Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silników indukcyjnych i szeregowych

staryamator 15 Kwi 2003 23:12 94685 81
  • #61
    staryamator
    Poziom 13  
    Zgadam sie z Dan01 częstotliwością impulsów o znamionowym napieciu
    pracy silnika klatkowego daje się regulować jego obroty w pewnym
    zakresie(ale nie od 0>max),silniki komutatorowe szeregowe jest
    łatwiej regulować bo tylko napięciem.I ktoś powiedział 15000 obrotów
    miał rację,taki silnik bez obciążenia potrafi się rozerwać.
  • MetalworkMetalwork
  • #62
    przemwach
    Poziom 15  
    Bardzo serdecznie witam wszystkich na FORUM.

    Prześledziłem wasze dyskusje od samego początku wiele dały mi do myślenia jak również wiele wyjaśniły. W ostatnim czasie miałem przypadek z pralką Polar o regulowanej prędkości obrotowej od 400 do 1000 obr/min, otóż po obciążeniu bębna silnik nie miał siły wystartować. Jak się okazało padł układ regulacji obrotów a dokładniej triak BTB 24.
    Po wymianie wszystko ruszyło i było by OK. gdyby nie dziwne wrażenie, że silnik pracuje trochę nie równomiernie. Daje się to odczuć tylko na wolnych obrotach, podczas wirowania wszystko wydaje się dobrze pracować.
    Czy to jest normalna praca?
    Czy jestem po prostu przewrażliwiony?

    P.S. Opisywana pralka posiada silnik komutatorowy z prądniczką tachometryczną.
  • #63
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    Obiaw ten występuje jako normalny ze względu na silne sprzężenie zwrotne.
    Taką pracę słychać w przypadku małego wsadu bielizny. Przy ładunku pełnym nie występuje to lub w bardzo małym stopniu.
    Dzieje się to dlatego,że przy silnym sprzężeniu zwrotnym a małym obciążeniu (mały wsad bielizny) silnik raz się rozpędza iwtedy regulator zmniejsza napięcie a przy mniejszym napięciu obroty spadają wtedy zwiększa napięcie jest to tzw. "kołysanie".Przy łdunku normalnym problem zmniejsza się praktycznie do zera.
  • #64
    piotrekk
    Poziom 17  
    witam
    kolego przemwach. czy mógł byś podać typ pralki?
  • #65
    przemwach
    Poziom 15  
    Oczywiście !
    Jest to Ploar LT 1085
    Kolego piotrekk jeśli mógłbyś mi udzielić więcej informacji na temat sterowania obrotami silnika w tym typie pralki był bym Ci wdzięczny.
    Na dzień dzisiejszy pralka pierze i działa poprawnie po mimo moich wcześniejszych uwag.
  • MetalworkMetalwork
  • #66
    piotrekk
    Poziom 17  
    witam

    przykro mi, ale nie pomogę ci w przypadku polskich pralek. brak dokładnej wiedzy na ten temat zaowocował "spięciem" z polo2. :oops:
    w twoim wypadku mowa jest o silniku komutatorowym. więc dla mie jest to zasada znana tyle że nawet nie wiem jakim scalakiem jest sterowany silnik. pytalem o typ pralki dla tego że śledzę ten temat i szukam rozwiązań sterowania silnikami.
    w wypadku pralki którą opisywaleś, problem może leżeć jeszcze w rezystorze na którym odbywa się pomiar prądu silnika, to ten włączony szeregowo w obwód sieć, triak, silnik. mogła się zmienić jego rezystancja a co za tym idzie przy soft starcie przepływa za duży prąd i następuje "zerwanie" silnika (za szybko zwiększa obroty względem reakcji elektroniki). obroty są ponad normę co powoduje wyłączenie zasilania na silnik. no i sytuacja się powtarza, co w odsłuchu pracy daje efekt "szarpania" jeżeli ci to przeszkadza to wymień ten rezystor ewentualnie zwiększ jego rezystancje o ok.30%.
  • #67
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    W pralce TL1085 firmy Polar jest prosty regulator na TDA1085.
    Zobacz aplikację w poście jozefg.
  • #68
    akserwis
    Poziom 11  
    Kiedyś myślałem że regulacja obrotów silnika klatkowego napięciem w szerszym zakresie nie jest praktycznie realizowana.
    Rok temu kolega poprosił mnie o sprawdzenie- naprawę płytki sterowniczej silnika pralki Polar -brak obrotów silnika. Po rozrysowaniu schematu płytki i aplikacji układu TDA 1085 byłem zdziwiony że układ steruje obrotami silnika klatkowego, sprawdzając płytkę podłączyłęm zamiast silnika żarówkę ,kolega mówił mi o jakiejś cewce zamontowanej na wale silnika więc symulując sygnał z "cewki" podałem napiecie regulowane z zasilacza,
    Regulacja była prawidłowa-płytka sprawna. Okazało się że uszkodzona była "cewka"-kolega wymienił ją sam.
    Tak że potwierdzam co pisze Polo2.
    Cekaw jestem piotrekk jak działa twój falownik -praktycznie.
  • #69
    piotrekk
    Poziom 17  
    witam

    a więc akserwis z falownikiem jest tak że został on przerobiony z prostego falownika 3-fazowego. pomysł nasz (mój i jeszcze jednego gościa). bardzo dobrze zdaje egzamin przy regulacjach silników do 0,5kW
    np. stoły produkcyjne gdzie zostały zastosowane. sprawa jednofazowego silnika klatkowego wymagala przerobienia układu.

    a teraz z innej beczki. przeczytalem twój post. z tego co piszesz to wnioskuje że miałeś uszkodzoną tachoprądnice (nigdy mi się nie zdarzyło). myśląc dalej- tacho uszkodzone (czy to przerwa czy nawet zwarty zwój), ale elektronika nie wie o tym i myśli że za mały prąd na silnik podaje "bo sie nie kręci", no i oczywiście go zwiększa efektem tego jest wejście na maksymalne obroty silnika. to moja logika.
    a teraz praktyka
    poszedłem do swojej pralki która działa od 3 miesięcy nieskręcona i odciąłem chamsko jeden przewód od tacho. efekt - wejście silnika na prawie pełne obroty, a po ok. 1-2 sekundach wyłączenie napiecia zasilającego silnik. następnie zwarłem na ostro przewody idące z tacho(ten odcięty włożyłem do zacisku z drugim przwodem) no i efekt taki sam jak poprzednio. u mnie silnikiem steruje procek (ako coś tam)
    wydaje mi się że tda 1085 zachowa się podobnie albo gorzej tzn. bujnie silnik na full i go nie zatrzyma.
    a może znowu sie myle???

    pozdrowienia
  • #70
    POL02
    Specjalista AGD
    Witam.
    Piotrekk i chyba się mylisz.W układzie TDA 1085 jest zabezpieczenie na wypadek przerwy prądnicy tacho.Po prostu silnik nie pracuje gdy prądnica ma przerwę.Natomiast przy zwarciu tacho
    silnik będzie pracował na pełnych obrotach i tu nie ma zabezpieczenia.
  • #71
    siwy27
    Poziom 11  
    Witam


    Polo2 > Dzęki elektronice jest możliwa praca silnika w zakresie napięć poniżej 0,8Un.

    Ale samo wyjasnienie sterowania z ujemna petla sprzezenia zwrotnego to wyjasnil super. Nic dodac nic ujac .

    Tyle ,ze ta elektronika wlasnie umozliwila nam sterowanie predkoscia obrotowa siknika, wlasnie regulacja czestotliwosci napiecia omega =2*pi*f/p , ktora tez oczywiscie ma swoje uroki typu prady lozyskowe itp....Ale jest to oczywiscie tylko jedna z metod sterowania, sa rowniez metody wektorowe oraz ta skalarne o ktorej wspomina Polo2.

    pozdrowka

    see4000?
  • #72
    AdamK.
    Poziom 14  
    Kto może podesłać ten schemat RM130 ?
  • #73
    POL02
    Specjalista AGD
    Regulator RM130 koledze wysłałem.
  • #74
    Nyq
    Poziom 1  
    Mam pytanie do układu z TDA 1085C. Jak szybko reaguje na zmianę obciażenia?
    Drugie pytanie: Czy ktoś wie jaki układ sterowania jest w pralce POLAR PDP 885?

    Pozdrawiam wszystkich
    Nyq
  • #75
    sajytam
    Poziom 12  
    Właśnie naprawiam regulator od pralki bosh wykonany na układzie TDA1085C,przy wolnych obrotach pojawiły się duże przeregulowania(funkcja pranie) zatykanie triaka, szarpanie obrotami.elementy bierne jak i triak wygladają na dobre (zostały sprawdzone),natomiast przy wirowaniu zachowuje się poprawnie,TDA1085C jeszcze nie podstawiłem aktualnie go jeszcze niemam.Miał ktoś może tego typu uszkodzenie?.
  • #76
    janek_66
    Poziom 19  
    Kolega POLO2 ma całkowitą rację z regulacją silnika indukcyjnego. W skrócie - regulacja fazowa prądu silnika przekłada się na regulację momentu napędowego, a sprzężenie zwrotne powoduje stabilizację obrotów na zadanym poziomie. Jeśli obroty są niższe od wymaganych, wcześniej wyzwala bramkę triaka, natomiast jeśli wyższe - opóźnia wyzwalanie. Warunkiem tego jest choćby nieznaczne obciążenie wirnika, ale nie przekroczenie maksymalnego znamionowego obciążenia. Resztę załatwia sprzężenie zwrotne w postaci prądniczki tachometrycznej albo indukcyjnego lub optycznego impulsatora.
  • #77
    as66
    Poziom 11  
    Witam
    Może kto z Was podpowie w sprawie:
    w module do Boscha 2070 opartym na TDA1085c wystapil jakiś błąd - obroty bębna zamiast narastać (przy wirowaniu) wchodzą natychmiast na pełną prędkość.

    Czy możliwe, że winny jest TDA?

    Triak wygląda na sprawny (sprawdzony przez podanie napięcia kilku V - obie polaryzacje - na żaróweczkę w obwód A1-A2 i impulsowe zwarcie G-A2) - żarówka świecioporniki, diody wyglądają na sprawne;
    moduł testowany w drugiej pralce i objaw identyczny.
  • #78
    Ryyychuuu
    Poziom 10  
    Witam. Czytałem o TDA1085 na tym forum ale nie znalazłem nigdzie jakich potencjometrów użyć aby płynnie regulować prędkość obrotową i rampę... Wie ktoś jakie to wartości potencjometrów sa?
  • #79
    Xaveri
    Poziom 17  
    Odświeżę temat...

    Czy ktoś ma rysunek płytki pod regulator silnika komutatorowego na TDA1085 ze ścieżkami poprowadzonymi zgodnie z zaleceniami w datasheet?
    Najlepiej gdyby to był plik Eaglea...

    Pozdro!
    X
  • #80
    janek_66
    Poziom 19  
    as66;
    w Twoim przypadku może być uszkodzony czujnik tacho. Jeśli nie będzie z niego impulsów, silnik zostaje wysterowany pełną mocą, niezależnie od ustawienia potencjometru.
  • #81
    adam bielonko
    Poziom 1  
    POL02 napisał:
    Do najbardziej rozpowszechnionych układów scalonych stosowanych do sterowania fazowego silników szeregowych można zaliczyć : TDA1085 frmy Motorola,U208B firmyTelefunkien w katalogach tych firm sa układy aplikacyjne w kąkretnich zastosowaniach.Zobacz.



    p.s a tak naprawdę stary amator z 30 - letnnim stazem nie wie że silnik szeregowy jest silnikiem indukcyjnym - też bzdury pisze.
    ..............................te wszystkie wasze odpowiedzi i wypowiedzi na temat regulacji obrotow silnika,to nonsens,pytanie bylo proste,prosze o prosty schemat,a nie wypisywanie oznaczen,mysle ze,tak naprawde wasz zasob wiedzy z zakresu elektroniki jest znikomy,jak jestes taki madry to narysoj ten uklad i opisz go.
  • #82
    Jacek Kawiorski
    Poziom 11  
    adam bielonko napisał:
    te wszystkie wasze odpowiedzi i wypowiedzi na temat regulacji obrotow silnika,to nonsens,pytanie bylo proste,prosze o prosty schemat,a nie wypisywanie oznaczen,mysle ze,tak naprawde wasz zasob wiedzy z zakresu elektroniki jest znikomy,jak jestes taki madry to narysoj ten uklad i opisz go

    Witam serdecznie wszystkich. Wprawdzie post trochę stary
    jednak muszę otrzymać odpowiedź od kolegi na jakiej podstawie wypowiada się na temat wiedzy czy nie wiedzy innych?.
    Istotą tego forum jest dyskusja twórcza a to ona jest siłą napędową wiedzy, czasem wystarczy jakaś wątpliwość i już sięgamy do książki albo żeby się douczyć lub przypomnieć. To nie jest forum właśnie podano wszystko na tacy
    Pozdrowienia dla wszystkich.