Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Przedłużacze helukabelPrzedłużacze helukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki bezpiecznik przy silniku 2,2 kW 230V

09 Sty 2011 16:29 26834 31
  • Poziom 8  
    Witam
    Zakupiłem silnik elektryczny 2,2 KW do sprężarki do napełniania butli nurkowych w miejsce silnika spalinowego. Silnik niestety nie daje rady wystartować -bezpieczniki B16 skutecznie to uniemożliwia. Czym jest to spowodowane i czy mozna jakoś temu zaradzić? W momencie rozruchu sprężarka nie stanowi obciążenia dla napędu.
    Pozdrawiam
    Piotr Dybikowski

    Proszę poprawić pisownię postu. [retrofood]
  • Przedłużacze helukabelPrzedłużacze helukabel
  • Poziom 25  
    A silnik jest dobrze podłączony , jest sprawny ? czy nie ma dużych oporów na spężarce powietrza wynikających ze złego stanu ?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Przedłużacze helukabelPrzedłużacze helukabel
  • Poziom 25  
    Zmierzyć to tylko prąd rozruchowy i jak jest miernik to izolacje.

    Czy jesteś pewien że silnik 2,2kW wystarczy ?
  • Poziom 35  
    Deepstop napisał:
    ....Zakupiłem silnik elektryczny 2,2 KW do sprężarki do napełniania butli nurkowych....

    Primo > jaki to silnik i jak podłączony
    Secundo > jaki to kompresor (typ)
  • Poziom 8  
    1. tabliczka znamionowa silnika:
    Isol F|IP 55| S1
    kw 2.2 | 230|A 12,5
    25 mikroF 300v|50 mikroF 450V

    2. Przy odłączonej sprężarce co 5-6 raz silnik wystartuje
    3. Nie wiem co to znaczy zmierzyć SWZ i jak wyjdzie pomiar zastosować. Instalacja jest pociągnięta w domu nowa.
    4. Fabrycznie są wstawiane takie silniki 2,2 kW. http://www.coltrisub.it/COMPRESSORS/PORTABLE/ENG/ELECTRIC/MCH6_EM/mch6_em.htm

    5. kompresor coltri mc-h6 -stan praktycznie nowy 24 rbh przebiegu
    6. Silnik też przyszedł zupełnie nowy

    Pozdrawiam
    Piotr Dybikowski
  • Poziom 42  
    Witam!

    Z podanego linku
    Driven by:
    Single-phase electric motor Power: 2,2 Kw
    Full load Amp: *14A (230V-50/60Hz) **29A (115V-60Hz)
    Information for onboard use with electric generator:
    Starting load ampere: *42 A **87 A
    Generator power with starting (without pressure): 4 KVA
  • Poziom 25  
    Czy silnik posiada dodatkowe kondensatory rozruchowe jak jest to stosowane w przypadku klimatyzatorów z podobnymi mocami silników zasilanych z jednej fazy ?

    Silnik jednofazowy to kiepskie rozwiązanie do tego typu urządzeń. Już przy 50 % obciążeniu uzyskuje moc znamionową.
  • Moderator - Elektryka
    Deepstop napisał:
    3. Nie wiem co to znaczy zmierzyć SWZ i jak wyjdzie pomiar zastosować.

    Tak jak radził bronek22 zmień zabezpieczenie na C16. Ale uwaga!!! Jeżeli ochrona przeciwporażeniowa jest realizowana przez SWZ (samoczynne wyłączenie zasilania) to trzeba się upewnić, że zastosowany wyłącznik spełnia ten warunek - zmierzyć impedancję petli zwarcia, policzyć prąd zwarciowy i określić czy jest większy od prądu wyłączającego zabezpieczenia.
  • Poziom 25  
    Ha ha ha "Tak jak radził bronek22 zmień zabezpieczenie na C16." widzę że ktoś tu jest już Guru.

    Kolejni nieczytający wcześniejszych postów w wątku ,których przybywa.
    42A- prąd rozruchu. Najmniej S301 C20A lub D20A

    Moderowany przez Akrzy74:

    Kolejna porada w której kolega będzie sugerował bezmyślne zwiększenie zabezpieczenia dla urządzenia przenośnego, zasilanego z gniazd ogólnego przeznaczenia skutkować będzie ostrzeżeniem!

  • Poziom 8  
    pafciowaw napisał:
    ad4 - na samym dole przytoczonych danych jest napisane, że generator do rozruchu tego silnika musi mieć 42 A/230 Vac...:(
    przy ciężkim rozruchu zabezpieczenie typu C (3-5 In)


    rzecz się dotyczy rozruchów na statku. Silnik który wstawiłem -zakupiłem to nie jest oryginalny, a dane z tabliczki załączyłem.
    Jeśli chodzi o rozwiązanie jedno czy trójfazowe. Bardzo ciężko na wczasach w domkach jednorodzinnych uzyskać takie zasilanie -stąd decyzja na silnik jednofazowy Sprężarka nie jest tak wydajna jak przy silniku spalinowym, ale spełnia swoje zadanie. Inaczej producent by takiego rozwiązania nie stosował. To najpopularniejsza przenośna sprężarka na świecie. widziałem doskonale działające tego typu sprężarki z takim napędem. Pytanie czy silnik 2,2 kw/230 v powinien bez problemu startować przy bezpiecznikach B16, a jeśli tak to jakie mogą być przyczyny obecnego nie działania.
  • Poziom 25  
    Tak jak na samym początku radziłem , to pomiar prądów rozruchu cęgami.

    Twoje pytanie-

    " czy silnik 2,2 kw/230 v powinien bez problemu startować przy bezpiecznikach B16"
    - odpowiedź jest na stronie producenta .
    Starting load ampere:
    *42 A -czyli największy prąd rozruchowy

    Jak może wytrzymać B16A ?
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 8  
    Robert Kaminski napisał:
    Tak jak na samym początku radziłem , to pomiar prądów rozruchu cęgami.

    Twoje pytanie-

    " czy silnik 2,2 kw/230 v powinien bez problemu startować przy bezpiecznikach B16"
    - odpowiedź jest na stronie producenta .
    Starting load ampere:
    *42 A -czyli największy prąd rozruchowy

    Jeszcze raz podkreślam to nie są parametry silnika które załączyłem w linku do producenta. Ponieważ tego typu sprężarki są też wykorzystywane na łodziach gdzie mamy do czynienia z generatorami prądu producent -coltri określił niezbędne parametry dla takiego generatora.
    Można postawić pytanie inaczej. czy możliwe jest używanie silnika 2,2 kw z danymi znamionowymi jak z tabliczki w instalacji domowej przy zasilaniu 230 V. Jeśli nie to dlaczego lub jakie kryteria ta instalacja powinna spełniać, żeby można było ten silnik używać? Silnik ma problem startu bez podłączenia sprężarki.
  • Specjalista Automatyk
    Skoro co kilka razy startuje to problem jest przy rozruchu: zabezpieczenie o charakterystyce B nie wytrzymuje dłuższego przeciążenia (występujęce przy rozruchu) - zmień na takie jak radzi Kol. bronek22. - C16
    Elektryk też by się przydał - zmierzy prąd pobierany przez silnik i w trakcie rozruchu i w trakcie pracy (luzem lub przy obciążeniu)
  • Moderator - Elektryka
    Robert Kaminski napisał:
    Ha ha ha (...)widzę że ktoś tu jest już Guru.

    Widzę, że to kolega właśnie próbuje wykreować się na Guru, niestety z marnym skutkiem, bowiem teoretyczne dywagacje kolegi nijak mają się do rzeczywistości.
    Otóż S301 C16 jest w stanie znieść dużo większy prąd niż przytaczane 42A. Zależy tylko w jakim czasie.
    Porada żeby zacząć od C16 (z jednoczesnym monitorowaniem ochrony) to nie żadne "guru" tylko normalny tok postepowania przy praktycznym podejściu do zagadnienia.
  • Poziom 25  
    Koledzy zapewne niewiele wiedzą o doborze zabezpieczeń do silników.
    Który szanujący się, elektryk zastosuje bezpiecznik o prądzie niewiele większym niż prąd znamionowy ? I co charakterystyka wyłącznika ma zapewnić poprawną pracę?
    W tym przypadku gdy sprężarka na statku i pod stałą kontrolą to zastosowane zabezpieczenia o prądzie niewiele większym niż znamionowy jest jeszcze zasadne, ale w każnym innym będzie nazwane lamerstwem.

    Zastanawia mnie brak reakcji ze strony moderatorów ,którzy w każdym innym wypadku lubią interweniować dbająć o wysoki poziom portalu.

    Elektryk , jak radzi pafciowaw jest może zbędny , koniecznym będzie miernik cęgowy ,nawet kupiony na bazarze za 30 zł.
    Za pomocą jego zmierzysz jakie są prądy przy rozruchu i pracy. Dzięki temu będziesz wiedział czy silnik został odpowiednio dobrany, podłączony, czy nie ma dużych oporów na toczeniu.

    PS. Guru i jego sekcie pobylił się S z termikiem chyba.


    Moderowany przez Akrzy74:

    Pisząc: "Guru i jego sekcie pobylił się S z termikiem chyba."- kolega prosi się o ostrzeżenie!

  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 25  
    Geguś pisze "wszystko jedno czy bezpiecznik czy wyłącznik" dla mnie każdy bezpiecznik jest wyłącznikiem, nawet S. Z tym że najpewniejszym w działaniu jest zwykły topik.
    Co do mierników za 3 dychy to być może nie mają funkcji pomiaru max prądu i zapamiętania. Nie używam takich więc nie wiem co mają w ofercie.
    Wyłącznik silnikowy nie jest ani topikiem ani eS-em.






    Być może są tacy którzy nie widzą różnicy.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 25  
    Bronek napisał:
    "(...)Bezpiecznik, wyłącznik to tylko kwestia przyjętego nazewnictwa przez tych z góry(...)".
    Czy napewno???????????

    Oprócz wyłączników są rozłączniki ,odłączniki.
    Jeżeli elektryk nie rozrółżnia przeznaczenia tych aparatow może przypłaciś to ŻYCIEM:!::!::!::!:

    Więc to nie jakieś tam dyrdymały tych z góry, tak jak to uważa elektryk Bronek22.
    Nie dość że zaszkodzić możesz sobie, to dla innych twoje wypowiedzi mogą być niezwykle niebezpieczne.

    Ponadto Bronek22 jest niekonsekwentny pisząc :

    „(…)Zwróć uwagę dla kogo piszesz !
    Twoje poprzednie teksty sa nietrafione. Bo robisz doszkalanie dla jakiegoś elektryka z doświadczeniem.
    Kolego Robercie ! Piszesz dla laika . Który oczekuje rady, co może zrobić we własnym zakresie. I nawet nie wie co to jest miernik cęgowy. „

    Jak ma się ta twoja uwaga do tego co pisałeś wcześniej :

    „Zmierzyć SWZ i jak wyjdzie pomiar zastosować C16.”

    Twoja uwaga w stosunku do pytającego może być obraźliwa, bo może nie wie co to miernik cęgowy ale wiedzieć powinien co to SWZ jest

    i "wyjdzie pomiar".
  • Poziom 8  
    Witam
    W dniu dzisiejszym przewiozłem sprężarkę z napędem do kolegi do warsztatu ślusarskiego. 5 podłączeń i 5 bezproblemowych startów silnika. Cichutka praca, aż miło posłuchać w stosunku do spalinowego. Do tego był podłączony przez przedłużacz. Bezpieczniki w jego warsztacie B16 na starej instalacji. Po odebraniu z warsztatu poproszę elektryka z doświadczeniem, żeby dokonał stosownych pomiarów o których tutaj koledzy piszą. To prawda jestem zupełnym laikiem jeśli chodzi o prąd, tyle co pamiętam z kierunku mechanicznego, ale doświadczenia nie mam żadnego. Podobno w silniku jest wstawiony odpowiedni kondensator który ma za zadanie zmniejszyć sam prąd rozruchu. Czy jest możliwość za pomocą jakiegoś układu wymusić dodatkowe obniżenie poboru przy samym rozruchu?
    Dziekuję za wszystkie konstruktywne informacje do tej pory.
    Pozdrawiam
    Piotr Dybikowski
  • Poziom 42  
    Witam!

    Widzisz kolego bezpiecznik bezpiecznikowi nie równy.
    Krotność wyłącznika nadmiarowoprądowego o charakterystyce B zawiera się w przedziale 3 do 5 jego prądu znamionowego. Oznacza to, że jeden egzemplarz B16 wyłączy przy prądzie 48A a inny przy 80A. Jak widzisz rozpiętość bardzo duża.
    Innymi słowy w jednej instalacji bez problemu maszyna wystartuje a w innej niestety nie.
    Powodem jest przedział w którym krotność wyłączników nadmiarowoprądowych musi się zawierać.

    Oczywiście, że odpowiedni układ regulujący prąd rozruchu zastosować można.
    Poczytaj chociażby tu http://www.pa-tech.pl/pdf/SOFTSTARTY_CARLO-GAVAZZI.pdf
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Robert Kamiński między innymi napisał:
    Cytat:
    Który szanujący się, elektryk zastosuje bezpiecznik o prądzie niewiele większym niż prąd znamionowy ? I co charakterystyka wyłącznika ma zapewnić poprawną pracę?

    Uczepiliście się koledzy tej "eski" jak rzep psiego ogona.
    Zgodnie z PN-89/E-05012 "Dobór silników elektrycznych oraz ich instalowanie" każdy silnik powinien być zabezpieczony nie tylko od zwarć ale także od przeciążeń (przewidziane są odstępstwa od tej zasady). Najczęściej stosowanymi zabezpieczeniami od przeciążeń są wyzwalacze termiczne a najlepszymi zabezpieczeniami silników są wyłączniki silnikowe (posiada wyzwalacz termiczny jak i elektromagnetyczny) z członem nastawczym ustawionym na 1.1 - 1.1 In silnika!
    Proszę też przypomnieć sobie oznaczanie wkładek i do czego stosujemy poszczególne z nich, oraz przeznaczenie poszczególnych wyłączników instalacyjnych ("esek")- gdzie należy stosować wyłączniki z charakterystyką B a gdzie C oraz D , jaką rolę mają pełnić w obwodzie oraz czy to będzie skuteczne zabezpieczenie silnika. Przypominam też, że o rodzaju rozruchu decyduje nie wartość prądu rozruchowego, lecz czas trwania rozruchu.

    Ps. Trochę ciekawi mnie "jakie prądy" rozważacie- przeciążeniowe czy zwarciowe...
  • Admin grupy AGD
    Witam.
    W całym tym poście poprawnej odpowiedzi udzielił Kol. Bronek22

    A o co chodzi wyjaśnił Kol. Akrzy74
    Akrzy74 napisał:

    Proszę też przypomnieć sobie oznaczanie wkładek i do czego stosujemy poszczególne z nich, oraz przeznaczenie poszczególnych wyłączników instalacyjnych ("esek")- gdzie należy stosować wyłączniki z charakterystyką B a gdzie C oraz D , jaką rolę mają pełnić w obwodzie oraz czy to będzie skuteczne zabezpieczenie silnika. Przypominam też, że o rodzaju rozruchu decyduje nie wartość prądu rozruchowego, lecz czas trwania rozruchu.


    Akrzy74 napisał:
    Przypominam też, że o rodzaju rozruchu decyduje nie wartość prądu rozruchowego, lecz czas trwania rozruchu.


    A tak jako dodatkową lekturę zamieszczam charakterystyki:
    Jaki bezpiecznik przy silniku 2,2 kW 230V Jaki bezpiecznik przy silniku 2,2 kW 230V Jaki bezpiecznik przy silniku 2,2 kW 230V Jaki bezpiecznik przy silniku 2,2 kW 230V
  • Poziom 14  
    Czyli czy rozruch jest: twardy, średni czy miękki. Można odczytać z tabel jakie należy zastosować zabezpieczenie w konkretnym przypadku i zdecydować się jedno z nich.
  • Użytkownik usunął konto  
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Nie w sposób dostateczny. Ostatnio wyczuwalna jest jakaś niechęć do wyłączników silnikowych- a szkoda.
    Przykład: PKZ 1,1 = 15A
    dla eski 1,45= 21,75A
  • Użytkownik usunął konto