Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo V70 1999 - skrzynia AW 50-42LE - brak wstecznego

Kabar 06 Sty 2011 22:44 13334 19
  • #1 06 Sty 2011 22:44
    Kabar
    Poziom 12  

    Witam,
    Kupiłem Volvo V70 z uszkodzoną skrzynią biegów.
    Objawy: brak wstecznego - przy wrzucaniu R jakby przez moment delikatnie próbował ciągnąć ale bez efektu.
    Do przodu jechał prawidłowo (sprawdzałem tylko na 2 biegach).

    Skrzynia została wyjęta (za radą na jednym z for o ASB - "nie wiadomo co może być przyczyną - rozebrać")

    W tej chwili skrzynia jest częściowo rozebrana. Tarczki które są wyjęte są w stanie nie wskazującym zużycia.

    Zastanawia mnie taśma hamulcowa - jest dość luźna. To prawidłowy objaw?

    Na co mam zwrócić uwagę przy tej skrzyni?

    0 19
  • #2 07 Sty 2011 21:50
    Kabar
    Poziom 12  

    Rozbiórki ciąg dalszy.


    Okazało się że taśma hamulcowa jest spalona/zużyta.
    Wszystkie tarczki są w super stanie - widać na nich cechy producenta.
    .

    Będę potrzebował taśmę i uszczelkę sterowania bo widzę że jest uszkodzona (pęknięta) możliwe że stało się to przy demontażu.

    Mam też pękniętą taką małą sprężynkę /blaszkę zaraz pod taśmą i koszem sprzęgłowym.
    Z tego co zrozumiałem z dok. to jest blaszka "antystukowa"

    Pokaże na zdjęciach, będzie łatwiej.

    Wypadła mi też jedna panewka, ale nie wiem skąd. Z zewnątrz jest albo wytarta albo ma takie podtoczenie.

    0
  • Pomocny post
    #3 08 Sty 2011 00:38
    romuald-f
    Spec Automatyczne skrzynie biegów

    Wyciągnąć wybierak 1 i w tulei od strony 2 wewnątrz powinna być panewka, często się okręcają.

    0
  • #6 08 Sty 2011 09:18
    Kabar
    Poziom 12  

    Bardzo dziękuję za odpowiedzi.

    Czy konieczna jest regeneracja konwertera i na czym ona polega?

    Czy ta panewka może tak wyglądać? Wygląda jakby zewnętrzna powierzchnia była wytarta.

    Znalazłem gdzieś w stanach jakąś dokumentację i piszą o tej sprężynie, wydawało mi się że to może być ta pęknięta

    1
  • #7 10 Sty 2011 20:37
    romuald-f
    Spec Automatyczne skrzynie biegów

    Czy konieczna jest regeneracja konwertera i na czym ona polega? - To zależy od przebiegu, zachowania się skrzyni podczas zmiany biegów itp. Regeneracja polega na rozcięciu sprzęgła, wymianie tarczy lock-up, uszczelnień, łożysk ślizgowych ewentualnie sprzęgła jednokierunkowego i sprężyn amortyzujących.

    Czy ta panewka może tak wyglądać? Wygląda jakby zewnętrzna powierzchnia była wytarta. - Panewka się obróciła i w tym wypadku cały wybierak kwalifikuje się do wymiany.

    Znalazłem gdzieś w stanach jakąś dokumentację i piszą o tej sprężynie, wydawało mi się że to może być ta pęknięta: - Tak, to ta na rys.17

    -1
  • #8 23 Sty 2011 18:00
    Kabar
    Poziom 12  

    Walki ciąg dalszy...

    Mam problem z panewką. Stara była luźna i kręciła się. Udało mi się ją jakoś wydłubać ale za nic nie mogę włożyć nowej. Stara się zniszczyła przy wyciąganiu ponieważ jest za mało miejsca przez zębatki planetarki. Nowa nie chce wejść z tego samego powodu. Jest jakiś sposób żeby ją zamontować?

    Zdjęcia:...

    0
  • #9 24 Sty 2011 18:45
    romuald-f
    Spec Automatyczne skrzynie biegów

    Należy wyjąć kołki rozporowe, następnie wysunąć bolce satelity. Proszę robić to pojedynczo ponieważ "wysypią" się igiełki łożyska. Przy ponownym montażu proszę igiełki ułożyć na smar w satelitce i delikatnie wepchnąć bolce. https://obrazki.elektroda.pl/8595430800_1295893488.jpg

    1
  • #11 24 Sty 2011 18:51
    Kabar
    Poziom 12  

    Próbowałem wyjąć te kołki ale nie chciały wyjść. Wygląda jakby zostały od zewnątrz zaklepane. Mam je wciskać do środka czy wypchnąć na zewnątrz?

    0
  • Pomocny post
    #12 24 Sty 2011 19:01
    romuald-f
    Spec Automatyczne skrzynie biegów

    Do wewnątrz nie, ponieważ są dłuższe niż średnica otworu. Ja używam "wykrętaka".

    Moderowany przez Przemo9826:

    Proszę o natychmiastowe poprawienie załączonych zdjęć.
    Dotyczy wszystkich piszących w tym temacie.

    0
  • #13 24 Sty 2011 21:18
    Kabar
    Poziom 12  

    To są normalne pręty? Po złożeniu jak zabezpieczyć je przed wypadaniem?

    Dodano po 40 [minuty]:

    Jeszcze jeden pomysł: kontaktowałem się z firmą Omega Machine ze Stanów i oferują oni panewki "naprawcze" które są wg nich lepsze od oryginalnych i eliminują problem przekręcającej się panewki. Jedna panewka zastępuje dwie oryginalne.

    Tutaj więcej o tym rozwiązaniu:

    Link do pdf'a

    Co Pan sądzi o tym? W Holandi mają przedstawiciela na Europę, można sprowadzić od nich tą panewkę.

    0
  • #15 27 Sty 2011 23:11
    Kabar
    Poziom 12  

    Sprawdzę :) Szczerze mówiąc nie ruszałem tego jeszcze. Na co zwrócić szczególną uwagę?

    0
  • #16 28 Sty 2011 18:29
    romuald-f
    Spec Automatyczne skrzynie biegów

    Na uszczelnienia. Nie zapomnij że masz do wymiany taśmę hamulca kosza B3.

    0
  • #17 28 Sty 2011 23:04
    Kabar
    Poziom 12  

    Tak, wiem. Taśmę już mam kupioną :)

    0
  • #18 03 Mar 2012 11:05
    edmund47
    Poziom 1  

    Witam,
    Panowie mam podobny problem tyle, że w saabie 95 2.0TB ze skrzynią Aisin AW50-42LE. Zacznę od początku. Zaczeło sie od tego, że wyjmowaliśmy silnik w celu wymiany pierścieni, panewek, rozrzadu. Przy łączeniu silnika ze skrzynią najprawdopodobniej popełniliśmy błąd i po przejechaniu ok. 50 km samochód nagle stracił napęd. Nie działały ani biegi do przodu ani do tyłu, diagnoza padła na zcięte kliny w pompie oleju w skrzyni. Po demontażu skrzyni diagnoza sie potwierdziła. Skrzynia została rozebrana, koszyk z tarczkami sprzegła i przekładkami także, a następnie została złożona na starych tarczkach (chyba w dobrym stanie), z nową pompa i nowym filtrem oleju. Skrzynia połączona z silnikiem tym razem raczej w sposób prawidłowy, olej zalany nowy Texaco Texamatic 7045E, weszło 4,5l. Pierwsze uruchowmienie i wszystko wydaje się w porządku, czuć że wszystkie biegi wchodzą, auto ma chęć jechać. Jazda próbna i po ok. 500m wyskakuję błąd skrzyni i samochód nie chce jechac do przodu, do warsztatu wrócił tak jakby tylko pierwszy bieg działał. Po sprawdzeniu wszystkich wtyczek itp. auto znowu rusza na jazdę próbną, tym razem do przodu jeździ normalnie ale do tyłu już wcale. I tak zostało, świeci się kontrolka od skrzyni biegów, do przodu biegi działają, do tyłu auto nie jedzie, zaczyna delikatnie ruszać jak wkreci się na ok. 4tys obrotów jednak każda kępa trawy jest je w stanie zatrzymać.
    Pytania mam dwa:
    1. (banalne i oczywiste) Co tym razem mogło sie stać/sepsuć?
    2. Jechać autem normalnie na podpięcie do komputer czy lepiej je zaholować?

    Dziękuję za wszelkie porady i chętnie przyjmę wszystkie schematy, rysunki i opisy tej skrzyni.

    0
  • #19 11 Lip 2014 19:37
    qwamac
    Poziom 10  

    romuald-f napisał:
    Wyciągnąć wybierak 1 i w tulei od strony 2 wewnątrz powinna być panewka, często się okręcają.


    Witam!
    Czy mógłbyś napisać czym może skutkować obrócenie i wytarcie od strony zewnętrznej tych panewek. Mam właśnie rozebraną taką skrzynię z Laguny II SU1 ( AW55-50 ), był problem przy zmianie z 3 na 2 (szarpało). Sterownik po regeneracji i wymianie zaworów, więc teoretycznie ok. Innych oprócz panewek nieprawidłowości nie widać.
    Czy cały kosz z wałkiem do wymiany czy wystarczą panewki?
    Dzięki za pomoc.
    Pozdrawiam!

    0
  • #20 12 Lip 2014 14:25
    romuald-f
    Spec Automatyczne skrzynie biegów

    Twoja skrzynka jest pięciobiegowa i całkowicie się różni od opisywanej powyżej (AW50-42LE) czterobiegowej. Jeżeli uszkodzi się panewka w statorze pompy będziesz miał szarpnięcia na zejściu z 3 na 2. Nie wiem jak wygląda wałek "parasola", ja osobiście wymieniam uszkodzone panewki. Komplet panewek ok. 520 zł. ???? Dorabiam u tokarza na sztuki.

    1