Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silników indukcyjnych i szeregowych

staryamator 23 Mar 2003 19:28 94580 81
  • #31
    bogdanko8
    Poziom 12  
    Docelowochce sterowac silnikiem indukcyjnym z wentylatorem o mocy
    ok. 200W.Nie moge zastosowac silnika od odkurzacza (iskrzenie itp.)
    Chociaz pierwsze proby robilem na regolatorze od odkurzacza.
    Jak wspomnialem na bramke dochodza ujemne szpilki(ja tylko przynajmiej
    je widze) Uklad zasilany jest ujemnym napieciem wiec chyba tylko ztad ujemne szpilki.
    przesylam aplikacje U2008B naktorej probuje wykonac ta aplikacje.
    Jak juz wsopomnialem jutro zmieniam triaka.

    Bogdanko8
  • AdexAdex
  • #32
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    Układ jest OK powinno wszystko działać.
    Triak znień ale nie na zasadzie tego samedo typu tylko inny egzęplarz lecz w ogóle inny typ,który będzie się dobrze sterował ujemnymi impulsami.
  • #33
    bogdanko8
    Poziom 12  
    Dochodze do wniosku ze nie da rady plynnie regolowac obrotami silnika
    indukcyjnego.
    Wymienilem 3 triaki i okazalo sie ze jeszcze gozej jest bo sa tylko wolne
    obroty, te triaki obcinaja gorna polowke sinusoidy (ta bez szpilek)
    a tylko w jednym zostaje gorna polowka i ten regoluje ale nie plynnie.
    Czasami nagle wejdzie z wolniejszych obrotow na szybsze.
    Jutro mam dostac inne triaki to jeszcze raz zprobuje.
    Potrzebuje artykul z Praktycznego Elektronika 10/95
    na temat sterowania U2008B, lub jakiegos artykulu na ten temat
    (Radioelektronik 10/91), zmienialem wartosc konden. to poszezaly sie
    szpilki, prad na bramke wynosi 2- 3 mA, napiecie zasilania troche siada
    moze przesto nie jest stabilny,moze zasilanie kondensatorowe zrobic.
    Jutro jeszcze raz sprobuje.
    Czekam na pomysly.
    Bogdanko8
  • #34
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    Myślę,że musisz problemy eliminoać po kolei.Na początek wyeliminuj problem z triakiem tzn. zastosuj taki aby sterowanie było w obu połówkach.Badania wykonaj z żarówką.
    Cierpliwości wszystko będzie pracowało.
    A oto kilka informacji o steroawniu triaka.
    Triak ma dwie anody A1 i A2 oraz bramkę G.Triak steruje się w I i III ćwiartce prostokątnego układu współrzędnych charakterystyki i=f(u).
    Rozróżnia się 4 rodzaje pracy triaka:
    1.Sterowanie triaka impulsami + na bramkę względem A1 oznacz sie I+,III+,
    2.Sterowanie triaka impulsami - na bramkę względem A1 oznacz sie I-,III-,
    3.Sterowanie triaka impulsami -,+ na bramkę względem A1 oznacz sie I+,III-
    (układ najbardziej czuły),
    4.Sterowania I-,III+ nie stosuje się.
  • #35
    bogdanko8
    Poziom 12  
    Zgodnie z sugestia dokonalem prob z zarowka,a wiec regolacja jest
    bardzo dobra,rowniez z wiertarka praktycznie od 0 do max. ito bardzo plynnie.Innych triakow jeszcze nie dostalem wiec prob z silnikiem dalej
    nie robilem. Przejzalem natomiast troche literatury,miedzy innymi
    Elektronike Praktyczna i w nr. 5/1998 znalazlem opis ukladu regulacji,ktory moze ktos wykozystac jest prawie taki sam jak ten moj .Wiec go wysylam.Po dalszych probach napisze.
    Bogdanko8
    Załączniki:
  • #36
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    Jeżeli działa z żarówką to teraz nie zmieniając triaka podłącz do silnika z wentylatorem.Opisz wynik badań jeżeli by układ nie pracował prawoidłowo
  • #37
    piotrekk
    Poziom 17  
    witam

    nie dziwie sie bogdanko ze ci sie nie powiodło. dalej wydaje mi sie ze polo cie w blad wprowadził. tez poczytalem troche literatury (bo az mi się wierzyc nie chcialo w to co pisze polo) i nigdzie nie znalazlem sterowania silnikiem ze zwarta klatka za pomocą napięcia. takim silnikiem można sterować tylko za pomocą falowników (wtedy nie bedziesz potrzebował sprzężenia zwrotnego). nie wiem jak mocny jestes w elektronice, ale ja rozwiązał bym ten problem w taki sposób:
    generator na ne555 licznik do 4 (4516) i dekoder z bcd na 1z 10 (4514) i buzy albo irfy na koncu do sterowania silnikiem
    dlaczego licznik do 4? ano dlatego:
    1 takt-załączenie pary buzów tak aby do silnika płyneło napięcie +,-
    2 takt- przerwa (nic się nie dzieje)
    3 takt załączenie pary buzów tak aby do silnika płyneło napięcie -,+
    4 takt przerwa nic się nie dzieje

    przerwy są bardzo potrzebne. za względu na pole magnetyczne, oraz na wyłączenie tranzystorów.
    sterowanie to będzie za pomocą impulsów prostokątnych, ale to ni będzie aż tak przeszkadzać. pamiętaj tylko żeby generator miał ok 200Hz regulacja w granicach +/- 100Hz. zjechanie poniżej 100Hz (25Hz dla silnika) grozi dużym poborem prądu i grzaniem się silnika , bo to jest zbyt prosty układ. trza by było ograniczenia prądowe jeszcze założyć.
    to jest bardzo prosty falownik 1-fazowy
    jak byś miał kłopoty ze zbudowaniem urządzenia na podstawie tego co ci napisalem to daj znać. narysuje ci schemat.
    efekt napewno bedzie lepszy niż sterowanie za pomocą "ściemniacza do żarówek" z pomiarem prądu i miekkim startem

    polo ten schemat co podales to zwykły regulator obrotów z pomiarem prądu dla silników szeregowych (jak w nazwie). któtre to pralki miały ten układ i sterowaly silnikiem klatkowym?.
    współpracuje z gosciem który zwozi sprzęt z wystawek i miedzy innymi pralki. przeglądalem i naprawialem mu pralki pod względem elektryczno-elektronicznym. bylo ich ze 200 sztuk. i daje ci słowo ze nie widzialem rozwiązania opisywanego przez ciebie. cudo jakie widzialem to 4-biegowy silnik klatkowy którego obroty regulowalo sie za pomocą kombinacji uzwojen.

    silnik klatkowy jest silnikiem "podsynchronicznym" i jego obroty są ściśle uzależnione od częstotliwości napięcia który je zasila. gdyby tak bylo jak ty piszesz nie było by w sprzedaży skomplikowanych i bardzo drogich falowników.
  • #38
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam kolegę Piptrekk.
    Nie będę z tobą polemizował bo widzę,że narazie Ciebie nie przekonam.
    Ale chciałbym abyś się zapoznał z Polarowskimi pralkami a mianowicie:
    1.PDG 885
    2.PMG865
    3.PDH885
    4.PDH 885K
    5.PDH885Z
    Jak ich poznasz to porozmawiamy.
    A tak namarginesie to jak nie jesteś pewien wiadomości podawanych przez innych to najpierw zasięgnij informacji z sam danego zakresu i wtedy dyskutuj.
  • #39
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Do silnika o mocy kilkuset watów proponuję zastosować układ od pralki.
    Zrobiłem to następująco:
    Poszedłem do serwisu AGD, kupiłem moduł od pralki i za piwo dostałem silnik(uszkodzony) też on pralki. Po niejakich trudach przemontowałem tachoprądniczkę na silnik tzn na ośkę i zestawiłem cały układ wg schematu. Całość uruchomiłem i o dziwo toto działało całkiem przyzwoicie.
    Silnik był 3x220 , zasilany 220V + kondensator.
  • AdexAdex
  • #40
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    I o to chodzi.Na tym układzie aplikacyjnym można budować sterowniki do różnych silników (mam na myśli rózną ilość par biegunów.
    Wykonywałem dla 2p=2 i 2p=8 układ pracował bardzo dobrze.
  • #41
    bogdanko8
    Poziom 12  
    Działający układ z żarówką i wiertarką podłączyłem do wentylatora i nie reguluje płynnie , tzn. na ostyloskopie są ujemne szpilki ich ilość się zwieksza przy regulacji jak znikają to wentylator staje.Różnica widziana na ostyloskopie pomiędzy żarówką, wiertarką a wentylatorem jest taka że na żarówce i wiertarce są ujemne szpilki(mało) i jkieś napięcie ujemne to wszystko znika przy zatrzymaniu. Napięcie zasilania wynosi 16V i jest stabilne. Przy wentylatorze napiecie podczas regulacji siada a na ostyloskopie są same ujemne szplki i nie ma napięcia ujemnego stałego tak jak przy wiertarce.
    N tym proby zakonczylem siadł mi U2008B(zwarcie na bramce triaka).
    Zamówiłem nowe układy jak dostne to ponowie próby.
    Bogdanko8
  • #42
    bogdanko8
    Poziom 12  
    jozefg
    Zamocny w elektronice to nie jestem , nie wiem czy potrafie zbudować falownik, ale skoro piszesz, że to bardzo prosty falownik-1fazowy , to może bym sprobował więc jeśli możesz to podrzuc schemat., a wrazie nie jasności napisze. mam teraz czas zanim dostane U2008B.
    Bogdanko8
  • #43
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    Kolego bogdanko8 jozefg pisze nie o falowniku lecz o regulatorze napięcia
    z regulacją fazową i sprzężeniem tachometrycznym.
  • #44
    bogdanko8
    Poziom 12  
    Oczywiscie pomylka to mialo isc do piotrekk o falownikach a nie do
    jozefg, przepraszam
  • #45
    bogdanko8
    Poziom 12  
    Witam, temat regulacji nadal aktualny czy to fazowy ,czy falownikiem
    ponawiam proby jak tylko otrzymam U2008b,
    Sprobowal bym moze z falownikiem ale potrzebuje jakis konkretny
    sprawdzony schemat do regulacji 1- fazowy moc silnka nie jest duza
    wiec moze nie byl by taki skaplikowany.
    Bogdanko8
  • #46
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    Kolego bogdanko8 w najbliższym czasie podam Ci schemat regulatora na kości U209B - sprawdzony działa dobrze z obc. r i l.
  • #47
    bogdanko8
    Poziom 12  
    POLO2

    Czekam na schemat ale mysle ze U2008 dostane dopiero po niedzieli
    to wtedy bede cwiczyl dalej, narazie przegladam materialy o
    falownikach.

    Bogdanko8
  • #48
    piotrekk
    Poziom 17  
    witam ponownie

    polo2-ty sie na mnie nie obrażaj, ani sie nie denerwuj, bo ja poważnie nie widzialem jeszcze nigdzie takiej metody sterowania silnikiem indukcyjnym klatkowym. przewertowalem spory kawalek literatury i nigdzie nie widzialem tego typu rozwiązania. dlatego sorry, ale dalej nie wierze w to co ty piszesz o pralkach i jeżeli możesz mnie oświecić to proszę o przesłanie jakichś "dowodów" w postaci serwisówki albo zdjęć.

    jozefg ciekaw jestem jak ten twój silnik rozbujał się do 15000 obrotów na minute :). bo tyle osiąga silnik w pralce (przynajmniej aeg 800 obrotów na wirowaniu) a tym samym tachoprądnica. no chyba że coś namieszałeś w elektronice, ale nic o tym nie piszesz.

    do bogdanko: troche to trwało bo go musiałem zrobić ale za to masz sprawdzony schemat prostego "falownika". obroty silnika regulujesz częstotliwością generatora. zamiast but11 możesz zastosować inne npn-y byle by byly przynajmniej na 400V. wstawilem najpierw bf459 ale umarł po 2 min. (przebiło go na złączu CE). generator NE555 powinien pracować od 100 do ok 500 Hz. na wyjściu tam gdzie silnik powinieneś mieć 25-100 Hz. buzy dla proformy daj na radiator. moje wogóle się nie grzały. diody ba159 za to robily się ciepłe i dolutowalem im "skrzydełka" z folii miedzianej. diody na zasilaniu 300V zabezpiecz czterema kondkami typu 470pF i do tego 100uF/400V dodaj 47nF/400V. jeżeli wszystko dobrze przerysowałem ze zrobionej pajęczyny na stole to powinno ruszyć ci bez problemu.
  • #49
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Piotrekk - skąd Ty wziąłeś te 15000 obrotów?
    To był normalny silnik 1400 obr/min
  • #50
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    Kolego piotrekk.To co do tej pory napisałem o sterowaniu silników klatkowych to wszystko prawda.
    Mam sporo materiałów na ten temat ale
    będę mógł je opublikować dopiero po świetach bo wtedy będę miał skaner.
    A narazie dobrze zapoznaj się z aplikacją układu TDA1085 przedstawioną przez kolegę jozefag.
    Przeczytaj dokładniej moje posty.
    Co będzie niezrozumiałe to postaram się wyjaśnić.
  • #51
    bogdanko8
    Poziom 12  
    Temat nadal aktualny czekam na czesci i dopiero zaczne proby,bede informowal o postepach,a wrazie trudnosci poprosze o pomoc.
    Chce poprostu definitywnie wyjasnic czy da rade regulowac obrotami bez falownika czy nie.Bo do tej pory to wiekszosc twierdzi ze tak ale
    konkretnego schematu dzialajacego ukladu nikt nie podeslal.
    Przesylam pozdrowienia

    Bogdanko8
  • #52
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    Kolego bogdanko8 popatrz na układ aplikacyjny ,który przedstawił kol.jozefg
    na kości TDA1085.
    Zapoznaj sie z tym.Wykonywałem na tym układzie regulatory dla silników 1400obr/min i 2800obr/min układ działał dobrze.Co prawda nie reguluje obrotów od zera tak jak falownik.
  • #53
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    W tym module wymieniałem któryś rezystor/nie pamiętam niestety który/ i układ regulował prawie od zera.
  • #54
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    Jozefg przy stałym momencie hamujacym wynikajacym z mocy P2
    raczej niemożliwe.Dla biegu jałowego to tak.
  • #55
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Napisałem "prawie" czyli od zera na pewno nie.
  • #56
    piotrekk
    Poziom 17  
    witam

    po przemyśleniach i "analizach" przyznam ci racje polo2 :oops: ale nie do końca. sytuacja w/g mnie wygląda nastepująco silnikiem klatkowym krótkozwartym możesz regulować w ten sposób obrotami jak pisałeś ale jest jeden a w sumie dwa warunki. pierwsze to: urządzenie musi miec tachoprądnice, czyli jakieś ujemne sprzężenie zwrotne, bo bez niego ani rusz. w przypadku falowników takiej potrzeby nie ma. a po drugie układ musi posiadać bardzo dużą bezwładność, inaczej nastąpi taki efekt jak u bogdanko.
    ratunkiem dla bogdanko może byc jedynie dobre ustalenie rampy prądowej dla silnika (bardzo wolne narastanie prądu silnika) , albo założyć kolo zamachowe na ośke :) wiatraka.
    puść sobie polo2 silnik sterowany elektronicznie w pralce na normalnym praniu bez bebna. efekt jest podobny do szarpania silnika.
    poważnie mówiąc na tda1085 powinno mu wyjść ale tacho musi być.
    to tyle narazie ode mnie. dzieki polo za wyprowadzenie błędu,ale poważnie ci mówie że nie widzialem takiego rozwiązania jak pisales (sterowanie przesunieciem fazy), a przerobiło się tych pralek troche. i aeg z 800 obrotami na wirowaniu na silniku klatkowym józefg nie widzialem. i wierze ci.
    sory za przydługi post.
    Pozdrowionka dla wszystkich i narazie.
    aha jeszcze jedno. o ile mi wiadomo falowniki też nie regulują od zera. dużo zależy od silnika.
  • #57
    bogdanko8
    Poziom 12  
    Zapoznalem sie z tym schematem na TDA1085 i chyba sprobuje .
    Lecz mam pare pytan chodzi o wartosci rezystorow R15-pin15,
    R10-pin10,R4-pin4, oraz co zamiast pradniczki pin8-4,
    co z pinami 5 ,6, co ida na przekaznik.Ta regulacja nie musi byc od zera
    wystarczy od 100-20% z tym ze w miare plynnie.
    Jutro rozpoczne a pozniej zobaczymy.
    Bogdanko8
  • #58
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    Widzę piotrekk,że teraz się rozumiemy.
    Oczywiście bez prądnicy tacho silnik nie będzie pracował.Zmieniając ujemne sprzężenie zwrotne możemy zmieniać
    prędkość obrotową silnika.Ale związane jest to z momentem obrotowym silnika.Im silniejsze sprzężenie zwrotne
    tym sztywniejszy silnik.To znaczy,że przy dużych zmianach obciążenia obroty nie zmieniają się(const).Ale może występować taki efekt jak piszesz,że przy gwałtownych zmianach obciążenia silnik na chwilę zwiększa swojei obroty a następnie wraca do ustalonych.
    Szarpanie może wystepować tylko przy
    silnym sprzężeniu zwrotnym i znacznie zmiennym momencie obciążenia.Ale są to skrajne przypadki.
    Kolego bogdanko8 rezystory R15 - 300k,R10 - 820om.Natomiast prądnica musi być.Możesz ją wykonać z silniczka od programatora.Gdyby było za silne sprzężenie (za duże napięcie prądniczki) to zwiększ rezystor sprzężenia.
  • #59
    staryamator
    Poziom 13  
    I tu bym się zgodził z Piotrkiemm,porównywanie żarówki,silnika szeregowego i klatkowego nijak się ma do pracy tych odbiorników
    Polo2 ma rację że silnik klatkowy musi mieć tachometr i sprzężenie
    ale element wykonawczy musi sterować przede wszystkim
    częstotliwością i napięciem,silnik szeregowy jest tylko sterowany
    napięciem impulsami ze sterownika pobieranymi tez z tachometru.
    Zarówka w tej dyskusji nie powinna się pojawić.
    Dziekuję za tak żywe zainteresowanie problemem,ja już jestem
    starym praktykiem samoukiem ,w elektronice byłem dobry w 1965.
    Temat jest aktualny,niech mlodzi ludzie uczą się,pomagajmy im.
    Pozdrawiam staryamator.
  • #60
    Dan01
    Poziom 11  
    W sprzedaży są również urządzenia typu softstart, które za pomocą zmiany napięcia przeprowadzają płynny rozruch silników indukcyjnych (klatkowych).
    Regulacja prędkości silników indukcyjnych (klatkowych) za pomocą zmiany napięcia jest możliwa ale w ograniczonym zakresie i jest uzależniona od charakterystyki momentu obciążenia.