł na zrealizowanie wyświetlania poziomu paliwa??? Fabrycznie motocykl nie ma takiego wskaźnika, w baku należy zapewne zamontować jakiś pływak??? I w jaki sposób informacje od takiego pływaka może odczytywać atmega?
    Ewentualnie może jakieś inne propozycje?

  • #15 02 Sty 2011 14:07
    henryxxl
    Poziom 26  

    kiedyś z jakiegoś samochodu widziałem i było to tak zbudowane otóż pływak podnosząc sie do góry złączał linie na laminacie. Lepiej nie umiem narysować jak to działa w samochodzie.
    Komputerek do dwukołowca LCD+LED.

  • #16 02 Sty 2011 14:12
    323493
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 02 Sty 2011 14:26
    Noriad
    Poziom 11  

    Gratuluję świetnego wykonania, "masz łeb" ;)

    Jedyne co bym proponował, to żeby podczas jazdy wyświetlacz przełączał się w tryb "big font" (coś jak http://lcdsmartie.sourceforge.net/BigNumPlugin.html) - wydaje mi się że podczas jazdy (wstrząsy, różne manewry) małe cyferki mogą być mało widoczne, a de facto podczas jazdy potrzebujesz tylko prędkość/obroty. A pozostałe parametry mogłyby być wyświetlane przez jakiś czas po naciśnięciu przycisku :)


    edit: zapomniałem że masz do tego dodatkowo wyświetlacz segmentowy - w takim razie mój pomysł jest zbędny :P

  • #18 02 Sty 2011 14:31
    szandi
    Poziom 10  

    Dobry pomysł. Ja także myślę nad czymś podobnym przy czym wolałbym to zrealizować na wyświetlaczu graficznym t6963c. Podobnie jak kolega mam problem ze zrealizowaniem odczytu poziomu paliwa, gdyż w baku nie ma żadnego czujnika poziomu, najprościej zrealizować za pomoc pływaka przy czym tutaj rodzi się kolejny problem tzn. jak go zamontować by nie uszkadzać zbiornika, myślałem nad pomiarem ciśnienia, wagi zbiornika lub czujników ultradźwiękowych. Może ktoś ma prosty gotowy pomysł?

  • #19 02 Sty 2011 15:13
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    henryxxl napisał:
    kiedyś z jakiegoś samochodu widziałem i było to tak zbudowane otóż pływak podnosząc sie do góry złączał linie na laminacie. Lepiej nie umiem narysować jak to działa w samochodzie.

    Zazwyczaj pływak działa jako potencjometr - wychylenie pływaka powoduje zmianę rezystancji.

  • #20 02 Sty 2011 15:32
    szczodros
    Poziom 18  

    Co do poziomu paliwa to można by zrobić tak: pompkę od paliwa jakąś małą i im więcej paliwa przepłynie tym silniczek pompki wytwarza większe napięcie i tym mierzyć na podstawie zaprogramowanej pojemności baku, ile zostało i średnie chwilowe spalanie. A co do konstrukcji to mógłbyś dla rowerzystów dorobić jakieś wykresy na kartę pamięci prędkości, dystansu i zapisywało, a tak to genialne cacko ;)

    EDIT: Po co prędkość do 200km/h? Spokojnie wystarczy rowerzystom i na skuter max 50km/h (no chyba, że ktoś bez blokad pruje ale i tak nie 200km/h ;)).

  • #21 02 Sty 2011 15:48
    henryxxl
    Poziom 26  

    szczodros napisał:


    EDIT: Po co prędkość do 200km/h? Spokojnie wystarczy rowerzystom i na skuter max 50km/h (no chyba, że ktoś bez blokad pruje ale i tak nie 200km/h ;)).

    Dobrze że jest taka prędkość, 50km/h to trochę za wolno ja mam zwykły simson i jedzie on trochę szybciej.Ale o 200km/h to mogę pomarzyć :)

  • #22 02 Sty 2011 19:17
    LED5W
    Poziom 32  

    Mictronic napisał:
    Cytat:
    dobry pomysł, świetne wykonanie. W jaki sposób "realizujesz" przepalenie bezpiecznika?


    Przepalenie "bezpiecznika" czyli cieńszej ścieżki na płytce realizuje najprościej przez diodę zenera 18V zaraz na początku zasilania.
    Nie podoba mi się to. Dioda może paść szybciej niż "bezpiecznik". Przy jakim prądzie spali się "bezpiecznik"? Ile wytrzyma dioda?

  • #23 02 Sty 2011 19:34
    Bison
    Poziom 1  

    Fajne przydaje się :P
    MOŻNA? MOŻNA. Chociaż urządzonko robi wrażenie, podzielam zdanie Pana Grala1. Mógłbyś zastosować wyświetlacz graficzny :D Wiem, że dla Ciebie byłaby to pestka. Może zastosujesz to w swoim poprzednim projekcie(ten ze "skuterem elektrycznym")? Ciekaw jestem co by z tego wyszło :D

  • #24 02 Sty 2011 19:47
    323493
    Użytkownik usunął konto  
  • #26 02 Sty 2011 20:50
    LED5W
    Poziom 32  

    Generalne chodzi o to, że na diodzie wydzieli się znacznie większa moc niż na bezpieczniku. Jak dioda odparuje to zwarcia nie zrobi i będzie kiepsko. Test możesz zrobić powoli zwiększając napięcie, ale nie robiłbym tego na tym "komputerku".

    Moim zdaniem lepiej zastosować układ z tyrystorem. Dlaczego nie dałeś zwykłego bezpiecznika?

  • #27 03 Sty 2011 16:09
    lukaszpc1
    Poziom 13  

    A nie masz w planach budowy obrotomierza na lcd, taki który zlicza impulsy z kabla wn

  • #28 03 Sty 2011 16:29
    323493
    Użytkownik usunął konto  
  • #29 03 Sty 2011 18:14
    ezbig
    Poziom 19  

    Mictronic napisał:
    (...) Po stwierdzeniu obrotu kola wykonany zostaje podprogram ”Interrupt” gdzie inkrementuje się zmienna pomocnicza „Przebieg” wielkości bajta, by w wolnym momencie podczas wykonywania pętli, przemnożyć to przez obwód kola. Zabieg ten był wymagany gdyż bascom, nie radzi sobie z bardzo częstym wykonywaniem obliczeń zmiennoprzecinkowych w przerwaniu, a działo się to tym częściej im szybciej jedziemy…
    Z tego względu podprogram musi być po prostu krotki.(...)


    Bascom sobie poradzi, tylko po co w tym celu używasz liczb zmiennoprzecinkowych? Tak to jest jak się przenosi zwyczaje programowania z komputerów (wynikające z nadmiaru zasobów sprzętowych) na mikrokontrolery - potem brakuje pamięci i mocy obliczeniowej.

  • #30 03 Sty 2011 21:50
    slavo666
    Poziom 17  

    Nie wiem, czy stosowanie wyświetlaczy LED a tym bardziej LCD to dobry pomysł w prędkościomierzu motocyklowym. No chyba, że to skuter, gdzie ciężko o przekroczenie dopuszczalnych prędkości. Raz, że widoczność słaba, szczególnie pod słońce; poza tym, wskazówka mniej absorbuje uwagę podczas jazdy niż czytanie z wyświetlacza (ale pewnie też można się przyzwyczaić). Tak na marginesie, śmiem trochę wątpić, że liczniki mechaniczne aż TAK się często psują. No chyba, że w jakichś chińskich skuterach ;)
    Co do zabezpieczenia, może dać jakiś warystor albo transila.
    Jeśli chodzi o pomiar poziomu paliwa, to są różne sposoby. Można np. odczytywać położenie pływaka w sposób magnetyczny (magnes w pływaku działa na hallotrony - można osiągnąć dużą dokładność) lub zastosować czujnik ciśnienia (chyba prościej, ale mniej dokładnie). W obu przypadkach oczywiście konieczna jest ingerencja w konstrukcję zbiornika. Z drugiej strony w praktyce, jeśli wiesz, że masz rezerwę 1l, a taki skuter pali 2.5l/100km, to bez problemu znajdziesz stację w promieniu 40km, więc byłby to trochę przerost formy nad treścią (chociaż Chińczycy coraz częściej montują takie wskaźniki w skuterach, jednak i tak są one ponoć bardzo niedokładne).